ny häst i stallet som ej är vacc!

Sv: ny häst i stallet som ej är vacc!

De smittar lika bra om de är vaccinerade.
Vaccinet hjälper bara till att förmildra sjukdomstillståndet hos den vaccinerade.

I ditt ställe hade jag varit mer orolig för kvarka än influensa.

Ja, precis som vi konstaterat redan flera gånger.

Hmm.. ang. kvarkan så är jag det med. Jag skrev "ex hästinfluensa"...

Det är ju så att vaccineffekten av influensavaccin sitter i ca 6-8 månader, INTE mer än ett år. Att man fyller på med ett års mellanrum handlar nog mer om att tävlingsreglerna är som de är.

Den ovaccinerade hästen är naturligtvis inte smittsam. Om den är frisk.

Däremot är det ju vanligt att en häst som kommer ny till ett stall blir snorig och förkyld i början, precis som med dagisungar som skolas in.

Jag skulle inte alls vara orolig för min vaccinerade - eller ovaccinerade - häst om det kommer en frisk, ovaccinerad häst till stallet.

Det är ju så att vaccineffekten av influensavaccin sitter i ca 6-8 månader, INTE mer än ett år. Att man fyller på med ett års mellanrum handlar nog mer om att tävlingsreglerna är som de är.

Den ovaccinerade hästen är naturligtvis inte smittsam. Om den är frisk.

Däremot är det ju vanligt att en häst som kommer ny till ett stall blir snorig och förkyld i början, precis som med dagisungar som skolas in.

Jag skulle inte alls vara orolig för min vaccinerade - eller ovaccinerade - häst om det kommer en frisk, ovaccinerad häst till stallet.

Beror på vilken vaccin-sort enligt veterinären jag pratat med idag. Finns exempelvis sorter som håller i upp till 3 år. Finns sorter som inte håller mer än maximalt ett år... så det beror helt och hållet på vilken sort denna varit vacc med.

Men grejen är att hur vet man att hästen ÄR frisk när den importerats fr utlandet och bott hos hästhandlare några dagar, för att sedan slussas vidare till vårat stall? Och dessutom är ovaccinerad.

En frisk häst är jag inte heller rädd för. Det är väl ingen?

Med största sannolikhet är den ju frisk, och när jag säger att jag inte vill att min häst o denna ska stå o pussa på varandra beror det på det mest troliga: förkylningar, hostor... ja nya bakterier som smittar emellan.

Men den allra största anledningen är ändå att min häst är skadad, och måste stå så still som möjligt. Och INTE behöver en ny boxgranne förtillfället.

Men nu orkar jag inte läsa mer i den här tråden om ni ursäktar =) Nöjd med svaren, och jag tackar för era åsikter :bow:

Liknande trådar

Hästvård Funderar med detta kring svartsjuka om hästar kan känna sådant och i så fall hur. Anledningen att jag frågar är att min häst blivit som...
2
Svar
24
· Visningar
1 242
Senast: skiesabove
·
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
28
· Visningar
2 634
Senast: Ceta
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 818
Senast: Lavinia
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
16 187
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka