Ny filmtråd på våra hästar....

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Ny filmtråd på våra hästar....

man tror inte det ska göra SÅN skillnad men det är helt enormt. man inser hur mkt sitsen verkligen hjälper en och hur mycket den betyder, allt blir så mycket enklare.
 
Sv: Ny filmtråd på våra hästar....

Ja helt sjukt vad så lite kan hjälpa det lilla extra. tusen tack för tipset, guld :)
Jag tolkar din kommentar som att jag satt det rätt då?

finns för övrigt en annan variant med just elastiskt band, som Solmell som har träningar här hos oss ofta använder sig av på eleverna. där trär du bandet över axlarna så att det ligger an mot korsryggen. vill man kan man ta ett extra band och sen säkra det runt midjan, så att det "hakar i" det man har under armarna. det blir som ett styrkebälte som drar bak skulderbladen - också en variant.
 
Sv: Ny filmtråd på våra hästar....

det finns säkert massor av varianter! man kan ju prova sig fram o se vad som passar en själv bäst, jag gillar att ha det i armbågarna för det lixom rätar upp hela kroppen, handställningen och man känner hur man ska flexa i armbågarna.

kanske måste sluta prata om det här nu i o m att vi inte ens visat filmer på det, haha! :)
 
Sv: Ny filmtråd på våra hästar....

*kl
Vågar lägga ut lite filmer från i onsdags när jag red privatlektion på en av ridskolans hästar
Dock filmat med iphonen, så inte bästa kvalitén
Film 1

Film 2

Film 3

Film 4

Film 5

Film 6

Är medveten om min snedhet, men iom att jag har en förkylning som sitter i så kan jag ej gå till en naprapat/kiropraktor och försöka få bukt med min snedhet speciellt i axelpartiet.
 
Sv: Ny filmtråd på våra hästar....

Nä inte vad jag har känt som precis provat och idag ridit ett andra pass för tränare på det. Snarare tvärtom. Bandet är ju totalt elastiskt och gör ju inte att din hand verkar bakåt på något sätt. Det trycker till dig i korsryggen så att du rätar upp dig, samtidigt som din armbåge får rätta positionen. Med rätt armbåge så får du en mjukare hand.

Men visst - allt är ju möjligt. om du spänner bandet så sjukt hårt att du inte kan flexa i armbågen så visst - du måste ju ha det på ett sätt där du fortfarande har rörligheten.
 
Senast ändrad:
Sv: Ny filmtråd på våra hästar....

bara för att man ger eftergift ska man ju inte svika sin sits, du behöver inte spänna den hårt. jag tror man måste prova för att känna hur mycket den gör och hur lite den hindrar.
 
Sv: Ny filmtråd på våra hästar....

Det jag ser framför mig är att om man skall ge den eftergiften HS ger på bilden så måste den vara rätt så löst spänd. För annars så känns det som bandet/remmen (via elasticiteten) skulle verka bakåt och motverka eftergiften - vilket borde vara ett big nono. Och om den således är löst spänd så ser jag inte riktigt vad den ger för stadga ...

Det är ju dock bara vad jag ser framför mig utan att ha testat :). Men det verkar ju inte stämma enligt er som har testat, så jag kanske får testa själv :).
 
Sv: Ny filmtråd på våra hästar....

alltså... det är ju liksom ingen som står och drar i resår bandet bakåt - det stannar ju i sitt neutral läge, förutsatt att du spänt det lagom.
nä du får nog ta och testa som sagt . du får rapportera in sen ;)
 
Sv: Ny filmtråd på våra hästar....

**knapplån**

Haha, vet inte om jag ska våga lägga in lite halvflummiga filmer på mig när jag red en liten "dressyrlektion" igår. Första gången jag rider dressyr för någon instruktör på sex år, varav 5 utav de åren jag inte ridit öht haha! :P
Tror jag gör så iaf., även om det betyder att jag skämmer ut mig totalt! XD Ja hästen ser ut som en tjock liten ponny och jag ser ut som en jätte på honom, vet det redan, så det behöver ni inte kommentera på haha! :P Sen att jag har mjukisbyxor och mina vanliga skor på sig har också en förklaring, det var som sagt helt oplanerat att jag red, så det var bara att kasta på sig hjälmen och hoppa upp. Kändes som att det gick lite bättre i slutet av passet än i början iaf.

http://www.youtube.com/watch?v=tPl8_y1-z7Y

http://www.youtube.com/watch?v=VA9dqC-xhsw
 
Sv: Ny filmtråd på våra hästar....

Säger också prova... Är svårt att förklara. Ingenting drar bak armarna, man får mest en känsla av att hamna korrekt med arm o hand. Sen behöver du varken prova eller tro på det ;) alla behöver inte använda den!
 
Sv: Ny filmtråd på våra hästar....

Måste också prova. Känns som att det skulle kunna göra mycket med min sits. Men visst har ni inte gummibandet runt kroppen, utan båda 'längderna' bakom ryggen?
 
Sv: Ny filmtråd på våra hästar....

Säger också prova... Är svårt att förklara. Ingenting drar bak armarna, man får mest en känsla av att hamna korrekt med arm o hand. Sen behöver du varken prova eller tro på det ;) alla behöver inte använda den!

Jag var bara nyfiken på hur det såg ut ... hoppas det var ok att fråga :crazy:.
 
Sv: Ny filmtråd på våra hästar....

Haha ja gud ja, menade inte att låta otrevlig.
Men jag tror det är enklast att prova.
Armbågarna träs igenom snöret o löper bakom ryggen
 
Sv: Ny filmtråd på våra hästar....

Jag provade faktiskt här om dagen när jag red för tränare.
Men eftersom jag har Kass koncentration så fastnade fokusen på vad jag hade om armarna så jag kopplade bort resten av kroppen. :angel: Kanske inte att föredra. :D
Så jag var tvungen att plocka bort det.
 
Sv: Ny filmtråd på våra hästar....

hahahaha det låter som något jag skulle kunna göra när jag har en extra dampig dag!
vanesak o så där, sen passar det väl inte alla ;) du äääär förlåten!
 
Sv: Ny filmtråd på våra hästar....

*kl*
Länge sedan uppdatering ifrån oss, men här kommer iaf film från helgens debut (för oss båda) i LA:1. Domaren satt i "ett hål i väggen" vilket inte uppskattades av hästen :( resultatet blev ändå 61,31% vilket jag är jättenöjd med. Vi har väldigt mkt att jobba på men var ändå roligt att få ett ok resultat första gången!
Kommentera gärna, but be nice please ;)

http://www.youtube.com/watch?v=NNL6VLdcO3s
 
Sv: Ny filmtråd på våra hästar....

Ni har ju kommit en bra bit på väg, cela!:banana: Lite mer ärligt på tygeln, dvs mer lösgjordhet, o lite mer tryck i både trav o galopp så blir det ännu bättre! Våga rida på honom även på tävling.
 
Sv: Ny filmtråd på våra hästar....

Det ser väldigt prydligt och jämnt ut :laugh: Det främsta jag kan säga är att jag hade velat se mer i ökningarna, både i skritt, trav och galopp.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
3 039
Senast: Ridinglady
·
Utrustning Det börjar bli dags att börja fundera på att kanske ta sig ut på någon dressyrstart i sommar och jag behöver bettips eftersom man inte...
Svar
17
· Visningar
1 376
Senast: Fazeem
·
Hästmänniskan Hej! I början av det här året fick jag ta bort min gamla ponny som jag haft i 13 år, sedan jag var 14. Redan efter en vecka var jag...
Svar
10
· Visningar
1 625
Senast: Fiorano
·
Hundhälsa En lång historia. Malinois hane på nu snart 2år som förra året i oktober fick svårt att gå på hårda underlag. Testade vila en vecka...
Svar
10
· Visningar
1 830

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp