Sv: Ny filmtråd på våra hästar....
jag har läst vad ni skrivit o jag vill säga att jag inte har kvar filmen för jag skrev att jag bara ville visa den en kortis, jag vet att mian filmer gärna drar igång en diskussion, visste inte om det skulle dra iväg denna gång så jag var ytterst tveksam av att lägga ut den. som sagt håller jag med att hästen är hög i nacken. Vill återigen påpeka att kiropraktorn har talat om för mig att låsningen har gjort att han gärna går högt. Mycket av det problemet är alltså inte mitt. jag har haft svårt att rida han i en lägre form, och man kan inte dra ner hästen till den heller och det är ju ingt man gör. Kiropraktorn konstatera att denne gått med detta väldigt länge, före min tid, troligen från att ha ramlat i hagen och blivit lite sned. Detta har jag sedan även fått veta av fd ägarna att så var fallet. Tränare jag red för i början sa att det kommer med tiden när han fått mer styrka att söka sig lägre. Jag tyckte det inte gav så mycket med tiden så jag bytte tränare. Hästen fick bättre muskler, bättre överlinje, började söka sig till det bättre men var fortfarande svår i övergångarna. Inte svårare än vad vissa unghästar kan vara dock, men det var då jag insåg att han hade en låsning. Kiropraktorn ställde sig helt på min sida. Det kommenterades mkt om att han var slö i sina bakben. Detta har vi fokuserat på med kiron, så han genom att släppa låsningen skulle bli kvickare. Han har redan fått kvickare bakben efter detta. Och tom lite luftigare framben. När han började bli mer fri från sin låsning så har han visat detta med att göra riktigt luftiga språng i luften och en liten trotsperiod kom som ett brev på posten. Pga detta är han lite spänd, men han visar ändå stora förbättringar i sina övergångar. Han gör kalasfina fattningar och börjar så smått sätta under sig till det bättre. Styrkan är ju inte helt där ännu, jag vaöde att pga tidsbrist och dessutom kände att jag ville få rätt hjälp, att skicka bort honom på tillridning till en som verklingen kan detta, för att ge han rätt förutsättningar. När han kommer hem iegn kommer vi fortätta med kiropraktorbesök och bygga upp han rätt.
Jag är alltså helt insatt i detta och har gjort det jag kan och verkligen investerat i hästen så han ska bli bra, riktigt bra. Och så småningom tror jag att jag kommer få en häst, som är ytterst trevlig.