Ny filmtråd på våra hästar....

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Ny filmtråd på våra hästar....

Din hand ä'r inte stilla o när den väl ville lägga sig i en lägre form tar du upp den:confused:
Bättre kontakt o stilla med en lägre hand o sen ser den obalanserad ut. tror att det löser sig om den får komma till arbetsro.
Få med ytterbogarna när du svänger o gör halvhalter så den blir starkare o du lättar ur ibland.
 
Sv: Ny filmtråd på våra hästar....

Han är otroligt stark i munnen och jag försöker undvika att han lägger sig som en betongklump i handen på mig, kanske därav att det såg ut som att jag ville ta upp honom men jag tog fram/lättade på handen.
 
Sv: Ny filmtråd på våra hästar....

Hmm, stark i munnen var ett begrepp jag faktiskt inte trodde existerade längre. Om du upplever hon som stark fram så är det för att han inte har ett stadigt stöd från dig och inte är framme för skänkeln. En lite riden fyraåring är inte stark i munnen. Lite opåverkabar möjligen, men det blir inte bättre för att man meckar med dom.
 
Sv: Ny filmtråd på våra hästar....

Är den bara 4?
Om du får den rundare o i en lägre form o du bara rör på fingret för att den inte ska fastna blir det bättre. Den är orolig i munnen av en anledning.

Titta själv på dina händer- för höga/ oroliga. Prova att lägga ner handen o t o m lägga fast mot hans kropp/ övre delen av sadeln så ska du se att den blir fin.
 
Sv: Ny filmtråd på våra hästar....

Fast helt ärligt - en svag 4åring som inte vill eller orkar kan ABSOLUT bli/kännas/upplevas som trutig/käftig/stark i munnen, hur man än väljer att uttrycka sig. En del är ju helt ärligt födda med koda i munnen...

Sen ska man absolut inte försöka lösa det med handen, utan det är driv med bägge skänklar för att de ska få med sig lite bakben och till slut bära hals/huvud själva.

Ner med handen och driva jämnt med båda skänklarna. Det får jag tänka på varje dag iallafall...
 
Sv: Ny filmtråd på våra hästar....

Jag kommer ihåg första filmen du la ut på er... vilket bra jobb du har gjort med honom! Snyggt och trevligt ridet.
Och grattis till de fina poängen.
Vad innebär det för honom? Är inte ett dugg insatt i Welsh. :o :D
 
Sv: Ny filmtråd på våra hästar....

Åh, tack, vad roligt att du tycker det! Det har hänt väldigt mycket på inte ens 1 år. Från åkt på 15 ggr i skogen i grimma till detta. Min stjärnponny :love:

Det innebär att han har fått ett avelsgodkännande för kvalitetsboken hos SWF, GII, eftersom han även genomförde ett så kallat enkelt bruksprov (ridningen). För ett G hade han bara behövt bli visad för hand och för ett GI hade det varit ett mer avancerat ridprov och även löshoppning. Eftersom jag inte kände att vi hunnit med att träna någon löshoppning och på grund av all snön inte var säker på att paddocken skulle bli så bra att vi skulle hinna träna löshoppning. Anmälde jag oss till det enkla, med bara riddelen :idea: Liten förklaring iallafall :laugh:
 
Sv: Ny filmtråd på våra hästar....

Fast nja, håller inte riktigt med där. Tetris var ju jättemeckig i munnen när hon reds in och skulle säkert kunnat kallas som "seg i munnen". Men det handlar ju inte om att det är munnen det är fel på. Det handlar om att hästen måste lära sig att vara framför hjälperna-innan den är där kan du mecka i munnen för allt vad du är värd och inget blir bättre av det. I synnerhet med en så ung häst är det bara att lägga handen lågt och mata på med skänkel-till slut så accepterar hästen bettet och kommer att gå med ett stadigt stöd på bettet.
 
Sv: Ny filmtråd på våra hästar....

Här kommer 3 filmer från träningen idag. Första är precis i början och de två sista är i slutet av passet. Mamma gillade tydligen bara att filma höger varv idag. Självklart är det vårat svåra varv också:D

http://www.youtube.com/watch?v=FnVy6DcOgC8

http://www.youtube.com/watch?v=GnVmrNYXyw4

http://www.youtube.com/watch?v=C3THU_mWYF4

Finns mycket att förbättra, speciellt borde jag börja rida med innerskänkeln mer eftersom jag uppenbarligen inte gör det:D

För er som inte vet så är hästen 4 år och jag har haft henne i snart ett år.
 
Sv: Ny filmtråd på våra hästar....

Innebär GII då att han får användas i avel och vilken skillnad är det då mot ett GI? Ska du visa igen för att få det? Tycker att du visade honom mycket trevligt och fina poäng!
 
Sv: Ny filmtråd på våra hästar....

stark/hård/okontrollerbar/opåverkbar mun är i min värld en oriden häst/ej skolad. Visst jag kan hålla handen still men var är då gummibandskänslan? Han är väldigt "meckig" med huvud mun och går inte fram för skänkeln som jag vill, inte ens utomhus.

Hästen är 5 år gammal och har mest ridits ut med och inte gjort så värst mkt.
Är väldigt längesen jag red en häst med en sådan " opåverkbar"(för att inte folk ska missta mig för en oerfaren ryttare som tror att hästar är hårda i munnen eller skänkeldöva av sig själva) mun. Som jag skrev 2:a(!) ridpasset i en paddock, 5:e(!) passet någonsin, varav 2 uteritter, första gången i padocken var enbart i skritt för att känna på honom och första gången jagr ed honom var i ridhuset 10 min för att det var första gången jag någonsin red honom ( nej jag provred inte, shame on me)

Jag försöker hålla en mjuk kontakt med hans mun men han gör det j*vligt svårt i o m att han ömsom hugger mot bettet/ lägger sig benhårt i handen eller t.om skakar för att slippa, och rätt som det är kommer de där 3 stegen där han jobbar med flyt, sen är vi tillbaka igen.

Hade jag inte vetat bättre och själv stått med när tänderna gjordes vid av en bra veterinär på klinik så hade jag kunnat tro att han hade problem med dem.

La ut filmen främst för att ha en utgångspunkt, inte för att säga " hej titta hur fin min häst är och vad bra jag rider"

Ingen av oss här är fullärda och det finns flera sätt att "angripa" en sån här häst. Det är en otroligt dominant häst som fått göra lite som han själv vill, men jag tror att om inte så lång tid så kommer detta "problem" vara ur vägen. Framåt är vårt grundtänk just nu och det räcker långa vägar ;)

Däremot har jag aldrig något emot konstruktiv kritik och svarar gärna och tar åt mig av det som jag anser av värde och det är inte alltid det som jag skulle tänkt på själv. Och där har vi det som är bra med buke, när det dyker upp de där konstruktiva inläggen och man får ytterligare en annan syn på allt.
 
Senast ändrad:
Sv: Ny filmtråd på våra hästar....

"Provider" en PRE-hingst åt en bekant, dvs är det första gången jag rider honom. Blev precis totalsågad av min andre tränare så det vore trevligt med någon snällare kommentar..
Vad jag ser själv är att jag måste räta upp mig mer, lätta snabbare och mer på inner. Jag har självklart inte hittat alla knappar så det blir lite fel ibland..
http://www.youtube.com/watch?v=ldCXEkVAyIg&feature=related
 
Sv: Ny filmtråd på våra hästar....

Tja, det är inte min mening alls att du varken ska känna dig attackerad eller att jag inte är konstruktiv i kritiken. För mig är det enda sättet att få den lugn och stadig i munnen är att erbjuda den en låg, mjuk och stadig hand att gå på. Acceptera att den stundvis blir stark eller släpper-men var konsekvent med att erbjuda stödet. Som det är nu meckar du för mycket och så länge du gör det kommer han bara att mecka tillbaka.
 
Sv: Ny filmtråd på våra hästar....

Jag hoppas din bekant som är spekulant är en erfaren ryttare för den där hästen var ju inte lätt! Den slingrar sig som en ål o är ju inte framme för skänkel för fem öre. Den ser väldigt outbildad ut, är den ung?

Om du kortar tyglarna så du får kontakt med hästen du rider så är det klart lättare. Sen låt bli att göra sidovärts rörelser på en häst som inte bjuder framåt. Rid istället friskt framåt som du gör EFTER sista skänkelvikningen.

Du är ju inte så gammal men jag tycker du gör ett bra jobb utifrån dina förutsättningar!:banana:
 
Sv: Ny filmtråd på våra hästar....

Jag tror att du har en känsla o filmen säger nåt annat? Film är ju väldigt avslöjande, ibland kan man tro vissa saker som sen visar sig inte stämma alls å lite så tror jag det är i ditt fall. För din hästs problem är att han är bakom hjälperna såsom flera andra sagt till dig. Enda sättet att lösa det är att rida på mer framåt o fånga upp det i handen. Dvs du kan inte sitta på halvlånga glappande tyglar o tro att du ska få bjudning i hästen för det funkar inte.

Att han håller på med huvudet beror ju på att han inte bjuder. Löser du den knuten så har du löst en hel del. Har nog rätt lite med att göra med vilket bett du har. Så framåt framåt framåt o fånga upp, inga lösa tyglar o en stadig hand. För varje gång han meckar med huvudet, driv ännu mer framåt.
 
Sv: Ny filmtråd på våra hästar....

Trevlig herre! :) Syns att så fort han blir mer balanserad och får mer muskler, så kommer han nog bli en riktigt maffig häst att rida! Det tar lite tid att hitta varandra, man får testa sig fram. Alla är individer så nån gyllende regel finns ju tyvärr inte (Tänk om det hade varit så lätt:D ) Ni ser ut att passa bra ihop iaf!:laugh:
 
Sv: Ny filmtråd på våra hästar....

Står den här uppe i "mina" trakter? Tycker mig ha sett den på annons. Reagerade för att den var så ung och på annonsbilden red dom på kandar... Lite jobb är där på den, men den har rätt fin trav för att vara en PRE:).
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
3 039
Senast: Ridinglady
·
Utrustning Det börjar bli dags att börja fundera på att kanske ta sig ut på någon dressyrstart i sommar och jag behöver bettips eftersom man inte...
Svar
17
· Visningar
1 375
Senast: Fazeem
·
Hästmänniskan Hej! I början av det här året fick jag ta bort min gamla ponny som jag haft i 13 år, sedan jag var 14. Redan efter en vecka var jag...
Svar
10
· Visningar
1 625
Senast: Fiorano
·
Hundhälsa En lång historia. Malinois hane på nu snart 2år som förra året i oktober fick svårt att gå på hårda underlag. Testade vila en vecka...
Svar
10
· Visningar
1 829

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Köpa stamtavla av uppfödare?
  • Kattbilder #9
  • Igelkott

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp