Ny kattunge när man redan har 2 vuxna?

Sv: Ny kattunge när man redan har 2 vuxna?

Haukur skrev:
  1. Ju fler katter du sätter till världen genom att ha lösspringande okastrerade djur, ju fler hemlösa lidande katter får sverige. Dom katterna DIN hane blir far till kanske får bra hem, men inte dom katterna som skulle fått de hemmen om dina katter inte kommit till världen
  2. En okastrerad hankatt slåss mer med andra katter, har mer revirtänk. Därför utsätter du både din egen hane och alla andra katter i grannskapet för fara när han ska ut och slåss om sina honor.
  3. En okastrerad hankatt blir mer benägen att vandra långa sträckor vilket medfar fler faror genom t.ex. bilar och rovdjur.
  4. Även om din hane inte pissar ner hemma hos dig kan du inte vara säker på att han inte gör det hos grannarna och DU har ansvar för vad ditt djur gör även utanför din tomt. Oavsett om han ligger å hårar ner i grannarnas utemöbler, bajsar i ungarnas sandlådor, sprutlackerar grannens bil med piss, spöar grannens katter eller gör grannens honkatt på smällen.

:bow: :bow:

Tintilar: Var de konkreta nog?
 
Sv: Ny kattunge när man redan har 2 vuxna?

tintilar skrev:
Det är väl ändå inte MITT ansvar att se till att andras katter inte blir med ungar. :smirk:

Jag tar inte ansvar för andras djur. Om de inte vill ha ungar så får de kastrera sina egna djur. Det är bara bra att vår fina hane sprider sina gener vidare, det är en superfin kisse. ;) Oansvarit är det att släppa ut en katt okastrerad och sen ta bort ungarna.

Om honan får ungar så är det bara trevligt tycker jag, därför kastrerar vi inte henne. Dessutom tvivlar jag på att någon lyckas komma henne så nära. :devil: :D

Har bestämt mig för att ta kissen nu. Kikade på em igår - ursöta!

Jag undrar om du verkligen är så urbota dum och oansvarig som du utger dig för att vara, eller om du bara gillar att provocera.

Det är väl självklartklart att du har ansvar för dina katter lika väl som att alla andra har ansvar för sina katter. När din honkatt löper så är hon säkert villig att släppa till hur många hankatter som helst, även sin bror! Sedan undrar jag om du har förmågan att föreställa dig vad din hankatt kan orsaka för lidanden för alla små kattungar som han KOMMER att bli far till.

Föreställ dig detta scenario:
Andra människor, lika oansvariga som du, släpper ut sin okastrerade honkatt, hon blir med ungar, och kanske håller sig borta för att föda. Hon går hem för att få mat, hålls instängd för att hon varit bortsprungen ett tag - med påföljd att kattungarna antingen svälter ihjäl, eller blir tagna av något rovdjur. Och honan kan eventuellt dö av mjölkstockning!

Eller detta:
Honkatten kommer hem dräktig, föder ungar, ägarna vill inte ta hand om några ungar, så förmodligen dränks de eller slås ihjäl mot en sten. Och kattmamman sörjer. Eller så behåller de ungarna ett tag, men kan inte bli av med dem, för det finns redan alldeles för många hemlösa katter. Då blir de avlivade när de är lite större, och med all säkerhet inte på ett särskilt humant sätt.

Och detta är helt OK enligt ditt resonemang :eek:

Ja, det finns ju hur många exempel som helst - jag orkar inte skriva fler - är alldeles för upprörd, ledsen, besviken över att det finns människor som du :cry: :mad:

Här har du något att läsa i alla fall:

http://www.katter.nu/kattstatus/kastrera.html

Snälla, skaffa inte fler katter förrän du har förstånd nog att ta hand om dem du redan har, på ett bra sätt.

Och är det kostnaden det hänger på, att du inte har råd att ta ditt ansvar, så kan du säkert få ihop en tusenlapp på något sätt, låna, tigga, sälja något, vad som helst, om du absolut ska ha katter.
 
Sv: Ny kattunge när man redan har 2 vuxna?

Länken blev visst inte klickbar så här är den igen:

http://www.katter.nu/kattstatus/kastrera.html

Från en av deras andra sidor:

"Myt: Katter mår dåligt av att bli kastrerade.

-I kattens fall kan faktiskt vara en befrielse att slippa sexualdriften som medför mycket frustration, särskilt om den inte kan få utlopp för den. Löpande katthonor kan bli så frustrerade att de bokstavligt talat klättrar på väggarna, jamar dygnet runt och kissar överallt om de inte får bli betäckta. Honkatter drabbas ibland av livmoderinflammationer och juvertumörer, i synnerhet vid långvarig användning av p-piller. Vid kastrering minskar risken för juvertumörer, medan risken för livmoderinflammation- och cancer försvinner helt. Okastrerade hankatter som går utomhus måste hela tiden försvara sitt revir och ge sig ut på färder för att slåss om honor vilket leder till att de löper betydligt högre risk att skadas och dö i förtid än kastrerade hanar. Hankatter som inte är kastrerade tenderar även de att skvätta urin. Se även sidan Kastrera din katt"
 
Sv: Ny kattunge när man redan har 2 vuxna?

Det är inte ovanligt att en okastrerad hankatt biter ihjäl en kattunge, de gör de för att de inte bär hans gener, se på alla filmer om lejonungar som blir ihjälbitna av en ny flockhane, ny hingst som ser till att stona kastar osv.
En katrerad hankatt däremot kan vara hur gullig som helst mot en kattunge...
 
Sv: Ny kattunge när man redan har 2 vuxna?

Tack för ett inlägg med raka svar! Detta gör det mycket enklare för mig att förstå vad ni menar, och dessutom är det mycket trevligare att disskutera på en mogen och sansad nivå. :bow:

Ju fler katter du sätter till världen genom att ha lösspringande okastrerade djur, ju fler hemlösa lidande katter får sverige. Dom katterna DIN hane blir far till kanske får bra hem, men inte dom katterna som skulle fått de hemmen om dina katter inte kommit till världen
Så jag får inte ha kattungar bara för att andra människor inte tar hand om sina kattungar? Då kanske jag fundera på att adoptera istället för att skaffa egna barn, så att de föräldralösa och fattiga i världen slipper lida.. Är jag en dålig kattmänniska bara för att jag inte tar hand om andras kattungar? Har du egna barn?

En okastrerad hankatt slåss mer med andra katter, har mer revirtänk. Därför utsätter du både din egen hane och alla andra katter i grannskapet för fara när han ska ut och slåss om sina honor.
Ja, katter slåss ibland. Precis som människor och alla andra djurarter. Vi funderade över kastrering när katten blev utekatt på riktigt då han gjorde upp revir med grannkatterna. Men det visade sig att han lugnade ner sig efter bara någon vecka och nu får även de andra katterna i området vara på vår tomt - och i vår lägenhet. Jag vet att en katt har stora revir och rör sig långväga, men efter som att vår kisse inte är en speciellt aggressiv herre så får han behålla kulorna.

En okastrerad hankatt blir mer benägen att vandra långa sträckor vilket medfar fler faror genom t.ex. bilar och rovdjur.
Varför inte bara låsa in henne i lägenheten? :smirk: Faror finns genom hela livet. Dessutom är hon en skygg misse som gärna håller sig hemma. Och om hon mot all förmodan skulle bli en långvandrare så får hon absolut bli det. Vill hon byta hem är det ok också. Jag äger henne inte.

Även om din hane inte pissar ner hemma hos dig kan du inte vara säker på att han inte gör det hos grannarna och DU har ansvar för vad ditt djur gör även utanför din tomt. Oavsett om han ligger å hårar ner i grannarnas utemöbler, bajsar i ungarnas sandlådor, sprutlackerar grannens bil med piss, spöar grannens katter eller gör grannens honkatt på smällen.
Ingen kan ju veta OM han gör det. Hittills har ingen klagat och han har nog skog och annat att pissa ner om det är så. Derssutom finns ett antal andra okastrerade hankatter runtomkring.. Jag känner katterna i området och de flesta besöker oss regelbundet så jag ska lova dig att hålla ett öga på om de ser spöade ut. Allvarligt talat, om man är så kikig med sin kisse ska man kanske skaffa sig en innekatt som inte riskerar att hamna i alla dessa fällor som en okastrerad katt kan orsaka. För att inte tala om alla sjuka människor som finns runtomkring. Jag förstår fortfarande inte varför jag är en dålig människa bara för att jag inte tar ansvar för andras djur. Resonerar ni såhär kring annat också - era barn, era vänner?

Det är inga bebisar, och andra katter är det minsta hotet för dem i en värld som vår.

Jag skulle vilja be alla som svarar i den här tråden att svara på mina frågor, och inte bara kommentera mina svar. :bow:
 
Sv: Ny kattunge när man redan har 2 vuxna?

För då tar man större ansvar för sina djur och kastrerar dem eller har dem i koppel och ser till att de INTE producerar kattungar som det egentligen inte ens var meningen att de skulle komma.
Om du nu är så fäst vid dina katter som du säger så varför tar du då inte det ansvar du borde?
Har du vaccinerat och chipp/öronmärkt dem ens?
Eller anser du det att "göra dem illa med"? Tänk, dina katter får stå ut med smärta ett par timmar, men de kattungar din hane producerar kan få dö bara för att de blir sommarkatter. Det tar du inte på ditt ansvar, för det är ju "bara" DINA katter som är gulliga och som ska ha barn, men om de får barn mad andra skiter du i
Jag älskar mina djur. Jag älskar dem så mycket att jag låter dem vara katter trots att jag hellre hade sett dem hemma i min säng hela dagarna. Djuren går före mig, så mycket älskar jag dem. Jag tar hänsyn till deras behov och frihet. Som sagt, jag äger inte mina djur. De äger sig själva. Däremot är de min familj och jag tar hand om dem i den mån de vill.

Jag ber dig att strunta i att skriva nästa gång du funderar på ett sånt här inlägg. Att förkasta mig vinner du ingenting på, du framstår bara som en desperat eller omogen person. Och det tror jag inte att du är. Försök att ha samma respekt för mig som jag har för dig, trots att vi har olika åsikter.
 
Sv: Ny kattunge när man redan har 2 vuxna?

Lilovibe och TinyWiny (jag samlar allt i ett svar)

Ytterligare bra inlägg tycker jag, men snälla - håll stämningen uppe! :)

Vem här tror egentligen att en människa får förtroende för människor som förolämpar, förkastar och dömmmer en på det här sättet. Vad vill i uppnå - är det viktigare att jag blir sårad och rädd för att fråga här igen när jag undrar något, än att jag ändrar åsikt och förstår ert resonemang. För jag måste säga, vill ni uppnå det sistnämndra så måste ni byta taktik. Nu tar jag inte åt mig så lät av sånt här, så jag är fortfarande kvar. Men tänk gärna på det nästa gång. ;) (Detta var till alla fö. och inte bara till de obvanstående bukefalisterna).

Jag kan tycka såhär, att om man inte kan ta hand om sina djur så bör man avstå. Men det är inte någon annans fel. Om min katt blir spöad av en annan katt så är det en risk jag som kattägare har tagit när jag släpper ut min katt. Eller om den blir påkörd, uppäten, etc. Jag skyller inte det på någon annan för hur det än är, man måste få välja själv hur man vill ha sin katt i den mån att katten inte lider. Bara för att en del människor anser att katter mår bättre som innekatter kan inte alla katter bli tvingade att vara inne. och samma sak gäller kastrering. Jag tex. anser att ha innekatter eller koppla djuren är helt galet och jag får ont i hjärtat av att se folk som går "promenader" med sina katter. Men det tycker inte alla och efter som att katter inte kan prata så kan ingen avgöra vem som har rätt, kanske är det individuellt? Jag dömmer ingen, men jag väljer själv att inte göra så efter som att jag upplever att det är att plåga djuret. Vem säger att ni har mer rätt än jag i denna fråga?

Att katter dör på naturligt sätt berör mig men det är fortfarande naturens gång. De blir föda åt ett djur som för mig inte är mindre värt än mina katter. Alla varelser har samma värde i mina ögon, även om jag kanske känner mer för mina egna djur som jag har en relation till och älskar som individer. Men min egoism kan aldrig ändra världen, och det är inte meningen heller.
 
Sv: Ny kattunge när man redan har 2 vuxna?

Jag tror inte att det är så stor ide att svara dig för du verkar inte vilja förstå, det är bara dina egna åsikter som är de rätta och eftersom du har bestämt dig för att inte ändra på någonting, så får vi hoppas att du ar ett unikt undantag att det inte är fler som missköter sin uppgift som djurägare så kapitalt. Jag antar att du tycker att det är onödigt att vaccinera, märka , avmaska och försäkra också? Jag har fått punga ut med åtskilliga tusenlappar trots försäkring när min kastrerade hankatt blev anfallen av en lösspringande katt i min egen trädgård. Den kattägaren ryckte på axlarna och sa so what. Det kanske var du?
 
Sv: Ny kattunge när man redan har 2 vuxna?

tintilar skrev:
Jag tex. anser att ha innekatter eller koppla djuren är helt galet och jag får ont i hjärtat av att se folk som går "promenader" med sina katter. Men det tycker inte alla och efter som att katter inte kan prata så kan ingen avgöra vem som har rätt, kanske är det individuellt? Jag dömmer ingen, men jag väljer själv att inte göra så efter som att jag upplever att det är att plåga djuret. Vem säger att ni har mer rätt än jag i denna fråga?
Man kan inte tänka så vem har mer rätt eller inte. Man måste se till djuret. Vissa katter kan inte vara innekatt medan många funkar utmärkt som det. Och jag lovar dig att en katt är ganska bra på att tala om om den 'plågas' eller inte trivs. Så det är rätt svårt att missa en protest.
Vi bor mitt i stan och jag skulle för mitt liv inte släppa ut mina katter här. Den äldsta har varit hittekatt och var hemlös i flera månader (lite mer än en sommar) som 3-åring och var i väldigt dåligt skick när han omhändertogs. Han har repat sig och i början hade jag honom ute i koppel men han ville inte vara ute, han kom loss och sprang till våran port och ville in. Tyckte det var ett ganska bra sätt att tala om att han inte ville vara ute så. Han sitter aldrig vid dörren och jamar att han vill ut. Enda gångerna han gjort så är när lådan varit full.
Den lille har aldrig varit ute och springer och gömmer sig/går undan när ytterdörren öppnas och vill absolut inte gå ut på balkongen. Så jag kan inte på något sätt se att jag plågar katterna.
 
Sv: Ny kattunge när man redan har 2 vuxna?

tintilar skrev:
Jag ber dig att strunta i att skriva nästa gång du funderar på ett sånt här inlägg. Att förkasta mig vinner du ingenting på, du framstår bara som en desperat eller omogen person. Och det tror jag inte att du är. Försök att ha samma respekt för mig som jag har för dig, trots att vi har olika åsikter.

:eek: Så det är alltså jag som är omogen som har tagit ansvar för mina katter:smirk:

tintilar skrev:
Är det en dum ide att ta hem en unge, och hur ska vi göra?

Det är en väldigt dum idé att ta hem en kattunge om man har en okastrerad hankatt. Hankatten kan som det tidigare nämnts bita ihjäl kattungen bara för att den inte tillhör honom.
Börja med att kastrera hanen och vänta i 3 veckor. Efter 3 veckor har hankatten inga drifter kvar längre utan är lugnare och håller sig mera hemma. Han är även gosigare och tål andra katter bättre.

tintilar skrev:
Hur ska vi gå tillväga?

Sedan när ni fått hem kattungen så låter ni den sitta kvar i buren medans era katter får hälsa på den genom gallret. Om det går bra så kan ni släppa ut kattungen och hålla noga koll på katterna.
Ha sedan kattungen i ett eget rum när ni inte kan se efter katterna för en liten kattunge kan lätt skadas av 2 vuxna om de inte respekterar ungen.
 
Sv: Ny kattunge när man redan har 2 vuxna?

Du säger att alla djur har samma värde för dig, då undrar jag; har du dina hästar försäkrade? Dina katter?

Det känns som om många "hästmänniskor" ser till sin hästs behov mycket mer än sin katts.
Skulle du klaga på att stallkatten inte är avmaskad?
Skulle du fråga en hästägare i stallet varför inte h*n avmaskade sin häst?
Det jag vill komma fram till här är att katter ses som ett djur som faktiskt är mindre värt än hästar och hundar.
Dessutom omgärdas de av en myt om att de skulle vara lyckliga lösspringande, de är lika lyckliga lösspringande som en flock hundar eller hästar som vandrar från ställe till ställe i sin sökan efter föda.

Men vi släpper inte dessa lösa? Varför är det bara katten som är lycklig fri?
Varför "stängslar" vi inte in katterna för att skydda dem från alla faror?
Du drar också alla katter över en kam när du säger att de vantrivs inne. Min mammas ena katt vill inte ens ta ett steg ut i farstun utan trivs allra bäst hemma.

Katter har en väldigt låg status idag; de är inte avmaskade, inte kastrerade, inte chippade, får foder av undermålig kvalité.
Hästar är avmaskade, chippade, och får oftast ett väldigt nogrannt avvägt foder.

Folk tycker att katter, de klarar sig själva på det som ges dem.
Hästar skulle också klara sig, men skulle de ha det optimalt?
Ger du dina katter lika optimala förutsättningar att må bra?
Hur mkt räknar du på att dina katter ska få i sig lagom mängd doser av alla ämnen för att må som bäst?
Hur mkt räknar du på din hästs foderstat?

Till din ursprungsfråga:
Om det är en kattunge ska det nog gå bra. Ha med dig en filt som luktar av honom/henne och låt katterna sniffa på den och vänja sig vid lukten några dagar innan den ankommer.
Sedan låter du dem hälsa på varandra medan du är med. Troligen kommer det mest bli fräsande och håll dem under uppsikt så dem inte går för hårt åt. Klipp helst klorna på alla.
 
Sv: Ny kattunge när man redan har 2 vuxna?

Mycket av det du skrev är vad jag ville säga också, men jag orkade inte, tack för det :bow:

'tintilar'

Ett par citat till från www.katter.nu

"Idag finns det knappast något husdjur som har så lågt värde och status som vår vanliga huskatt. Trots att den varit i människans tjänst som en skicklig råttjägare och god vän som delat med sig av villkorslös kärlek i tusentals år, är den inte vatten värd i mångas ögon. Idag kan du få en katt gratis, eller för några kronor. Det är sällan några större ansträngningar läggs på dess underhåll. Huskattens låga status gör att de av sina ägare ofta nekas veterinärvård, vaccineringar, ID-märkning och näringsriktig mat. De tillåts föröka sig okontrollerat för att värdet de tilldelats är lägre än kostnaden för en kastrering och deras ungar är sällan välkomna till världen. Många avlivas, ofta med billiga, plågsamma metoder. Andra släpps ut på gatan åt sitt öde och förvildas eller omkommer av svält, köld, eller någon av de hundra faror som väntar där ute.

"Få människor känner till att vi i Sverige har en lag som säger att katter måste hållas under uppsikt av sin ägare när de vistas utomhus"

"Hundratusentals katter beräknas vara hemlösa, de flesta av dessa är skygga och otämjda, men många har en gång varit ett älskat husdjur som någon tröttnat på eller inte orkat ta ansvar för. Detta är ett stort problem - inte bara för alla människor som berörs av den skada dessa vilda katter kan orsaka, utan självklart även för alla dessa otaliga katter. Djurhemmen är överfulla och privatpersoner lägger ner enorma mängder pengar och energi att hjälpa och hitta hem åt dessa drabbade djur. Så länge kattens status är så här låg kommer floden av hemlösa, vanvårdade och oönskade katter aldrig att sina. När ingen annan bryr sig är det upp till oss kattvänner att öka förståelsen för dessa fantastiska men missförstådda djur och göra vad som står i vår makt för att höja deras oförtjänta låga värde. Förhoppningsvis kan vi göra skillnad.

Vår vision är att alla kattägare ger katten den kärlek, respekt och behandling den förtjänar samt tar sitt ansvar fullt ut. Om alla följde de enkla råden i vårt slagord skulle många kattliv vara bättre. Därför säger vi:

Kastrera, vaccinera, försäkra och ID-märk din katt!"

Kattägare i samverkan, 3 mars 2005
 
Sv: Ny kattunge när man redan har 2 vuxna?

vi har 2 katter, båda är ca: 1 år (den ena är en vecka äldre) hanen (kastrerad) älskar allt och alla, det kom en okastrerad hankatt på besök till oss som bodde hos oss några dagar och gizmo tog emot den med öppna armar :rofl: han älskade den och ville leka hela tiden men den tyckte inte om honom :rofl:

sessan därimot vår honkatt är väldigt sur på andra katter och vi hade 2 kattungar här igår som vi skulle ha men det gick inte då hon blev så aggresiv på dom.

jag som ville skaffa en katt till :cry:
 
Sv: Ny kattunge när man redan har 2 vuxna?

Jag tror inte att det är så stor ide att svara dig för du verkar inte vilja förstå, det är bara dina egna åsikter som är de rätta och eftersom du har bestämt dig för att inte ändra på någonting, så får vi hoppas att du ar ett unikt undantag att det inte är fler som missköter sin uppgift som djurägare så kapitalt. Jag antar att du tycker att det är onödigt att vaccinera, märka , avmaska och försäkra också? Jag har fått punga ut med åtskilliga tusenlappar trots försäkring när min kastrerade hankatt blev anfallen av en lösspringande katt i min egen trädgård. Den kattägaren ryckte på axlarna och sa so what. Det kanske var du?

Jag ber dig nu, svara på MINA frågor. Tack.. :bow:
1. vad har vaccination och försäkring med kastrering att göra?
Ang. mina katter. De är först och främst min sambos - jag fick dem på köpet ;). Därför vet jag faktiskt inte än om han har vaccinerat och försäkrat dem efter som att vi ännu inte har gemensam ekonomi. Han har djurföräkringar, det vet jag, men om det gäller både hunden och katterna kan jag faktiskt inte svära på. Men det tror jag absolut, det måste jag säga att jag tar för givet. När vi, inom kort, får gemensam ekonomi kommer jag annars att kräva det. Och ja, min häst är både vaccinerad och försäkrad.

2. Har jag någnstans i denna tråd varit otrevlg/ohövlig mot dig/någon annan?
Det var inte min katt nej, det var iaf inte jag som var kattägaren som ryckte på axlarna. Jag hade, om jag sett det ske, bemött dig med största medlidande OM du bemött mig med samma respekt. Hade du o andra sidan börjat jaga upp dig beskylla mig för att ha misshandlat din katt så hade jag bara vänt på klacken. Kan man inte resonera vuxet så har man ingenting att säga. Jag kan hjälpa en skadad katt men jag tänker inte ge kredit till en människa för dåligt uppförande.
 
Sv: Ny kattunge när man redan har 2 vuxna?

Man kan inte tänka så vem har mer rätt eller inte. Man måste se till djuret. Vissa katter kan inte vara innekatt medan många funkar utmärkt som det. Och jag lovar dig att en katt är ganska bra på att tala om om den 'plågas' eller inte trivs. Så det är rätt svårt att missa en protest.
Vi bor mitt i stan och jag skulle för mitt liv inte släppa ut mina katter här. Den äldsta har varit hittekatt och var hemlös i flera månader (lite mer än en sommar) som 3-åring och var i väldigt dåligt skick när han omhändertogs. Han har repat sig och i början hade jag honom ute i koppel men han ville inte vara ute, han kom loss och sprang till våran port och ville in. Tyckte det var ett ganska bra sätt att tala om att han inte ville vara ute så. Han sitter aldrig vid dörren och jamar att han vill ut. Enda gångerna han gjort så är när lådan varit full.
Den lille har aldrig varit ute och springer och gömmer sig/går undan när ytterdörren öppnas och vill absolut inte gå ut på balkongen. Så jag kan inte på något sätt se att jag plågar katterna.

Men vänta nu lite.. vad menar du med detta? "Man kan inte tänka så vem har mer rätt eller inte. Man måste se till djuret." Hur ska du kunna se till djurent om du inte vet vad som är bäst för djuret? För du menar vän ändå inte att du i din hantering utgår från en människans behov och levnadssätt? I så fall förstår jag människor reaktion här på forumet, men då måste jag också göra er besvikna med att säga att vi faktiskt inte fungerar på samma sätt.

När det gäller innekatter så vet jag att en del katter inte vill gå ut. Varför är en annan sak. Vår hona ville absolut inte gå ut. Hon var mycket nyfiken men vägrade att vara ute, även då vi tog med henne ut på tomten.

Jag säger heller inte att det är FEL att ha innekatter. Jag säger att jag får ont i hjärtat av att se en katt i koppel. Observera ordet 'jag'.
 
Sv: Ny kattunge när man redan har 2 vuxna?

Så det är alltså jag som är omogen som har tagit ansvar för mina katter
Sa jag att du var omogen? Och nej, att vara omogen har ingenting att göra med hur man tar hand om sina djur. Man kan vara omogen inom olika aspekter och i det här fallet upplever jag att få här vet hur man uppför sig i en disskussion. Att resonera på ett omoget sätt är att inte kunna hålla stämningen på en trevlig nivå - enligt mig. Varför behöver man hata alla som tycker annorlunda än en själv? Och vem säger att du har rätt och inte jag. Försök att vara öppen och trevlig, försök att lyssna på mina ord och svara på mina frågor. En diskussin handlar inte om att fgörsöka så ner den andra så hårt der bara går, det handlar väl om att lära sig av varandra? Vad gör den annars för nytta?

Dessutom är saker sällan svart eller vitt. Det brukar handla om att man måste ha lite av varje och dessutom anpassa sig efter individer. Så ska man vara petig har ingen av oss helt rätt.
Så glöm detta med att jag är dum och ni är bra. Jag säger ju att jag vill lyssna - varför tar ni inte vara på den möjligheten och räddar mina katter som ju far så illa?

Tillägger att detta var riktat till alla som känner sig träffade.

R8n, jag tackar ödmjukast för dina övriga svar. Det är just precis det jag söker. Mycket mycket tacksam för det. :bow:
 
Sv: Ny kattunge när man redan har 2 vuxna?

Tack tack för svaret.. :bow:

Ja hankatten är jag inte det minsta orolig för, men honan då. Iof är hon väldigt mycket mer harmonisk nu men hon har en förmåga att "känna" på andra djur med tassarna (klorna). ;) Huden brukar få sig en tass eller två i huvudet när han passerar bordet där hon sitter. :cool: Antagligen av lekfullhet och hunden bryr sig inte det minsta men man vet ju aldrig. Vi får se, ingen av dem lär ju avlida och fungerar det inte så fungerar det inte.
 
Sv: Ny kattunge när man redan har 2 vuxna?

Förhoppningsvis så blir det lag på att alla utekatter ska kastreras! Fast man tycker ju att alla borde fatta det ändå, särskilt om man är djurvän och mån om djuren!

Nu har det gått 2 veckor sedan jag fick hem min tredje katt, och den äldsta honan morrar fortfarande lite, hmm, det tar visst längre tid än jag trodde för henne att acceptera den nya. Men de slåss inte iaf. Det blir nog bra till slut :)
 
Sv: Ny kattunge när man redan har 2 vuxna?

Eftersom det fortfarande finns alltför många ( :angel: ) som inte bryr sig om katterna tillräckligt så behövs en sån lag. Verkligen!
Tyvärr är det för många som inte tänker längre än näsan räcker.
 
Senast ändrad:
Sv: Ny kattunge när man redan har 2 vuxna?

Tintilar!

Tacksam om du kunde svara på ALLA mina frågor i mitt inlägg. Det vill säga alla menigar som slutar med ett "?".
 

Liknande trådar

Övr. Katt Som titeln säger. En människa i min närhet (d.v.s. inte jag obviously) vill att deras katt ska få en kull kattungar. Anledningen är helt...
5 6 7
Svar
121
· Visningar
7 869
Senast: Badger
·
Övr. Katt Hej, Har precis skaffat två kattungar (Maine Coon). Den ena flyttade in tre veckor före, M, och H kom 3 veckor efter och är således tre...
Svar
5
· Visningar
1 594
Senast: MissFideli
·
Hundträning Något luddig trådstart kanske men jag har ett problem med att min ena hund har gjort utfall mot barn i koppel. Med utfall menar jag att...
2
Svar
38
· Visningar
4 531
Senast: Liran
·
Katthälsa Hej, Vi har en 10-månaders katt som sista två månaderna ungefär har börjat kräkas lite mer regelbundet och vi har svårt att klura ut...
Svar
12
· Visningar
1 560
Senast: Sassy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp