Jag är som du, alltså "känslomässigt monogam" eller vad man skall kalla det. När jag är kär i någon så finns bara han (jag blir bara kär i män) och jag är inte intresserad av någon annan. Men den sortens kärlek kan ta slut, lite gradvis sådär utan att man egentligen tänker på det för att man är så upptagen av huset, trädgården, barnet, hästen, hunden, you name it... (jag/vi hade allt det där). Och när kärleken kanske egentligen tagit slut och man kanske egentligen borde separerat och gått vidare men inte gjort det, DÅ är man (eller i alla fall jag) i högsta grad mottaglig för en ny förälskelse. Det var det som hände mig, och i det läget var jag otrogen.
Jag kan ju "standardsvaret", det om en överenskommelse som bryts, och jag kan absolut köpa det. Man samtidigt vill jag på något sätt också säga att det inte riktigt är så svartvitt som det kan framställas. Det var ju inte så att jag när överenskommelsen ingicks (dvs när jag gifte mig) nästan 20 år före otroheten hade någon som helst tanke på att jag skulle vilja ha en öppen relation eller liknande. Det vill jag fortfarande inte, jag är fortfarande rätt monogam av mig och vill ha en relation åt gången. Har heller aldrig ens som singel varit särskilt intresserad av flera sexuella relationer samtidigt eller ens nära i tiden. Jag blir kär i en person åt gången och det är bara då och med den personen jag är intresserad av sex.
Jag tänker att när man efter en lång relation, som man fortfarande är kvar i, plötsligt blir förälskad i någon annan så har man några olika valmöjligheter. Man kan tacka nej till det nya, hur lockande det än är. Man kan avsluta sin befintliga relation så att säga "i förebyggande syfte" (jag skriver förebyggande, för man vet ju inte om det blir något av den nya) så att man är "fri" att eventuellt inleda något nytt. Och man kan se vart det leder, utforska det nya litegrann och kanske låta det gå så långt som till otrohet. Det finns många som har synpunkter på vilket av det man väljer, det är jag medveten om, men jag tänker mig att det är ungefär så valmöjligheterna ser ut för många som till slut är otrogna. Jag tror att det i ganska få fall handlar om att man i grunden skulle vilja ha ett öppet förhållande.