Ny filmtråd på våra hästar....

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Ny filmtråd på våra hästar....

Det är ju mycket bättre än innan. Men hon är fortfarande inte framför skänkeln.
Hon behöver även bli bättre i sidled, är för rak i stort sett alla hörnpasseringar och volter. Jag och mitt jävla tjat om lösgjordhet...

Fast det är ju precis där problemet ligger. Den dag Fiorano får Tetris att svara framåt för höger skänkel, får henne rundad runt innerskänkel o lydig för just den skänkeln så kommer alla problem att vara borta.

Så jag kan bara instämma med nissen, du MÅSTE få henne mer lösgjord o framme för höger skänkel. Jag var på en klinik med Mads Hendeliowitz nyligen, han visade både i ord o handling hur man får en häst framför skänkeln, jag kan säga att jag var helt lyrisk när jag kom därifrån och min lilla busiga 5-åring har nu fått lära sig att slå med ett bakben eller på nåt annat sätt inte svara direkt framåt det är NO-NO!:D

Titta på din film Fiorano, hon är mycket mer framme för skänkel EFTER första galoppen o ännu mer efter att du korrigerat henne flera ggr. Försök rida mycket mer aktivt redan när du rider fram så du har henne sån direkt inne på banan.

Sen tycker jag också att ryggning är ett utmärkt verktyg för att få hästen att sätta under sig, så det var också ett gott råd du fick tidigare i tråden.

Och ja, jag vet att hon varit sämre i galoppen men du vill ju bli bättre?;)
 
Sv: Ny filmtråd på våra hästar....

Sen tycker jag också att ryggning är ett utmärkt verktyg för att få hästen att sätta under sig, så det var också ett gott råd du fick tidigare i tråden.

Men tycker du verkligen ryggning är optimalt på en häst som inte tänker framåt för fem öre?
 
Sv: Ny filmtråd på våra hästar....

Jag var på en klinik med Mads Hendeliowitz nyligen, han visade både i ord o handling hur man får en häst framför skänkeln, jag kan säga att jag var helt lyrisk när jag kom därifrån och min lilla busiga 5-åring har nu fått lära sig att slå med ett bakben eller på nåt annat sätt inte svara direkt framåt det är NO-NO!

Berätta mer, jag har ju också en häst som är lite "tryckig" emellanåt.
 
Sv: Ny filmtråd på våra hästar....

Men tycker du verkligen ryggning är optimalt på en häst som inte tänker framåt för fem öre?

Ja faktiskt! Om det ingår i att jobba med övergångar så tycker jag det leder till bättre undertramp och då kommer mera framåt också. Fast det beror förstås på hur.

Novali01: Nu får du nog berätta mera:D
 
Sv: Ny filmtråd på våra hästar....

Jag läser gärna också även om jag numer har en märr som är på min sida.
Hon var långt värre än Fioranos häst för bara något år sedan... :crazy:

På henne funkade inte ryggning men alla är ju olika.
 
Senast ändrad:
Sv: Ny filmtråd på våra hästar....

*kl*

Tack alla för kommentarer! Jag vill ju bli bättre och det är toppen att få lite konstruktiva tankar på hur jag ska komma åt min kossa. Jag ser ju på filmen att jag verkligen är aaaaaalldeles för snäll:o. Men hon har dängt av mig rätt ordentligt ett par gånger när jag gått på henne så jag är en mes. Genom att titta på filmen och läsa vad ni skriver så blir jag dock mer beslutsam att jag verkligen ska ta igenom det hela och gå på med lite spö (ska kanske grunda med ett glas vin:D)

Sen är hon för rak, det håller jag också med om. Men det beror på att jag rätt länge medvetet ridit henne rak eftersom hon lätt hamnar på dubbla spår. Är dags att börja forma till och be om mer böjning av henne nu:).

...och jag fattar redan galopp för bara innerskänkel.

...och att rygga känns inte så aktuellt innan jag har någon bjudning att rida på.
 
Sv: Ny filmtråd på våra hästar....

Jag har också ett sto som kan sparka efter skänkeln om något inte passar eller om hon är på det humöret men oftast kommer det i samband med en utvecklingsfas där hon ska lära sig att vinkla bakbenen ännu mer och ta i lite till=jobbigt=protest. Tycker det är viktigt att komma ihåg att när man rider ston måste man vara listig och jobba för att få över dem på sin sida. Brutalitet gör oftast bara saker värre och det vore tråkigt att läsa att du har blivit illa skadad pga att folk här försöker få dig till att ta till piskan. Är det värt det? Man kan huta åt dem med rösten vilket jag ofta gör om min dummar sig men att piska upp dem...nej, det tror jag kan bli farligt.

Ryggning fungerar väldigt bra på min för att få henne att bryta ett beteende. Det handlar inte om någon korrigeringsryggning utan mest om att få henne på andra tankar.
Min har i perioder kickat rejält efter skänkeln i samband med galoppfattning. Jag har då omedelbart gjort halt. Ryggat mjukt några steg, kommit fram i trav och sen gjort en ny fattning. Ryggningen mjukar upp bakbenen lite och fattningarna har blivit bra. Den här övningen fungerar bra på min häst som sagt men därmed inte sagt att den gör det på alla så om du känner att det är fel för din häst så ska du naturligtvis avstå..

Vad säger din tränare att du ska göra? Vore kanske klokast att försöka lösa problemet i samråd med henne.
 
Sv: Ny filmtråd på våra hästar....

Tja på den träning som hästen var som allra värst tyckte hon i princip att jag skulle sälja hästen... Träningen efter hade jag gramanen på och då gör hon inte så här. Har inte blivit nån träning nu på ett tag då jag haft lite sadelbekymmer och inte heller kommit in på nån tid. Står bara på reservlistan eftersom det är en populär tränare.
 
Sv: Ny filmtråd på våra hästar....

Gramanen kan du ju inte tävla på så hon är väl smart nog att förstå skillnaden. Såna ston är jättesvåra, jag håller med Killarney om att vissa råd här inte funkar även om man kan känna för att bara gå på henne, som hon håller på.

Vissa ston har otroligt starka åsikter och ger sej inte, oftast dom lite smartare stona. Det är inte optimalt som tävlingshästar faktiskt. Jag hade en sån för många år sen, ett huntersto som en känd hoppryttare hade importerat men gav upp för att hon var för svår i psyket. Hon var totalt opålitlig utifrån sitt humör och upptäckte bla att hon kunde stanna rätt ostraffat på tävling. Han sa att bra tävlingsston får inte vara alltför smarta:cool: Lite mer tillagsinställda och kanske en aning mindre intelligenta ston är bättre.

Hur som helst så kräver såna mer av ryttarens förmåga att vara både konsekvent in i döden, och smartare än hästen, och det är lättare sagt än gjort. Smarta sätt att få dom att förstå vad dom måste eller få dom att vilja samma som en själv. Jag vet precis vad du sitter med. Lugna konsekventa korrigeringar är bäst. Gör om, gör om gör om gör om tills det blir rätt. Lugnare och envisare än hästen.Det är vad som funkar i längden och jag är för otålig själv för att vara bra på det. Tror valacker ärligt talat passar mej bättre än den typen av ston. Det är svårt jobb och väldigt lätt att som åskådare tro att man "borde bara" när man ser hästen, men det kräver mycket jobb och envishet. Modigt av dej att lämna ut era problem!:bow:
 
Sv: Ny filmtråd på våra hästar....

+ Killarney

Jag tror inte någon här inne menar att Fiorano ska piska hästen gul och blå. Tro mig det finns valacker som man måste lirka med också som inte tål att man går på dem ;) så att generalisera på det viset leder inget vart. Alla hästar är väldigt olika MEN eftersom en del av grundproblemet ser ut att vara att hästen inte tar skänkeln måste man på ngt vis göra den mer uppmärksam och här påstår iaf jag att Fiorano är för snäll. Men det finns tusan vägar att gå och alla är välkomna med tips på ett sånt här forum det är ju det bästa :laugh:

Angående ryggning så även om nu ryggningen skulle verka "lösgörande" och i det syftet få hästen mer framåt så är ju hästen inte framme för skänkeln. Är inte risken att hästen börjar tänka bakåt om man ska använda ryggningen som korrigering? Jag har själv en häst som haft problem med bjudningen och rygga är det sista jag hade gjort på honom, nu har han visserligen haft en del andra problem än bara bjudningen men det är en annan historia ;)
 
Sv: Ny filmtråd på våra hästar....

Lite knapplån

Jag hade nog inte heller ryggat, däremot hade jag nog gjort en halvhalt (tydlig sådan) och gjort om. spark- halvhalt, sätta henne i balans igen och fram igen. Samma tanke fast inte så långt som stopp och back, utan bara in med bakbenen igen.
 
Sv: Ny filmtråd på våra hästar....

Jag hade velat se dig överdriva det tänket, galoppera på fälten då och då kanske, så får hon sug framåt och längre språng. Det brukar jag göra med hästar som har kort galopp, då rider jag fältsits och låter dom rulla på själva, (ingen form) vilket ofta blir väldigt långa språng, brukar vara bra uppvärmning. Sedan brukar jag bara rida lite galopp i själva passet, med bara fattning och ett par språng sedan bryta av, då bara fokus på att den fattar galopp (vilket hon fint gjorde på filmen). Bara träna språnglängd eller fattning, inget emellan. (än). Tror också att galoppen blir rundare då.

Traven hade jag gjort ungefär samma sak, läng ut och fram med nosen och tryck på, det ser inte alltid så bra ut när man gör det men efter ett tag så kommer början till mellantraven naturligt och dom verkligen länger ut steget (och nästan kastar ut fötterna), då kan jag börja ta tillbaka och då växla mellan vanlig arbetstrav och den trav där hon ska ta ut steget så mycket hon kan. (Fattar dom galopp så är det bara att bryta av och fortsätta).

Fin ponny = )
 
Sv: Ny filmtråd på våra hästar....

Tack för svar och tips! :) Jag rider ut väldigt ofta (max på bana 2 ggr/veckan) och där passar jag på att öka traven ordentligt för där kan jag göra det då hon inte alls går till detdär bakåttänkandet som hon kan göra på bana ibland. Även galoppen blir bra mycket avspändare och bättre ute.

Just detta pass fick hon gå i det långsamma tempot eftersom hon annars gärna är snabb med att ladda och fara iväg bra mkt fortare. :D Så jag blev så förvånad över att hon var så pass avslappnad, i båda galopperna dessutom.

Men ska tänka på det, att överdriva tänket och rida på ännu mer framåt i traven även när jag har henne framme för hjälperna. Vi hopptränar för tränare 1 gång i veckan oxå och då äre inget fel på suget framåt ;) Haha.

Tack! Fast hon e ingen ponny ;)
 
Sv: Ny filmtråd på våra hästar....

äh, jag kallar alla för ponny : P (må dom vara 1,70 men jag ropar iaf på ponnyponny). Ja, hon är snabb i fötterna! Tycker jag är bra, för det känns som att det tar mycket mera tid och framförallt energi att kvicka dom än att 'sänka' dom. Men när du lätt får igång det 'långa steget', när hon lätt länger ut, så kanske du kan överdriva åt andra hållet som du tänkte på videon och saktar in takten så mycket det går (jag vill rida passage-takt), förhoppningsvis (eller så småningom) behåller hon steglängden och lugnar sig och får en riktigt bra trav = )
 
Sv: Ny filmtråd på våra hästar....

Är det din Ir-häst:confused::love:

Nähä du, knappast :D Den hade ju inte bara IR och Cushing, den hade dessutom kissing spines och ett dåligt bakknä, så den blev sällskapshäst. Det här är en Lusitano som jag har haft sedan slutet på januari. Den här gången använde jag ett ombud som fick se ut en häst åt mig, istället för att göra det jobbet själv. Jag är nämligen helt dum i huvudet när det kommer till hästköp. Ställ vad som helst framför mig och jag säger "det blir nog bra" :p

*kl* Tack för de kommentarer som jag inte har svarat på också! Det kommer mer film när jag har något som är värt att visa! :)
 
Sv: Ny filmtråd på våra hästar....

Vet inte om det beror på filmen men ser ut att gå väldigt fort.
Vad händer om hon måste sätta sig mer? Ser ut som att hon inte
vill det utan mest skottar iväg.
 
Sv: Ny filmtråd på våra hästar....

En sak i taget:p. Detta är på slutet och jag nöjer mig med att hon går med lätt stöd på tömmen, att hela ryggen rör sig att magmusklerna är med och att hon är aktiv bak. Samling och att begära att hon sätter sig mer jobbar vi på i galoppen, men hon är inte helt lösgjord ens, så jag har inte riktigt brytt mig om att begära att hon ska komma ihop sig mer. Är det helt galet kanske?

Sen tror jag att yt har speedat upp det hela...
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
3 039
Senast: Ridinglady
·
Utrustning Det börjar bli dags att börja fundera på att kanske ta sig ut på någon dressyrstart i sommar och jag behöver bettips eftersom man inte...
Svar
17
· Visningar
1 376
Senast: Fazeem
·
Hästmänniskan Hej! I början av det här året fick jag ta bort min gamla ponny som jag haft i 13 år, sedan jag var 14. Redan efter en vecka var jag...
Svar
10
· Visningar
1 625
Senast: Fiorano
·
Hundhälsa En lång historia. Malinois hane på nu snart 2år som förra året i oktober fick svårt att gå på hårda underlag. Testade vila en vecka...
Svar
10
· Visningar
1 830

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp