Ny filmtråd på våra hästar....

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Ny filmtråd på våra hästar....

Hej!
Jag äger en kallblodstravare som heter Vigleik och är 13 år. Jag har haft honom i 1 år och 2 månader nu i april. När vi fick honom var han helt vrickad, kunde inte gå rakt fram utan att vingla, kunde inte ta galopp, den enda traven han visste var full fart framåt med benen åt alla håll som en elvisp! Nu under vintern när jag inte kunnat rida så mycket har jag jobbat mycket från marken, longerat, tömkört, löslongerat, löshoppat m.m Filmade lite av träningen idag och skulle gärna vilja ha lite respons? Vad är bra/dåligt? Vad gör jag rätt och vad kan jag förbättra? Skulle uppskatta väldigt mycket om ni svarar! :)
Här är en länk till filmen, http://www.youtube.com/watch?v=HCROOsX5gLA
/Sofia
 
Sv: Ny filmtråd på våra hästar....

Tack :laugh:

"Tyvärr" så behövs ju inte godkännandet för kvalitetsboken för att få använda de i avel, utan allt som krävs är en vet.besiktning och en licens. Dock tycker jag att det är mycket värt att visa fram dem ändå. Förrut var de tvungna att genomgå ett bruksprov, men det plockades bort och ersattes av den här typen av preimiering istället.

Så G, GI el GII är egentligen bara avelsvärdeklassen, allihop är "godkända", bara det att de testas olika mycket.

Jag TROR att jag kan höja honom senare, och det är isåfall tanken. De kan även få en höjd avelsvärdesklass av egna meriter eller genom fin förärvning. Om jag inte är helt ute och cyklar, jar är trots allt rätt grön även jag på det här med Welsh Cob-avel :o:angel::idea:
 
Sv: Ny filmtråd på våra hästar....

Hej! Hästen är fiin tycker jag! Härlig utvecklingspotential. Dessutom tycker jag att du som ryttare rider på ett målmedvetet sätt!
Något som skulle kunna göra att er ridning blir bättre är dels att du försöker vara lite mer ödmjuk med din sits! Samma bestämdhet men försöka förändra lättridningen, som är det du visar hästen i i denna film. I dagsläget blir du lite snabb, hög och tung när du rider lätt(kanske precis som hästen? Samband?). Det vill säga att du "ramlar lite bakåt" och kompenserar det med fart i lättridningen. Att tänka på det tror jag skulle kunna hjälpa er mkt :)
Lycka till!
 
Sv: Ny filmtråd på våra hästar....

Det är ju detta jag försöker förmedla i min text, att det som är främsta målet är att han ska gå mer framåt och det är det enda målet just nu, ja min hand är lite var stans och något mer bettbyte blir det inte.

Fiorano: Kände inte mig attackerad men ibland framgår dina inlägg som ngt "hårda" och jag ville mest bara förklara mig.;)

Allt som allt så menar vi i princip samma, han ska mer framåt och vara framför mina hjälper, fick en dålig handställning med min förra häst och fokuserade mkt på att ha en bättre hand redan från början nu med Zorro, dock så blev det ganska ostabilt istället....vill få fram min hand som gärna hamnar i magen/framvalvet.:angel:
 
Sv: Ny filmtråd på våra hästar....

Usch förlåt... Det värsta är att jag även irl låter lite värre än vad jag egentligen menar:o. Med tanke på mina filmer här i tråden så behöver du inte ta mig på så stort allvar:p. Men min problemfilm går iofs att använda som exempel på "vad som händer när hästen inte är framme för skänkeln";).
 
Sv: Ny filmtråd på våra hästar....

Fiorano, du är inte ensam om problem som fastnar på film. Jag kan ju lägga upp ett exempel på när min ponny blir förbannad. Hon är djävulskt stark.

http://www.youtube.com/watch?v=ZRBdSVk52X8

Det bästa är när folk kommer ut på läktaren och frågar vad som händer. :p

(Notera det skrämda ekipaget i ena hörnet av ridhuset som inte rör sig ur fläcken. ;))
 
Senast ändrad:
Sv: Ny filmtråd på våra hästar....

Hahahaha:D! Så där har Tetris gjort flera gånger ute i skogen! Bara dragit upp näsan och sen plöjt rätt in mellan träden:D. Känns väldigt mycket som att vara tillbaka på en b-ponny när hon gjort så:p.
 
Sv: Ny filmtråd på våra hästar....

Fast nja, håller inte riktigt med där. Tetris var ju jättemeckig i munnen när hon reds in och skulle säkert kunnat kallas som "seg i munnen". Men det handlar ju inte om att det är munnen det är fel på. Det handlar om att hästen måste lära sig att vara framför hjälperna-innan den är där kan du mecka i munnen för allt vad du är värd och inget blir bättre av det. I synnerhet med en så ung häst är det bara att lägga handen lågt och mata på med skänkel-till slut så accepterar hästen bettet och kommer att gå med ett stadigt stöd på bettet.

Fast om du håller med är ointressant, det är inte i munnen PROBLEMET sitter men det är där man som ryttare OFTA känner av det bäst. De ligger på in i handen = blir starka, svåra att påverka o.s.v. o.s.v.
Ja de ska vara framför hjälpen men en 4-5 åring som inte är det kan absolut upplevas som stark i munnen.

Det är kul att du tycker att det är "bara" att lägga handen lågt och mata på med skänkel för det är inte alltid så jävla lätt som det låter, speciellt inte om man inte har "ridstyrka" o.s.v.

Det är ju så man ska göra, absolut, ner med handen - driv på - till slut lossnar det men det kan lika gärna gå på ett kick som på x antal veckor beroende på individ.
 
Sv: Ny filmtråd på våra hästar....

Jag hoppas din bekant som är spekulant är en erfaren ryttare för den där hästen var ju inte lätt! Den slingrar sig som en ål o är ju inte framme för skänkel för fem öre. Den ser väldigt outbildad ut, är den ung?

Om du kortar tyglarna så du får kontakt med hästen du rider så är det klart lättare. Sen låt bli att göra sidovärts rörelser på en häst som inte bjuder framåt. Rid istället friskt framåt som du gör EFTER sista skänkelvikningen.

Du är ju inte så gammal men jag tycker du gör ett bra jobb utifrån dina förutsättningar!:banana:
Svar till Fiorano också: Det är en 04:a, har blivit rätt felriden och pressad förut men nu står den på försäljning hos min tränare (i uppsalatrakten) sen några månader tillbaka.
Outbildad vill jag inte kalla honom, jag gör honom inte alls till rättvisa.
Att han ser vinglig ut är nog mest mitt fel också, han är väldigt känslig för vikten och sätet och jag har inte 100% koll på min kropp och det är då han vinglar.
Vad jag vet rider han inte honom på kandar, men det kanske tidigare ägare gjorde..
Ska tänka på att rida mer framåt, "min" häst är väldigt springig och stundtals stressad så mitt slow-motiontänk överför jag antagligen till andra hästar också. 15 år gammal är jag ;)
 
Sv: Ny filmtråd på våra hästar....

Jag håller verkligen med dej att det inte är lätt, men samtidigt har ju Fiorano rätt, att det är det som ser ut att behövas i det här fallet och att ryttaren inte får sitta och fixa så himla mycket och bli värre med sin hand än hästen är med huvudet:( Även om det verkligen ÄR svårt så krävs det ju här som prio ett att ryttaren slutar med sina stora tygelhjälper som är väldigt störande och som man själv borde se på en film att hoppsan, det där var inte bra, jag tycker att filmer på en själv har just den nyttan att man ser att man inte gör det man tror att man gör, och att något måste åtgärdas och att det sällan handlar om hästen....Och då ska jag säga att jag vet som har en häst som kan vara rent ut sagt skitsvår att få fram till handen och lättstörd av ryttarproblem, och man nästan får göra våld på sej själv för att INTE hålla på med handen hela tiden för att rätta till där.
 
Senast ändrad:
Sv: Ny filmtråd på våra hästar....

Vilken fantastiskt härlig häst! Du rider väl tycker jag, roligt att du är åter på buke! sen måste jag också säga: vilken fantastiskt engagerad tränare! Påpasslig och med i precis varje steg. suveränt, fler såna!

snigeleffekt: vad fin han är! Efterlyser lite mer vilande på steget, är kanske lite styrka också som saknas, det blir lite överilat. själv rider du lika prydligt som vanligt. :bow:
 
Sv: Ny filmtråd på våra hästar....

Håller med de som kommenterat ang. bjudningen. först måste du ha denna innan du börjar fixa och trixa. Hästen är inte framme på hjälperna och har inte full bjudning. rid framåt och få den rak så att den spårar innan du börjar knöckla med sidvärts hit och dit, den tappar bara mer takt och bjudning.
 
Sv: Ny filmtråd på våra hästar....

Tack!:love:

Jag är så himla nöjd med henne, hon går verkligen från klarhet till klarhet. Är så glad att jag köpte henne fast hon visade sig som en sämre lektionshäst i gången när jag var och kollade på henne men jag tänkte med den stammen måste hon ju kunna röra sig. Det har tagit 10 månader men nu jäklar börjar hon röra sig.

Tränaren är fantastisk. Är så himla nöjd med honom och alla vi som ridit för honom i 1 år nu har gått framåt så otroligt mycket.
 
Sv: Ny filmtråd på våra hästar....

kl

Dagens träning då:
Den var bra, förutom att jag hade rejäla problem med att finna bra stabilitet i sadel (den förra har bommen gått av på, pga av en ramling, så nu har jag rotat fram en reserv sadel..) och hennes gång gör ju inte det hela lättare. men det syns inte lika mycket på filmen. Kände mig som en flamsa...

Kanel visade upp en ny sida idag, seeeg och ovillig fram med Stela bogar! Och jag kom inte till någon vettig ridning under framridningen....
jahapp, mycket vändningar, höger, vänster, vänd vänd vänd var start övningen. Tillslut mjuknade framdelen rejält och bjudning, takten och stödet kom. Åh om tränaren ändå satt på min axel som en liten djävul varje dag och viskade i örat!!

Ju mer bakben ju mer stöd vill hon ha. Tvärtom för Malka, som ville ha lite sådär lagom sug i handen. Men Kanel hon vill ha mycket sug i tyglarna, så jag störde henne ofta med att vilja mjukna för ofta när jag satte benen i henne och hon talade tydligt om att jag satte henne ur balans när jag mjuknade för mycket.
Men det blev bättre det med. Dagens mantra: Gummiarmar, gummiarmar, gummiarmar! :D (gärna med lite finsk brytning haha!)
Hon är som en skolbok när det gäller mellan hand och skänkel.

Filmen då!
dryga 4 minuter!
http://www.youtube.com/watch?v=JGcD26o2vTk

miagi
 
Sv: Ny filmtråd på våra hästar....

Tränaren är fantastisk. Är så himla nöjd med honom och alla vi som ridit för honom i 1 år nu har gått framåt så otroligt mycket.

Jag var tvungen att titta på vem som var så fantastisk. När jag satte på ljudet vrålades det "det är ju M" från rummet bredvid:). Och jo, han är engagerad.
 
Sv: Ny filmtråd på våra hästar....

Jag rider en väldigt PRE-typisk PRE, och jag tycker det är jättesvårt att hitta ett bra tempo. Jag tror problemet med just PRE'n är att den är så snabb i sina rörelser så det känns som det går mycket fortare än vad det gör. När jag rider på ordentligt, så hittar jag också en bättre takt på henne. Jag fick se "min" PRE under ryttare för första gången i lördags och hon kan verkligen länga sitt annars väldigt korta steg, men då krävs det ordentlig framåtridning. Så jag tror att man när man är "PRE-ovan" gärna rider i undertempo omedvetet.
Eller så gäller det bara mig :p
 
Sv: Ny filmtråd på våra hästar....

VAR har jag sagt att ryttaren ska fixa i munnen?

Det är ju så man ska göra, absolut, ner med handen - driv på - till slut lossnar det men det kan lika gärna gå på ett kick som på x antal veckor beroende på individ.

Typ det där har jag skrivit två gånger. Det är inte metoden jag ifrågasätter. Men man kan inte säga att 4-5åriga hästar INTE kan upplevas som sega i käften eller trutiga. ABSOLUT ska man INTE mecka i munnen, men att påstå att det inte finns öht tycker jag är rätt tarvligt med tanke på att ryttaren i den filmen upplever det så. Det finns sätt och sätt att uttrycka sig på.
Sen är det ju det här med konstruktiv kritik, väääldigt många här inne borde ALDRIG få bli ridlärare/tränare!
 
Sv: Ny filmtråd på våra hästar....

Nej menade inte att du hade sagt det, det blev lite otydligt kanske, jag höll faktiskt med dej i det du skrev.

Men samtidigt höll jag med Fiorano för i det här fallet så även om hästen är ung och kanske håller på så oavsett ryttare, så blir det inte bättre av att ryttaren hela tiden håller på med händerna och drar och fixar hit o dit för det gör hon och man kan ju se att det kan finnas andra skäl som handlar mera om ryttarens balans bla till att denna häst är så orolig med huvudet. Det tycker jag nog.

Men jag ska inte bli ridlärare jag heller, det har du helt rätt i, jag passar inte alls för det av många skäl, ha ha ha! Jag sa även att film är så bra för att man ser sina egna brister och det borde även denna ryttare göra, precis som jag tyvärr gör. Hästar är olika svåra men det är sällan hästen som är huvudproblemet även om den är ung, det säger jag generellt nu. (Bara att vissa hästar står ut bättre med sämre ryttare än andra och en sån skulle jag behöva själv, för den delen. )
 
Sv: Ny filmtråd på våra hästar....

Om det är mig du menar som inte get J-f-S tillräckligt konstruktiv kritik, så undrar jag vad det icke-konstruktiva i "lägg handen, var stadig och rid på framåt" som inte är konstruktivt?
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
3 039
Senast: Ridinglady
·
Utrustning Det börjar bli dags att börja fundera på att kanske ta sig ut på någon dressyrstart i sommar och jag behöver bettips eftersom man inte...
Svar
17
· Visningar
1 375
Senast: Fazeem
·
Hästmänniskan Hej! I början av det här året fick jag ta bort min gamla ponny som jag haft i 13 år, sedan jag var 14. Redan efter en vecka var jag...
Svar
10
· Visningar
1 625
Senast: Fiorano
·
Hundhälsa En lång historia. Malinois hane på nu snart 2år som förra året i oktober fick svårt att gå på hårda underlag. Testade vila en vecka...
Svar
10
· Visningar
1 829

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp