NY Times om läkemedelsbolagens uppblåsning av ADHD

Sv: NY Times om läkemedelsbolagens uppblåsning av ADHD

Jag är ganska säker på att jag redan skrivit det här tidigare i tråden men..
Alltså jag lägger mig verkligen inte i huruvida individer väljer att medicinera eller ej. Jag har inget emot medicin som princip.

Och som jag skrivit upprepade gånger så tror jag att den största vinningen med ett större fokus på miljöfaktorer är preventivt arbete.


Det är ju OK. Det ena utesluter ju inte det andra så där håller jag med dig.
 
Sv: NY Times om läkemedelsbolagens uppblåsning av ADHD

Jag tolkade Gimlan på ett annat sätt, men hon kanske menade som du skriver..

Precis så! Såg inlägget från dig för nån dag sedan och visste inte alls vad jag skulle svara. Visste inte hur jag skulle formulera mig.
 
Sv: NY Times om läkemedelsbolagens uppblåsning av ADHD

Jag är ganska säker på att jag redan skrivit det här tidigare i tråden men..
Alltså jag lägger mig verkligen inte i huruvida individer väljer att medicinera eller ej. Jag har inget emot medicin som princip.

Och som jag skrivit upprepade gånger så tror jag att den största vinningen med ett större fokus på miljöfaktorer är preventivt arbete.

Har heller aldrig sagt att ADHD bara beror på otrygg anknytning.

Jag måste fråga om du har någon praktisk erfarenhet av att leva 24/7 med ett barn som bara har femmans växel? Har du praktisk erfarenhet av hur man sköter hem, syskon, relationer osv när det finns en individ hemma som hela tiden gasar och aldrig har någon broms?

Du kanske skulle testa och sen omvärdera din syn på medicin ett varv till. Barn har ju även en familj även om det känns helt rimligt i teorin att man bara anpassar hela vardagen utifrån detta barn. Resten av familjen kan klara sig på spillrorna som blir över. Lätt. Det krävs ju som lite mer än att bara rafsa fram en artikel.
 
Sv: NY Times om läkemedelsbolagens uppblåsning av ADHD

Jag måste fråga om du har någon praktisk erfarenhet av att leva 24/7 med ett barn som bara har femmans växel? Har du praktisk erfarenhet av hur man sköter hem, syskon, relationer osv när det finns en individ hemma som hela tiden gasar och aldrig har någon broms?

Du kanske skulle testa och sen omvärdera din syn på medicin ett varv till. Barn har ju även en familj även om det känns helt rimligt i teorin att man bara anpassar hela vardagen utifrån detta barn. Resten av familjen kan klara sig på spillrorna som blir över. Lätt. Det krävs ju som lite mer än att bara rafsa fram en artikel.

Men alltså ärligt - hur läser du?
Nu har du precis citerat ett inlägg där jag klart och tydligt skriver att jag överhuvudtaget inte lägger mig i enskilda individers medicinering och att jag inte har något emot medicinering som princip.

Ändå verkar du ha fått för dig att jag motsätter mig medicinering där det behövs?
 
Sv: NY Times om läkemedelsbolagens uppblåsning av ADHD

Jag betvivlar inte att anknytningsproblem kan vara en delfaktor i ADHD. Det finns dock en del frågor vad som är hönan och ägget - uppstår anknytningsproblem på grund av den ökade stressen i en familj med ett utåtagerande och "svårt" barn eller blir barnet utåtagerande och "svårt" på grund av faktorer som redan finns i uppväxtmiljön?

Orsaker till anknytningsproblem som ges exempel på i studier är ofta också ganska allvarliga; förlossningsdepression, missbruk, otrygg hemmiljö osv. I dessa fall hoppas jag att det inte är risk för ADHD som gör att samhället går in och jobbar preventivt!

Däremot är det naturligtvis bra om man i de fall där anknytning verkar vara en del av problematiken i ADHD ser till att arbeta även med detta, samtidigt som man behandlar symptomen(med eller utan medicin).
 
Sv: NY Times om läkemedelsbolagens uppblåsning av ADHD

Jag betvivlar inte att anknytningsproblem kan vara en delfaktor i ADHD. Det finns dock en del frågor vad som är hönan och ägget - uppstår anknytningsproblem på grund av den ökade stressen i en familj med ett utåtagerande och "svårt" barn eller blir barnet utåtagerande och "svårt" på grund av faktorer som redan finns i uppväxtmiljön?

Orsaker till anknytningsproblem som ges exempel på i studier är ofta också ganska allvarliga; förlossningsdepression, missbruk, otrygg hemmiljö osv. I dessa fall hoppas jag att det inte är risk för ADHD som gör att samhället går in och jobbar preventivt!

Däremot är det naturligtvis bra om man i de fall där anknytning verkar vara en del av problematiken i ADHD ser till att arbeta även med detta, samtidigt som man behandlar symptomen(med eller utan medicin).

Ja det krävs ju longitudinella studier för att man ska kunna uttala sig om kausalitet. Jag stötte inte på någon när jag sökte snabbt sist, och har inte heller stött på någon som studerar kausalitet vad gäller neurologiska förändringar och ADHD..

I de artiklarna som jag reffade till senast så pratar man om affektreglering och det är betydligt mer subtilt än de orsaker som du tar upp.

Jag ser egentligen mer ADHD som en av flera följder som tex anknytningssvårigheter eller mentaliseringsproblem kan ge. Tror vi skulle kunna verka för att förbättra den psykiska hälsan överlag om man lade mer krut på information och stöd på bred front, inte bara där man ser uppenbara problem.
 
Sv: NY Times om läkemedelsbolagens uppblåsning av ADHD

Ja du får ursäkta att jag går bananas. Men nästan vartenda inlägg läser jag som någon som läst psykologi ett par terminer och fortfarande översköljs av lärarna med massa information utan att säcken ännu knutits ihop och sen verkar den praktiska erfarenheten riktigt lysa med sin frånvaro medans *wow vad intressant är det centrala* Precis allt är säkerligen fel, men det är så jag läser det och nu måste jag sluta läsa vad du skriver innan jag börjar dunka huvudet i golvet av vad jag läser.
 
Sv: NY Times om läkemedelsbolagens uppblåsning av ADHD

Det håller jag med om. Den här artikeln beskriver väldigt bra just detta med affektreglering och hur viktig relationen med bebisen är:

http://www.dn.se/kultur-noje/kulturdebatt/i-huvudet-pa-ett-litet-barn/


Fast då undrar jag verkligen: hur många av dagens ADD/ADHD-fall beror på detta? Givetvis tycker jag att man bör ta till alla preventiva åtgärder för att undvika onödiga framtida men hos barn som är i riskzonen - men därifrån är det väldigt långt till att många av de som har ADHD ska ha råkat ut för: "Långvariga negativa affekttillstånd, som inte regleras av en omhändertagande vuxen, skapar en giftig kemisk miljö i hjärnan, med förödande konsekvenser för den psykiska strukturbildningen".
 
Sv: NY Times om läkemedelsbolagens uppblåsning av ADHD

Jag kan bara hålla med. Tvärtom så upplever jag, som framför allt känner personer som diagnosticerats i vuxen ålder, att många levt med en frustration: Jag har ju alltid haft det så bra - varför mår jag då så dåligt, varför kan jag inte vara som alla andra?
 
Sv: NY Times om läkemedelsbolagens uppblåsning av ADHD

Ja du läser uppenbarligen helt fel.

Tro det eller ej men jag har faktiskt en egen åsikt baserad på min egen kunskap och min egen erfarenhet. Precis som alla människor.
Sen att mitt verkar vara mindre värt av någon anledning för att du har fått för dig att det är något som en lärare sagt till mig känns ju bara absurt.
 
Sv: NY Times om läkemedelsbolagens uppblåsning av ADHD

Fast då undrar jag verkligen: hur många av dagens ADD/ADHD-fall beror på detta? Givetvis tycker jag att man bör ta till alla preventiva åtgärder för att undvika onödiga framtida men hos barn som är i riskzonen - men därifrån är det väldigt långt till att många av de som har ADHD ska ha råkat ut för: "Långvariga negativa affekttillstånd, som inte regleras av en omhändertagande vuxen, skapar en giftig kemisk miljö i hjärnan, med förödande konsekvenser för den psykiska strukturbildningen".

Du kan ju börja med att läsa exempelvis någon av de artiklar jag hänvisade till tidigare i tråden där man hittat samband mellan ADHD och affektreglering, innan du avfärdar något.

Jag ser det varje dag. Mindre lyckade samspel mellan barn och föräldrar. På bussen, i affären, på stan osv. Det där subtila som får så väldigt stora konsekvenser.

Jag kan bara hålla med. Tvärtom så upplever jag, som framför allt känner personer som diagnosticerats i vuxen ålder, att många levt med en frustration: Jag har ju alltid haft det så bra - varför mår jag då så dåligt, varför kan jag inte vara som alla andra?

Och jag upplever att den inställningen till sin egna barndom är väldigt vanlig även bland människor där det senare visar sig att det inte var så rosenrött som de inbillat sig.
Att "ha det bra" är inte samma sak som att ha fått lära sig att hantera sig själv på bästa sätt.
 
Sv: NY Times om läkemedelsbolagens uppblåsning av ADHD

Och jag upplever att den inställningen till sin egna barndom är väldigt vanlig även bland människor där det senare visar sig att det inte var så rosenrött som de inbillat sig.
Att "ha det bra" är inte samma sak som att ha fått lära sig att hantera sig själv på bästa sätt.

Hur många har en idealisk barndom? Letar man fel kommer man naturligtvis att hitta fel. Om det krävs att man lär sig att hantera sig själv på bästa sätt för att inte få en diagnos skulle nog merparten av alla människor räknas som "sjuka".
 
Sv: NY Times om läkemedelsbolagens uppblåsning av ADHD

Det finns ingen anledning att leta syndabockar; de flesta föräldrar gör så gott de kan, efter bästa förmåga, med den kunskap som finns tillgänglig och utefter de omständigheter de lever i. Men allteftersom ny forskning kommer fram och tankarna utvecklas kring vad som är viktigt, så får man ju uppdatera och sprida det. Jämför med kunskaper om plötslig spädbarnsdöd och råd om att barnet ska ligga på mage eller på rygg etc. Finns det små saker som är viktiga att tänka på för att minska risker i framtiden är det ju bra om så många som möjligt får veta det.
 
Sv: NY Times om läkemedelsbolagens uppblåsning av ADHD

Hur många har en idealisk barndom? Letar man fel kommer man naturligtvis att hitta fel. Om det krävs att man lär sig att hantera sig själv på bästa sätt för att inte få en diagnos skulle nog merparten av alla människor räknas som "sjuka".

Jag pratar inte om att ha en idealisk barndom.

Jag menar att de flesta människor vet inte ens vad affektreglering är, eller hur det utvecklas. De flesta människor reflekterar inte över de där små sakerna som vi idag faktiskt vet spelar roll.
Och idag vet vi tex att affektreglering har en stor betydelse. För att bara ta ett exempel på en viktig process som många nog inte ens reflekterar över när de tänker på sin barndom.

Det ligger inbyggt i människans natur att försvara/skydda barn-föräldrarelationen så långt det bara går. Det är en överlevnadsmekanism. Det måste oftast ha gått VÄLDIGT långt för att någon ska anse att de hade en dålig barndom.
 
Sv: NY Times om läkemedelsbolagens uppblåsning av ADHD

OK.
Men för den som har barn som har ADD/ADHD så är det ju lite svårt att inte ta det personligt.
Mitt ena barn har inte ADD, det skötte jag visst bra.
Det andra har ADD - whoops visst ja, det fick ju ligga och skrika i sin ensamhet hela dagarna utan någon omhändertagande vuxen som brydde sig....eller?

Hur tänkte du/ni där?
 
Sv: NY Times om läkemedelsbolagens uppblåsning av ADHD

OK.
Men för den som har barn som har ADD/ADHD så är det ju lite svårt att inte ta det personligt.
Mitt ena barn har inte ADD, det skötte jag visst bra.
Det andra har ADD - whoops visst ja, det fick ju ligga och skrika i sin ensamhet hela dagarna utan någon omhändertagande vuxen som brydde sig....eller?

Hur tänkte du/ni där?

Ska jag vara helt ärlig så tänker jag att det är viktigare att sprida kunskap om påverkansfaktorer (som man då såklart ska vara rätt så säker på) än att bespara föräldrars eventuella dåliga samvete.

Men som jag skrev tidigare så tycker jag också att det är viktigt att vi jobbar för att ta bort skuldstämpeln från tex anknytningsteorin, och arbetar för att vi i dagens samhälle ska kunna diskutera liknande saker utan att någon behöver känna sig dålig. Helt enkelt mer öppenhet kring att saker inte alltid blir perfekt.

Läs gärna mitt inlägg #171 där jag skrev ganska utförligt om min egen personliga syn på saken.

Jag stöter ofta på motstånd mot just anknytningsrelaterade teorier från en del människor som för fram just föräldrars skuld och samvete som argument. Jag tycker det är tråkigt, för det visar att anknytningsteorin är väldigt missförstådd bland gemene man. Just en sån sak som skulle kunna förbättras genom bättre information.

Att du säger "skriker hela dagarna utan omhändertagande vuxen" säger mig att du kanske borde läsa på kring vad tex anknytning, mentalisering och affektreglering innebär? Då skulle du nog slippa på dåligt samvete eller känna dig påhoppad.
 
Senast ändrad:
Sv: NY Times om läkemedelsbolagens uppblåsning av AD

Ja jag försöker göra så lite som möjligt och helst ha gott om tid för det för att slippa stressa upp mig i onödan. Folk tycker jag är konstig som går upp så tidigt men på så vis får jag tid att hinna planera, tid att slippa stressa, tid att göra ingenting och då fungerar resten av min dag så mycket bättre!

Jag brukar sen också köra medicinfria dagar/perioder (kortare perioder) med flit för att jag tror inte det gör något att låta bli ibland. T.ex. är jag sjuk behöver jag inte använda huvudet ändå, ska jag göra ingenting spelar det ju ingen roll. Sen är det en hårfin gräns hur många dagar man kan vara utan för sen börjar bli hyperaktivitet komma krypandes, den ligger ganska långt under men jag blir rastlös...

Förresten. Jag hämtade ut concerta för typ två veckor sen, fast jag fick inte concerta för på det märket har dom lagt på nån slags kostnad nu som inte täcks trots högkostnadsskydd? vad fan? fattade inte, vet inte vad jag ska söka på. fick för första gången nån annan variant och har märkt lite skillnad på mig själv även om den är väldigt liten men sega dagar utan aktivitet är jag mkt mer lättretlig etc :(
någon som vet vad det handlar om? det är tydligen bara concerta 54 som det gäller, dom lägre har inte fått samma grej. äter 54-18.
hon på apoteket tyckte också det var konstigt och det var helt nytt när jag hämtade ut sist...
 
Sv: NY Times om läkemedelsbolagens uppblåsning av ADHD

Jag får min medicin i dospåsar och får fortfarande Concerta 54 som det ser ut. Jag hittade dock DET HÄR när jag googlade. Hör med din läkare om det är så att du känner skillnad!
 
Sv: NY Times om läkemedelsbolagens uppblåsning av ADHD

det är det roliga - har ingen läkare... haha.
hade massa at-läkare = försvinner, får börja om, bråkade som faen - fick chefsläkaren - allt flöt på bra. tills han gick i pension. nu går jag endast på uppföljningar och får medicin när jag ringer och förnyar receptet. får både concerta + ritalin - tycker eg dom borde kolla mer noggrant. men ja.
men jag har dessutom flyttat så får väl kolla med närmaste öppenvård här, kanske blir bättre. jobbigt att jag inte har nån att vända mig till just nu bara om det är så. och när jag hämtade ut för två månader nu senast hade jag inte råd att ta vanliga concertan för jag hade inga pengar.
ska söka vidare.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Tångbett dåligt?
  • Målbilder för trubbnosar.
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp