Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
"Krävs mer för att ranta i ringen", som vaddå? Snygga skor och fin blus?
Det krävs LITE mer att ställa ut en hund än att springa runt oh ranta i ringen.
VARFÖR äns svara på en tråd som du har Noll koll på??
"En siberian husky är en typisk slädhund. Den är stark, köldhärdig och uthållig och passar bäst hos friluftsintresserade ägare. Rasen är avlad att vara en snabblöpande spannhund och används huvudsakligen vid slädhundstävlingar. Att "bara" se vacker ut imponerar inte på rasentusiasterna i Sverige. En siberian husky skall ovillkorligen fungera som en slädhund.Det är lika naturligt för en siberian husky att arbeta i ett hundspann,som det är för en jämthund att jaga älg eller en border collie att valla får.
Men trots sitt vänliga lynne är siberian huskyn ingen vanlig sällskapshund. Det är en ras med starka, ursprungliga jaktinstinkter. Den upplever oftast alla djur som intressanta byten och det finns åtskilliga exempel på hundar som rivit både får, getter, höns, kaniner och katter. Det är alltså hundar som sällan kan vara lösa utomhus. Det är naturligtvis lika viktigt för en siberian husky som för alla andra hundraser
med god mänsklig kontakt.
På ett lydnadsprov eller dressyrtävling är rasen inte särskilt passande, men som draghund har den mycket att ge. Den stoppar fysiskt och psykiskt för mycket hårda strapatser både under vildmarksturer och i tävlingsspåret
Siberian huskyn är en typisk utomhushund och liksom andra polarspetsar klarar den sträng kyla mycket bra. Man kan själv välja om man vill låta sin hund sova inne eller ute året runt. Men tänk på att en hund som tillbringar största delen av sin tid inomhus inte utvecklar sin päls naturligt. Den kan alltså inte plötsligt ligga ute i snön i sträng kyla. Normalt fäller en siberian husky enorma mängder av sin ulliga päls på våren och hösten, men många "inomhushundar" verkar fälla betydligt oftare. "
Det viktigaste som man kan nämna om rasstandarden är "lättheten". Siberian huskyn skall vara stark men samtidigt lätt byggd. Inget på hunden skall utstråla tunghet. Rörelserna skall vara lätta och flytande & skall vara mkt energisparande. Tassarna & framförallt trampdynorna skall vara starka & tåliga. Pälsen på huskyn skall vara tät och ligga tätt mot kroppen. Den skal vara "fet" och välisolerande. Hunden skall kunna sova ute i mkt strängt klimat. "Fluff" eller otillräcklig underull är inte önskvärt! Trots betoningen på lätthet i rasstandarden så förekommer det idag en showvariant av husky. De är "söta" men varken benstommen eller pälsen är vad rasen behöver. För grova och rektangulära individer med alldeles för mycket päls.
Dom tål nästan vilket väder och vind som helst utan att tappa modet och kan vara med på fjällturer veckovis utan att tröttna. Sist men inte minst: Dom är makalösa slädhundar som verkligen brinner för sitt jobb.
Det krävs LITE mer att ställa ut en hund än att springa runt oh ranta i ringen.
Jag har med mig min sibbe när jag är ute och rider tex någon sa till mig att dom INTE går att ha lössa min hund har bådde sätt rådjur och liknande....
Det är inte LÖNT att du skriver mer här för du gör bara BORT DIG SJÄLV...hahaha.