Ny kattunge när man redan har 2 vuxna?

Yrja

Trådstartare
Jag funderar på att ta hem en ny kattunge snart. Men frågan är, hur kommer våra vuxna katter att reagera på den? GÅR det? Tips och idéer på hur man ska gå tillväga? Vad ska man vara aktsam på?

Vi har två katter med samma föräldrar men det skiljer 6 månader på dem - de är alltså från olika kullar. Men när den yngsta (som nu är 1,5) kom så var ju den andra fortfarande liten och det är heller inte främst den jag är orolig för.

Hanen, som är äldst, är en kolugn och snäll kisse. Okastrerad men bra med andra katter som kommer förbi utanför.

Honan däremot är ganska bitchig. Hon är liiten och nog ganska omogen. Hon är lekfull men samtidigt lite skygg. Man kan inte bära på henne på samma sätt som med hanen, som man tom kan kasta runt utan att han gör annat än spinner.

Honan har träffat katter lite då och då närmaste tiden, och hon har iof varit nyfiken men gjort klart för dem att detta är hennes område och jagat iväg dem ganska våldsamt. Nu när hon har blivit utekatt (vågade tidigare inte gå ut) så har hon blivit mindre skygg och kelar gärna, men som sagt fortfarande lite bithigare än den andra. Hon ger sig dock inte på hanen.

Egentligen är hon inte aggressiv men antagligen tar hon till klorna för att hon blir orolig när andra katter kommer in. Oftast är hon nyfiken på dem sålänge de håller sig på sin sida. Men hur reagerar hon om vi tar hem en kattunge?

Tillägger att honan inte heller är kastrerad.

Hur ska vi gå tillväga? Är det en dum ide att ta hem en unge, och hur ska vi göra? Ska vi vara hemma i början? Alla tankar är varmt välkomna. :)
 
Sv: Ny kattunge när man redan har 2 vuxna?

Oftast går det alldels utmärkt att introducera en kattunge till vuxna katter, speciellt om de är såpass unga som dina och redan vana att vara fler än en katt (en katt som levt ensam i flera år kan ibland ha svårt att acceptera en nykomplig).
Oftast tar det några dagar upp till en veckan innan kattungen är accepterad av de vuxna katterna.

Fast jag skulle nog kastrera de vuxna katterna innan, ffa hanen. Är han också utekatt? Hur många oönskade ungar tror du han har blivit pappa till? Varför har du dem okastrerade?
 
Sv: Ny kattunge när man redan har 2 vuxna?

Det brukar gå bra men det kan vara en längre period som man får passa ungen noga runt de vuxna katterna. I regel är en vuxen hona värre än en kastrerad hane. En okastrerad hane har jag ingen erfarenhet av, så där vågar jag inte uttala mig.

Min kastrerade hane var van att vara ensam (5 år) när jag skaffade min lilla för snart två år sedan.
Han var dum mot henne de första 2 veckorna, vansinnigt avundsjuk samtidigt som han var nyfiken. Bet henne HÅRT i strupen så att ögonen stod som tefat på henne och sparkade henne med bakbenen, så hon skrek i dödsångest. Det såg väldigt otäckt ut, det var svårt att avgöra hur allvarligt det hela var, men jag fick rådet av veterinären vid fråga om problemet, att vakta dem noga och inte lämna dem ensamma, då det var sällsynt men trots allt hände att vuxna katter bet ihjäl kattungar.

allt gick ju bra, efter 3 veckor var det över och de avgudade varann. sen dess har de varit som ler och långhalm, sover, leker, tvättar varandra, jättesöta. Har aldrig ångrat en sekund att jag tog hem den lilla. men fy fan för de 3 veckorna, det var värre än att ha spädbarn pga att de behövde vaktas så noga.
 
Sv: Ny kattunge när man redan har 2 vuxna?

Har du dina okastrerade katter ute så lär du snart ha en hel kull med kattungar!!! Och som 'loveponies' skrev, hur många oönskade kattungar ska hanen bli far till??? Väldigt oansvarigt, tycker jag, du får ursäkta men så är det bara.

Det brukar inte vara några större problem att introducera en ny katt annars, lite spott och fräs och morr en vecka eller två, sen brukar det vara ok. Min äldsta hona, som avskyr andra djur, men älskar människor, morrade i 10 dgr när jag tog hem en 15 veckor gammal katt för snart 2 år sen. Sen hittade vi dem på sängen, då låg hon och tvättade den lilla, jag blev alldeles tårögd.

Nu fick jag hem ytterligare en katt i måndags, 1,5 år men så liten och nätt, så nu går den äldsta honan och morrar igen, men hon verkar vara lite mer tolerant den här gången. Och den andra katten är bara nyfiken, och vill nog helst av allt bara komma igång att leka med den nya, men då fräser den nya litegrann åt henne. Jag har klippt klorna på alla tre, men håller ju också lite koll på dem.

De är honor allihop, den nya är inte kastrerad men det ska hon bli, trots att de är innekatter.
 
Sv: Ny kattunge när man redan har 2 vuxna?

jag har 2 katter den ena är nu 7 år och den andra 1 när David som är 1 kom hit förra året, Murre blev vell lite arg på han eller inte så lite och typ i en vecka var han sur men sen efter några månader bara busade de och nu sover de tillsammans och de är ju ganska stor ålders skulnad mellan dom ;) men det går bra så jag tror de skulle funka :rofl:
 
Sv: Ny kattunge när man redan har 2 vuxna?

Det är väl ändå inte MITT ansvar att se till att andras katter inte blir med ungar. :smirk: Suck, när detta vill jag inte ta igen. Mina katter mår bra och är trevliga. De ska inte utsättas för ingrepp om de inte själva är i behov av det. Hanen är som en kastrerad hane och det passar mig perfekt. Riskerar inte att pverka hans temperament för någon annans skull. Annat hade det varit om han bråkade mycket och kissade överallt.

Jag tar inte ansvar för andras djur. Om de inte vill ha ungar så får de kastrera sina egna djur. Det är bara bra att vår fina hane sprider sina gener vidare, det är en superfin kisse. ;) Oansvarit är det att släppa ut en katt okastrerad och sen ta bort ungarna.

Båda är utekatter självklart. Men har varit inne också tidigare perioder.

Om honan får ungar så är det bara trevligt tycker jag, därför kastrerar vi inte henne. Dessutom tvivlar jag på att någon lyckas komma henne så nära. :devil: :D

Har bestämt mig för att ta kissen nu. Kikade på em igår - ursöta! :bow: Pratade med min syrra också, hennes kisse (mamman till ungen) var jättesur när hon nyligen skaffade en ny kisse, men det gick över efter någon vecka eller två. Tror inte att det kommer att bli några problem och jag är arbetslös några veckor nu så jag kan vara hemma mycket. Tack för era svar. :)
 
Sv: Ny kattunge när man redan har 2 vuxna?

Vi har två katter med samma föräldrar men det skiljer 6 månader på dem - de är alltså från olika kullar.

tintilar skrev:
Om honan får ungar så är det bara trevligt tycker jag, därför kastrerar vi inte henne. Dessutom tvivlar jag på att någon lyckas komma henne så nära. :devil: :D
Hört talas om inavel?

Du verkar mycket oseriös i ditt kattägande så jag skulle rekomendera att du inte skaffar dig fler katter.
 
Sv: Ny kattunge när man redan har 2 vuxna?

Ojojoj, nu börjas det igen. Vad jag vet så är inavel i första generation ger mkt bra katter. Det gör man tydligen när man avlar seriöst också. Men det finns tydligen skillda åsikter där. Men ingenting säger mig att du har mer kunskap om detta än de jag talat med tidigare. Jag säger varken eller, att de skulle para sig är inte troligt heller. Men jag är fullt medveten om att det kan ske.

Oavsätt det bad jag inte om din åsikt om mig. Så skippa moralsnacket och håll dig till ämnet. ;) Jag tar gärna emot tips om hur jag ska gå tillväga när lillkissen kommer. :bow:
 
Sv: Ny kattunge när man redan har 2 vuxna?

:eek: Är du riktig?

Klart man kastrerar sina katter, det finns redan så många hemlösa katter så det räcker och blir över i 1000-tal. Du kan ju vara med och hjälpa till så att inte fler oönskade katter kommer till världen med att kastrera både hane och hona.

Och som övriga säger, du borde inte skaffa fler katter när du inte kan ta ansvar för dem du har:mad:
 
Sv: Ny kattunge när man redan har 2 vuxna?

Det var inga problem att introducera honan för hanen (kastrerad) när vi tog hem henne som kattunge. Brukar inte vara problem med att föra ihop ungar och vuxna, kan bli problem om alla katter är vuxna däremot.
Honan blev kastrerad för snart 3 veckor sedan. Båda innekatter.

Använder du dina okastrerade utekatter inom aveln?

Om inte ser jag dig som en mkt oseriös kattägare om du låter dina okastrerade katter springa ute vind för våg. Tycker att alla har sitt ansvar, så även du.

Håller med de som skrivit att du inte bör skaffa en till katt förrän du börjar ta ansvar för de 2 du redan har.
 
Sv: Ny kattunge när man redan har 2 vuxna?

Det är ytterst sällsynt att man gör en sån parning i seriös avel, så där har du fel. Ja, du kan få en mycket bra individ, du kan också får en individ som har precis alla fel man kan få eftersom båda föräldrarna troligen bär på samma defekter.
Det är ditt ansvar att se till att DIN katt inte gör andras med ungar. Liksom det är deras ansvar att se till att deras katter inte blir med ungar.

Du ska få ett kanontips om hur du går till väga. LÅT BLI!! Alla katter förtjänar en ansvarig och kunnig ägare, och eftersom du inte är nått av det så förtjänar du ingen katt heller.
 
Sv: Ny kattunge när man redan har 2 vuxna?

Jag förstår inte - vad ska jag ta ansvar för? Att andras katter inte blir dräktiga? :crazy: Ska jag hålla mina ungar inomhus också så att de inte blir våldtagna eller rånade på stan? Jag tycker att det är att ta problemet från fel håll, tänk om jag faktiskt vill att min kisse får ungar? Får jag inte det då? Ge mig gärna ett ordentligt argument för detta - jag är öppen att lyssna och försöka förstå vad ni menar. Men änsålänge har ni inte lyckats.

Vad som gäller inom aveln är tydligen mycket olika åsikter om. Här på buke säger man en sak - har tagit upp frågan förut - och enligt folk härute gäller annat. Så där kan jag inte argumentera, och har heller ingen åsikt.

Jag har mina okastrerade utekatter som sällskap. Får honan ungar så är det något jag tar ansvar för, efter som att jag inte förhindrat det. Jag är mån om vart de hamnar och jag tar hand om dem om jag inte hittar hem som når upp till mina kriterier.

Och ja, JAG ÄR PÅ RIKTIGT! :devil: ;)
 
Sv: Ny kattunge när man redan har 2 vuxna?

Du ska få ett kanontips om hur du går till väga. LÅT BLI!! Alla katter förtjänar en ansvarig och kunnig ägare, och eftersom du inte är nått av det så förtjänar du ingen katt heller.

Och det avgör du? Herre gud, kattforumet är ju värre än ungdom.. :smirk:

Du kan få ett råd av mig med: Dela med dig av dina kunskaper istället för att vända människor emot dig. ;)
 
Sv: Ny kattunge när man redan har 2 vuxna?

tintilar skrev:
Jag förstår inte - vad ska jag ta ansvar för? Att andras katter inte blir dräktiga? :crazy: Ska jag hålla mina ungar inomhus också så att de inte blir våldtagna eller rånade på stan? Jag tycker att det är att ta problemet från fel håll, tänk om jag faktiskt vill att min kisse får ungar? Får jag inte det då? Ge mig gärna ett ordentligt argument för detta - jag är öppen att lyssna och försöka förstå vad ni menar. Men änsålänge har ni inte lyckats.

Vad som gäller inom aveln är tydligen mycket olika åsikter om. Här på buke säger man en sak - har tagit upp frågan förut - och enligt folk härute gäller annat. Så där kan jag inte argumentera, och har heller ingen åsikt.

Jag har mina okastrerade utekatter som sällskap. Får honan ungar så är det något jag tar ansvar för, efter som att jag inte förhindrat det. Jag är mån om vart de hamnar och jag tar hand om dem om jag inte hittar hem som når upp till mina kriterier.

Och ja, JAG ÄR PÅ RIKTIGT! :devil: ;)
jag bara undrar om det blir flera kattungar som du inte hittar hem till om de också ska gå okastrerade och i sin tur få kattungar o.s.v
Det är uträknat att en hona kan få 120 ungar under sin livstid och att på 9 år kan 2 katter ge upphov till 11 miljoner ättlingar
 
Senast ändrad:
Sv: Ny kattunge när man redan har 2 vuxna?

tintilar skrev:
Jag har mina okastrerade utekatter som sällskap. Får honan ungar så är det något jag tar ansvar för, efter som att jag inte förhindrat det.

Men om hanen går runt och blir pappa här och var tar du inte ansvar för?
 
Sv: Ny kattunge när man redan har 2 vuxna?

Hon vänder inte männsikor emot sig, vi är fler här som tycker likadant men det är ju inte nog starka argument för dig att du ska ta det till dig skriver du ju.
 
Sv: Ny kattunge när man redan har 2 vuxna?

Domino
Ja, det är klart. De av samma åsikt ar hon ju med sig, men vad gör det för nytta? Är det inte bättre att försöka få människor med en annan åsikt med sig? Det är ju heller inte mitt fel att ni inte har någora konkreta argument till varför jag bör kastrera mina katter... eller? Som jag sa, jag är öppen att lyssna, men tala då med mig på ett moget sätt och med konkreta argument, annars tror jag inte att ni har något vettigt att säga.


Majvi
"jag bara undrar om det blir flera kattungar som du inte hittar hem till om de också ska gå okastrerade och i sin tur få kattungar o.s.v
Det är uträknat att en hona kan få 120 ungar under sin livstid och att på 9 år kan 2 katter ge upphov till 11 miljoner ättlingar"

Om du får möjligheter tar du dem då? Och om du förlorar dina möjligheter, fortsätter du då ändå på samma sätt? Jag anpassar mig iaf efter mina möjliugheter. Om jag fick fullt hus med katter har jag en anledning att kastrera mina honor. Som det är nu har jag ingen anledning. Vad är det för fel på att vilja ha kattungar?
 
Sv: Ny kattunge när man redan har 2 vuxna?

tintilar skrev:
Det är ju heller inte mitt fel att ni inte har någora konkreta argument till varför jag bör kastrera mina katter... eller?
  1. Ju fler katter du sätter till världen genom att ha lösspringande okastrerade djur, ju fler hemlösa lidande katter får sverige. Dom katterna DIN hane blir far till kanske får bra hem, men inte dom katterna som skulle fått de hemmen om dina katter inte kommit till världen
  2. En okastrerad hankatt slåss mer med andra katter, har mer revirtänk. Därför utsätter du både din egen hane och alla andra katter i grannskapet för fara när han ska ut och slåss om sina honor.
  3. En okastrerad hankatt blir mer benägen att vandra långa sträckor vilket medfar fler faror genom t.ex. bilar och rovdjur.
  4. Även om din hane inte pissar ner hemma hos dig kan du inte vara säker på att han inte gör det hos grannarna och DU har ansvar för vad ditt djur gör även utanför din tomt. Oavsett om han ligger å hårar ner i grannarnas utemöbler, bajsar i ungarnas sandlådor, sprutlackerar grannens bil med piss, spöar grannens katter eller gör grannens honkatt på smällen.
 
Sv: Ny kattunge när man redan har 2 vuxna?

tintilar skrev:
Och ja, JAG ÄR PÅ RIKTIGT! :devil: ;)

Kan aldrig vara möjligt:smirk:

För då tar man större ansvar för sina djur och kastrerar dem eller har dem i koppel och ser till att de INTE producerar kattungar som det egentligen inte ens var meningen att de skulle komma.
Om du nu är så fäst vid dina katter som du säger så varför tar du då inte det ansvar du borde?
Har du vaccinerat och chipp/öronmärkt dem ens?
Eller anser du det att "göra dem illa med"? Tänk, dina katter får stå ut med smärta ett par timmar, men de kattungar din hane producerar kan få dö bara för att de blir sommarkatter. Det tar du inte på ditt ansvar, för det är ju "bara" DINA katter som är gulliga och som ska ha barn, men om de får barn mad andra skiter du i:mad: :cry:
 

Liknande trådar

Övr. Katt Som titeln säger. En människa i min närhet (d.v.s. inte jag obviously) vill att deras katt ska få en kull kattungar. Anledningen är helt...
5 6 7
Svar
121
· Visningar
7 869
Senast: Badger
·
Övr. Katt Hej, Har precis skaffat två kattungar (Maine Coon). Den ena flyttade in tre veckor före, M, och H kom 3 veckor efter och är således tre...
Svar
5
· Visningar
1 594
Senast: MissFideli
·
Hundträning Något luddig trådstart kanske men jag har ett problem med att min ena hund har gjort utfall mot barn i koppel. Med utfall menar jag att...
2
Svar
38
· Visningar
4 531
Senast: Liran
·
Katthälsa Hej, Vi har en 10-månaders katt som sista två månaderna ungefär har börjat kräkas lite mer regelbundet och vi har svårt att klura ut...
Svar
12
· Visningar
1 560
Senast: Sassy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp