Ny filmtråd på våra hästar....

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Ny filmtråd på våra hästar....

Jag ska bara nämna några ord som han sa på clinicen: Hästen måste vara framför skänkeln i alla lägen, minsta den backar bakom så rid fram! Och för att komma dit så måste hästen ta skänkeln framåt.

Exempel: Min häst går också på dubbla spår som Tetris fast i vänster varv. Istället för att hålla på o rakrikta honom framåt så ser jag till, och jag MENAR ser till, att han tar vänster skänkel framåt! För så fort han gör det så faller allt på plats o han går inte längre på dubbla spår. Om jag "bara" ser till att ha honom framför vänster skänkel så funkar öppna, runda fina volter, fattningar, ryggningar ja you name it!

Innan jag var på clinicen så tryckte jag in höger bog, red motställd, lossade vänster, rakriktade på alla sätt men efter clinicen så ser jag bara till att han går fram för skänkeln! Och det får jag givetvis fortsätta o påminna honom om i var 3:e steg än så länge men numera är jag en bit ifrån de kraftiga påminnelserna som det var i början och för att klargöra så har jag aldrig spöat utan enbart förstärkt min skänkel såpass mycket som det krävdes.

Ang min rekommendation att rygga Donnatello, så tänker vi olika där. Jag tänker: Rygga för att tvinga kossan att vinkla bakbenen i fattningen eftersom hon inte vill det. Du tänker: Rygga inte för det fattas framåtbjudning. Jag har använt mig av detta på min andra häst som också kan slå ibland för hon vill inte vinkla höger bak, funkar utmärkt o jag slipper slagsmål. Men även hon rids fram för skänkel men höger då i hennes fall!:banana:
 
Sv: Ny filmtråd på våra hästar....

Visst är det härligt när man får sådan ahha-upplevelser! = D Man (jag..) känner sig lite fånig när man trycker på saker man egentligen redan vet, fast man behövde verkligen få höra det igen. 'Släpp NER skänkeln, jaaahhhaaaaa, du menade så, ja men då fattar jag, nu går det ju som tåget!' : P Vad man kan krångla till det ibland.
 
Sv: Ny filmtråd på våra hästar....

Har en ny film från idag, där jag red med ditt tips med överdrivet framåttänk. :laugh: Hästen var på riktigt bra humör och surade inte ihop en enda gång innan vi börjat galoppera. Så jag fick fram henne riktigt bra tycker jag själv. Och även i galopperna fick jag fram henne bra, på slutet i högern kunde jag öka på bra rejält som synes på filmen. Det var en härlig känsla! Dock red jag som en stjärt idag då jag hade helskodda (hata) ridbyxor, så jag kunde INTE sitta ner i galoppen alls.

http://www.youtube.com/watch?v=CErSBItk0Ic
 
Sv: Ny filmtråd på våra hästar....

Har en ny film från idag, där jag red med ditt tips med överdrivet framåttänk. :laugh: Hästen var på riktigt bra humör och surade inte ihop en enda gång innan vi börjat galoppera. Så jag fick fram henne riktigt bra tycker jag själv. Och även i galopperna fick jag fram henne bra, på slutet i högern kunde jag öka på bra rejält som synes på filmen. Det var en härlig känsla! Dock red jag som en stjärt idag då jag hade helskodda (hata) ridbyxor, så jag kunde INTE sitta ner i galoppen alls.

http://www.youtube.com/watch?v=CErSBItk0Ic

Vet du Jossan, som jag har väntat och längtat efter att få se denna film! Jag har ju följt er en lång tid och äntligen får jag se B röra sig igen som hon gjorde från början: Genom hela kroppen, framåt och framförallt ser jag glädje i eran ritt :bow: Tycker hon får kanonfin galopp emot slutet! Ni har kommit lång väg på kort tid, fortsätter du att rida henne med den energin framåt kommer det här bli så jäkla bra hördu! :bow:
 
Sv: Ny filmtråd på våra hästar....

Ja det kändes otroligt bra! Jag är väldigt lycklig just nu. Hon har inte alls tillåtit mig att rida på framåt i paddocken/ridhus, iom att hon surar ihop totalt. Men, jag har heller inte tänkt överdrivet framåttänk. Idag testade jag lite nya knep och det verkade funka väldigt bra på tjejen! Även emellan galopperna, även om hon blev sur, så fick jag fram henne på ett helt annat sätt och på lite andra tankar. Ute är det en helt annan sak, där kan jag rida på framåt lika bra som i videon och det är jag glad för. Så att hon inte tappar den rörelsen genom kroppen liksom, och bara går och backar.

Vad kul att du tkr de!
 
Sv: Ny filmtråd på våra hästar....

Superbra! Särskilt kul att du känner själv att det går framåt åt rätt håll, att det inte känns konstigt eller dumt = ) Bra jobbat på en vecka! Ska bli jättekul att se hur ni fortsätter att utvecklas = )
 
Sv: Ny filmtråd på våra hästar....

Ser jättefint ut! Mycket bättre rörelse genom kroppen och väldigt fina galoppfattningar, är verkligen kul att följa er och se er utveckling, har hänt mycket på ett år!
 
Sv: Ny filmtråd på våra hästar....

Tack tack för alla tipsen! De har hjälpt mig jättemycket, har undvikit paddocken tills nu och nu har den torkat och " satt sig" så nu är den superbra!

E: Thuli Elden ee:Elding
U:Repa ue: Flatvar

Har själv fastnat i släktforskningsträsket, haha ;)
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Ny filmtråd på våra hästar....

Tack tack för alla tipsen! De har hjälpt mig jättemycket, har undvikit paddocken tills nu och nu har den torkat och " satt sig" så nu är den superbra!

E: Thuli Elden ee:Elding
U:Repa ue: Flatvar

Har själv fastnat i släktforskningsträsket, haha
 
Sv: Ny filmtråd på våra hästar....

Fin kallistravare! Stam? Är så nördig i dessa stammar, speciellt på de med stora vita tecken. Ser ut att vara en trevlig herre men jag skulle akta mig att rida i den där paddocken för underlaget ser väldigt tungt ut på sina ställen. Man ser tydligen att han får kämpa för att ta sig fram i det djupa underlaget och det blir mer skjutkraft än bärkraft, inte vad vi vill åt på våra ridtravare.

Höj upp händerna, böj dina armar och försök få en mer still och stadig hand, just nu motarbetar du honom genom att få en stum kontakt med hans mun då dina armar är raka och brett isär. Slappna av i hela din kropp, släpp ut benen, upp med blicken och ut med brö'na :D Tänk på att det är du som ska hjälpa honom att hitta bärigheten vilket gör att du måste vara i balans och få vikten på hans bakben. Just nu tippar hela du framåt och då gör hästen likadant.

Stadig på ytterhand och ytterskänkel, passa hans yttersida för han skjuter ut bogen på böjda spåren. Stötta honom där och rid lätt för när du börjar få honom inom ramen kommer han få problem att hålla travtakten.

Ser ut att vara en trevlig modell av travare :bump: Trevligt att se att hästen får trava genom kroppen utan att du är där och stör honom :laugh:

Tack tack för alla tipsen! De har hjälpt mig jättemycket, har undvikit paddocken tills nu och nu har den torkat och " satt sig" så nu är den superbra!

E: Thuli Elden ee:Elding
U:Repa ue: Flatvar

Har själv fastnat i släktforskningsträsket, haha
 
Sv: Ny filmtråd på våra hästar....

Jag tycker det du skriver är superviktigt och jätteaktuellt, och jag önskar jag sett den cliniken bara som extra grädde på moset, för jag håller med om allt det du redovisar! det är så himla lätt att missa att hästen inte är hundra framme för skänkeln, de kan vara hyfsat ridbara och lydiga och skolade osv ändå och det är jättelätt att man som ryttare har visst "överseende" - läs man "missar" att det inte är hundra procent och sen rider man på och tragglar hitten och ditten och man missar den grundfaktorn!. Jag tycker som du att det gör hela skillnaden, och är en nyckel till de flesta lösningar ridmässigt och det är ju inte ens så jätte komplicerat när man väl insett det, att checka av redan från scratch att hästen är framme för skänkeln och sen underhålla det. Men som sagt - missar man och tänker på gränserna är det lätt att man sen tappar insikten och låter det slide så att säga.

superviktigt inlägg från din sida! :)
 
Sv: Ny filmtråd på våra hästar....

Vem sa på vilken clinic?

För att kunnna rida med tysta hjälper krävs ju att den inte behöver drivas för att gå framåt.
 
Sv: Ny filmtråd på våra hästar....

Nu kommer jag här också men här ska jag bara fråga saker, promise ;)
Har du ett handtag på sadeln? Om inte - skaffa det. Dels kan du hålla i det om hon är äcklig och du känner dig antagligen mer modig så du kan gå på henne.
Dels kan du trä en tygel (ex. ytter) genom handtaget och rida med en "fast och en lös". Hon kommer ha mycket svårare att äckla sig och du får stopp på dumheter. Sen är det skönt att ha som en "nödlösning". Bara trä ena tygeln genom handtaget utan att spänna upp tyglarna, så du inte blir fast med tyglarna i sadeln.
Hästen får streta mot sig själv om den bänglar och du behöver bara sitta och driva driva driva driva.

Har du provat fast martingal? Det hade jag gärna haft på den där. Och precis som Novali fint skriver om framme för hjälperna, håller med om allt där.
 
Sv: Ny filmtråd på våra hästar....

Har halsrem att hålla i:p. Men tyvärr har hon lärt sig att när jag tar tag i den kommer jag att korrigera lite hårdare så då blir hon värre bara för det... Har inte provat fast martingal, men red med vanlig martingal ett tag för några år sen när hon var dum. Gramanen har funkat så bra (även när den hänger) så därför har jag inte provat annat.

Just nu är jag så himla splittrad. Hade tänkt att rida ute på en äng idag för att se om jag får en naturlig bjudning i henne. Men det blåser storm, och jag hatar verkligen att rida utan staket runt mig då:o. Men ska rida ut med en av ungarna imorgon, får se om det går att galoppa ute då och hur hon uppför sig. Vet inte hur jag ska göra. Ge upp och inse att hon inte håller och funkar (mao ta bort henne) och köpa en ponny, eller trappa ner och skritta bara ett tag och rida nåt annat istället. Det tar emot att ta bort henne på så många plan. Hade velat vänta tills avkomman har gått treårs för att se hur han dels funkar under ryttare och dels hur pass bra han rör sig.
 
Sv: Ny filmtråd på våra hästar....

Jag har kollat på några filmer på er o jag får den känslan av att ni har hamnat lite i onåd till varandra.
Du jagar o håller i o hon svarar tillbaka.
det är ett sto med integritet.

På tömkörningsfilmen tycker du att hon droppar näsan, men med tanke på gramankopplingen o att du gärna använder grman uppsuttet så tänker jag så här.

jag skulle prova att backa bandet. rida igång på lång tygel o sen hitta en mkt lägre form på tygel o försöka lösgöra henne i sidorna o berömma MYCKET mer- gärna översvallande när det är som det är- att bli vänner o partners igen.

hom ska visst svara för skänkeln mkt ättre o snabbare, men... du måste vara mkt lättare o kräva en sak i taget. Är det att hon inte går fram så ska hon bara gå fram, men det med besked- släpp tygeln o hon ska galoppera fort- utan några andra krav- som Novali skrev o sen det där berömmet o sen sakta försöka hitta tillbaka till ngn form, men att öka minska- vartannat språng- en kram o lätt lätt i handen när hon ska fram.

Får lite känsla av att du vill trycka ihop henne o hon blir pissed.
Jag kan ha väldigt fel i min analys, men kanske... är det värt ett försök o inte falla tillbaka till samma mönster som bevisligen inte leder någonstans.

I hö. fattningarna skulle jag ta tillbaka o göra en subtilare hjälp så hon inte lättar bak. Fattar hon lätt från skritt?

Tja... det var bara min tanke:angel:
 
Senast ändrad:
Sv: Ny filmtråd på våra hästar....

Alla tankar är välkomna! Ska absolut prova dina tips och det Novali kriver är ju egentligen självklarheter-men nånstans så tappar man bort sig själv i synnerhet när det liksom blir en fnurra på tråden sas...

Just nu tömkör jag bara för att undvika kollisionskurs. Ska rida ut imorgon visserligen och det blir intressant hur hon är då..!
 
Sv: Ny filmtråd på våra hästar....

Tycker axels råd och tankar är jättebra :) När det kör ihop sig så där rejält är det bra att helt lägga om kurs för att komma ur det.
Har du ingen bra tränare som kan hjälpa och stötta dig lite mer regelbundet?
 
Sv: Ny filmtråd på våra hästar....

Är lite på jakt efter en ny tränare. Tror att vår grenledare i dressyren är ett bra alternativ, men hon är ju jämt upptagen:p. Vet inte hur hon är som tränare, men hon är väldigt peppande och stöttande vilket känns som om att det är precis vad jag behöver:).
 
Sv: Ny filmtråd på våra hästar....

Ja det är väldigt sant, med en känslig häst kan man bli för snäll, och inte tillräckligt tydlig, och se till att få igenom det man ber om. Jag har fått backa typ 100 steg här sista tiden i det avseendet.
 
Sv: Ny filmtråd på våra hästar....

Får jag göra ett tillägg:angel:
Tänk på att sluta driva hela tiden o var noga med skänkelläget.

när hon inte fattar så skulle jag hellre jaga iväg henne med sporrar på eller ETT rapp i rumpan. Du tjatar o jag tror hon har samma öknamn på dig:rofl:

För att sen glida runt o kunna berömma hästen som då märker att det är ganska trevligt:banana:
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
3 039
Senast: Ridinglady
·
Utrustning Det börjar bli dags att börja fundera på att kanske ta sig ut på någon dressyrstart i sommar och jag behöver bettips eftersom man inte...
Svar
17
· Visningar
1 376
Senast: Fazeem
·
Hästmänniskan Hej! I början av det här året fick jag ta bort min gamla ponny som jag haft i 13 år, sedan jag var 14. Redan efter en vecka var jag...
Svar
10
· Visningar
1 625
Senast: Fiorano
·
Hundhälsa En lång historia. Malinois hane på nu snart 2år som förra året i oktober fick svårt att gå på hårda underlag. Testade vila en vecka...
Svar
10
· Visningar
1 830

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp