Ny filmtråd på våra hästar....

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Ny filmtråd på våra hästar....

Ser trevligt ut, jag skulle vilja ha upp och fram handen (så ser det också mer avspänt ut) och mer tryck framåt, så att det är bjudning framåt hela vägen. Galoppen blir lite fyrtaktig... men får du in gasen (så kan han också jobba mer in under sig) så försvinner det. Om man föreställer sig att hästen går på varmt kol (snabbar upp fötterna) så kan den blir finfin = )
 
Sv: Ny filmtråd på våra hästar....

He, he, ja framförallt skulle det behövas KÄNNAS mer avspänt, skämt åsido men Gul var sjukt spänd och stissig för hålet på kortsidan där domaren satt vilket genomsyrade hela programmet. Snabba upp fötterna jobbar vi ständigt med men det går långsamt framåt (bokstavligen) Däremot så håller jag inte med om att galoppen skulle vara 4-taktig?
Novali, Jeenny 914 :bow: Tack, jag håller med och tar till mig :)
 
Sv: Ny filmtråd på våra hästar....

Jag gissade att det nog var så ; ) Nej, den är inte fyrtaktig 'rakt av', men nästan, det är inte mycket kvar innan den är det. Ville ändå säga det som ett 'heads up' eftersom det är svårt att träna bort när den verkligen gör det. Men som sagt, kvickar du upp honom så brukar det försvinna, han behöver också jobba mer med att sätta under sig (jobba på mera). Den lilla erfarenhet jag har om fyrtakt i galoppen så brukar det bero på oengagemang hos hästen.
 
Sv: Ny filmtråd på våra hästar....

*KL*

Kan bjuda på film från senaste träningen 19:e april. Sitter mycket och mesrider, vågar inte sätta så mycket tryck i hon då hon så väldigt lätt går upp i atomer på bortaplan för väldigt lite och hela passet var hon spänd. Åker mest omkring som en studsboll där uppe, kommer ta lååång tid innan jag lär mig rida den där jäkla hästen :p Mycket jag inte är nöjd med i filmen, mycket min sits som vanligt.

http://www.youtube.com/watch?v=NXiyM8B4BIA

Dagen efter kom hon in från hagen blockhalt :( varit på kliniken nu och hittat en stor hålighet i hoven, vet inte när hon kommer vara tillbaka igen.
32368421.jpg


Kan också lägga in en film på hästen jag rider nu på ridskolan, eller ja normalt. Hon var ju också halt i tisdags :cry: De hade släppt in 3 nya hästar i stora hagen så förmodligen har hon ställt till med något.

En väldigt stor, lång och stel häst. Jättekort i sina muskler och ovan att gå i den form jag rider henne så hon får fortfarande vara ganska lång för allvarligt så tror jag hon skulle dänga mig i backen annars :o Sadeln är nog det hårdaste och obekvämaste jag ridigt i...

http://www.youtube.com/watch?v=mlugezWMauY
 
Sv: Ny filmtråd på våra hästar....

Du har en väldigt stilla hand, bra blick, du ser ut att vara tung i rumpan (låg tyngdpunkt) och det är bra! Jag skulle vilja se ännu mera tyngd, fast i skorna, tänk blysula? Så att skänkeln hamnar ännu mer stilla och inverkar bara bara när du gör det medvetet. Sedan vända upp handen, tummen överst, så kan du bli ännu mjukare och effektivare med handen. Men grunden är bra.

Du skulle väl kunna rida henne utan stång med? Våga tryck på mera, spänna bågen lite mer, det tror jag visst att du fixar = )

Såg ut att vara lite tråkig lektion med 28 varv på volten i galopp?
 
Sv: Ny filmtråd på våra hästar....

Kämpar med min underskänkel, det stämmer! Drog den bakåt och tippade i bäckenet tidigare. Sadeln som jag rider i hjälper inte till, stenhård och har jag lagomt långa stigläder blir jag spänd och fast i knäna. Red med min egna dressyrsadel på henne tidigare och kändes mycket bättre men den sålde jag för att min pålla ändrade sig, kunde inte behålla den heller då jag behövde pengarna för inköp av ny, buhu :cry:

Använder egentligen inte stången alls, behövs inte. Vågar gör jag nog, ska bara orka :o Men nu står hon förmodligen med senskada så får se om hon kommer tillbaka nånting i verksamheten, trist för en sån trevlig häst.

Min egna är dock friskförklarad och ska sättas igång, happy happy! Kom upp en hovböld ur kronranden som var boven, dock finns såklart hålet kvar men det är inget som gör henne halt.

Haha blev mest film från uppvärmningsgaloppen från början, egentligen är det en övning men ökad steglängd på öppna delen på volten och vanlig arbetsgalopp resten men det syns knappt för jag kämpar som en idiot för att hålla ihop henne och hålla galoppen :rofl:

Tack för din kommentar, handen försöker jag tänka på, vill gärna lägga den när jag rider med dubbla tyglar, har just börjat lära mig att hålla ordning på dom =)
 
Sv: Ny filmtråd på våra hästar....

Usch ja, jag är rätt kräsen när det kommer till sadlar hehe... Tycker det är jättesvårt att inverka bra när man inte trivs!

Jag har en så bra fördel att jag har en bit av ett fält som jag kan rida på, dvs en ridbana med måtten ca 40 x 100, så när bjudning inte finns... då skaffar jag bjudning! Hur lyxigt som helst. Plus att jag alltid rider med spö så jag slipper jobba så mycket, hästen ska trots allt vara tröttare än jag när jag är klar med den hahah...

Ja, det tar ett tag innan man vänjer sig /lär sig dubbla tyglar. Tog rättså lång tid innan jag slutade bara ha dom på utan att faktiskt börja använda dom : P Ett tips (som jag inte vet om du kan använda eller inte) är att sätta fast en snokrem fram på sadeln, vid dom ringarna som sitter jämte där stigbyglarna sitter (namnet är HELT väck..), så får du en minihalsring ungefär. Iaf, där kan du haka fast lillfingrarna, skitbra, brukar jag även ha på hästar som är stökiga eller som är j*kligt starka, så kan man hålla i. Brukar vara jättebra att träna handen med, blir mer stilla om man är för rörlig, eller om man vänder på dom, så är det svårare att lägga omkull dom. = )

Kul att din häst är bättre!
 
Sv: Ny filmtråd på våra hästar....

KL

Slänger in en film på mig och den nya förmågan. Jag har väldigt låga förväntningar när det kommer till hästar efter att ha genomlidit mitt värsta hästår någonsin men jag hoppas att den här får hålla sig frisk ett tag iaf. Plan B är att betäcka henne då stammen är bra och hon har gått som avelsmärr tidigare. I övrigt hoppas jag att hon ska bli dressyrpålle på skogsmullenivå. Filmen är från vårt första riktiga ridpass sen hon kom och jag är väl medveten om vad vi behöver träna på men konstruktiv kritik och goda råd är alltid välkomna. :)
http://www.youtube.com/watch?v=aQt4lnZgdWY
 
Sv: Ny filmtråd på våra hästar....

För att ha varit avelssto är hon i väldigt fint skick! Jag skulle vilja att du blir både mjukare och 'styvare' i handen samtidigt, ibland behöver du runda handleden mera, (så du får den där raka linjen från armen hela vägen fram till knogarna) knogarna ska peka mot varandra, där får du finare signaler, samtidigt behöver du ta och fram och upp handen lite till, så att den blir buren, där du kan också bättre hjälpa henne att bli stadig på bettet (genom att bli ännu stadigare själv). Sedan skulle jag vilja se mera energi, så att hon tar för sig mera framåt, det hjälper också till att göra henne stadigare i formen. Söt och trevlig häst!
 
Sv: Ny filmtråd på våra hästar....

Tack för tipset, det ska jag tänka på! Min tränare påminde mig om att erbjuda henne mer hand när jag red för henne sist, jag hamnar gärna med dem i knäet annars, vilket påverkar eftergiften.

Träningspasset som visas i videon är jag faktiskt inte alls nöjd med. Jag får lägga ut lite nyare filmer allt eftersom vi utvecklas, det kan förhoppningsvis bara bli bättre.:)
 
Sv: Ny filmtråd på våra hästar....

kl
Jaha första riktiga klippet på min tvååring!:)
Får varna för att bakgrunden är trist med slacka sommartrådar men jag orkade inte gå ut o fixa sommarhagarna och sen filma om igen.

Han är rätt valpig och ja bus i hagen tar väl inte fram det bästa i gången men det är iallfall en film på honom och hans lillasyster.

http://www.youtube.com/watch?v=1EmBQ1tVJT0
 
Sv: Ny filmtråd på våra hästar....

Gillar din häst, hon ser bussig ut:). Med dig hade jag velat ha mer direkt sitsträning så att du blir mer effektiv i din sits. Rid så mycket du kan utan stigbyglar och nli stark i din mage. Våga rida hästen ännu mer framåt till en ytterhand som kan fånga upp henne. Ska bli kul att följa er! Tråkigt att du haft sån otur med dina andra hästar, får verkligen hoppas att du har mer tur med denna:).
 
Sv: Ny filmtråd på våra hästar....

Tack för tipset, och du har helt rätt i sitsträningen - jag har hållning som en sparris. :( Dessvärre har jag varit ifrån all form av träning sen i februari då förra hästen skadade sig, så det är hårdträning som gäller nu!:)
 
Sv: Ny filmtråd på våra hästar....

kl

Liten filmsnutt från programträning. Jag vet om att traven är hemsk...han var hemsk tung i handen...måste lära mig att släppa och rida framåt!
Galoppen var underbar, tyvärr inte filmad...

Lillen%20video
 
Senast ändrad:
Sv: Ny filmtråd på våra hästar....

Det gick inte att se på din länk men däremot på traceys.

Trevlig häst du har, vad är det för stam? Har ni tävlat mycket? Synd att inte galoppen var med! Han skulle nog behöva lite mer aktivitet i traven, lite mer aktivitet i bakbenen. Men man ser att han skulle kunna vara jättefin!:idea:
 
Sv: Ny filmtråd på våra hästar....

Tack, han är ganska trevlig. Som jag skrev så var han hemsk i traven, tung i handen så jag måste lära mig att lösa detta inne på banan. Lätta och rida framåt!!

Han e efter Maraton - Koncerz**- Nepal och vi har tävlat upp till la6 på en 70 %
 
Sv: Ny filmtråd på våra hästar....

Det är ju det absolut svåraste! Att lösa något på banan! Fantastiskt bra för mig att titta på din film, rider det programmet nästa söndag förhoppningsvis!
Enda tipset jag kommer med är att rida programmet NOGA, riktigt noga till punkterna o.s.v.
Tror som du själv skriver att när du lyckas lätta av fram och få honom ordentligt framme för hjälperna blir traven mkt bättre!
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
3 039
Senast: Ridinglady
·
Utrustning Det börjar bli dags att börja fundera på att kanske ta sig ut på någon dressyrstart i sommar och jag behöver bettips eftersom man inte...
Svar
17
· Visningar
1 376
Senast: Fazeem
·
Hästmänniskan Hej! I början av det här året fick jag ta bort min gamla ponny som jag haft i 13 år, sedan jag var 14. Redan efter en vecka var jag...
Svar
10
· Visningar
1 625
Senast: Fiorano
·
Hundhälsa En lång historia. Malinois hane på nu snart 2år som förra året i oktober fick svårt att gå på hårda underlag. Testade vila en vecka...
Svar
10
· Visningar
1 830

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp