Ny filmtråd på våra hästar....

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Ny filmtråd på våra hästar....

Tror att detta är vad som avgör hur duktig tävlingsryttare du blir. Ser sååå många som är fina på framridningen och tappar allt på banan med under 60%.
Lycka till!
 
Sv: Ny filmtråd på våra hästar....

Hade varit kul att se mer av honom = ) han är riktigt ponnysöt! Ja, spänd är han, kort och stilla i ryggen. Kort i traven, men den går att länga ut.
 
Sv: Ny filmtråd på våra hästar....

Ja det tror jag nog ska gå bra. Han måste bara lära sig att slappna av. Det var ju dessutom bara tredje gången jag red honom.
Men mina andra hästar har jag utbildat och tävlat msv dressyr med så det ska jag väl kunna med denna också så småningom. :)
 
Sv: Ny filmtråd på våra hästar....

kl
Nu blev det en lite längre film, men jag bjuder på missarna, jag tycker det Traudi pratar om är viktigt att ta in så jag ville inte klippa bort de sämre bitarna. Informativ film som alltid. Dåligt ljud om man vill höra allt, så det är maxvolym som gäller:D

Idag var det dags för den fina galoppen att göra entre. Jag har jobbat henne hela tiden på töm och knappt gjort det uppsuttet. Men nu senaste veckan har hon självmant VALT galopp och även fått mer självförtroende i fattningarna. Dels för att jag inte hållit tillräckligt högt tempo inför fattningarna. Jag lovar det känns som om vi flyger jet innan! Men ser ju bara friskt ut på film... ;)

Orken i galopp är begränsad och hon blir lite lång så jag jobbar bara korta sekvenser. Det blir bättre och bättre. Snart kan jag njuta mer av denna underbara gångart. just nu är den ganska jobbig och stor. Lite kantig och flamsig men det syns ju inte så mycket av.

Trevliga lovord fick vi idag och det är ju alltid peppande!! ALLTID! Speciellt när det är från en tränare som inte lovar guld och gröna skogar i första taget!

Vi jobbade även med skänkelvikning på volt i skritt och trav. Men skritten var svårast då hon efter 3 steg stannar till och ser lite olycklig ut. Hon klev på sig själv och visste inte riktigt hur hon skulle lösa det. Så med jättelös yttertygel så vågade hon kliva framför sig.. Rätt sött, men jag får inte glömma bootsen framöver, de behövs tydligen. Finns en kort sekvens där hon vågade kliva på.

Den gyllene tråden passet igenom var att ge henne mera hand och bli tydligare, speciellt efter galoppen hinner hon falla isär för mycket. Jag är inte alert nog 8-) . Yttertygel skulle vara mer lekande och inte bara vara ett smycke som hon uttryckte det. Jag gjorde lite ultrasmå ledande tygeltag för att inte förbli inaktiv och vups så kom schwunget!! Att det lilla lilla gjorde så mycket!

Fina foton med med en ny nosgrimma!

http://www.youtube.com/watch?v=krt_QnFkwLk
 
Sv: Ny filmtråd på våra hästar....

Åh, om du visste hur lång tid det tog innan jag förstod ditt svar, jag tänkte att shit nu har jag gjort någon riktigt pissed off igen!
Sen läste jag vad jag skrivit och förstod ;) Håller med dig!
 
Sv: Ny filmtråd på våra hästar....

Det är ju en toppenfin häst i grunden så det kommer nog bli kalas med mkt tid och träning. Hon rör ju sig väldigt stort och det gör ju inte alltid saken lättare ;)
 
Sv: Ny filmtråd på våra hästar....

Jag måste säg att jag gillar ditt fina sto! Tror att hon kommer bli hur fin som helst med mer styrka :d

Och här är en film från min och Blommans debut på tävlingsbanan. Det var lite spänt från både hans och min sida :crazy: men vi gjorde vårt bästa även om det inte riktigt räckte den dagen! :idea:

Kommentarer och kritik är helt ok.

http://www.youtube.com/watch?v=xOVLUXY0LUk
 
Sv: Ny filmtråd på våra hästar....

Traudi är så bra!! Tränar tyvärr inte för henne längre, men hon är grym. Tycker om att hon inte säger 'bra' förrän det är bra.

Jättefin häst!
 
Sv: Ny filmtråd på våra hästar....

Har lite nya filmer på pållen som är hopphäst men som jag rider dressyr på! Konstruktiv kritik mottages tacksamt:)

LÄNK 1

LÄNK 2

LÄNK 3

Är filmad med mobilkamera så kanske inte den bästa kvaliten men :)
 
Sv: Ny filmtråd på våra hästar....

Skänkelläget är rätt bra, men den rymmer lite ibland ; ) Tänk dig att du sluter om skänklarna mera när du driver snarare än flyttar dom.

Sedan måste du bli mycket mjukare i armarna, dom är väldigt straka, du får spänna hela armarna för att ta i tygeln, jämfört med så som det känns nu, så ska det kännas som att du gör tummen upp, hela tiden. Inte hålla i luddet(!), utan tummarna överst och ta upp och fram handen mera. Kanske också funkar att tänka att du balanserar ett fruktfat? (med tummarna överst).

På så vis får du vridit in armbågarna och blir mer avslappnad i armarna, mycket mer flexibel, du behöver inte armstyrka, och kan använda handen mer effektivt, genom att bara vicka in handleden. (Du får också mer kraft i sätet när du inte trycker ner händerna). När du blir mer mjuk och flexibel så kommer hästen bli det med! Tror också att hon kommer följa med upp lite med handen, så det inte känns som att hon dyker, eller nickar in nosen. Trevlig häst, det går nog att rida fram rätt bra trav på henne. Den syns bitvis = ) Den lilla vita var jättesöt med!
 
Sv: Ny filmtråd på våra hästar....

Tack så jättemycket för ditt svar!! Jag känner igen allt du säger, mitt armläge är mitt stora problem! Jag vrider handlederna på nåt sätt som ingen annan kan förstå när dom ser mig rida haha! Men det är verkligen bra att jag får höra det här också, ska verkligen jobba på det!! Men kul att du gillade min häst, det är en valack;)
 
Sv: Ny filmtråd på våra hästar....

jaha, hahaha... du får hälsa HONOM förlåt, men han var så söt! och hade ett sånt fint feminint ansikte.. = )
 
Sv: Ny filmtråd på våra hästar....

Slänger in ett par filmer från dagen. Det var andra passet för "min" tränare, förra gången jag lade upp filmer red jag för en annan tjej. Jag skulle nog kunna skriva en A4-sida med rent gnäll, men jag låter filmerna tala för sig. Jag är minst sagt missnöjd med min ridning och hästen gjorde det inte direkt lätt för mig, men hade det varit lätt alla gånger så hade det väl inte varit lika kul de gånger då det faktiskt går bra....
http://www.youtube.com/watch?v=Pm6_FsYTyX0
http://www.youtube.com/watch?v=BaSWAexQds8
 
Sv: Ny filmtråd på våra hästar....

Jag tror nog att hästen skulle ha lättare att spänna av om du gjorde det! tänk på din sits, nu sitter du och rider lätt på tå och hamnar lite i stolsits och har nästan raka armar och spända axlar.
Vrid om benen så att du får tån framåt och hälen neråt samt sluter om mjukt med överskänkeln. Spänn av i axlarna , böj på armbågen så att du får en lättare och mer fjädrande kontakt med hästens mun. Sedan hade jag gett den lite mer plats framtill att söka sig framåt/nedåt.
Hästen är riktigt fin tycker jag, ser trevlig ut i kroppen och ser ut att röra sig fint. Så när ni bara har hittat varandra lite mer så blir det nog riktigt bra! :bump:
 
Sv: Ny filmtråd på våra hästar....

Absolut, du har helt rätt! Jag spänner mig eftersom hon växlar upp varje gång jag lägger till innerskänkeln. Nu blir tempot väldigt ryckigt för ibland tvärnitar hon och ibland skjuter hon iväg som en raket, och jag hänger inte alls med i svängarna.. Eftersom hon slår så med huvudet stundtals så blir det att jag trycker ned händerna onödigt mycket för att de inte ska flaxa så mycket, och det gör naturligtvis att allt blir väldigt spänt.

Tränaren föreslog faktiskt martingal på henne för att jag ska slippa ha huvudet slängande och för att ytterligare visa henne att hon ska söka sig neråt framåt och inte uppåt.
Jag försöker verkligen tänka på hälarna och det blir stor skillnad när jag slappnar av i benen och kommer ner ordentligt i sadeln, men det är svåårt att göra fler än en sak på samma gång.:angel:
 
Sv: Ny filmtråd på våra hästar....

kl
Jag la för någon månad sen upp en video när jag provrider den här hästen. Nu står han hemma! :)
(Dock ej min häst, jag rider honom åt ägaren). Vad ni sa då är att jag skulle rida mer framåt, så det har jag gjort.
Lägger upp en film från idag, så nu får ni säga om jag bättrat mig eller inte.
Han är inte helt hundra i munnen, tandläkartid är redan bokad och det är delvis därför han gapar. Delvis för att jag är lite ostadig i handen. Har inte hunnit hitta alla knappar än, så det blir lite konstigt ibland. Lite racegalopp och konstigt avbrott. Studsar emot honom lite också.

Men ser ni någon skillnad? Bättre/Sämre?
Provridning
Idag
 
Sv: Ny filmtråd på våra hästar....

Bättre :) Men du måste hålla ihop honom mer så att du aktiverar honom bakifrån. Jag är en vän av att rida på hästarna lite, men energin måste komma ifrån bakbenen, gå igenom hästen rygg och fram till ryttarens hand. Korta tyglarna, gör en massa halvhalter och sträck upp dig. Tryck fram honom till handen, nu seglar energin iväg i en massa spring. Energin skall stanna kvar i hästen, inte rinna ut framåt. Han går inte i en bra form heller, du måste tänka mer arbete och få ihop honom mer utan att han går bakom/under hand. Han hamnar för mycket på bogarna helt enkelt. Rid med låg hand så att du undviker hävstångseffekten. Annars är det en fin häst men det skall till en del jobb på den här, som med alla hästar. Lycka till med honom, han kommer att bli fin! :)
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
3 039
Senast: Ridinglady
·
Utrustning Det börjar bli dags att börja fundera på att kanske ta sig ut på någon dressyrstart i sommar och jag behöver bettips eftersom man inte...
Svar
17
· Visningar
1 376
Senast: Fazeem
·
Hästmänniskan Hej! I början av det här året fick jag ta bort min gamla ponny som jag haft i 13 år, sedan jag var 14. Redan efter en vecka var jag...
Svar
10
· Visningar
1 625
Senast: Fiorano
·
Hundhälsa En lång historia. Malinois hane på nu snart 2år som förra året i oktober fick svårt att gå på hårda underlag. Testade vila en vecka...
Svar
10
· Visningar
1 830

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp