NY Times om läkemedelsbolagens uppblåsning av ADHD

Sv: NY Times om läkemedelsbolagens uppblåsning av ADHD

Givetvis ska vi fortsätta att forska på flera fronter men i bemötandet av människor tror jag det är viktigt att inte utgå ifrån att "ditt barn har ADHD alltså finns det ett trauma eller en bristande anknytning".

Så rätt!
Men givetvis är det inte fel med "Ditt barn har ADHD, du kan underlätta i vardagen genom att bemöta det på XX vis..."

Men det är ju en helt annan sak.
 
Sv: NY Times om läkemedelsbolagens uppblåsning av ADHD

Precis det är en helt annan sak att ge råd och stöd.
 
Sv: NY Times om läkemedelsbolagens uppblåsning av ADHD

Mycket handlar om man betraktar ADHD som symptom på något eller orsaken.

Om ADHD betraktas som orsaken till ett visst tillstånd dvs koncentrationssvårigheter med eller utan hyperaktivitet. I detta läge kan en person ha koncentrationssvårigheter men med goda strategier för att kompensera för dessa och därför små sociala problem och små eller måttliga svårigheter att ex klara skolan. För den här individen kan koncentrationssvårigheterna och "kaoset eller surret i huvudet" vara ett problem som mest orsakar lidande för personen själv men inte ger så stora symptom utåt. För individen kan detta vara förenat med mycket jobb att kompensera för. Personen kan kanske klara socialt umgänge bra men är begränsad och orkar inte med mycket folk och får ofta tacka nej till att umgås för att orka i det långa loppet.
För den här personen där ADHD mest är något som visar sig inåt kanske en medicinering hade varit en stor hjälp att få bort "kaoset" dvs orsaken och det personliga lidandet. Personen får en bättre möjlighet att utnyttja sin fulla potential och det personliga lidandet minskar.

I de fall där ADHD visar sig utåt så kan det ju vara så att det rör sig om en allvarligare form av koncentrationssvårigheter inte allt för sällan i kombination med hyperaktivitet. För de här personerna behövs kanske särskilda pedagogiska insatser och det ställer andra karav på föräldrar och skolpersonal än för barn som inte är hyperaktiva eller har koncentrationssvårigheter. För dessa barn kan det vara så att ADHD blir ett större problem i kompisrelationer eftersom inte alla accepterar eller orkar att man ständigt "är i gasen".
Vissa av barnen kanske kan bli hjälpta av medicinering genom att hyperaktiviteten minskar och koncentrationsförmågan ökar. Det kan ju vara så att barnen bara har milda koncentrationssvårigheter men aldrig lärt sig handskas med dessa eller att barnen faktiskt har svåra koncentrationssvårigheter och rentav handskar relativt bra med dessa. Att bara titta på om hur mycket det påverkar socialt kan bli väldigt fel i dessa fall. Oavsett vilket så är pedagogiska insatser väldigt viktiga. Här kan rentav ett gentest vara en möjlighet. Personer med en viss genotyp kanske visar sig svara bättre på en viss medicin än andra. Det är givetvis inte givet men det kan ge en indikation på vilket preparat vi kan testa först eller om det kanske inte har så stora möjligheter att fungera på grunda av att man har en viss genotyp. Här kanske det kommer helt andra mediciner som fungerar bättre. Däremot så kan vi inte säga att bara för att en person inte har en viss genotyp så betyder det inte att det måste det bero på den sociala miljön. ADHD kan bero på många saker.

En utredning kring ADHD är ganska omfattande så att man inte tittar på miljöfaktorer håller jag inte med om. Under utredningen tittar man mycket på hur lärare och föräldrarna uppfattar barnet i olika miljöer. Finns det då anledning att tro att barnet far illa så ska ju det givetvis utredas. Däremot tror jag att vi vinner på att titta på de pedagogiska bitarna och blicka framåt. Det som varit kan vi inte göra så mycket åt och barnet kanske inte är redo att gräva i det och då kan vi göra mer skada än nytta. Däremot kan vi utbilda personal och föräldrar i hur vi kan underlätta för barnet och hjälpa barnet att finna verktyg att leva med ADHD.

När det gäller psykisk ohälsa så ser jag det från en helt annan front. Dels så har många landsting infört screening för förlossningsdepression på BVC och kan erbjuda snabb kontakt med barnhälsovårdsspsykolog. Här finns ju också resurser att sjukskriva pappan om mamman har en förlossningsdepression om det skulle behövas (snabbare än att begära ut föräldraledigt).
När det gäller psykisk ohälsa så ser jag det från en helt annan front. Dels så har många landsting infört screening för förlossningsdepression på BVC och kan erbjuda snabb kontakt med barnhälsovårdsspsykolog. Här finns ju också resurser att sjukskriva pappan om mamman har en förlossningsdepression om det skulle behövas (snabbare än att begära ut föräldraledigt). Däremot är jag mycket kritiska till hur psykvård och missbrukarvård behandlar barn och ibland till och med ser barnen som en resurs för förälderns tillfrisknande. Jag anser att vi måste bli betydligt bättre på att stötta och hjälpa dessa barn.

På så vis kanske ett barn med ADHD diagnos "minor" kan vara i större behov av medicinering än ett barn med ADHD som har stora sociala problem och kanske är mer i behov av pedagogiska insatser. Och åter igen är kanske en kombination det bästa för andra barn som har stora koncentrationssvårigherer och hyperaktivitet som medför problem i samspelet med andra människor. I vissa fall kanske det är viktigt att inte vänta tills det blir sociala problem utan att faktiskt förebygga sociala problem vid ADHD så barnet får en bättre start och bättre kompisrelationer.

Det är skillnad på om vi ser ADHD som ett symptom eller orsaken till ett symptom. det är skillnad på om vi behandrar ett beteende eller om vi behandlar ett neuropsykiatriskt funktionshinder.
 
Sv: NY Times om läkemedelsbolagens uppblåsning av ADHD

Jag tror inte det går att bifoga filer (väl?) i pm här på buke. Gjorde så att jag lade upp tre artiklar på en hemsida med lösenord.

http://extrasida.wordpress.com

Lösenordet är bukefalos.

(Hoppas det är ok för admin, vet att man inte får länka till hemsidor och bloggar men detta är ingen riktig blogg utan skapad enbart för att kunna dela dessa filer)

Rekommenderar särskilt den längst ner, Richards. Har vi inte diskuterat tidigare här i bloggen men den var ganska talande för min egen åsikt.

Abstract:
The role of psychosocial factors in perpetuating and predisposing towards the development of attention deficit hyperactivity disorder (ADHD) symptoms has been neglected within the field of child mental health. Clinicians, when told that a child had a diagnosis of ADHD, have been found to underestimate the presence of psychosocial factors, and are less likely to ask about the possibility of neglect or abuse. This article details the considerable research showing links between ADHD symptoms and parental mental illness, child maltreatment, post-traumatic stress disorder (PTSD), attachment disorders and other environmental factors. Recent neuro-biological findings showing the impact on brain development of early abuse and attachment concerns are cited. The implications of these findings both for clinicians, and at policy level, are discussed, and the reasons underlying the need for a more integrated Bio-Psycho-Social approach to ADHD are outlined.
 
Sv: NY Times om läkemedelsbolagens uppblåsning av ADHD

Vem har sagt att man inte tittar på miljöfaktorer när man utreder? O_o

Jag håller inte riktigt med om att man kan dela upp det på det sättet du beskriver. Men jag måste nog läsa ditt inlägg några gånger till och fundera för jag vet inte om jag helt förstår vad du menar..

Men vill bara poängtera, åter igen, att i mina ögon så behöver inte preventiva åtgärder och behandlande åtgärder vara samma. Dvs vi kan arbeta preventivt utan att det här och nu behöver förändra behandlingen för de som är nöjda med den.
 
Sv: NY Times om läkemedelsbolagens uppblåsning av ADHD

Prova att läsa inläggen i den här tråden där människor beskriver sin egen upplevelse av ADHD. Alltså inte teorier om ADHD utan bara de som handlar om upplevelse av ADHD.
 
Sv: NY Times om läkemedelsbolagens uppblåsning av ADHD

Förslagsvis inlägg 36, 44, 46, 50 ,52 ,55 ,78 ,92 ,126 och 185 även inlägg 72 de inläggen har i alla fall varit en ögonöppnare för mig. Tack för att ni delar med er!
Jag hoppas det är ok att jag gör så här, tänkte att de är ju publicerade på ett öppet forum och så.
 
Sv: NY Times om läkemedelsbolagens uppblåsning av ADHD

Fast det är väl ingen här som motsätter sig att barn som blir vanvårdade, misshandlade eller utsätts för svåra trauman kan få beteendestörningar som liknar ADHD. Dessa ADHD liknande symptom kanske i själva verket är PTSD och då kanske diagnosen också ska vara PTSD och inte ADHD.

Det jag motsätter mig är att barn skulle utveckla ADHD som följd av dålig anknytning när de har "goog enough" föräldrar. Om det är så att barnen utvecklar ADHD i en god miljö så ser jag inte ADHD som ett resultat av en belastning. Då anser jag det vara fruktlöst att leta efter anknytningsproblem eller trauman eller att leta fel hos föräldrarna itsället för att blicka frammåt och se vilka pedagogiska verktyg vi kan använda för att underlätta för barnet.
 
Sv: NY Times om läkemedelsbolagens uppblåsning av ADHD

Prova att läsa inläggen i den här tråden där människor beskriver sin egen upplevelse av ADHD. Alltså inte teorier om ADHD utan bara de som handlar om upplevelse av ADHD.

Jag har läst och jag tycker det är jätteintressant med människors upplevelser. Men det hindrar mig inte från att tänka kring möjliga teorier.

Fast det är väl ingen här som motsätter sig att barn som blir vanvårdade, misshandlade eller utsätts för svåra trauman kan få beteendestörningar som liknar ADHD. Dessa ADHD liknande symptom kanske i själva verket är PTSD och då kanske diagnosen också ska vara PTSD och inte ADHD.

Det jag motsätter mig är att barn skulle utveckla ADHD som följd av dålig anknytning när de har "goog enough" föräldrar. Om det är så att barnen utvecklar ADHD i en god miljö så ser jag inte ADHD som ett resultat av en belastning. Då anser jag det vara fruktlöst att leta efter anknytningsproblem eller trauman eller att leta fel hos föräldrarna itsället för att blicka frammåt och se vilka pedagogiska verktyg vi kan använda för att underlätta för barnet.

Nu är vi där igen, "beteendestörningar som liknar ADHD". Men eftersom det är på grund av psykosociala belastning så kan det inte vara ADHD? Eller?
Du får gärna förklara vad du grundar det antagandet på. Varför skulle det inte kunna vara ADHD?

Om vi stryker ordet dålig och pratar om otrygg anknyting så har jag svårt att förstå hur kan mena att det skulle kunna förekomma om nu föräldrarna är "good enough". Bra nog för vem? Uppenbarligen inte för barnet om det nu inte har kunnat utveckla en trygg anknytning.

Good enough parent brukar användas när man vill beskriva att alla föräldrar ibland gör misstag, ingen är perfekt. Men det är inte samma sak som att man ursäktar alla misstag föräldrar kan tänkas göra.
 
Sv: NY Times om läkemedelsbolagens uppblåsning av ADHD

Nu är vi där igen, "beteendestörningar som liknar ADHD". Men eftersom det är på grund av psykosociala belastning så kan det inte vara ADHD? Eller?

Jag menar att om barnet upfyller kriterier för PTSD så har jag uppfattat det som att det är den diagnosen som ska ställas i första hand enligt DSM-5.

Om vi stryker ordet dålig och pratar om otrygg anknyting så har jag svårt att förstå hur kan mena att det skulle kunna förekomma om nu föräldrarna är "good enough". Bra nog för vem? Uppenbarligen inte för barnet om det nu inte har kunnat utveckla en trygg anknytning.

Jag menar att det finns föräldrar som i sitt beteende kan och har stor förmåga att utveckla en trygg anknytning tilll sina barn och att det finns barn som på grund av neuropsykiatriska störningar har stora brister i sin förmåga att knyta an. Föräldern kan spegla men barnet kan inte se speglingen på grund av att barnet har en medfödd eller tidigt förvärvad brist i att se och tolka ansiktsutryck. Ex vanligt förekommande innom autismspektrumstörningar, det finns många barn som har både autismspektrumstörning och ADHD samtidigt. Det finns tecken som tyder på att
endel barn med ADHD har på grund av sina koncentrationssvårigheter, hyperaktivitet och impulsivitet svårt att tolka sin omgivning. De hinner inte, de reagera för snabbt.

Good enough parent brukar användas när man vill beskriva att alla föräldrar ibland gör misstag, ingen är perfekt. Men det är inte samma sak som att man ursäktar alla misstag föräldrar kan tänkas göra.

Föräldern gör inte fler misstag än andra föräldrar men barnet har ändå ett funktionshinder, föräldern kan till och med ha goda resurser att stötta sitt barn och barnet kan fortfarande ha ett funktionshinder fast i mildare grad än det skulle haft i en annan miljö alltså en "good enough" förälder till ett barn med ett funktionshinder.
 
Senast ändrad:
Sv: NY Times om läkemedelsbolagens uppblåsning av ADHD

"Om uppmärksamheten flackar från det ena till det andra, får
barnen svårt att skapa ett begripligt sammanhang i sina upplevelser och
att förstå vad de är med om. De får svårt att lära sig saker och att använda
sina erfarenheter i nya situationer. Koncentrationssvårigheterna gör att
många inte kan fördjupa sig och reflektera över vad de är med om, vilket
kan leda till att dessa barn får ett ytligt förhållningssätt till viktiga företeelser
i tillvaron."

"ADHD-problemen får också ofta konsekvenser för barnens samvaro
med andra. Många barn med ADHD har svårt för att t.ex. vänta, att kontrollera sina känslor och sitt humör och att tåla motgångar, och därför
hamnar de i konflikter med andra barn utan att förstå sin roll eller varför
andra blir så arga på dem. Impulsiviteten gör att de får svårt att vänta in
andras reaktioner samt att vara ömsesidiga och lyhörda för andras önskningar."

http://www.socialstyrelsen.se/Lists/Artikelkatalog/Attachments/17951/2010-3-6.pdf

Det har stor betydelse om man här ser det som ett inlärt beteende eller som en medfödd kocentrationssvårighet, hyperaktivitet och impulsivitet som får konsekvenser för beteendet. Jag är av uppfattningen att vissa människor bär på genetiska förändringar i hjärnans dopamin produktion och dopaminreceptorer som kan ge koncentrationssvårigheter och även hyperaktivitet och impulsivitet i varierande grad. Jag ser det inte som förklaringen till alla fall av ADHD men jag anser att det finns en variant av ADHD som är överhängande genetisk. Jag tror att många av dessa personer kan lära sig kompensera för sina koncentrationssvårigheter i en god miljö men att de fortfarande har koncentrationssvårigheter i vuxen ålder. Likaså tror jag att dessa barn av naturliga skäl får mer problem i en destruktiv miljö.

Alltså jag ser inte ADHD främst uppkommer som en kombination av både arv och miljö även om jag tror att dessa samspelar och den varianten också förekommer. Utan ag tror även på ADHD som ett rent neurologiskt funktionshinder som inte försvinner i en god miljö utan man lär sig bara kompensera för det.
 
Sv: NY Times om läkemedelsbolagens uppblåsning av ADHD

Fallet som Elisabet Cleve skriver om, jag har ännu inte läst boken men där finns mycket som tyder på att det kanske inte rörde sig om en ärftlig variant utan om svåra trauman, pojken hade flera andra psykiska problem. http://www.enigma.se/cleve/kaossammanhang.htm

Jag tor inte att flera års terapi är det bästa för alla barn med ADHD eller att det är så stor mening att leta efter otrygg anknytning när mycket tyder på ärftlighet. Jag tror absolut på att barn ska skyddas från destruktiva miljöer ex anser jag att barn som bevittnar misshandel i hemmet ska ses som brottsoffer och att vi måste bli mycket bättre på att stötta barn till missbrukare och psykiskt sjuka föräldrar. Tyvärr är min erfarenhet att barn lätt glömms bort i dessa sammanhang. Att däremot stämpla föräldrar till barn med ADHD som dåliga föräldrar tror jag bara förvärrar problemen. Som jag sagt så många gånger förut så anser jag att man under utredningen ska vara observant på om man misstänker att barn far illa. De har ju trots allt mycket kontakt med både skola och föräldrar. Däremot anser jag att det är fel att utgå ifrån att föräldrarna brister och barnen far illa i sin hemmiljö. Jag tror man kommer så mycket längre med att stötta och hjälpa och ge både föräldrar och lärare pedagogiska verktyg så de kan hjälpa barnet att hantera sin ADHD.
 
Sv: NY Times om läkemedelsbolagens uppblåsning av ADHD

Jag menar att om barnet upfyller kriterier för PTSD så har jag uppfattat det som att det är den diagnosen som ska ställas i första hand enligt DSM-5.

Ja men självklart. Men i praktiken har jag förstått att det skiljer sig gällande hur man faktiskt gör.
Man kan dessutom vara traumatiserad och ha traumasymptom utan att uppfylla PTSD-kriterier.

Jag menar att det finns föräldrar som i sitt beteende kan och har stor förmåga att utveckla en trygg anknytning tilll sina barn och att det finns barn som på grund av neuropsykiatriska störningar har stora brister i sin förmåga att knyta an. Föräldern kan spegla men barnet kan inte se speglingen på grund av att barnet har en medfödd eller tidigt förvärvad brist i att se och tolka ansiktsutryck. Ex vanligt förekommande innom autismspektrumstörningar, det finns många barn som har både autismspektrumstörning och ADHD samtidigt. Det finns tecken som tyder på att
endel barn med ADHD har på grund av sina koncentrationssvårigheter, hyperaktivitet och impulsivitet svårt att tolka sin omgivning. De hinner inte, de reagera för snabbt.

Föräldern gör inte fler misstag än andra föräldrar men barnet har ändå ett funktionshinder, föräldern kan till och med ha goda resurser att stötta sitt barn och barnet kan fortfarande ha ett funktionshinder fast i mildare grad än det skulle haft i en annan miljö alltså en "good enough" förälder till ett barn med ett funktionshinder.

Men alltså, anknytning är inte någonting som sker från bara det ena håller. Det är något barn och föräldrar utvecklar tillsammans.
Det är heller ingenting som är generellt så tillvida att man kan fälja en viss mall och sen anses ha gjort "rätt". Själva poängen är ju att både barn och föräldrar är individer och att det är barnets individuella behov som behöver uppfyllas.

Likaså good enough. Det är inte heller något som man kan generalisera. Varje förälder är förälder åt sitt eget barn. Och alla barn är individer med individuella behov.
En good enough förälder (om man ska definiera det som winnicott ursprungligen gjorde) klarar av att uppfylla det egna barnets behov, även om den självklart gör misstag då och då som alla andra. Misstagen är dock inte så stora att det rubbar tryggheten.

Sen håller jag helt med dig om att vissa barn är svårare än andra. Det har jag skrivit på flera ställen i den här tråden. Men att vissa barn är mer sårbara än andra gör inte att man kan avfärda föräldrabeteenden som eventuell bidragande faktor på det sättet som du gör.

Att barn med ADHD skulle ha en medfödd svårighet med att läsa ansiktsuttryck får du väldigt gärna visa upp källa på.
 
Sv: NY Times om läkemedelsbolagens uppblåsning av ADHD

"Om uppmärksamheten flackar från det ena till det andra, får
barnen svårt att skapa ett begripligt sammanhang i sina upplevelser och
att förstå vad de är med om. De får svårt att lära sig saker och att använda
sina erfarenheter i nya situationer. Koncentrationssvårigheterna gör att
många inte kan fördjupa sig och reflektera över vad de är med om, vilket
kan leda till att dessa barn får ett ytligt förhållningssätt till viktiga företeelser
i tillvaron."

"ADHD-problemen får också ofta konsekvenser för barnens samvaro
med andra. Många barn med ADHD har svårt för att t.ex. vänta, att kontrollera sina känslor och sitt humör och att tåla motgångar, och därför
hamnar de i konflikter med andra barn utan att förstå sin roll eller varför
andra blir så arga på dem. Impulsiviteten gör att de får svårt att vänta in
andras reaktioner samt att vara ömsesidiga och lyhörda för andras önskningar."

http://www.socialstyrelsen.se/Lists/Artikelkatalog/Attachments/17951/2010-3-6.pdf

Det har stor betydelse om man här ser det som ett inlärt beteende eller som en medfödd kocentrationssvårighet, hyperaktivitet och impulsivitet som får konsekvenser för beteendet. Jag är av uppfattningen att vissa människor bär på genetiska förändringar i hjärnans dopamin produktion och dopaminreceptorer som kan ge koncentrationssvårigheter och även hyperaktivitet och impulsivitet i varierande grad. Jag ser det inte som förklaringen till alla fall av ADHD men jag anser att det finns en variant av ADHD som är överhängande genetisk. Jag tror att många av dessa personer kan lära sig kompensera för sina koncentrationssvårigheter i en god miljö men att de fortfarande har koncentrationssvårigheter i vuxen ålder. Likaså tror jag att dessa barn av naturliga skäl får mer problem i en destruktiv miljö.

Alltså jag ser inte ADHD främst uppkommer som en kombination av både arv och miljö även om jag tror att dessa samspelar och den varianten också förekommer. Utan ag tror även på ADHD som ett rent neurologiskt funktionshinder som inte försvinner i en god miljö utan man lär sig bara kompensera för det.

Hur förklarar du då den forskning som faktiskt tyder på att ADHD bäst förklaras av en biopsykosocial modell?
 
Sv: NY Times om läkemedelsbolagens uppblåsning av ADHD

Fallet som Elisabet Cleve skriver om, jag har ännu inte läst boken men där finns mycket som tyder på att det kanske inte rörde sig om en ärftlig variant utan om svåra trauman, pojken hade flera andra psykiska problem. http://www.enigma.se/cleve/kaossammanhang.htm

Jag tor inte att flera års terapi är det bästa för alla barn med ADHD eller att det är så stor mening att leta efter otrygg anknytning när mycket tyder på ärftlighet. Jag tror absolut på att barn ska skyddas från destruktiva miljöer ex anser jag att barn som bevittnar misshandel i hemmet ska ses som brottsoffer och att vi måste bli mycket bättre på att stötta barn till missbrukare och psykiskt sjuka föräldrar. Tyvärr är min erfarenhet att barn lätt glömms bort i dessa sammanhang. Att däremot stämpla föräldrar till barn med ADHD som dåliga föräldrar tror jag bara förvärrar problemen. Som jag sagt så många gånger förut så anser jag att man under utredningen ska vara observant på om man misstänker att barn far illa. De har ju trots allt mycket kontakt med både skola och föräldrar. Däremot anser jag att det är fel att utgå ifrån att föräldrarna brister och barnen far illa i sin hemmiljö. Jag tror man kommer så mycket längre med att stötta och hjälpa och ge både föräldrar och lärare pedagogiska verktyg så de kan hjälpa barnet att hantera sin ADHD.

Men du har inte alls förstått någonting jag skrivit eller?

1. Oavsett vilken behandling man föredrar så kan man fortfarande vinna något på att arbeta preventivt. Preventivt arbete och behandling behöver inte vara samma sak och ingen behandling behöver uteslutas bara för att det finns andra orsaker än neurologiska.

2. Ingen har sagt att man ska stämpla föräldrar som dåliga föräldrar. Ingen har heller sagt att man ska "leta" efter otrygg anknytning i patientkontakter. Att forska kring bakomliggande faktorer är något annat.

3. Otrygg anknytning är inte samma sak som att barn far illa i sin hemmiljö.

4. Självklart ska man arbeta för att patienterna ska få verktyg så de kan hantera sitt liv på ett bättre sätt.

Och slutligen - ja det finns tecken på genetisk sårbarhet. Det finns dock också tecken på en mängd olika faktorer som kan påverka om ADHD "bryter ut" eller inte.

Har du läst artikeln jag skrev om nyligen? Richards?
 
Sv: NY Times om läkemedelsbolagens uppblåsning av ADHD

Verkar som om vi båda upplever att den andre missförstår. Mina barn har jullov så jag har inte tid att ägna mig mer åt den här diskussionen. Jag tackar för en intressant diskussion. Jag har hunnit lära mig massor om ADHD men nu ska jag umgås med min familj.
 
Sv: NY Times om läkemedelsbolagens uppblåsning av ADHD

Jag uppfattar att du inte alls läser det jag skriver. Har svårt att se varför du annars upprepar samma argument om och om igen utan att ens reflektera över motargumenten.

Hoppas du kan få tid till diskussion en annan dag :)
 
Sv: NY Times om läkemedelsbolagens uppblåsning av ADHD

Jag håller inte riktigt med om att man kan dela upp det på det sättet du beskriver. Men jag måste nog läsa ditt inlägg några gånger till och fundera för jag vet inte om jag helt förstår vad du menar..

Jag ser inte en modell jag ser flera

Genetik är så mycket mer än sårbarhet, genetik är mycket komplext.

Jag är inte ett dugg förvånad om man hittar flera olika mutationer, snarare tvärtom. Det gäller för många monogenetiska sjukdomar också ex blödarsjuka. Alla med hemofili bär inte på samma mutation, mutationen kan sitta i olika gener men ge samma symptom. Det är viktigt att ta reda på om det är brist på faktor VIII eller faktor IX som medför att blodet inte koagulerar som det ska för att sätta in rätt behandling. Sedan kan det finnas samma mutation i samma gen men på olika ställen, eller i promotor regionen eller i andra gener som reglerar utrycket för andra gener. 20 % är de novo mutationer vid hemofili, alltså nya mutationer. Vid Hemofili finns en selektion eftersom människor ofta dör innan de nått reproduktiv ålder om de inte får behandling, ADHD hindrar inte människor från att skaffa barn. Med andra ord inte alls konstigt att vi inte hittar samma mutation hos alla med ADHD. Här finns även flera mutationer som alla ger sitt bidrag – polygenetiskt. Bär du mer än en mutation ex både i produktion av dopamin, upptag av dopamin och serotonin receptorer så är det inte så svårt att räkna ut att det blir större påverkan än om vi bär en mutation. Eller hur?

Sedan kan en och samma sjukdom bero på massa olika faktorer ex diabetes. Du kan ha en medfödd sårbarhet som i kombination med ohälsosamt levene utlöser diabetes. Vissa är mer känsliga än andra. Ibland kan denna behandlas med kost och motion, ibland krävs insulin. Här har socialt arv en viss roll i matvanor och motionsvanor. Du kan även utveckla en autoimmun sjukdom där immunförsvaret angriper dina egna insulinproducerande celler. Här tror man att miljö kan spela roll, ofta föregås detta av en infektion men letar nu efter vad det kan vara för infektion som triggar igång den autoimmuna sjukdomen. Miljö innebär inte social miljö i detta fall. Återigen kan du bära en genetiskt ärftlig variant av diabetes, MODY, miljöfaktorer spelar ingen roll i detta fall. http://diabetesportalen.se/foerdjup...likheter-och-saerdrag/mody-en-enda-gen-felar/

Detta är väldigt förenklat så titta på modellerna inte detaljerna. Samma symptom kan ha många olika orsaker, vissa orsakas av enbart miljö andra av en kombination och ytterligare andra av enbart gener.

Miljö är mycket mer än social miljö
Begreppet miljö innefattar även förlossningskomplikationer, för tidig födsel, allvarliga sjukdomar under nyföddhetsperiod, skadliga ämnen som ex rökning, bisfenol A, läkemedel, missbruk under graviditet och givetvis även den sociala miljön. När det står arv och miljö så läser inte jag arv och social miljö.
 
Senast ändrad:
Sv: NY Times om läkemedelsbolagens uppblåsning av ADHD

Det finns studier om miljön som utlösande faktor men dessa gäller barnhemsbarn i Rumänien, där har man sett att ju längre tid barnet varit på barnhemmet destu svårare psykiatriska och neuropsykiatriska problem tenderar barnet att få. Jag ifrågasätter alltså inte att barnet kan utveckal ADHD eller PTSD i den miljön däremot ifrågasätter jag att normala misstag som alla föräldrar gör ibland skulle få så stor betydelse att det leder till förändringar i hjärnan som leder till funktionshinder. Jag talar alltså om svåra förhållanden inte misstag som finnas i gemene mans barndom som man kanske inte tänker på. Att barn med ADHD ställer högre krav på föräldrar, lärare och annan personal tvivlar jag inte det minsta på och att dessa behöver hjälp att stötta är jag övertygad om. När det gäller misshandelsförhållanden utesluter jag inte heller shaken baby syndrom. Alltså tror jag att hemmiljön behöver vara ganska extrem för att den ska leda till ADHD att hemmiljön däremot har betydelse för hur barnet lär sig hantera sin ADHD är jag övertygad om. Enligt socialstyrelsen så är ADHD och även autismspektrumstörning en riskfaktor för ODD inte tvärt om.http://www.socialstyrelsen.se/Lists/Artikelkatalog/Attachments/17951/2010-3-6.pdf
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 30
  • Målbilder för trubbnosar.
  • Akvarietråden V

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp