Ny filmtråd på våra hästar....

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Ny filmtråd på våra hästar....

Jag hade redan glömt hur bängliga och vingliga de är i början. :D Jättefin är han! :d
 
Sv: Ny filmtråd på våra hästar....

Ja, själva fattningen snappade han upp väldigt fort! Men idag var roligare att bocka än galoppera :D Man skulle kunna säga att han bockar på kommando... Tyvärr är här så dåliga ridvägar att jag måste ha lite mer kontroll innan jag kan ge mig ut och jobba på bjudningen :(
 
Sv: Ny filmtråd på våra hästar....

Aha :D Ja, han vinglar lite extra för det ligger grenar på marken som de (hästarna) dragit in under staketet och burit omkring på. Och man kan ju inte gå över dem! :eek:
Tack! :laugh:
 
Sv: Ny filmtråd på våra hästar....

När hon kosparkar så där så göra halt o rygga henne några steg. Skulle även lägga till ett skarpt "Nej" precis när hon gör så nästa gång. Gör om tills hon slutar med de där dumheterna. Så fort du får en bra högerfattning så berömmer du jättemycket och ger henne en kort skrittpaus.
Vänsterfattningen såg riktigt bra ut. Överhuvudtaget ser vänstergaloppen mycket bättre ut än höger.

Hon behöver galopperas mycket mer ser det ut som och komma loss i kroppen. Även du behöver komma loss mer o slappna av i axlar och nacke.

Jag förstår att det är obehagligt när hon sparkas och att du kanske blir lite rädd då och slutar rida på framåt men om ni ska ta er förbi det där så måste du fortsätta våga rida. Högergaloppen ser ut att vara väldigt jobbig och svår för hästen och hon behöver stärka upp den jättemycket.
 
Sv: Ny filmtråd på våra hästar....

Rider du för tränare? Eller har du någon riktigt skicklig som rider henne emellanåt?
 
Sv: Ny filmtråd på våra hästar....

Jag beundrar dig som kämpar på och är ganska säker på att du kommer att få lön för mödan till slut.
Men jag hade önskat att du vågade gå på henne med pisken när hon dummar sig, jag menar förstås inte att du ska slå på hästen (lika bra att klargöra det eftersom detta är buke).
Men hon bjuder ju inte fram för ett öre i galoppen, peta på bak, om hon slår istället för att svara fram så peta igen, och igen, och igen, tills hon går fram istället för att svara med att slå.
Jag känner igen problemet mycket väl, jag red till en (fux)ponny för ett par år sedan som gjorde på samma sätt. Han hade inte lärt sig att svara framåt utan slog i stället. Vi kallade honom "PF" :devil:
Men han blev superfin sedan:love:

Jag märkte under den tiden också att det kan vara bra att ha någon med på backen som kan hjälpa en att "bli modigare", för även om det känns som om de kommer att skicka av en, så är det ofta inte så illa och du sitter ju bra på henne även när hon dummar sig! Men jag rekommenderar hoppsadel på, korta lädren lite och ett jädra anamma!
 
Sv: Ny filmtråd på våra hästar....

hade velat se henne i mycket friskare tempo och gärna lägre i formen så att hon verkligen blir rund över ryggen och kommer på bakbenen. annars väldigt söt häst:)
 
Sv: Ny filmtråd på våra hästar....

måste bara visa 2 bilder på honom bara för att han var så jäkla söt!
PF- "före"
pf.png

PF- "efter"
IMG_0291-2.jpg


(hmm, i och för sig fel tråd, men det hör ju liksom lite ihop med fioranos problem...)
 
Sv: Ny filmtråd på våra hästar....

Ja det är det jag menar, hon måste kliva på bättre. Hon lägger gärna in backen i samband med galopp och sen tar det ett tag innan jag får henne på hjälperna igen. Driver jag i det läget som är på filmen så tar hon galopp, så jag får lirka lite med henne. ;)

Tack! :) Filmen är ganska mkt ihoptryckt jag tror det är drf det ser ut som hon har en högre form.
Sådär ser "vardagsformen" mer ut. Men jag varierar mycket så att hon verkligen får sträcka överlinjen.
 
Sv: Ny filmtråd på våra hästar....

jag hade föredragit om du hade kunnat lägga henne ännu lite lägre så att ryggen verkligen kommer upp och du kan sätta dig på bakbenen mer
 
Sv: Ny filmtråd på våra hästar....

Rider du för tränare? Eller har du någon riktigt skicklig som rider henne emellanåt?

Har ridit för Ia under våren och nej, det är bara jag som rider henne nuförtiden. Vet att det säkert hade blivit bättre framsteg om någon annan hade suttit upp och ridit till henne, men jag har hästen för min egen skull och jag vill verkligen reda ut detta själv. Låter säkert jättetramsigt för många men resultat på tävling är sekundärt. Hon har varit trevligare att rida på än vad hon är just nu bara för några veckor sen. Sen gick hon med en sadel som inte låg bra några pass och efter det har det varit svårt att övertyga henne om att det går att går framåt utan att slå. Pga sadeln har hon fått extrabesök av kiro plus tagit det lugnt och slapp sadel helt i en och en halv vecka. Tror att det kommer att bli bättre snart igen:). (Eller ja, håller hoppet högt:p.)

Killarny: Galoppen är JÄTTEmycket bättre än vad den har varit, men precis som di säger är det högergaloppen som är besvärlig för henne.

Aida: Jo, jag kämpar på! Jag är ju lite mesig, men jag borde gå på mer:o. Ska försöka göra det...! Det känns lite som att det är på väg att släppa, det är liksom en sista vägg som vi måste ta oss igenom bara.
 
Sv: Ny filmtråd på våra hästar....

Stor skillnad mot de andra filmerna! Sen är hon ju rolig, hon fattar ju höger galopp själv där sen på diagonalen efter att hon precis tjaffsat (för visst var det inte meningen?), hon försa sig lite liksom! ;)
 
Sv: Ny filmtråd på våra hästar....

Okej, jag är ju tvärtom. Tar väldigt gärna hjälp av mina tränare som får rida hästen för att saker ska bli rätt gjorda och så att hästen är mer alert, lydig och genomriden för mig som inte är lika duktig. Jag tävlar inte heller destomer nu men uppskattar fortfarande när min häst går som en klocka :)

Men skam den som ger sig, du får säkert till det med tiden, och som du säger är ju tävling bara en liiiten del av ridningen. Och det är ju en fin häst, tycker att det är så trist när hon beter sig sådär.
 
Sv: Ny filmtråd på våra hästar....

Det är ju mycket bättre än innan. Men hon är fortfarande inte framför skänkeln. Om du går på henne med skänkel/pisk, försöker hon ha av dig då? För annars, om jag hade varit du hade jag drämt till henne rejält när hon kickar och inte slutat fören hon riktigt rejsar. Sen tillbaka och nytt försök. Så hade jag hållt på till hon lyssnar.

Hon behöver även bli bättre i sidled, är för rak i stort sett alla hörnpasseringar och volter. Jag och mitt jävla tjat om lösgjordhet...
 
Sv: Ny filmtråd på våra hästar....

Du vet ju om det själv men du är alldeles för jäkla "snäll" mot din häst. Hon kör ju med dig så in i norden. Tipset som ngn gav att stanna och rygga henne är precis det sista jag hade gjort, hon ska fram och inte åt något annat håll. Rid en miljon övergångar och se till så att hon svarar fram för skänkeln DIREKT när du lägger om den. När hon sedan gör det börja rid mer framåt i galopp OCH trav. Hade det vart min häst hade jag också drämt till den med spöt bakom skänkeln när den sparkar. Du kommer ju greja det här men jag tror du behöver stålsätta dig och bli lite tuffare. Hon ska framåt och hon ska runda sig runt skänkeln, det finns inga andra lägen. Det är ju bra att man kan rida fint och mjukt men man måste ju få igenom något ibland också ;)
 
Sv: Ny filmtråd på våra hästar....

alltså jag beundrar också din kämpaglöd och annamma, och att du lägger ut filmer här när hästen beter sig som en ej-ok-kossa gång på gång osv.

jag hade i ditt läge backat och inte blandat in så mycket tävlingsridning (oavsett låg nivå) i det här läget. När det klnichar sådär, så spelar det ingen roll om man "tävlar för skojs skull" osv, tävlingsmomentet är iallafall en variabel som förändrar träningen och upplägget, ofrånkomligen, just att man behöver träna på uppvisningsskick. Jag hade backat bandet och ridit hemma och så mycket som möjligt för tränare, i lugn och ro, och utan program delarna med i bilden så att säga. Det finns ju lite att jobba med ang. grundformen på henne också, så du kommer ha igen allt när ni sen kommit över svackan och ger er ut igen!

det ska ju faktiskt vara roligt att rida, hästen ska också tycka det är roligt. Just därför hade jag backat bandet som sagt och tränat på utan tävling i bilden tills det känns som knutarna löst sig och ni fått tillbaks lite ridglädje bägge två. Hoppas du tar detta på rätt sätt för det är verkligen mkt väl menat. Been there done that, och jag tycker av egen erfarenhet att man tjänar på att byta spår när det blir såhär. :)
 
Sv: Ny filmtråd på våra hästar....

Söt häst och fin grundsits.
Jag tror hon tycker du använder för mkt ytterskänkel. Prova fatta bara för innerskänkeln bara. :) kom ihåg att hästen oftast har rätt :D
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
3 039
Senast: Ridinglady
·
Utrustning Det börjar bli dags att börja fundera på att kanske ta sig ut på någon dressyrstart i sommar och jag behöver bettips eftersom man inte...
Svar
17
· Visningar
1 376
Senast: Fazeem
·
Hästmänniskan Hej! I början av det här året fick jag ta bort min gamla ponny som jag haft i 13 år, sedan jag var 14. Redan efter en vecka var jag...
Svar
10
· Visningar
1 625
Senast: Fiorano
·
Hundhälsa En lång historia. Malinois hane på nu snart 2år som förra året i oktober fick svårt att gå på hårda underlag. Testade vila en vecka...
Svar
10
· Visningar
1 830

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Födda 2022
  • Dressyrsnack 17
  • Bada med häst

Omröstningar

Tillbaka
Upp