Ny filmtråd på våra hästar....

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Ny filmtråd på våra hästar....

Jag hade fokuserat på framåtbjudning och lösgjordhet. Som det ser ut nu är den tyvärr inte alls lösgjord men du har ju heller inte haft den så länge. För din egen del kvickare hjälper, sitt inte och mal med underskänkeln hästen ska gå fram ändå. Kvickare övergångar så det händer ngt med en gång. Sen mkt mkt arbete med lösgjordheten, syns väldigt tydligt i galoppen. Lycka till med fortsatt arbete!
 
Sv: Ny filmtråd på våra hästar....

Jag tycker det ser "småtrevligt" ut, rent allmänt! :laugh: (Det är en komplimang alltså! ;))

Jag hade övat lite på att sitta mitt över hästen om detta varit min egen film och jag sett mig själv. Ser du att du och sadeln inte är mitt över hästens "ål" på volten? Att du och sadeln glidit utåt? (Ett enkelt sätt att se det är att dina fötter inte är jämshöjd). Det är helt normalt, det händer när det kommer på lite "fart", och det är ryttarens jobb att hela tiden hålla sig själv (och sadeln) mitt över hästen. För det är bara mitt över hästen som dressyrarbete kan ske.

Du måste alltså tänka att du landar mer på "insidan" hela tiden, och inte tillåta dig att bli kortare på insidan och glida utåt. Det syns också hur du korrigerar på volten, du känner att hon inte böjer korrekt och då går du på mer med innerskänkel och tar i innertygel. Tyvärr får detta motsatt effekt, då det kollapsar din insidas midja än mer och kortar upp insidans ben ännu mer, vilket gör att du hamnar ännu mer utåt.

Jag har gjort lite pilar för att visa hur jag menar:
has.jpg


Hästen lutar, enligt röd pil. Det är ryttarens jobb att få in "understället" under hästen, dvs så att det inte ser ut som att den går som i en velodrom. För att kunna räta upp hästen måste ryttaren räta upp sig själv.

Din insida är kortare än din utsida. Det ser du på oranga pilar. Detta gör att du och sadeln inte hamnar mitt över hästens "ål" (om den hade någon). Du måste hålla dig själv och sadeln mitt över hästen hela tiden, i vartenda steg. Du måste bli längre på din insida och inte tillåta att hästen/kraften gör att du skjutsas utåt i varje steg.

Du ser denna voltsnedhet även på dina fötters olika höjd, i den gröna linjen.

Jag tog mig friheten att visa med lite linjer, för att du ska få en uppfattning om grundsaker du måste komma tillrätta med, innan själva "dressyren" börjar så att säga. Lycka till!
 
Sv: Ny filmtråd på våra hästar....

Gud vad duktig och pedagogisk du är! Om jag inte var så feg skulle jag vilja att du gjorde en sån till mig! ;)
 
Sv: Ny filmtråd på våra hästar....

Det vet du väl, att de bästa ryttarna sitter bakom en dataskärm! :laugh: Jag kan en del teori, men i praktiken är det en annan femma! :D Du får gärna skicka film till mig, jag lovar att jag är snäll och menar väl! Och så får man ta allt med en nypa salt - jag är bara en hobbyryttare med intresse för biomekanik. :o
 
Sv: Ny filmtråd på våra hästar....

Vilken bra beskrivning! :) Jag hade nöjt mig med "du är sned", haha. För det vet jag att jag är. Har blivit fixad hos kiropraktor, men kroppen har vant sig vid att vara på ett visst sätt och stannar så tills jag vänjer om den. Så det är absolut nåt jag tänker på!
 
Sv: Ny filmtråd på våra hästar....

Jag kan trösta dig med att de flesta hobbyryttare inte klarar av att hålla sig mitt över hästen! (inte jag heller!) Det är inte du som är extremt sned på något vis! :laugh: Snarare än att det handlar om att be sin kiropraktor knacka till en (och därmed tänka att problemet är löst), handlar det att om i varje steg hästen tar vara medveten om att man rent fysiskt blir rubbad ur sin position och kämpa tillbaka!
 
Sv: Ny filmtråd på våra hästar....

KL

Eftersom det var hur längesen som helst som jag slängde upp en film här så tänkte jag passa på nu när jag äntligen har fått någon att filma mig och "Åke" idag :)
Kan bara lägga till att detta är det första riktiga träningspasset som vi gör efter att han blev frisk (har haft fång), så jag vet redan att han behöver lite mer tryck i galoppen och få den rundare ;)

http://www.youtube.com/watch?v=Orauav1vQAs
 
Sv: Ny filmtråd på våra hästar....

alltså förlåt men jag blev sjösjuk, vem har filmat det där?
jag kunde inte fortsätta titta för det går ju inte att koncentrera sig på hästen...
 
Sv: Ny filmtråd på våra hästar....

Utan kiropraktik hade jag aldrig kunnat bli rak, hur mycket jag än jobbade för det. Men det är inte löst sedan jag blev "fysiskt" rak, så det är självklart nåt jag tänker på, och försöker att åtgärda ännu mer! Mitt största mål inom ridningen just nu är att bli mer rakriktad själv för att kunna hjälpa hästen. Det kan inte vara lätt att böja sig till höger när ryttaren beter sig som om man ska böja sig till vänster, och lutar sig åt alla möjliga håll :crazy:
 
Sv: Ny filmtråd på våra hästar....

vill du ha ett tips som inte alls låter som om det ska räta upp en?
elastiskt bensnöre runt armbågarna bakom ryggen, du blir rakare och får en bra ridhållning.
jag undrar hur ofta jag tipsar om det här men det är SÅ jäkla värt! speciellt när man är sned och krokig i sig själv!
 
Sv: Ny filmtråd på våra hästar....

Vad gör man om hästen tar ett par bocksprång under ridpasset?

Annars låter det som något även jag skulle behöva!
 
Sv: Ny filmtråd på våra hästar....

ptja, man sitter där man sitter? ;) har aldrig haft några problem så, det är inte så att du blir FAST utan du blir stadig och stabil, oftast är det t.o.m. lättare att lösa div. saker och få dom att sluta för man blir SÅ mycket starkare i sitsen.
fast om man har en häst som alltid bockar varje pass kanske man inte har någon lust, har inte haft bockande hästar på väldigt länge :p
 
Sv: Ny filmtråd på våra hästar....

Haha, nej jag bara skojade min bockar inte heller :p Däremot kan hon skygga och kasta sig när saker är livsfarliga, men jag blir ändå lite sugen på att prova. Du har ingen bild på hur man ska sätta det?
 
Sv: Ny filmtråd på våra hästar....

Ingen bild, men det är så idiotsmart som det låter. Ta ett elastiskt bensnöre och forma det till en ögla. (Går bra med vad som för elastiskt snöre du vill ha, bensnören är ju praktiska i o m att de är ställbara och man har dom i stallet ;)) Trä armarna genom bandet och låt det löpa över ryggen. Snöret ska vara vid armbågarna och sen kan man justera det i viss mån vart på ryggen man har det.
Det är HELT suveränt, man blir stark, stabil, stadig, händerna blir bättre. Har aldrig märkt något negativt av det!
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
3 039
Senast: Ridinglady
·
Utrustning Det börjar bli dags att börja fundera på att kanske ta sig ut på någon dressyrstart i sommar och jag behöver bettips eftersom man inte...
Svar
17
· Visningar
1 375
Senast: Fazeem
·
Hästmänniskan Hej! I början av det här året fick jag ta bort min gamla ponny som jag haft i 13 år, sedan jag var 14. Redan efter en vecka var jag...
Svar
10
· Visningar
1 625
Senast: Fiorano
·
Hundhälsa En lång historia. Malinois hane på nu snart 2år som förra året i oktober fick svårt att gå på hårda underlag. Testade vila en vecka...
Svar
10
· Visningar
1 829

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp