Ja, såklart är det skillnad, men samtidigt vet jag inte om jag tycker att det finns otrohet som skulle vara bättre, sämre eller mer eller mindre ursäktlig än någon annan. Var och en får följa sitt samvete och sitt hjärta, liksom.
Jag har dock, efter att ha varit otrogen själv, funderat en del på otrohet som företeelse och varför det är så väldigt tabu och för många uppfattas som "det yttersta sveket". Självklart kan jag både förstå och känna med den som får uppleva att hans/hennes partner är otrogen - när man själv liksom har gått och inbillat sig att man är en del av den där "tvåsamhetsbubblan" (som jag också kan tycka är fantastisk) och allt är bra, medan partnern i själva verket delat det där man ville dela med hen (behöver ju inte bara vara sex, utan kan också vara kärlek, närhet, förtroende) med någon annan. Men på ett annat plan kan jag också ifrågasätta om någon annan verkligen får äga min kropp och får bestämma vad jag skall göra med den. För det är ju det vi säger när vi "kräver" (eller önskar) att vår partner skall vara trogen - du får inte ha sex med någon annan än MIG, den delen av dig tillhör MIG och ingen annan. Och den äganderättskänslan kan jag ha lite svårt för...