´Ny hund hanhund/hanhund?

Sv: ´Ny hund hanhund/hanhund?

.... Jag sitter mest med hakan i knät här. "Krävs mer för att ranta i ringen", som vaddå? Snygga skor och fin blus?

"Krävs mer för att ranta i ringen", som vaddå? Snygga skor och fin blus?

:rofl: Kanske en fallenhet hos hunden för att stå stilla i en minut för att granskas av domaren också samt ett snyggt tält att sätta upp utanför ringen....

Allvarligt talat TS, är du på riktigt?

Det krävs LITE mer att ställa ut en hund än att springa runt oh ranta i ringen.

Ehum... jag kan inte låta bli, men det enda som har krävts när jag har ställt ut är;

*en renrasig hund
*vaccinationsintyg
*ett koppel

och att hunden tillåter att domaren kollar tänder osv..

Vad mer krävs?

VARFÖR äns svara på en tråd som du har Noll koll på??

Tänk att man kan bli expert på en ras och alla infallsvinklar, avelslinjer, uppfödningar och användningsområden på mindre än ett år...

Det var ju bara nyssens du inte hade nån aaaaaning om nånting om huskysar annat än att dom var snygga. (http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=627515)
Jag tycker det känns som om du var kvar i samma läge...

För att citera dig själv: Om du inte har nått klokt svar behöver du inte göra dig besvär.

TS blev ju avrådd redan innan hon köpte första hunden och brydde sig inte då heller... man kan undra varför hon överhuvudtaget frågar om råd?

Så mi säger att det inte krävs mer än så men SNÄLLA vet ni överhuvod taget vad hund är för något eller i är lvar i sten åldern där dom bara har 4 ben och säger Voff=)

Grattis du har hitat min gammla tråd(du har vunnit em Micro i valfri färg)'
Är nu fortfarande på pantade att ni inte fattar att jag är någon expert..Och sen var det nog mer än 4 månader sedan..

Hur som ni verkar inte kunna hund för 5 öre...Tycker INTE ATT ni ska snacka om saker ni vet nada om.
Lämnar dena tråd nu den har blivit totalt misslyckad (hur kunnde jag tro att de vart några smarta här)
Men jag fick sista ordet i allfall mohaha

Och ett råd till er!!!!!!!!!!!!!ÅRETS JULKLAPP DET FINNS JÄTTE BRA HUND BÖKER TILL ER SOM FATTAR LITE TRÖGT(STOR TEXT OSV=)Hoppats duuu hitar den i just DIN affär :smirk:

Ciao:banana:

Fakta från rasklubbebns hemsida:

"En siberian husky är en typisk slädhund. Den är stark, köldhärdig och uthållig och passar bäst hos friluftsintresserade ägare. Rasen är avlad att vara en snabblöpande spannhund och används huvudsakligen vid slädhundstävlingar. Att "bara" se vacker ut imponerar inte på rasentusiasterna i Sverige. En siberian husky skall ovillkorligen fungera som en slädhund.Det är lika naturligt för en siberian husky att arbeta i ett hundspann,som det är för en jämthund att jaga älg eller en border collie att valla får.

Men trots sitt vänliga lynne är siberian huskyn ingen vanlig sällskapshund. Det är en ras med starka, ursprungliga jaktinstinkter. Den upplever oftast alla djur som intressanta byten och det finns åtskilliga exempel på hundar som rivit både får, getter, höns, kaniner och katter. Det är alltså hundar som sällan kan vara lösa utomhus. Det är naturligtvis lika viktigt för en siberian husky som för alla andra hundraser
med god mänsklig kontakt.

På ett lydnadsprov eller dressyrtävling är rasen inte särskilt passande, men som draghund har den mycket att ge. Den stoppar fysiskt och psykiskt för mycket hårda strapatser både under vildmarksturer och i tävlingsspåret

Siberian huskyn är en typisk utomhushund och liksom andra polarspetsar klarar den sträng kyla mycket bra. Man kan själv välja om man vill låta sin hund sova inne eller ute året runt. Men tänk på att en hund som tillbringar största delen av sin tid inomhus inte utvecklar sin päls naturligt. Den kan alltså inte plötsligt ligga ute i snön i sträng kyla. Normalt fäller en siberian husky enorma mängder av sin ulliga päls på våren och hösten, men många "inomhushundar" verkar fälla betydligt oftare. "

och

Det viktigaste som man kan nämna om rasstandarden är "lättheten". Siberian huskyn skall vara stark men samtidigt lätt byggd. Inget på hunden skall utstråla tunghet. Rörelserna skall vara lätta och flytande & skall vara mkt energisparande. Tassarna & framförallt trampdynorna skall vara starka & tåliga. Pälsen på huskyn skall vara tät och ligga tätt mot kroppen. Den skal vara "fet" och välisolerande. Hunden skall kunna sova ute i mkt strängt klimat. "Fluff" eller otillräcklig underull är inte önskvärt! Trots betoningen på lätthet i rasstandarden så förekommer det idag en showvariant av husky. De är "söta" men varken benstommen eller pälsen är vad rasen behöver. För grova och rektangulära individer med alldeles för mycket päls.

samt:

Dom tål nästan vilket väder och vind som helst utan att tappa modet och kan vara med på fjällturer veckovis utan att tröttna. Sist men inte minst: Dom är makalösa slädhundar som verkligen brinner för sitt jobb.

vet de vad de pratar om?;)

Eftersom du har en hund på 6 månader så räknade jag ut att du fick den när den var 2 månader :angel: Då har du lltså haft den i 4 månader, du har INTE varit med om könsmognadstiden med din hund än, du har förmodligen heller inte varit med om fällningen än..det är mycket du inte varit med om med din hund eftersom du inte haft den så länge.

Att kalla oss idioter gör faktiskt dig till den största idioten själv...Du ställer en fråga, och ALLA ger dig samma svar..sen blir du dessutom otrevlig..Varför ska man ge råd som inte är bra? Men köp du din hund....mig spelar det faktiskt ingen roll alls för det kommer inte att bli mitt problem....Jag ha erfarenhet av rasen genom min väninna som har/hade dom uppe i Norrland och hade dom till det dom är avlade för ...dvs DRAG...

Det krävs LITE mer att ställa ut en hund än att springa runt oh ranta i ringen.

Som "gammal" ringräv undrar jag då vad du menas krävs av en hund som ställs ut??

Det jag vill ha i mina utställningshundar, förutom ett bra psyke (tåla stressen etc.), inbyggt "go", lite lagom djävlaranama och viljan att vilja synas, är

*ska gå snyggt i kopplet och kunna ställa upp sig bra, eller vara lätta att ställa :devil:

Mer än så krävs det inte av hundarna faktiskt :cool:

Hmm, undrar om jag har fattat allt rätt...

Du bor alltså i en tvåa med balkong i Lund, jobbar 75% och din sambo 100% ...du har en hanvalp på 6 månader och skall skaffa en till hanvalp på 4 månader....Jag säger bara LYCKA TILL :D

Vi ger dig inte råd för att vara elaka, utan för att vara hjälpsama. Det är nämligen inte VI som kommer lida för att du skaffar för mycket hund. Det är du själv och hundarna som kommer att göra det.

Klart att ingen vill vara elak..
Men när vissa vräker ur sig korkade saker osm att det ej behövs något för att ställa ut en hund, att jag verkar omogen osv så känner jag inte mig inte speciellt lockad över att vara så trevlig.

Men men vad trevligt att du läst såå nya inlägg kanske ska uppdatera dig köpte en liten mindre går nu för 8 veckor sedan FLYTTAR OM 2 MÅNADER.
Hundgård påbörjad i planeringen,ska börja jobba natt tid i stället för dagtid..om jag får de schema jag vill ha.

Om du inte läst innan så står det oxå att jag planerar nytt boende..
Men om det nu är så hemskt att bo i lägenhet så känner jag en del husky/hundägare som gör det..
Är dom oxå hemska?
Så länge du lär hunden att elka gör man ute klart man kan små busa men inget stim så är det lungt,jag är rätt bra på att aktivera mina djur.
Jag har med mig min sibbe när jag är ute och rider tex någon sa till mig att dom INTE går att ha lössa min hund har bådde sätt rådjur och liknande...

Nä vi kanske gör så här när vi fått klart än så kan jag ju flytta ut hundarna till hästarna..Så kan dom oxå få en namnskylt PRECIS som dom andra....

HAHA folk kommer ju att skratta och fråga vad har du i ditt stall..njaa 5 hästar och 2 huskys...Släpp stads fobin förihelvete..sluta kolla upp folk innan du vet vad som är är rätt..
Det är inte LÖNT att du skriver mer här för du gör bara BORT DIG SJÄLV...hahaha.

för det första tycker jag att du ska ta och växa upp lite och skriva lite artigare svar. att bara kalla alla dumma i huvudet leder ingen vart och är mest pinsamt.

för det andra så gjorde jag misstaget att skaffa två hundar på kort tid utan att ha tillräckligt med kunskap. jag avråder alla från att göra samma misstag då det KOSTAR! både tid, arbete och pengar. det tog flera år att reparera skadan, vilket faktiskt innebar att även mina hundar blev lidande. och hund nr 2 var inte ens valp + att båda mina raser är "lätta".

så gör dig själv en tjänst och lär av andras misstag. vänta tills din valp blir minst 3-4 år och du vet vad du har i snöret innan du eventuellt skaffar en till. både för din egen skull, och för din(a) hund(ar)s.

kan lägga till att min labbe var en dröm att ha och göra med tills han blev runt året. först då insåg han att han var snabbare än mig. att din 5 mån valp inte sticker ifrån dig är inget att skryta med.

Men vad är det för fel på dig ???

Om folk ( även andra än jag) ger dig sina erfraenheter och råd som du dessutom bett om, men blir som en tjurig unge för att vi inte anser det du gör är en bra väg att gå.......ska du då bli förbannad o otrevlig??

6 månadersvalpar brukar inte smita....men sen när du har 2 st så kan jag garantera dig att dom drar....

Det var ju bra att ni köpt en gård, och att du ska jobba natt.....men att hundarna inte leker inne när ni är hemma garanterar inte att dom inte gör det när ni är borta eller sover dagtid...

Jag har med mig min sibbe när jag är ute och rider tex någon sa till mig att dom INTE går att ha lössa min hund har bådde sätt rådjur och liknande....

Så du har med din lilla valp på ridturer redan nu? Låter ju sunt.

Ursäkta men för mig så verkar ud vara en sur tanta..alla trådar som jag i stort sätt kollat upp dig är du så jävla negativ oh så.

Ja han är snart 7 månader och ja jag har med honom när jag rider dock inga långa turer men de borde du väl fattat..
Sen sååå ska vi så såmtt börja dra nu snart dock som fjärde hund längst bak och ta det jätte lungt..SHIT ta reda på fakta INNA DU säger något TACK...

Liknande trådar

Övr. Hund Hejsan! Jag och min kille är otroligt sugna på en hund. Han vill ha nu-nu-nu medan det är jag som bromsar eftersom jag såklart vill att...
2 3
Svar
50
· Visningar
5 360
Senast: hollypolly
·
Övr. Hund (Långt!)Jag skulle behöva lite input. Vi har en mellanstor hanhund på snart 1,5 år. Han är en trevlig hund, men! Han är ett helvete för...
2 3
Svar
59
· Visningar
7 864
Senast: AnneB
·
Övr. Hund Vill varna för en lång historia men ska försöka göra den så kort det går. Vi(jag och min sambo) Har två hundar, en liten havanais...
2
Svar
28
· Visningar
6 620
Senast: Dopy
·
Hundavel & Ras Jag har nu passat en staffe över några månader och intresset för rasen har väckts rejält. Ju mer jag umgås med honom ju mer nyfiken blir...
Svar
11
· Visningar
2 502
Senast: Pancakes
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka