Ny kattunge när man redan har 2 vuxna?

Sv: Ny kattunge när man redan har 2 vuxna?

Tintilar!

Tacksam om du kunde svara på ALLA mina frågor i mitt inlägg. Det vill säga alla menigar som slutar med ett "?".
Oj, jag som hade skrivit ett megalångt svar, suck, nu får jag börja om. Aja, absolut ska du får svar på frågorna.

Du säger att alla djur har samma värde för dig, då undrar jag; har du dina hästar försäkrade? Dina katter?
Ja, min häst är försäkrad, och vaccinerad. Katterna tror jag absolut är försäkrade. Det är från början min sambos katter och efter som att vi inte har gemensam ekonomi än (jag bor egentligen inte där än) så har jag faktiskt inte kollat om alla djur är försäkrade eller bara hunden - för jag har sätt räkningen komma. Om de inte är det så ska de försäkras när vi får gemensam ekonomi, och den nya missen ska ha försäkring och vaccination innan hon kommer.

Det känns som om många "hästmänniskor" ser till sin hästs behov mycket mer än sin katts.
Skulle du klaga på att stallkatten inte är avmaskad?
Skulle du fråga en hästägare i stallet varför inte h*n avmaskade sin häst?

Det jag vill komma fram till här är att katter ses som ett djur som faktiskt är mindre värt än hästar och hundar.
Dessutom omgärdas de av en myt om att de skulle vara lyckliga lösspringande, de är lika lyckliga lösspringande som en flock hundar eller hästar som vandrar från ställe till ställe i sin sökan efter föda.
Men vi släpper inte dessa lösa? Varför är det bara katten som är lycklig fri?
Varför "stängslar" vi inte in katterna för att skydda dem från alla faror?
Första frågorna: Jag frågar faktiskt inte om djuren är vaccinerade/avmaskade/försäkrade. Det angår inte mig, oavsätt djurart. Däremot, om jag ser att någonting bör göras så kan jag ta upp det, men jag kan fortfarande inte göra mer än vad ägaren till djuret tillåter. Just avmaskning anser jag är otroligt onödigt just när det gäller hästar, i de flesta fall behöver de inte ens prepareras med en massa kemikalier varför vi tar träckprov på våra. Så där ifrågasätter jag ännu mindre. I övrigt har jag senaste året både tagit ut hovslagare till en häst vars hovar aldrig blev värkade och har även betalat för stallkatternas mat hela vintern. Jag har även klättrat upp till ridhustaket för att rädda stallkatten som inte kom ner - räknas det? :D

Texten och sista frågorna: När det sen gäller det här med lösspringande djur. JAG personligen skulle gärna ha min häst lös, om omständigheterna tillät. Men det får man inte och istället ser jag till att han går dygnet runt i en hage på nästan 30 hektar. Mina katter däremot, har jag möjlighet att ge friheten att vara ute på egen hand, och det utnyttjar jag. Varför skulle de be om att få gå ut om de mådde bättre av att vara inne hela tiden? / Tas hand om av oss i våra trygga hus?
Sen vet du nog också att katter/hundar/hästar är olika djur och därmed har helt olika behov och levnadssätt. De klarar sig dessutom olika lätt från olika hot och fungerar olika.

Du drar också alla katter över en kam när du säger att de vantrivs inne. Min mammas ena katt vill inte ens ta ett steg ut i farstun utan trivs allra bäst hemma.
Citera och hänvisa exakt vart jag har sagt detta.

Katter har en väldigt låg status idag; de är inte avmaskade, inte kastrerade, inte chippade, får foder av undermålig kvalité.
Hästar är avmaskade, chippade, och får oftast ett väldigt nogrannt avvägt foder.
Vad har detta med kastrering att göra?

Folk tycker att katter, de klarar sig själva på det som ges dem.
Hästar skulle också klara sig, men skulle de ha det optimalt?
Ger du dina katter lika optimala förutsättningar att må bra?
Hur mkt räknar du på att dina katter ska få i sig lagom mängd doser av alla ämnen för att må som bäst?
Hur mkt räknar du på din hästs foderstat?
Skulle hästar klara sig? Svar nej, det skulle de antagligen inte. Det är inte så att vi har fångat in alla vilda hästar som fanns i sverige. De har förflyttat sig/dött ut. Däremot är katter ett helt annat djur som klarar sig utan problem i våra omgivningar. Däremot betyder inte det att de kan överleva utan minsta svårighet utan att ha ett hem att gå till överallt i sverige.

Nu ska vi göra skillnad på detta med maten. Detta är öppna spekulationer om ämnet från min sida.
Hästar: De flesta hästar idag tränas av en människa. Att träna kräver mycket av kroppen och precis som en människa under regelbunden träning så behöver man vara noga med att ge hästen den näring och de ämnen den behöver - detta för att prestera så mycket som möjligt.
Katter: Lever så som de bör i de flesta fall, de tränar inte mer än vad de hade gjort utan oss. Därav är det inte lika viktigt som för många hästar att räkna ut exakta foderstater. Dessutom, en häst är egentligen inte gjord för att äta en del av det kraftfoder vi ger dem. Havre är ett ex. Därför kan det också göra större skada än tex grovfoder som de naturligt skulle äta och vå måste vara noga med att de inte får för mycket.

Sen ska tilläggas att det återigen är olika djur. Vår svanska huskatt härstammar från början från asiatiska vildkatter som helt enkelt levde i naturen och drogs närmre städerna för att de kunde hitta lättförtjänt föda här, och mäniskorna uppskattade deras råttjakt. De har en helt annan mage och kropp än en häst och kan dörfär inte jämföras egentligen. En katt mår bra av att leva på saker som en häst ju inte skulle klara av att leva på. Återigen, spekulationer.

MEN, självklart är inte den kattmat man köper alltid den bästa heller. Därför är det viktigt att man köper foder av ett märke som man tror/vet är bra. Våra katter får Royal Canin, framförallt nu när det kommer en kattunge som ska utvecklas och växa.

Jag skriver ingenstans att man kan köpa vilken mat som helst till sina katter. Men jag förstår skillnaden på känslighet för fel foder. Samtidigt är jag mycket medveten om att man kan ge fel mat till en katt också, och det är något man bör fundera på innan man skaffar katt. Jag förstår inte varför jag måste besvara/försvara frågor där jag står på samma sida som dig? Jag har iaf försökt lägga fram ett antal spekulationer till varför det är annorlunda, hoppas att de duger.

Till din ursprungsfråga:
Om det är en kattunge ska det nog gå bra. Ha med dig en filt som luktar av honom/henne och låt katterna sniffa på den och vänja sig vid lukten några dagar innan den ankommer.
Sedan låter du dem hälsa på varandra medan du är med. Troligen kommer det mest bli fräsande och håll dem under uppsikt så dem inte går för hårt åt. Klipp helst klorna på alla.
Stort tack! :bow: Det blir antagligen inga problem men det är roligt och nyttigt att höra andras åsikter och erfarenheter. Våran hona har dessutom blivit riktigt trevlig. Jag kommer att vara hemma om dagarna så jag ser vad som händer. Detta med kattbur som jag läste i ett tidigare inlägg, vad tycker du om det? Rent spontant känner jag att det ju måste vara lite otäckt för lillan att sitta där inlåst men samtidigt kan jag förstå att det ju är en fördel om katterna skulle fara iväg i aggressioner. Tror inte att det kommer hända iof, men man vet ju aldrig. Räcker det inte med att jag har henne i knäet?
 
Sv: Ny kattunge när man redan har 2 vuxna?

tintilar skrev:
Ja, min häst är försäkrad, och vaccinerad. Katterna tror jag absolut är försäkrade. Det är från början min sambos katter och efter som att vi inte har gemensam ekonomi än (jag bor egentligen inte där än) så har jag faktiskt inte kollat om alla djur är försäkrade eller bara hunden - för jag har sätt räkningen komma. Om de inte är det så ska de försäkras när vi får gemensam ekonomi, och den nya missen ska ha försäkring och vaccination innan hon kommer.

Vad bra att du tar ansvaret där trots att det inte är dina djur på "pappret". :bow:


Texten och sista frågorna: När det sen gäller det här med lösspringande djur. JAG personligen skulle gärna ha min häst lös, om omständigheterna tillät. Men det får man inte och istället ser jag till att han går dygnet runt i en hage på nästan 30 hektar. Mina katter däremot, har jag möjlighet att ge friheten att vara ute på egen hand, och det utnyttjar jag. Varför skulle de be om att få gå ut om de mådde bättre av att vara inne hela tiden? / Tas hand om av oss i våra trygga hus?
Sen vet du nog också att katter/hundar/hästar är olika djur och därmed har helt olika behov och levnadssätt. De klarar sig dessutom olika lätt från olika hot och fungerar olika.

Du försöker i så stor mån som möjligt att dina djur ska ha det naturligt det respekterar jag. Men jag tycker att man måste ta hänsyn till vad som har förändrats i vårt samhälle de senaste 50 åren. Det är mer tätbebyggt, mycket fler faror lurar ute på vägarna.
Att ha utekatt är ingenting jag har något emot, om jag bodde på ett ställe med få lite trafikerade vägar runt omkring för att minimera risken så mycket som möjligt.


Heulwen skrev:
Du drar också alla katter över en kam när du säger att de vantrivs inne.


Citera och hänvisa exakt vart jag har sagt detta.

tintilar skrev:
Jag tex. anser att ha innekatter eller koppla djuren är helt galet och jag får ont i hjärtat av att se folk som går "promenader" med sina katter.

Det här citatet tolkar jag som det; att det är helt galet alltså - trodde jag att du tyckte pga att katter vantrivs inomhus.

Nu ska vi göra skillnad på detta med maten. Detta är öppna spekulationer om ämnet från min sida.
Hästar: De flesta hästar idag tränas av en människa. Att träna kräver mycket av kroppen och precis som en människa under regelbunden träning så behöver man vara noga med att ge hästen den näring och de ämnen den behöver - detta för att prestera så mycket som möjligt.
Katter: Lever så som de bör i de flesta fall, de tränar inte mer än vad de hade gjort utan oss. Därav är det inte lika viktigt som för många hästar att räkna ut exakta foderstater. Dessutom, en häst är egentligen inte gjord för att äta en del av det kraftfoder vi ger dem. Havre är ett ex. Därför kan det också göra större skada än tex grovfoder som de naturligt skulle äta och vå måste vara noga med att de inte får för mycket.

Det ovan lät vettigt.

MEN, självklart är inte den kattmat man köper alltid den bästa heller. Därför är det viktigt att man köper foder av ett märke som man tror/vet är bra. Våra katter får Royal Canin, framförallt nu när det kommer en kattunge som ska utvecklas och växa.

Bra! :bow:


Jag förstår inte varför jag måste besvara/försvara frågor där jag står på samma sida som dig? Jag har iaf försökt lägga fram ett antal spekulationer till varför det är annorlunda, hoppas att de duger.
Jag är bara intresserad av din syn på djur annat än hästar i övrigt då det i mångt och mycket tyvärr är så att katter ses som en slit och slängvara medan hästarna är högt värderade och sköts om med silkesvantar.
Nu vet jag ungefär hur du står och jag respekterar det, utom det att du väljer att ha katterna okastrerade då jag tycker det är väldigt onödigt att vi får fler katter i Sverige när så många redan behöver hem.

Stort tack! :bow: Det blir antagligen inga problem men det är roligt och nyttigt att höra andras åsikter och erfarenheter. Våran hona har dessutom blivit riktigt trevlig. Jag kommer att vara hemma om dagarna så jag ser vad som händer. Detta med kattbur som jag läste i ett tidigare inlägg, vad tycker du om det? Rent spontant känner jag att det ju måste vara lite otäckt för lillan att sitta där inlåst men samtidigt kan jag förstå att det ju är en fördel om katterna skulle fara iväg i aggressioner. Tror inte att det kommer hända iof, men man vet ju aldrig. Räcker det inte med att jag har henne i knäet?

Jag skulle säga att det räcker med att du har henne i knäet. Tror inte det är någon fara alls. Det känns som om lilla kissen skulle må bätte av det också men det kan jag inte vara stensäker på.
När vi har introducerat nya katter så har vi just hållt dem i knäet, låtit dem nosa på varandra ifall dem velat.
Ifall jag däremot hade en osäker äldre katt skulle jag hålla lillkissen i bur så att den inte kände sig så hotad utan kan sniffa i lugn och ro ett tag.

Ett till tips! Ha handskar och långärmad tröja och byxor på dig. Om en kattunge slår ut med tassen för att den känner sig fångad när du har den i knäet så är det lätt hänt att den träffar dig istället.
Har hänt mig när jag skulle introducera en kattunge till en hund. ;)
 
Sv: Ny kattunge när man redan har 2 vuxna?

TinyWiny skrev:
Det är inte ovanligt att en okastrerad hankatt biter ihjäl en kattunge, de gör de för att de inte bär hans gener, se på alla filmer om lejonungar som blir ihjälbitna av en ny flockhane, ny hingst som ser till att stona kastar osv.
En katrerad hankatt däremot kan vara hur gullig som helst mot en kattunge...

Jag har 4 stycken hankatter som aldrig någonsin har visat några aggressiva tendenser mot kattungar. Inte heller tidigare hankatter har varit det minsta agressiva mot kattungar. Har aldrig hört talas om fenomenet hos tamkatter öht, så Jag tvivlar starkt på att det är så vanligt som du vill påskinna.
Däremot mammas gamla kastrerade hankatt hatade den nya kattungen mer än allt annat på jorden och nej; han var inte ensamkatt :cool:
 
Sv: Ny kattunge när man redan har 2 vuxna?

Jag kom på en sak till :idea: ! Inte för att jag kattexpert, men jag tror att man nog inte ska gulla med den nya katten alltför mycket så att de andra blir avundsjuka. Jag försöker fördela tiden rätt lika mellan mina tre. Rätta mig om jag har fel!

Min äldsta hona, som är så tjurig på nya katter, åt tillsammans med den nya igår, efter 16 dagar!! Framsteg :bow: men hon morrar lite fortfarande emellanåt. Den andra katten och den nya leker som galningar nu :banana:
 
Sv: Ny kattunge när man redan har 2 vuxna?

jag har precis just (3 veckor sen) hämtat hem en liten flicka... jag har två pojkar som e 1år sedan tidigare... o de va inga som hellst problem... hon fräste första timmarna men de tog inte länge innan de låg o sov tillsammans alla tre...
 
Sv: Ny kattunge när man redan har 2 vuxna?

Skrev jag ingenstans att katter är olika?.. Isf. ber jag om ursäkt, det brukar jag inte missa. I de fall där katten väljer själv att vara inne är det helt ok att ha katten inne, men att tvinga dem - det tycker jag är att plåga djuret. Och kan man inte gå ut med katten utan att den kan vara lös (utan koppel) så betyder det väl att katten vill gå iväg på egen hand, och då bör den får göra det enligt mig. Men här kan man ju vara kluven: vad är egentligen en katt? Det är väldigt skillda åsikter kring detta. Vad har de för behov, drifter, livsstil och hur vill de leva? Det är ju detta som gör att folk har olika uppfattningar av vad som är ok och inte. Min tanke är att en katt vet ju sjäv vad den vill, vem gav oss rätten att bestämma åt dem va de vill genom att gissa med endast våra männskliga tankar som kunskapskälla?

Jag tycker att detta är fel fel fel, lika fel som att spärra in människobarn för att vi anser att de mår bäst av de - är tryggast så. Egoistiskt tänkande. Det handlar inte om oss, att vi vill att våra djur ska hållas hemma bara för att vi annars kommer att sakna dem.

Vad bra att du tar ansvaret där trots att det inte är dina djur på "pappret".
Jag har för tillfället 0kr/månaden i inkomst och har en kille som nog kan ta hand om sina egna djur. Jag har inte haft någon anledning att lägga mig i efter som att försäkringspapper kommer. Och som jag sa, jag vet inte om de är försäkrade men det tror jag absolut.

Du försöker i så stor mån som möjligt att dina djur ska ha det naturligt det respekterar jag. Men jag tycker att man måste ta hänsyn till vad som har förändrats i vårt samhälle de senaste 50 åren. Det är mer tätbebyggt, mycket fler faror lurar ute på vägarna.
Att ha utekatt är ingenting jag har något emot, om jag bodde på ett ställe med få lite trafikerade vägar runt omkring för att minimera risken så mycket som möjligt.
Du verkar vara en klok människa. Absolut har världen förändrats, men det betyder inte att djuret har det. Och bara för att vi vill ha bilar så betyder inte det att vi kan ta oss rätten att låsa in djuren som har behov att att röra sig långväga på stora ytor. Det är inte mindre plågsamt att sätta djuret i en oanpassad miljö bara för att det finns fler faror som lurar i den i övrigt bättre miljön. Djuren lider precis lika mycket. Sen kan man ju som sagt diskutera hur mycket djuret lider - men jag utgår såklart från det som jag tror. Jag respekterar även att du tycker annorlunda även om jag kanske får ont av att se det ske.

Jag är bara intresserad av din syn på djur annat än hästar i övrigt då det i mångt och mycket tyvärr är så att katter ses som en slit och slängvara medan hästarna är högt värderade och sköts om med silkesvantar.
Nu vet jag ungefär hur du står och jag respekterar det, utom det att du väljer att ha katterna okastrerade då jag tycker det är väldigt onödigt att vi får fler katter i Sverige när så många redan behöver hem.
Jag kan förstå det resonemanget. Jag kan också hålla med att man kan göra sitt bästa för att hjälpa till även om man inte 'måste' enligt lag. Men jag tycker också att vill man inte kastrera sin hankatt så ska man inte heller tvingas göra det om det inte är så att den går runt och förstör folks utemöbler etc. för då har man ett problem som endast jag som kattägare kan lösa.

En människa med en okastrerad hankatt är för mig inte en elak människa, sen är alla välkomna att tycka vad man vill. Men man kan behålla den goda tonen och vara trevlig mot alla sorters människor. Det är faktiskt inte så svårt. ;) (detta tycker jag dock att du gjort)

Jag skulle säga att det räcker med att du har henne i knäet. Tror inte det är någon fara alls. Det känns som om lilla kissen skulle må bätte av det också men det kan jag inte vara stensäker på.
När vi har introducerat nya katter så har vi just hållt dem i knäet, låtit dem nosa på varandra ifall dem velat.
Ifall jag däremot hade en osäker äldre katt skulle jag hålla lillkissen i bur så att den inte kände sig så hotad utan kan sniffa i lugn och ro ett tag.
Ett till tips! Ha handskar och långärmad tröja och byxor på dig. Om en kattunge slår ut med tassen för att den känner sig fångad när du har den i knäet så är det lätt hänt att den träffar dig istället.
Har hänt mig när jag skulle introducera en kattunge till en hund.
Tack tack igen. :bow: Missen är nog ganska härdad, hon har våldsamt uppfostrats av en ungkatt, haft en hund som extramamma (samt träffat ett antal andra), och blivit vän med en kanin som fö. ser likadan ut. ;) En grinig katta ska hon nog överleva. Det ska bli roligt att se. Men det dröjer 3 veckor innan dess, vill att hon ska vara hos mamma tills hon är minst 12 veckor.
 
Sv: Ny kattunge när man redan har 2 vuxna?

Jag har 4 stycken hankatter som aldrig någonsin har visat några aggressiva tendenser mot kattungar. Inte heller tidigare hankatter har varit det minsta agressiva mot kattungar. Har aldrig hört talas om fenomenet hos tamkatter öht, så Jag tvivlar starkt på att det är så vanligt som du vill påskinna.
Däremot mammas gamla kastrerade hankatt hatade den nya kattungen mer än allt annat på jorden och nej; han var inte ensamkatt
Roligt att du la till det. :bow: Alla erfarenheter är nyttiga erfarenheter.
 
Sv: Ny kattunge när man redan har 2 vuxna?

Jag kom på en sak till ! Inte för att jag kattexpert, men jag tror att man nog inte ska gulla med den nya katten alltför mycket så att de andra blir avundsjuka. Jag försöker fördela tiden rätt lika mellan mina tre. Rätta mig om jag har fel!

Min äldsta hona, som är så tjurig på nya katter, åt tillsammans med den nya igår, efter 16 dagar!! Framsteg men hon morrar lite fortfarande emellanåt. Den andra katten och den nya leker som galningar nu
Det ska jag tänka på, men jag kommer nog att klappa mest på den som kommer mest. Och den som är lättast att övertyga att vilja bli klappad. :angel: Honkatten är en sån som man får vänta på. Hon kommer när hon har lust och tro inte att hon stannar om du lyfter upp henne i sängen. ;) Och hanen blir nog inte aviss, han lägger sig väl på den lilla under kelstunden isf. :p

Va roligt att det går bättre med dina! :) Uppdatera gärna om det händer något. Verkar vara vanligt att honkatterna är mest skeptiska, samma var det när syrran för några månader sen tog hem en kattunge till mamman (mamman till min blivande). Hon var inte glad och tjurade i flera veckor. :D
 
Sv: Ny kattunge när man redan har 2 vuxna?

jag har precis just (3 veckor sen) hämtat hem en liten flicka... jag har två pojkar som e 1år sedan tidigare... o de va inga som hellst problem... hon fräste första timmarna men de tog inte länge innan de låg o sov tillsammans alla tre...
Underbart. Får se om det blir detsamma här då. Jag hoppas ju att den lilla ska komma bra överens med honan för hon är otroligt lekfull och båda skulle nog uppskatta en lekkamrat. Hanen blir nog också glad av att slippa ha syrran på sig som han har nu.
 
Sv: Ny kattunge när man redan har 2 vuxna?

Som dom allra flesta har svarat så brukar det faktiskt inte vara något problem med en ny kissunge, men jag kan ju berätta hur det gick för oss...
Vi hade två kastrerade hankatter som var 8 resp 9 år och den äldsta fick vi tragiskt ta bort för ca ett år sedan.
Den kissen som blev kvar själv rörde inte något speciellt på sig, han bara åt och sov så vi trodde att han skulle må bra av ny kompis.
Köper en liten pojke på tolv veckor som det sedan visar sig att gammel katten inte tål, i dag har det gått ca ett år och den gamla kissen tål honom inte fortfarande. När han kommer för nära eller går förbi så morrar han och fräser och flyttar inte den yngre kissen på sig då så smäller det.
Vår yngre kisse tyckte att det var väldigt tråkigt med en sådan grin farbror så vi skaffade en till liten kissunge...
För ca tre månader sedan köpte vi en liten på tolv veckor och han och den yngre fann varandra direkt !
Dom är nu tillsammans hela tiden !
Vår gammel kisse gillar inte den nya heller men nu får han i alla fall vara ifred, för det mesta....
Tilläggas bör att dom är innekatter men nu när vi bor på landet så kanske den gamla skulle må bättre av att få vara utekatt...
Vår yngsta kisse kan vi inte släppa ut ännu pga att det är en vildkatt från början så där lär man ta det lite lugnare...
Frågan är hur det går att ha bara en som utekatt...?
Hoppas att du blev lite hjälpt !
 
Sv: Ny kattunge när man redan har 2 vuxna?

Black skrev:
Frågan är hur det går att ha bara en som utekatt...?

Det fungerar nog bra tror jag. Du kan ju ta ut dem andra i koppel då och då kanske?
Hur som helst så tänkte jag tipsa om att det finns en kattlucka med ett speciellt halsband tillhörande till som ger "signaler" till kattluckan så att bara den katt som har halsbandet på sig kan gå in och ut på egen hand.
 
Sv: Ny kattunge när man redan har 2 vuxna?

Ja, det är ju väldigt smart !
Min sambo har lovat mig att han ska bygga en kattgård som kommer vara på baksidan av huset, då kan dom gå in och ut via ett fönster, så kan man ju börja...
Jag provade att släppa ut gamlingen i dag och han hade jättekul men när han kom in så blev han ännu mer sur och aggresiv mot dom andra kissarna, konstigt...
Visserligen så hade han ju nya dofter som dom andra måste lukta igenom och dom "fattar" ju inte att dom bör backa när han morrar och fräser utan dom fortsätter att tugga på hans svans, ex...
:eek:
 
Sv: Ny kattunge när man redan har 2 vuxna?

tintilar skrev:
Det är väl ändå inte MITT ansvar att se till att andras katter inte blir med ungar. :smirk:


Så det är inte ditt ansvar att se till att en eventuell framtida son inte går och gör främmande tjejer med barn heller? En son kan man prata med, ge råd och sådär, det kan man inte med en katt. Därför: kastrera.

Kattungar är både honans och hanens, därför är det inte "någon annans" kattungar :smirk:

Det är som att påstå att det är tjejens ansvar att se till att hon inte blir med barn vid samlag...

Jag vill inte ställa till med mera bråk, men seriöst, tänk över en kastrering av hanen iallafall.


Läste tråden för att jag själv behöver tips och råd, ska själv skaffa kattunge efter sommaren :)
 
Sv: Ny kattunge när man redan har 2 vuxna?

Det har hänt jag lovar!
Min kattunge gick det grymma ödet till mötes när jag var liten, en grannes okastrerade hankatt klippte kattungen:cry:
 
Sv: Ny kattunge när man redan har 2 vuxna?

Mycket ledsamt förstår jag, men jag tror i alla fall inte att det är jättevanligt..
 
Sv: Ny kattunge när man redan har 2 vuxna?

Tack så jättemycket för ett bra svar. Hoppas att gamlingen mår bättre när han får komma ut.

Frågan är hur det går att ha bara en som utekatt...?
Jag tror inte att det är några problem egentligen, släpp bara ut gamlingen helt enkelt. Däremot anser jag att hålla en katt som vill ut, inne, är riktigt illa. Så frågar du mig, låt alla katter gå ut när den lilla blivit någon månad till och hanen satt sitt revir.
 
Sv: Ny kattunge när man redan har 2 vuxna?

Så det är inte ditt ansvar att se till att en eventuell framtida son inte går och gör främmande tjejer med barn heller? En son kan man prata med, ge råd och sådär, det kan man inte med en katt. Därför: kastrera.
Innan jag svarar på denna fråga: Är dina barn (eller planerar du att dina framtida barn) ska vara adopterade? Efter som att det tydligen ä så hemskt att göra egna ungar när det finns så många föräldralösa i världen.. Jag ber dig svara på miana frågor nu, jag får inga svar alls på dessa utan ska bara besvara era.

Kattungar är både honans och hanens, därför är det inte "någon annans" kattungar

Det är som att påstå att det är tjejens ansvar att se till att hon inte blir med barn vid samlag...

Jag vill inte ställa till med mera bråk, men seriöst, tänk över en kastrering av hanen iallafall.


Läste tråden för att jag själv behöver tips och råd, ska själv skaffa kattunge efter sommaren
Kattungen är bådas avkomma men mammans ansvar. För när den är tillverkad ger sig pappan av.

Nu däremot kommer du till relevanta frågor. Det är, enligt mig, bådas ansvar om ingen vill bli med barn. Vill killen inte ha ungar - skydda dig. Vill tjejen inte - hennes uppgift. Men om killen inte vill ha barn men tjejen vill så är det fortfarande han som bestämmer om han ska ha kondomen på eller inte.

Men, notera skillnaden, ett barn påverkar bådas liv i framtiden. När det gäller katter påverkar det dock bara mammans liv.

Jag tycker att det är skillnad. Och jag håller med, jag vill inte heller ha bråk. Tack för det. Dock kan jag tyvärr inte kastrera hanen utan en relevant anledning efter som att det äventyrar temperament och hälsa hos en fantastiskt bra katt som dessutom inte är min. Han är killens ögonsten och jag tvivlar på att detta med att det är bådas ansvar inte övertygar honom.
 
Sv: Ny kattunge när man redan har 2 vuxna?

Det är väl ändå inte MITT ansvar att se till att andras katter inte blir med ungar. :smirk: Suck, när detta vill jag inte ta igen. Mina katter mår bra och är trevliga. De ska inte utsättas för ingrepp om de inte själva är i behov av det. Hanen är som en kastrerad hane och det passar mig perfekt. Riskerar inte att pverka hans temperament för någon annans skull. Annat hade det varit om han bråkade mycket och kissade överallt.

Jag tar inte ansvar för andras djur. Om de inte vill ha ungar så får de kastrera sina egna djur. Det är bara bra att vår fina hane sprider sina gener vidare, det är en superfin kisse. ;) Oansvarit är det att släppa ut en katt okastrerad och sen ta bort ungarna.

Båda är utekatter självklart. Men har varit inne också tidigare perioder.

Om honan får ungar så är det bara trevligt tycker jag, därför kastrerar vi inte henne. Dessutom tvivlar jag på att någon lyckas komma henne så nära. :devil: :D

Har bestämt mig för att ta kissen nu. Kikade på em igår - ursöta! :bow: Pratade med min syrra också, hennes kisse (mamman till ungen) var jättesur när hon nyligen skaffade en ny kisse, men det gick över efter någon vecka eller två. Tror inte att det kommer att bli några problem och jag är arbetslös några veckor nu så jag kan vara hemma mycket. Tack för era svar. :)

Jag blir rent ut sagt skitarg när jag läser hur du tänker! Jag har jobbat på ett katthem och det är bla sådana som du som ser till att det aldrig tar slut på hemlösa katter! Om din nu fantastiske hankatt träffar på en honkatt som är hemlös, hur många stackars kattungar tror du är hemlösa pga av din katt! Nä skaffa dig inga djur när du inte kan ta ditt ansvar!:mad:
 

Liknande trådar

Övr. Katt Som titeln säger. En människa i min närhet (d.v.s. inte jag obviously) vill att deras katt ska få en kull kattungar. Anledningen är helt...
5 6 7
Svar
121
· Visningar
7 869
Senast: Badger
·
Övr. Katt Hej, Har precis skaffat två kattungar (Maine Coon). Den ena flyttade in tre veckor före, M, och H kom 3 veckor efter och är således tre...
Svar
5
· Visningar
1 594
Senast: MissFideli
·
Hundträning Något luddig trådstart kanske men jag har ett problem med att min ena hund har gjort utfall mot barn i koppel. Med utfall menar jag att...
2
Svar
38
· Visningar
4 531
Senast: Liran
·
Katthälsa Hej, Vi har en 10-månaders katt som sista två månaderna ungefär har börjat kräkas lite mer regelbundet och vi har svårt att klura ut...
Svar
12
· Visningar
1 560
Senast: Sassy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp