NY Times om läkemedelsbolagens uppblåsning av ADHD

Sv: NY Times om läkemedelsbolagens uppblåsning av ADHD

Och i mina ögon är det väldigt värdefullt att förstå varför ADHD utvecklas och vilka typer av belastningar som gör att problem uppstår.
För det är ju just det sårbarhet betyder - att det krävs någon form av belastning för att problemen ska träda fram.

Du verkar väldigt låst vis att det måste till en belastning för att ett barn ska utvekla ADHD. För att citera länken du själv la ut så säger den inte att desorienterad anknytning leder till ADHD utan att barn med ADHD får svårare symptom vid desorienterad anknytning och det är stor skillnad. Det står ingenstans att desorienterad anknytning eller otrygg anknytning är en förutsättning för ADHD.

http://www.mbtsverige.se/index.php?s=adhd

"Vi ser alltså att ADHD och otrygg anknytning, särskilt det desorganiserade mönstret, samspelar och förstärker varandra. ADHD kan bli följden enbart av en biologisk sårbarhet, men för de barn som också har ett desorganiserat anknytningsmönster så visar forskningen att symptomen blir svårare. Det här borde inte vara förvånande med tanke på att arv och miljö samspelar för att påverka de flesta andra former av mänskligt beteende, men det är värt att påminna sig om för att vi inte ska bli enögda i hur vi ser på våra patienter."
 
Sv: NY Times om läkemedelsbolagens uppblåsning av ADHD

Och du verkar väldigt låst vid en enskild länk som jag lade ut i syfte att informera om anknytning och mentalisering i stort.
Jag har tidigare lagt in referenser till forskning där man funnit att anknytningsrelaterade processer bidrar till utvecklandet av ADHD.
 
Sv: NY Times om läkemedelsbolagens uppblåsning av ADHD

Jasså?
Jag tycker det är intressant att visa på sådant som inte stödjer din uppfattning i länkar du själv laggt ut.

Och i mina ögon är det väldigt värdefullt att förstå varför ADHD utvecklas och vilka typer av belastningar som gör att problem uppstår.
För det är ju just det sårbarhet betyder - att det krävs någon form av belastning för att problemen ska träda fram.

Är det bättre om jag formulerar mig såhär istället.
Är det meningen att man ska tolka det här som att du anser att det måste till en psykisk belastning för att ADHD ska utvecklas?
 
Sv: NY Times om läkemedelsbolagens uppblåsning av ADHD

Om det handlar om fel som de flesta gör handlar det väl snarare om diagnosutveckling och medicinsk forskning som gör att fler får NPF-diagnoser idag? För det är väl knappast så att folk blivit så mycket sämre som föräldrar?

Det här tycket jag är väldigt intressant

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC2565434/

och det här med tanke på att just bisfenol a var vanligt i nappflaskor, pipmuggar och lock till barnmatsburkar. Tror det var 2010 som det inte längre blev tillåtet i vissa priodukter som ex nappflaskor.

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/23870093

lite mer lättläst

http://miljoforskning.formas.se/sv/...riga-artiklar/Bisfenol-A-kan-paverka-nyfodda/
 
Senast ändrad:
Sv: NY Times om läkemedelsbolagens uppblåsning av ADHD

Men bisfenol a har använts kommersiellt sedan slutet på 50-talet, det är inget som kommit först nu.
 
Sv: NY Times om läkemedelsbolagens uppblåsning av ADHD

Jag säger inte att just bisfenol a är orsaken till att adhd ökat men jag tycker det är intressant med kopplingen till hormonstörande ämnen. Där påverkar ju halten mycket som ex hur ofta nappflaska byts, om den körs i mikron. Barnmatsburk var väl inte heller inte så vanligt på 50-talet.

Jag är mer inne på att det inte nödvändigtvis behöver vara så att adhd blivit så mycket vanligare utan att fler helt enkelt diagnostiseras. Vi ser ju många som diagnostiseras i vuxen ålder idag. Om det har med föräldrar som lämnar barnen skrikandes att göra och små brister som man inte tänker på så borde vi ha många i 35-50års åldern med adhd. Då var ju rekomendationen att amma var fjärde timme och inte skämma bort barnet med att plocka upp barnet och barn sattes ofta i barnhagar. Det är ju inte så värst länge sedan barnaga förbjöds heller. Jag köper inte alls att bristande intonings är en förutsättning för adhd.
 
Senast ändrad:
Sv: NY Times om läkemedelsbolagens uppblåsning av ADHD

Är det bättre om jag formulerar mig såhär istället.
Är det meningen att man ska tolka det här som att du anser att det måste till en psykisk belastning för att ADHD ska utvecklas?



Ja jag tror att det krävs någon form av belastning. Men jag tror inte att den måste vara psykisk och för en del individer kanske det räcker med väldigt lite.
 
Sv: NY Times om läkemedelsbolagens uppblåsning av ADHD

Men vadå "köper inte att bristande intoning är en förutsättning för adhd"?
Vem har sagt det?

Dt blir ganska konstigt när du tar meningar rätt ur luften och sen påstår att man har menat något med dem man aldrig har sagt.
 
Sv: NY Times om läkemedelsbolagens uppblåsning av ADHD

Men om belastningen som krävs är så liten att barnet utvecklar ADHD med föräldrar som är "good enough" är det då verkligen lämpligt att leta efter felen och bristerna hos föräldrarna? Om belastningen som krävs är av ett slag som de flesta barn klarar av eller går igenom kan man då verkligen säga att det är belastningen som orsakar ADHD?

Jag ser många barn som tidigt visar hyperaktivitet. Jag är inte alls säker på att jag skulle orka med ett hyperaktivt barn i längden, det räcker med att mina barn är övertrötta ibland, men att ha det så varje dag? Jag undrar hur många som skulle orka det utan att någonsin göra fel? Allt för ofta finns det inte heller något rätt. När dessa föräldrar söker hjälp för sitt barn så kanske de inte behöver få slängt på sig att det är deras bristande intoning eller desorienterad anknytning som är orsaken.

Forskning har ju visat på ett starkt ärftligt samband och förändringar i hjärnan, varför skulle då inte hyperaktivitet och koncentrationssvårigheter kunna vara rent genetiskt ärftliga. Det har även visat sig att förtidigt födda barn och barn med låg födelsevikt lättare utvecklar adhd. Jag motsäger inte att inte miljön kan påverka barnet eller har betydelse men jag tror att ett barn kan utveckla adhd i en "normal" miljö med "good enough" föräldrar. Att då anklaga (för det är så föräldrarna upplever det) eller leta fel hos föräldrarna tror jag kan bli väldigt fel och stjälpa mer än det hjälper. Föräldrar som redan gör så gott det kan och redan kämpar med sömnbrist och livspussel, anhöriga som inte orkar vara barnvakt till ett hyperaktivt barn, som kämpar för att barnet ska få den hjälp de behöver i skolan, via LSS. För det är så vardagen ofta ser ut för dessa familjer. De behöver inte bli skuldbelagda för att deras barn föddes för tidigt har en tidigt förvärvad hjärnskada eller har ett neuropsykiatriskt funktionshinder de själva inte kan rå för. Givetvis ska man vara observant på om barnet far illa men att prompt försöka hitta felen föräldrarna gjort kan göra mer skada än nytta.
 
Senast ändrad:
Sv: NY Times om läkemedelsbolagens uppblåsning av ADHD

Nej, jag menar att det kan vara värdefullt att fokusera på bidragande orsaker för att kunna utforma preventiva program. Och jag ser ingen anledning till skuldbeläggande. Det behöver inte vara samma sak.

(Upprepar mig igen och undrar om jag tappat min skrivförmåga eller om folk inte läser)

ochigenochigebochigen

(och varsågod, my pleasure)
 
Sv: NY Times om läkemedelsbolagens uppblåsning av ADHD

ochigenochigebochigen

(och varsågod, my pleasure)


Men det är väl märkligt att det mest är du som förstår Line så bra och alla vi andra missförstår?

Det här kanske är ett jättebra tillfälle för Line, som uppenbarligen snart är psykolog, att träna på kommunikation. Det kommer att vara jätteviktigt i hennes kommande jobb och jag måste säga att hittills har hennes skriftliga kommunikationsförmåga inte direkt imponerat.

Dels går det tydligen redan att höra på föräldrar som står i kassakön i affären att de har affektivt störd kommunikation med sina barn, men samtidigt ska föräldrar inte känna sig skuldbelagda.

Det är mycket möjligt att detta inte är vad Line vill kommunicera oss som läser tråden, men likt förbannat är det ganska mycket så som åtminstone JAG uppfattar det. Uppenbarligen finns det fler som inte riktigt fattar poängen med vad hon vill ha sagt. Egentligen.

För ärligt talat, Line, om det krävs så lite för en del individer att utveckla ADHD så att inte ens en good-enough-förälder klarar av att bemöta barnet rätt, så tror jag inte att något preventivprogram i världen kommer att göra skillnad. Jag tror du märker det när du själv får barn i framtiden.
 
Sv: NY Times om läkemedelsbolagens uppblåsning av ADHD

Vet du vad. Vilket än mitt kommande yrke är så sitter jag framför datorn som privatperson som gillar att diskutera lite lättsamt på min fritid.
Om du tror att det har någonting överhuvudtaget att göra med hur jag bemöter patienter så tror du fel.
Jag kan försäkra dig om att jag inte har några som helst kommunikationssvårigheter i min yrkesroll.

Jag börjar bli lite trött på att bemöta samma argument om och om igen. Speciellt när ingen verkar nappa på att utveckla diskussionen till exempel utifrån de artiklar jag hänvisat till.
 
Senast ändrad:
Sv: NY Times om läkemedelsbolagens uppblåsning av ADHD

Nej, det är inte så märkligt.

De som redan har gjort "fel" behöver inte känna skuld; eftersom de inte kände till att det var "fel" och därmed inte kunde göra "rätt".

De som ännu inte har gjort "fel" kan få hjälp att göra "rätt" mha av info om vad som är "rätt".

Positivt, preventivt, icke skuldbeläggande.
 
Sv: NY Times om läkemedelsbolagens uppblåsning av ADHD

Pozzi-Monzo, M. (2012). Ritalin for whom? Revisited: further thinking on ADHD. Journal Of Child Psychotherapy, 38: 1, p. 49-60.

Artikeln handlar framförallt om något jag nämnde kort tidigt i tråden, hur tidig interaktion (anknytning) påverkar barnets neurologiska uteckling. Författaren trycker på att genetikens betydelse har blåsts upp och blivit tagen för given när det snarare finns tecken på hur det kanske kan vara. Argumenterar för att ADHD är en multifaktoriell diagnos, alltså att flertal genetiska och miljöfaktorer samspelar.

Mina reflektioner efter att ha läst artikeln, Det som står innom citationstecken är citat från

Pozzi-Monzo, M. (2012). Ritalin for whom? Revisited: further thinking on ADHD. Journal Of Child Psychotherapy, 38: 1, p. 49-60.


“Another form of bonding break occurs when the infant is not given attentive, emotionally tuned-in care, along with good physical care. This could be the case for a very disappointed parent, for example, whose baby was the ‘wrong sex’. Situational traumas, such as premature birth, babies born with physical malformations, fragilities or complex syndromes are likely to tax family life as well as disappoint parental wishes for a healthier or an ideal baby. It is interesting to read that a strong correlation between ADHD and premature births was found by Ladnier and Massanari (2000).”

Tja vad ska jag saga. Jag köper inte resonomanget att det är förälderns trauma och besvikelse över att barnet barnet föddes förtidigt orsakar att föräldern inte klarar spegla barnets känslor och det skulle vara orsaken till att barnet utvecklar ADHD. Jag kan inte heller se att den starka korrelationen mellan ADHD och förtidigt födda barn skulle vara ett bevis för detta. Jag kan se många andra förklaringar som att en förtidig förlossning kan leda till komplikationer som orsakar hjärnskador. Risken för hjärnskador har visat sig öka med antalet komplikationer http://www.lakartidningen.se/07engine.php?articleId=15221 För tidig födsel räknas för övrigt som en miljöfaktor.

“Neglect, abuse, domestic violence, emotional inconsistency, unpredictability and attachment disorders in general, constitute traumas for the infant and young child. Such traumas create a chronic state of dissociation and hyperarousal in the child’s brain and they result in the child behaving in a frozen or hypervigilant and alert way.”

Där är vi återigen tillbaka på misshandel och jag saknar fortfarande stöd för att dissocierad anknytning är en förutsättning för hyperaktivitet. Att däremot barn med eller utan ADHD far illa i en sådan här miljö och riskerar att utveckla en dissocierad anknytning är inget jag motsätter mig precis som i inlägg 281

“Hyperarousal and hyperactivity are a possible response in the face of trauma such as threats or terrors. If enough modulation and reparation of such traumatic experiences are still provided by the environment – for example by the other parent – the damage to the infant can be limited and contained (Schore, 2000).”

Att hyperaktivitet kan vara en respons på hot eller rädsla och att detta kan lindras av en trygg förälder är inget jag motsätter mig. Men att därifrån gå till att hyperaktivitet måste bero på hot eller rädsla eller på en otrygg förälder eller trauman och inte kan bero på ex genetiskt ärftliga faktorer är en helt annan sak. Här funderar jag över om hyperaktivitet som respons på hot eller rädsla är kronisk, situationsberoende eller tidsbegränsad. Barn med ADHD som är hyperaktiva tenderar att vara det mer eller mindre hela tiden. Att ett barn med ADHD behöver en inkännande trygg förälder när de blir rädda precis som alla andra barn ser jag som självklart.

“Hyperactive children have never moved beyond the stage of reacting impulsively to events that trigger emotions and gone forward to a stage of being aware of what they feel.”

Tja vad ska man saga om det? Finns det några belägg för att detta gäller vid just ADHD? Jag hittar inga i artikeln i alla fall. Ingen källa, ingen referens, ingenting faktiskt, det står i slutet av ett stycke.

“In an ideal situation, individual psychotherapy for the child with parallel parent work could be enough to manage and contain hyperactive behaviour without having to drug the child.”

Författaren beskriver själv ett exempel på ett barn som inte blev hjälpt av Ritalin pojken fick sluta i psykoterapi fast han ville fortsätta. Hon refererar även till ett lyckat exempel på en adopterad pojke med diagnosen ADHD som blir hjälpt av enbart psykoterapi. Sedan kommer en utläggning om politiska och ekonomiska beslut som leder till att fler barn får mediciner istället för psykoterapi.

Det sista tycker jag var rätt intressant med tanke på ursprungsinlägget. Är artikelförfattaren verkligen neutral i frågan? Finns det ett intresse hos psykologer att människor borde välja psykoterapi framför medicin. Jag tycker i alla fall inte att de få exempel författaren presenterar är belägg nog för att medicinering inte skulle fungera presenterar inga fler belägg och hänvisar inte till några större studier. Det ställs betydligt större krav än så på läkemedelsstudier med dubbelblinda test.
 
Sv: NY Times om läkemedelsbolagens uppblåsning av ADHD

Sjöwall, D. (2013). Multiple deficits in ADHD: executive dysfunction, delay aversion, reaction time variability, and emotional deficits: Neuropsychological and emotional deficits in ADHD. Journal Of Child Psychology And Psychiatry, 54:6 p. 619-627.

De skriver om ADHD som en neurologiskt heterogen diagnos, alltså att det skiljer sig väldigt mycket gällande vilka neropsykologiska nedsättningar som förekommer.
De intresserar sig också för samband mellan ADHD och affektreglering (alltså anknytningsrelaterat) där det sedan tidigare finns studier som hittat samband.
Deras studie syftar till att undersöka hur olika neuropsykologiska svårigheter står sig självständigt mot varandra samt undersöka vilken roll affektreglering har som komponent.
Resultaten visade att ADHD-gruppen skiljde sig signifikant från kontrollgrupp gällande affektreglering. De visade också på att affektregleringen var fortsatt signifikant även när man kontrollerade för de neuropsykologiska svårigheterna och att en stor grupp av barnen med ADHD (24 procent) hade större emotionella problem än neuropsykologiska.

Min egen notering: affektreglering har visat sig vara en nyckelkomponent i flertag psykiatriska diagnoser såsom personlighetsstörningar, ätstörningar, depression, ångest mm. Denna artikel stödjer alltså mitt påstående om att ADHD borde kunna ses som en psykiatrisk diagnos bland andra, som inte alls behöver vara främst neurologisk.
Affektreglering är starkt sammankopplat med anknytning och mentalisering.

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3758957/pdf/jcpp0054-0619.pdf

Ser det mer som att studien visar på neurologiska och emotionella skillnader mellan barn med ADHD och barn utan ADHD inte orsaken till skillnaden.

" Method: The study included children with
ADHD (n = 102; 7–13 years) and a control sample individually matched with regard to age and gender. The administered tasks were designed to tap into three different neuropsychological domains: executive functions (i.e., working memory, inhibition, and shifting), delay aversion, and reaction time variability. Parent ratings of emotion regulation and a test of emotion recognition were also included."

Nämnas bör också att många av barnen som deltog i studien, fler än hälften, hade andra psykiska diagnoser och barn som medicinerades avbröt medicineringen 24 h före undersökningen.
 
Sv: NY Times om läkemedelsbolagens uppblåsning av ADHD

*************************
 
Senast ändrad:
Sv: NY Times om läkemedelsbolagens uppblåsning av ADHD

Att det finns genetik inblandat betyder inte att det bara är genetik som avgör om en person utvecklar ADHD eller ej.

Fast om man faktiskt bara snabbkikar på citat ur materialet så verkar det helt enkelt säga: ADHD är sannolikt ärftligt på ett sätt där vissa barn med vissa gener löper högre risk att få ADHD. Men sårbarhetsfaktorn är händelser vid födseln, rökning under graviditeten och olika främst fysiska trauman (inte föräldrabeteende). Däremot så påverkar föräldrarnas och barnets samspel möjligheten hos barnet att hantera sin ADHD bättre eller sämre under sin uppväxt. Samtidigt som ADHDn ev påverkar föräldrarnas och barnets samspel.

Samtidigt finns det säkert miljöer där barn kan få ADHD liknande beteende på grund av förhållanden under uppväxten, precis som tydligen barnhemsbarn under vissa dåliga förhållanden kunde få autismliknande tillstånd.
 
Senast ändrad:
Sv: NY Times om läkemedelsbolagens uppblåsning av ADHD

Jag börjar bli lite trött på att bemöta samma argument om och om igen. Speciellt när ingen verkar nappa på att utveckla diskussionen till exempel utifrån de artiklar jag hänvisat till.

Ok, om du vill, skicka över alla tre, om det inte kostar dig någonting. Jag tror jag har en biolog som kan ordna dem åt mig annars. Men det beror på hur långa de är.

Den här reviewartikeln från 2009 hade varit intressant att läsa i fulltext men jag kan inte franska.. Om någon annan fixar språket så vore det intressant att få ta del av resultatet mer ingående

Går att komma åt, läser nog inledningen, för mig själv. Men kan inte ge referat har bara 7 år franska.


Den här artikeln från 2013 vet jag inte om ni kommer åt via länken, men testar.
Annars är det:
Sjöwall, D. (2013). Multiple deficits in ADHD: executive dysfunction, delay aversion, reaction time variability, and emotional deficits: Neuropsychological and emotional deficits in ADHD. Journal Of Child Psychology And Psychiatry, 54:6 p. 619-627.

De skriver om ADHD som en neurologiskt heterogen diagnos, alltså att det skiljer sig väldigt mycket gällande vilka neropsykologiska nedsättningar som förekommer.
De intresserar sig också för samband mellan ADHD och affektreglering (alltså anknytningsrelaterat) där det sedan tidigare finns studier som hittat samband.
Deras studie syftar till att undersöka hur olika neuropsykologiska svårigheter står sig självständigt mot varandra samt undersöka vilken roll affektreglering har som komponent.
Resultaten visade att ADHD-gruppen skiljde sig signifikant från kontrollgrupp gällande affektreglering. De visade också på att affektregleringen var fortsatt signifikant även när man kontrollerade för de neuropsykologiska svårigheterna och att en stor grupp av barnen med ADHD (24 procent) hade större emotionella problem än neuropsykologiska.

Min egen notering: affektreglering har visat sig vara en nyckelkomponent i flertag psykiatriska diagnoser såsom personlighetsstörningar, ätstörningar, depression, ångest mm. Denna artikel stödjer alltså mitt påstående om att ADHD borde kunna ses som en psykiatrisk diagnos bland andra, som inte alls behöver vara främst neurologisk.
Affektreglering är starkt sammankopplat med anknytning och mentalisering.

Den här artikeln från 2012 spinner vidare på en artikel från 2000 där man diskuterar alternativa förklaringsmodeller för ADHD, bland annat anknytningsteori.

Pozzi-Monzo, M. (2012). Ritalin for whom? Revisited: further thinking on ADHD. Journal Of Child Psychotherapy, 38: 1, p. 49-60.

Artikeln handlar framförallt om något jag nämnde kort tidigt i tråden, hur tidig interaktion (anknytning) påverkar barnets neurologiska uteckling. Författaren trycker på att genetikens betydelse har blåsts upp och blivit tagen för given när det snarare finns tecken på hur det kanske kan vara. Argumenterar för att ADHD är en multifaktoriell diagnos, alltså att flertal genetiska och miljöfaktorer samspelar.

Länkarna är skyddade med lösenord.

I den här artikeln från 2011 har man funnit ett signifikant samband mellan ADHD hos vuxna och otrygg anknytning. Man skriver även att det i flertal tidigare studier har hittats samband mellan föräldrars otrygga anknytningsstil och barns ADHD. Jag lyckas dock inte få fram fulltext, länken är bruten.. Hade annars varit intressant att läsa.

Jo den verkar mest intressant, eftersom det är den jag tror minst på. Men finns den inte så finns den inte.
 
Senast ändrad:

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Tångbett dåligt?
  • Målbilder för trubbnosar.
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp