Ny filmtråd på våra hästar....

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Ny filmtråd på våra hästar....

Nej absolut, händerna kan aldrig lösa sådana problem, händerna kan inte lösa några problem. Men det är inte det jag säger heller. Och jag tror alla hästar behöver låga,lugna, snälla händer som ändå inte "ger" med sig om du förstår hur jag menar.

Nej Fiorano det var inte dig jag syftade på ang. konstruktiv kritik.
 
Sv: Ny filmtråd på våra hästar....

Tack :laugh:

Tror att det ser lite springigt ut delvis beror på att han var ganska "matt" att rida. Han hade ju haft en rätt lång resa dagen innan och redan varit inne och blivit visad för hand. Så han började nog bli rätt trött både fysiskt och psykiskt.

Sedan så är det ju som du säger en styrkefråga också, han är ju inte riden och TRÄNAD så himla länge, så hoppas och tror att det kommer, det har ju iallafall blivit bättre :laugh:
 
Sv: Ny filmtråd på våra hästar....

Sicken fin märr du har skaffat dig:love:
Hur gammal?

Trodde att du hade börjat med guldfiskar;)
 
Sv: Ny filmtråd på våra hästar....

Står den här uppe i "mina" trakter? Tycker mig ha sett den på annons. Reagerade för att den var så ung och på annonsbilden red dom på kandar... Lite jobb är där på den, men den har rätt fin trav för att vara en PRE:).

Nä det är inte den du tänker på ;)
 
Sv: Ny filmtråd på våra hästar....

Hej!
Jag äger en kallblodstravare som heter Vigleik och är 13 år. Jag har haft honom i 1 år och 2 månader nu i april. När vi fick honom var han helt vrickad, kunde inte gå rakt fram utan att vingla, kunde inte ta galopp, den enda traven han visste var full fart framåt med benen åt alla håll som en elvisp! Nu under vintern när jag inte kunnat rida så mycket har jag jobbat mycket från marken, longerat, tömkört, löslongerat, löshoppat m.m Filmade lite av träningen idag och skulle gärna vilja ha lite respons? Vad är bra/dåligt? Vad gör jag rätt och vad kan jag förbättra? Skulle uppskatta väldigt mycket om ni svarar! :)
Här är en länk till filmen, http://www.youtube.com/watch?v=HCROOsX5gLA
/Sofia

Fin kallistravare! Stam? Är så nördig i dessa stammar, speciellt på de med stora vita tecken. Ser ut att vara en trevlig herre men jag skulle akta mig att rida i den där paddocken för underlaget ser väldigt tungt ut på sina ställen. Man ser tydligen att han får kämpa för att ta sig fram i det djupa underlaget och det blir mer skjutkraft än bärkraft, inte vad vi vill åt på våra ridtravare.

Höj upp händerna, böj dina armar och försök få en mer still och stadig hand, just nu motarbetar du honom genom att få en stum kontakt med hans mun då dina armar är raka och brett isär. Slappna av i hela din kropp, släpp ut benen, upp med blicken och ut med brö'na :D Tänk på att det är du som ska hjälpa honom att hitta bärigheten vilket gör att du måste vara i balans och få vikten på hans bakben. Just nu tippar hela du framåt och då gör hästen likadant.

Stadig på ytterhand och ytterskänkel, passa hans yttersida för han skjuter ut bogen på böjda spåren. Stötta honom där och rid lätt för när du börjar få honom inom ramen kommer han få problem att hålla travtakten.

Ser ut att vara en trevlig modell av travare :bump: Trevligt att se att hästen får trava genom kroppen utan att du är där och stör honom :laugh:
 
Sv: Ny filmtråd på våra hästar....

Tack! Det var inte långt ifrån att jag började med guldfiskar men nu sitter jag här med TVÅ ston.

Just denna är 4 år och jag har haft henne sen maj förra året. Stammen är Don Frederico- Lauries Crusador
Den andra är 3 år och henne har jag haft sen september. Hon är på inridning nu. Stammen på henne är Wilton- Don Schufro
 
Sv: Ny filmtråd på våra hästar....

2 kanonhästar.. hmm:grin:

Don F vet jag inte om jag känner till men Don Gregory har jag sett fina hästar efter.
Nåväl. HELA stammen är ju högsta klass o jag önskar dig all lycka med dessa.

Skitkul:bow::love: Fast du har en hel del att leva upp till ´nu:devil: avundas dig faktiskt inte. Jag rider enbart till husbehov o för att jag "måste":o

Har inga ambitioner kvar.

Tänker aldrig sälja dem. Har de kommit hit så blir de kvar- i 12 år resp. 19 so far.
 
Sv: Ny filmtråd på våra hästar....

Ville verkligen behålla, men har fått inse att jag dels inte vill ha en valack och dels inte en häst som blir drygt 1.70.. Har hittat en toppenköpare till honom som har meriter upp i msv och själv är tränare:). Så han åker nu i påsk.
 
Sv: Ny filmtråd på våra hästar....

Oj, vilken bra lösning, men jag blir också förvånad. Trodde verkligen du ville ha kvar honom... Men det låter ju verkligen som en bra lösning under omständigheterna.

Själv hade jag ngn fantasi om att starta LA nu i vår. Men det lades på hyllan efter helgens programträning... Red LA:3 på dryga 57% och det kändes inte bra och såg inte bra ut. Ni kan ju se själva.... Huuuuur ska det bli lättare/bättre??

http://www.youtube.com/watch?v=_c9E-yfK2Tg&feature=youtube_gdata_player
 
Sv: Ny filmtråd på våra hästar....

Brukar hästen gå så eller blev den spänd vid programridningen?

Du har nog rätt i att du siktar för högt. Vad har ni för resultat innan? Ska man vara riktigt krass är hästen inte lösgjord, eftergiven och på tygelnunder hela travprogrammet. Blir något bättre i skänkelvikningarna när du rider den till handen. Det framkommer även i skritten, som förvisso är taktmässig i början men kort (ej lösgjord), det är därför hästen börjar trava när du försöker få den att ta längre steg. I galoppen likadant, hästen är inte genom kroppen, tappar takten och blir fyrtaktig i mellan åt.

Jag tycker du ska lämna tävlingsridningen ett tag. Det ser ut som du tränat mycket på krumelurerna men missat grundridningen. Du behöver arbeta din häst efter utbildningsskalan, succesivt lösgöra den och få den till ett korrekt stöd. Först då kan du börja rida skänkelvikningar och serpentiner som de är i programmen. Mycket övergångar, öka minska volt, tempoväxlingar m.m. Ren och skär grundridning, inget hokus pokus :). Vill du rida tävlignsvägar, så använd dem som är i LC och LB. Serpentiner med övergångar, övergångar på diagnonaler, enkla tempoväxlingar m.m. Det är det arbetet ni behöver (ALLA behöver) hela tiden.

DU ska ha cred för att du trots att hästen inte går så bra, sitter korrekt och rider bra vägar!
Lycka till!
 
Sv: Ny filmtråd på våra hästar....

Det är det enda jag gör, grundrider, grundrider å grundrider... Med tränare gör vi inget annat... När jag rider själv försöker jag variera och även lösgöra med sidvärts. Har fått tips att få honom till vänster tygel bla genom att tänka öppna på långsidor... Men det är kanske feltänk?

Och ja, han blev väldigt spänd av att komma in till staketen och domaren i vårt ridhus vi rider i mer eller mindre varje dag... Men det är ingen ursäkt, måste gå att rida igenom tycker jag... Men jag orkar verkligen inte... Plus att det är väldigt obekvämt när det går för "fort", trots att jag vet att jag måste ha mer tempo för att få igång hela kroppen... Det är så sjukt svårt att rida...

Har godkända LB starter bakom oss, men jag har varit mammaledig och under den tiden har det inte varit så mkt fokus på något. Så i höstas, när jag kom igång ordentligt igen bestämde jag mig för att starta LA i år. Men samtidigt är jag splittrad eftersom hoppningen äntligen börjar gå frammåt, å man kan tydligen inte göra allt på en gång när man har heltidsjobb, familj och häst :/

Men vi fortsätter att grundrida. Övergångar övergångar övergångar... Det hjälper förhoppningsvis i längden i alla dicipliner :)
 
Sv: Ny filmtråd på våra hästar....

Hästen ser ju rätt stor ut och JA det är svårt att rida ;) Men precis som rumpnissen säger är hästen inte lösgjord. Jag tror du behöver hitta ett sätt att rida den hästen kanske är nuvarande tränare inte rätt? Det finns många vägar att gå. Den behöver gå mera framåt och bli mjukare överlag. Jag skulle börja i skritt och rida på en stor volt där du flyttar bakdelen undan inner skänkel för att lösgöra. Hästen ska trampa på framåt och verkligen använda inner bak. Mer den typen av övningar och hitta ett sätt som funkar för er. Lycka till!
 
Sv: Ny filmtråd på våra hästar....

Jo, han är 182 cm... Tror snarare problemet är att jag rider för tränare sällan. Varvar mellan två olika, som kompletterar varandra bra, och när jag rider för båda så känns han klart mer lösgjord. Problemet är att komma till den ridningen själv... Och eftersom jag inte riktigt har resurserna/tiden för att träna för tränare allt för ofta så får jag väl förlika mig med tanken att det kommer ta fortsatt lång tid... Och tänka på tipsen jag får från olika håll för att få honom mer lösgjord :)
 
Senast ändrad:
Sv: Ny filmtråd på våra hästar....

Självdisciplin ;) nej men skämt åsido det är ju på ridningen mellan träningarna som det händer saker, det är ju få i Sverige som har tillgång till tränare varje dag. Därför menar jag att det är viktigt att hitta ett koncept som funkar för er som gör att ni kan komma vidare även utan hjälp. Sen är det ju svårt att säga utifrån en tävlingsfilm för vissa hästar blir ju väldigt spända och då gäller det verkligen att ha kommit ett steg längre hemma så man kan lösa spänningarna på tävling. Jag har haft en riktig spännis men när jag väl hittade en ridning som funkade på honom var det som bortblåst från dag ett.
 
Sv: Ny filmtråd på våra hästar....

Tack Donatello! Du ger mig hopp! Efter denna veckan när han har fått ta det lite lugnare ska jag ha mer diciplin och be om pepp och tips av min morronkompis i stallet. Man är ju lite småtrött vid sex på morgonen, men nu när vi är två kan vi peppa varandra :)
 
Sv: Ny filmtråd på våra hästar....

*KL*

Ni har ju mest sett min stora "chokladboll" här på buke, men tänkte idag presentera killen som mitt hjärta klappar allra hårdast för. Vi har hängt ihop i 17 år, började som hoppekipage innan vi började vår minst sagt ostadiga resa som dressyrnördar ihop. Vi lärde oss tillsammans och avslutade ponnytiden bland topp 15 i Sverige. Omreggad som storhäst har vi tävlat tom gamla La:5 med segrar och plac. MEN senaste starten gjordes 2007 då jag tyckte det var dags för grabben att ta det lite lugnare. Inget som uppskattades, allra helst inte när det BARA var Chokladbollen som fick ut och resa. Fille är idag 27 bast men vägrar tumma en dag på det, han försöker hela tiden lura sina vänner med att han är 7. Så när det var tävling på hemmabanan lovade jag nu honom att han skulle få vara med. Fille fick sina 32 knoppar redan på fredagkväll och när jag klev in på lördagmorgon trodde jag han agerat staty hela natten. Inte ett hårstrå låg fel....märkligt för att vara Fille som älskar att rulla.
Mina annars höga krav var rejält sänkta inför helgens start i en LB:2 - inga bocksprång! Näsan på plats och koll på gas och broms. Gasen vet jag ju att alltid funkar, det är bara bromsen som glappar ibland ;) Nästa gång kan vi nog satsa mera! =) Det vart lite laddat, spänt, trippigt och tappade takten på sina ställen den här gången. Det var inte det lättaste att få honom att vilja vila lite mer på stegen, men i det stora hela är jag supernöjd med min kille som slutade på 63,43% och en oplac. 8:e plats i startfältet om 23 hästar.

http://www.youtube.com/watch?v=SP5OOOZoRSM
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
3 039
Senast: Ridinglady
·
Utrustning Det börjar bli dags att börja fundera på att kanske ta sig ut på någon dressyrstart i sommar och jag behöver bettips eftersom man inte...
Svar
17
· Visningar
1 375
Senast: Fazeem
·
Hästmänniskan Hej! I början av det här året fick jag ta bort min gamla ponny som jag haft i 13 år, sedan jag var 14. Redan efter en vecka var jag...
Svar
10
· Visningar
1 625
Senast: Fiorano
·
Hundhälsa En lång historia. Malinois hane på nu snart 2år som förra året i oktober fick svårt att gå på hårda underlag. Testade vila en vecka...
Svar
10
· Visningar
1 829

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp