Ny häst,personlihetsförändring?

V

Vanillie

Jag fick i lördags hem en häst som vi ska ha på prov i två månader för ev senare köp.

Vi har hälsat på henne i hennes gamla stall flera gånger i veckan och hon har hela tiden vart urmysig, sambon som knappt inte ridit innan provred henne utan några helst problem, en riktig mysdam alltså!

I lördags ledde vi henne till nya stallet, då det endast var 2 km mellan, och var helt underbar där med lunkade fint brevid hela vägen, lyssnade när vi bad henne sänka tempot o tex stanna osv, en sån riktig lugn skogsmulle som vi ville ha.

När hon släpptes ihop med de nya två hästarna (valack o sto) började hon brunsta och sen dess har vi inte kunnat göra något(hon i princip ber valacken att betäcka henne), igår morse skulle vi ta in henne för att rengöra ett sår som kommit när hästarna bråkat om rangordning, hon välte ner allt i stallgången och tänkte stegra sig där inne men fick in henne i en box (där hon försökte sparka på boxväggarna, men lyssnade iaf när jag sa till henne som tur är) och där fick hon vara en halvtimme o gnägga till sina nya kompisar tills hon lugnat ner sig ett snäpp och sen fick hon gå ut.

På eftermiddagen tänkte vi göra ett nytt försök med såret o tänkte att vi skulle leda henne lite innan för att se om hon lugnat ner sig men så fort hon kom utom synhåll från de andra hästar bökade hon runt o försökte vända o studsade o hade sig och jag stukade tummen då hon försökte putta undan mig så det blev att tvätta såret så snabbt det bara gick precis vid staketen till hennes hage och där stog hon stilla och åt gräs.

Självklart förstår jag att hästar behöver ett tag att göra sig hemmastadda på nya ställen osv men vill ju ändå även om hon ej ska ridas kunna hålla iordning såret så det ej blir infekterat osv.

Ägarn rekomenderade att låta henne hållas i hagen ca en vecka, alltså inte göra något,
medans en annan kunnig hästtant tycker att vi ska försöka få borsta o sköta sår på henne varje dag och se om det lugnar sig, och ev ge munkpeppar.

Vem ska man lyssna på? Vad skulle ni ha gjort?
Kan detta vara hennes personlighet under brunsten?
Hur som helst så vill jag inte att gårdagen ska upprepa sig då hon fick som hon ville.

(Hon är 16 år gammal korsning travare/bruksnordis)
Har haft hästar innan, dock inga ston.

Sv: Ny häst,personlihetsförändring?

när jag köpte min shettisdam för 2½år sedan så brunstade hon rejält första tiden, o jag som inte heller e stovan suckade o tänkte att "jaha nu har man fått sig en riktig märr" men efter det har hon varit väldigt lugn o fin o jag märker knappt av när hon brunstar, hon piper bara lite extra när valacken snusar på henne

så jag tror att de kan vara miljöombytet o allt nytt runt som utlöst detta, så ge henne lite tid så kanske det ordnar sig. Lycka till

För det första skulle jag byta hage om valacken försöker betäcka, det kan ge ordentliga skador..

Valacken bryr sig inte om henne på det sättet hon vill, han nöjer sig vid att stå brevid o äta med henne, men hon e på honom o visar upp sig rejält.

Åh tack :) Då ska jag hålla hoppet uppe om att hon fortfarande kan bli vår lilla skogsmulle då :)

Har senast året fått hem två ston som bägge gick in i superbrunst direkt och var väldigt "bångliga" att hantera första tiden. Efter någon/några veckor var de dock sina gamla vanliga personligheter och vid följande brunster så har det inte varit någon märkbar skillnad i psyket öht. Härda ut ett tag du och se om det inte lugnar sig.

ge henne lite tid , hon lugnar snart ner sig
en fråga bara,vad är munkpeppar bra för?:confused:

Flyttade mitt sto för ca en månad sedan och de första dagarna var hon som förbytt. Brukar annars vara lugn och trevlig men nu kastade hon sig i gången och var fullkomligt vild o boxen. Succesivt försvann detta och hon börjar nu bli sitt gamla jag igen även om hon fortfarande lätt stressar upp sig om ngt annorlunda händer. Så det löser sig nog med tiden ska du se.

kors i taket, tror du har rätt, nu på kvällen när vi va nere hos henne så sprang hon fram till staketet när vi började gå mot hagen :) Sen stog vi visserligen bara precis utanför hagen o borsta osv men d gick bra :) Hon va så lugn så :) Imorgon kanske vi kan testa o stå lite längre bort från hagen :)

så nu är man lite gladare igen :)

Vårat kallblodssto uppförde sig typ likadant när vi flyttade (och hon alltså bara bytte ställe, inte kompisar eller ägare), hon var ganska vidrig när vi fick hem henne också faktiskt. Samt att när vi sålde henne betedde hon sig så illa att de ville lämna tillbaka henne.

När hon är trygg på stället, med kompisarna och ägaren, är hon dock en urfin och snäll häst. Så är säkert eran också.

Såhär i början skulle jag inte ta henne ifrån de nya kompisarna på en vecka eller så, kan ni inte tvätta såret precis utanför hagen, eller i?
Sedan skulle jag gradvis börja ta prommisar med en hästkompis så hon får lära känna omgivningarna, och sedan kan ni gå med henne själva. Men öka gradvis separationen, tänk på att hon är ny i flocken och det är mycket som ska bestyras med rang osv.
Fortsätter hon att brunsta för valacken kanske hon inte bör gå med honom, om han betäcker kan det bli dumt för dem båda.

Det kan inte vara så att hon inte vill lämna de nya kompisarna för o gå in ensam?
Det tar lite tid för en häst att anpassa sig till det nya, är de dessutom brunstiga, så är det inte ovanligt att de blir lite pissiga i hanteringen, dock brukar det gå över efter en tid

När mitt sto (jag ovan vid ston) kom hem så brunsta hon och var riktigt vidrig att hålla på med. Hon la öronen bakåt så fort man gjorde något hon inte gilla vilket i hennes värld var nästan jämt.

Sedan brunsta hon i all evighet och jag var nära galen för det var ingen trevlig häst jag hade då. Nu borde hon brunsta igen efter konstens alla regler men det märks inte alls. Förra gången skrek och pep hon så fort någon häst nosa på henne och då är dte bara ston i hagen.

Nu är hon supertrevlig och mycket bättre än jag trodde när jag köpte henne.

Håller med f.d ägaren. det är naturligt att en häst på ett nytt ställe, vad det än är för kön, är orolig i början och då blir den nya flocken det primära behovet och hästen är ofta rätt orolig då den säras från flocken.

Låt den vara ifred en vecka, hälsa på den i hagen och ta hand om såret där, ta med dig en medhjälpare som kan hålla henne.

Jag fick i lördags hem en häst som vi ska ha på prov i två månader för ev senare köp.

Vi har hälsat på henne i hennes gamla stall flera gånger i veckan och hon har hela tiden vart urmysig, sambon som knappt inte ridit innan provred henne utan några helst problem, en riktig mysdam alltså!

I lördags ledde vi henne till nya stallet, då det endast var 2 km mellan, och var helt underbar där med lunkade fint brevid hela vägen, lyssnade när vi bad henne sänka tempot o tex stanna osv, en sån riktig lugn skogsmulle som vi ville ha.

När hon släpptes ihop med de nya två hästarna (valack o sto) började hon brunsta och sen dess har vi inte kunnat göra något(hon i princip ber valacken att betäcka henne), igår morse skulle vi ta in henne för att rengöra ett sår som kommit när hästarna bråkat om rangordning, hon välte ner allt i stallgången och tänkte stegra sig där inne men fick in henne i en box (där hon försökte sparka på boxväggarna, men lyssnade iaf när jag sa till henne som tur är) och där fick hon vara en halvtimme o gnägga till sina nya kompisar tills hon lugnat ner sig ett snäpp och sen fick hon gå ut.

På eftermiddagen tänkte vi göra ett nytt försök med såret o tänkte att vi skulle leda henne lite innan för att se om hon lugnat ner sig men så fort hon kom utom synhåll från de andra hästar bökade hon runt o försökte vända o studsade o hade sig och jag stukade tummen då hon försökte putta undan mig så det blev att tvätta såret så snabbt det bara gick precis vid staketen till hennes hage och där stog hon stilla och åt gräs.

Självklart förstår jag att hästar behöver ett tag att göra sig hemmastadda på nya ställen osv men vill ju ändå även om hon ej ska ridas kunna hålla iordning såret så det ej blir infekterat osv.

Ägarn rekomenderade att låta henne hållas i hagen ca en vecka, alltså inte göra något,
medans en annan kunnig hästtant tycker att vi ska försöka få borsta o sköta sår på henne varje dag och se om det lugnar sig, och ev ge munkpeppar.

Vem ska man lyssna på? Vad skulle ni ha gjort?
Kan detta vara hennes personlighet under brunsten?
Hur som helst så vill jag inte att gårdagen ska upprepa sig då hon fick som hon ville.

(Hon är 16 år gammal korsning travare/bruksnordis)
Har haft hästar innan, dock inga ston.

Svårt att säga exakt hur du skall göra. Men jag hade nog kanske låtit henne vara ett par dagar. Är såret inget allvarligt så låt henne bara bekanta sig med dom andra hästarna ett tag. Låta "brunstmärren" gå över liksom.
Sen har hon ju kallblodskalle :-) och risken är att hon testar gränser i början.
Har sj en nykomling hemma som fick lite mer humör än när jag va och hälsade på. Jag lät han va en tid och nu kör vi ledarskapsträning.

Mvh Ann

Liknande trådar

R
  • Artikel Artikel
Dagbok Dethär är värt en ny dagboks tråd tycker jag. För att idag har det hänt en väldigt stor sak som är att jag har blivit häst ägare idag...
2
Svar
30
· Visningar
2 677
Senast: Rosett
·
Hästhantering Köpte en ny häst i veckan (unghäst). Den är inte jättehanterad men snäll. Kan lyfta hovarna utan problem osv. Den går på bete med mina...
2
Svar
23
· Visningar
4 158
Senast: MiniLi
·
Katthälsa Hej, I förra veckan hittade vi vår fina hankatt Sigge påkörd i skogen. Då hade han legat och tryckt i 6 dagar. Vi åkte direkt till...
2 3
Svar
42
· Visningar
3 106
R
Gnägg Jag vet inte om jag valde rätt ämne nu. Och ursäkta om det är en dum fråga! Men jag undrar hur man gör ifall man bara har två hästar på...
2 3
Svar
46
· Visningar
4 316
Senast: Raderad medlem 149524
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar