Ny häst i hagen...

tantor69

Trådstartare
Jag har en hingst (23 år) samt en ponnyvallack (22 år) som går i samma hage.
Jag har nu fått hem en shettishingst på drygt 2 år som jag allra helst skulle vilja ha i samma hage som de andra 2.
För tillfället går nykommligen i egen hage men hur gör man på bästa sätt för att ihopsläppet ska gå så bra som möjligt ?
Några tips eller några varningens ord ?

Sv: Ny häst i hagen...

Inga tips ?

Ska jag släppa alla 3 på en gång eller den nya med en åt gången av gamlingarna ?
Finns det risk att de gaddar ihop sig mot den nya, eller ja det är klart men hur vanligt är det ?

Det som kan bli den största risken som jag ser är att den som är ranghögst av dom andra två kommer jaga undan den nya. Sen beror det lite på hur unghästen beter sig. Om han visar underkastelse eller inte.

Har dom andra två gått länge ihop?

Jag skulle vara väldigt försiktig med ihopsläppet. Låta den ranghögsta hästen och nykomlingen bekanta sig först och sedan släppa ihop alla tre under noga övervakning under en ganska lång period.

Har den gamla hingsten gått med andra hästar förut?

MVH
Russin8

Den gamla hingsten har gått med en liten shettishingst innan men det var typ 10 år sedan.
Dessa 2 har gått ihop i ca 5 år. (gamlingarna alltså)

Ta in alla hästarna i stall och låt den nya stå i boxen bredvid den häst som är högst i rang... när du ser att det funkar bra, å dom inte står å tjivas me varandra så kan du släppa ihop dom i hagen tillsammans... för oss brukar det räcka med en natt bredvid varann.

Har funkat varje gång! Eftersom att vi har ett stuteri så kommer det ganska många nya hästar hela tiden under sommrarna... å det är aldrig nåt problem!

Har funkat varje gång! Eftersom att vi har ett stuteri så kommer det ganska många nya hästar hela tiden under sommrarna... å det är aldrig nåt problem!

Vaddå, brukar du släppa ihop hingstar med varann? :confused:

Det kan gå bra, och det kan gå så illa så att minst den ena dör.

Eftersom att shettishingstar "sällan" utgör något hot för stora hingstar så brukar det inte alls vara något problem!

Vår shettishingst fick uppfostra unghingstarna förr i tiden... har aldrig haft några skador!

"brukar inte vara några problem".

Jag skulle då aldrig chansa.
Problemet med att ha hingstar tillsammans är att det kan gå bra ett tag.
Några timmar, några dagar, eller t om nåt år.
Men när det händer saker händer det på direkten, och det med besked, och kan få förödande följder.

"brukar inte vara några problem".

Jag skulle då aldrig chansa.
Problemet med att ha hingstar tillsammans är att det kan gå bra ett tag.
Några timmar, några dagar, eller t om nåt år.
Men när det händer saker händer det på direkten, och det med besked, och kan få förödande följder.

Ja, men det gör det ju oavsett om du har ston eller hingstar!
Samma om du har en drös med hundar... man kan aldrig vara säker!

För är det nånting man vet med säkerhet när man håller på med hästar: Det är att man INTE vet nånting med säkerhet!

Ston får aldrig såna raseriutbrott som hingstar kan få. Och det är jag säker på.

Även ston kan få sådana raseriutbrott... efter 25 år med stuteri så kan jag lova att jag har sett det mesta! Ston med föl kan få värre raseriutbrott än hingstarna... om dom känner något hot mot deras fölunge!

En stor hingst ser sällan en shettishingst som något hot... men självklart kan det hända ändå! Ingen hingst är den andra lik... men det är oftast inget problem att ha en unghingst och en äldrehingst tillsammans... den äldre brukar fostra dom yngre. 25 års erfarenhet har lärt mig detta!

Samma erfarenhet säger mig att ett sto möjligen kan bli galen i 20 sekunder. En hingst som ger sig på en annan häst jagar den tills nån stupar, vilket kan handla om timmar.

Liknande trådar

Hästhantering Har massa problem med nyköpt häst. Känner mig desperat. Jag bestämde mig för att köpa en riktigt bra häst, tänkte att en gång i...
4 5 6
Svar
118
· Visningar
11 868
Senast: Ajda
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
16 139
Senast: Juli0a
·
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 858
Senast: mars
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
13 688

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Störiga saker vi stör oss på, del 37.
  • Burkmat
  • Valet i USA

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat