ny häst i stallet som ej är vacc!

B

busgrodanboll

Hur ställer man sej till detta? :cool:

Ny häst kommer till stallet imon. Inte varit vaccinerad på ett år.

Den ska bo i boxen precis intill min häst.
Alternativen är att min häst stå kvar i sin box, de kommer kunna nosa på varandra.

Eller att jag får byta box i några veckor tills den är vaccinerad. Dock är jag inte glad för detta... min häst är skadad, går ute endast några timmar om dagen (har sprungit igenom sjukhagen och är bitvis ganska orolig). Känner att han behöver stå kvar i sin box där han känner sej trygg och någorlunda lugn.

Måste hästen grundvaccineras nu? Hur lång tid tar det?

Hur hade ni ställt er till det här? :cool:

Sv: ny häst i stallet som ej är vacc!

Vad spelar det för roll att den andra hästen inte är vaccinerad? Din häst är ju det, låter det som? Det är ju den andra hästen som kan bli sjuk, inte din :)

Om hästen är grundvaccinerad sedan tidigare och bara missat förnyelse med någon månad eller så är det ingen fara. Det är ju inte så att vaccinationsskyddet försvinner exakt ett år efter förra gången, utan det sitter i ett bra tag extra.
Ska man däremot ut och tävla behövs ny grundvaccination, men inte som skydd för sjukdom.

Vad spelar det för roll att den andra hästen inte är vaccinerad? Din häst är ju det, låter det som? Det är ju den andra hästen som kan bli sjuk, inte din :)

Ja, min häst är vaccinerad :)

Har dock fått för mej att min häst kan bli sjuk ändå, dock inte alls lika allvarligt som han hade kunnat bli av att inte vara vaccinerad.
Någon som hört talas om den infon..? :cool:

Om hästen är grundvaccinerad sedan tidigare och bara missat förnyelse med någon månad eller så är det ingen fara. Det är ju inte så att vaccinationsskyddet försvinner exakt ett år efter förra gången, utan det sitter i ett bra tag extra.
Ska man däremot ut och tävla behövs ny grundvaccination, men inte som skydd för sjukdom.

okej... den vaccinerades senast för exakt 16 månader sedan...

??!!

Om det kommer in smitta i stallet så kan din häst bli sjuk, oavsett om grannhästen är vaccinerad eller inte. Dock slår det inte lika hårt mot din som mot den ovaccinerade.
Om hästen är vaccinerad eller inte har ingen betydelse för smittspridningen, det är sjukdomsförloppet hos de enskilda hästarna man skyddar med vacc...

Vaccinering är ingen garanti för att häst inte bär smitta. Kan lika gärna vara din som smittar den nya.

Grejen är den att vaccinerad häst inte blir riktigt lika sjuk som en ovaccinerad.

Vaccinering är ingen garanti för att häst inte bär smitta. Kan lika gärna vara din som smittar den nya.

Grejen är den att vaccinerad häst inte blir riktigt lika sjuk som en ovaccinerad.

Yes, då hade jag alldeles rätt för mej i mitt huvud :bump:

okej... den vaccinerades senast för exakt 16 månader sedan...

??!!

Då är det så pass länge sedan den var vaccinerad så att jag hade i alla fall grundvaccinerat den på nytt. Med tanke på att det bara är pga tävlingsreglemtet som man vaccinerar 1 gång/år, flertal preparat ska tydligen egentligen ha rekommendationer om kortare intervaller än så för att det ska vara så starkt skydd som det är möjligt.

/Camilla

Måste hästen grundvaccineras nu? om den ska tävlas så måste den grundas men jag vet inte hur det funkar annars men det kan ni ju fråga veterinärer

Hur lång tid tar det? vet inte om dom är skyddade direkt från första sprutan men man tar ju två med ett visst antal veckor mellan...

Hur hade ni ställt er till det här? Jag hade inte brytt mig ett dugg.. ALLA hästar kan bära på smitta. Enda skillnaden är ju att den som inte är vaccinerad blir MERA sjuk än den som är vaccinerad. Din häst smittas ju inte av den ovaccinerade om den inte bär på nått men det borde ju synas isåfall eftersom den visar smitta mera än en vaccinerad

Måste hästen grundvaccineras nu? om den ska tävlas så måste den grundas men jag vet inte hur det funkar annars men det kan ni ju fråga veterinärer

Hur lång tid tar det? vet inte om dom är skyddade direkt från första sprutan men man tar ju två med ett visst antal veckor mellan...

Hur hade ni ställt er till det här? Jag hade inte brytt mig ett dugg.. ALLA hästar kan bära på smitta. Enda skillnaden är ju att den som inte är vaccinerad blir MERA sjuk än den som är vaccinerad. Din häst smittas ju inte av den ovaccinerade om den inte bär på nått men det borde ju synas isåfall eftersom den visar smitta mera än en vaccinerad

Ok. Så att den hade stått i boxen jämte och nosat på din häst hade inte bekommit dej?

Eller er andra?

Den kommer till stallet, och det i sig är fine. Finns inga alternativ egentligen heller. Frågan är snarare ifall den bör stå precis intill en annan häst eller ej...?

nej varför skulle det?
ALLA hästar kan som sagt smitta.. Så du tycker att alla nya hästar ska stå i karantän som kommer till erat stall.. men när ska dom anses vara osmittande då?

Den ovaccinerade hästen bär INTE på mera sjukdommar än någon annan häst så jag förstår verkligen inte problemet

nej varför skulle det?
ALLA hästar kan som sagt smitta.. Så du tycker att alla nya hästar ska stå i karantän som kommer till erat stall.. men när ska dom anses vara osmittande då?

Den ovaccinerade hästen bär INTE på mera sjukdommar än någon annan häst så jag förstår verkligen inte problemet

Herre jisses... du behöver verkligen inte gå på mej :D Jag menar inte att klanka ner på dina åsikter, jag ville bara ha ett förtydligande. Ifall du tyckte det var ok att stå i boxen jämte... för det är de jag funderar över!

Den kan vara osmittandes redan nu. Med största sannolikhet är den ju frisk. Grejen är att den har stått hos en hästhandlare i några dagar, importerats från utlandet. Hade den bott hos en privatperson i några år, hade det känts som man hade lite bättre koll...

ja men jag förstår verkligen inte varför en ovaccinerad häst är likamed en sjuk häst för det är det inte men sett flera folk som reagerat så som du och ser en ovaccinerad häst som pestsmittad fast den inte alls är det.

Däremot så förstår jag att du är orolig eftersom det stått hos en hästhandlare nu för där är det säkert mera hästar i omlopp och risken för smitta större.. Men det har ju inget med vaccinet att göra.. eftersom en vaccinerad häst kan bära med sig skit oxå..

Det är ju bara att hålla koll på hästarna och se ifall nått händer (temp, snor, osv)
Nått mera går inte att göra

nej varför skulle det?

Precis?

Skulle inte brytt mig alls. Förstår inte varför vaccinationstvånget finns kvar öht? Travet slutade väl med det för länge sedan? Och där är ju verkligen hästarna ute och rör på sig!!!

Funderingar från en MED vaccinerad häst...

Senast ändrad:

När jag köpte min ponny hade hon precis kommit tillbaka frn en sväng av hästinfluensa. Hon var inte vaccineradoch grannen hade skaffat nya hästar som stog i en hage en bit bort, men dom antar att det var därifrån hon fick sjukan.. Nu när jag har henne är hon fullvaccinerad..

Men det jag ville komma till är (är inte 100% säker men jag tror det är så) är att om den nya hästen är sjuk så smittar den även om den skulle stå i andra änden av stallet, jämfört med i boxen brevid. Jag tror att du kan ta det lugnt..

När jag köpte min ponny hade hon precis kommit tillbaka frn en sväng av hästinfluensa. Hon var inte vaccineradoch grannen hade skaffat nya hästar som stog i en hage en bit bort, men dom antar att det var därifrån hon fick sjukan.. Nu när jag har henne är hon fullvaccinerad..

Men det jag ville komma till är (är inte 100% säker men jag tror det är så) är att om den nya hästen är sjuk så smittar den även om den skulle stå i andra änden av stallet, jämfört med i boxen brevid. Jag tror att du kan ta det lugnt..

Ja... det står att läsa att ex. hästinfluensa kan smitta på upp till 50m håll. Min fundering var att det kanske är onödigt att de står o pussar på varandra de första veckorna, nu när det ändå går att undvika. Jag vill iaf inte det. Det behöver naturligtvis inte röra sig om influensa, men det kanske är onödigt med tanke på att denna hästen åkt runt lite på sistone.

Okej, sweep... jag förstår dina funderingar kring vacc vs. ovacc. Och det är en bra synvinkel faktiskt. Anledningen till att man drar öronen åt sig är alla normer och regler som folk tillämpar ang. vaccinerade hästar som flyttar in i nya stall. I varenda stall jag stått i tidigare har det varit ett krav att endast vacc hästar får flytta in.

Men det är väl mer grejen med att man inte känner till den här hästens förflutna så väl. Den har liksom inte bott på en och samma gård i några år, utan åkt runt det sista.

Sen vet jag inte heller... en vaccinerad häst, är den mindre mottaglig att bära på smitta? Eller bär ovacc. och vacc. på lika mycket smittor? Har ingen koll där.

Alla här får tycka precis som dem vill för min del, ifall jag ifrågasätter är det endast för att jag vill höra era synvinklar :grin:

De smittar lika bra om de är vaccinerade.
Vaccinet hjälper bara till att förmildra sjukdomstillståndet hos den vaccinerade.

I ditt ställe hade jag varit mer orolig för kvarka än influensa.

Men att man vaccinerar med ett års mellanrum är ju bara ett riktmärke för dom som är ute och tävlar. Enl, vet jag har pratat med så sitter skyddet i betydligt längre. Så jag hade inte oroat mig om jag vore du.

Klart att hästen kan stå i boxen bredvid din. Skulle den visa vara i inkubationsfasen av hästinfluensa så blir din utsatt för smittan oavsett om de har mulkontakt eller inte.

Liknande trådar

Hästvård Funderar med detta kring svartsjuka om hästar kan känna sådant och i så fall hur. Anledningen att jag frågar är att min häst blivit som...
2
Svar
24
· Visningar
1 242
Senast: skiesabove
·
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
28
· Visningar
2 634
Senast: Ceta
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 818
Senast: Lavinia
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
16 187
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka