Ny filmtråd på våra hästar....

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Ny filmtråd på våra hästar....

På tömkörningsfilmen tycker du att hon droppar näsan, men med tanke på gramankopplingen o att du gärna använder grman uppsuttet så tänker jag så här.

jag skulle prova att backa bandet. rida igång på lång tygel o sen hitta en mkt lägre form på tygel o försöka lösgöra henne i sidorna o berömma MYCKET mer- gärna översvallande när det är som det är- att bli vänner o partners igen.


Jag är kanske hård nu och kanske har fel, men jag ser en häst som är helt statisk, inte lösgjort och utan rygg, inte lätt att gå fram när dels rörelsen genom kroppen inte fungerar, dels när framdelen som ska ta upp bakdelens kraft( som inte når fram rätt) bromsas framifrån sas.

Nu har jag förstått att detta är en gramanhäst och det tycker jag förklarar nacken som trycks upp, ryggen som sänks o baken som tappas.

Sorry, håller med Axel att jag skulle vilja ha en lägre form så man ger rygg en förutsättning att arbeta, jag skulle i den vilja se att man även kan länga fram näsan så man blir av med den statiska nackkroken och i det rida mer fram, lätta av så rörelsen kommer framåt.
 
Sv: Ny filmtråd på våra hästar....

*kl*

Här kommer en film på min 3-åring från 3-års testet i Högbo.
Den är lång eftersom all hoppning är filmad men man kan ju spola lite :)

http://www.youtube.com/watch?v=v1o1klHKkMk

Jag tycker hon skötte sig superbra och med tanke på att hon gick på lösdrift och inte var påbörjat med något tills den 1 mars så måste hon vara ett riktigt A-barn :D

Inte jag som rider heller så ni tänker på det om ni ska kommentera ridningen.

Nu är hon hos fodervärd och ska bli mamma och växa till sig. Skulle gärna ha henne hemma men har inte råd att stalla upp 2 hästar i Stockholm.
 
Sv: Ny filmtråd på våra hästar....

Åh, vem ska hon betäckas med? Hon kommer säkert bli ännu finare om hon får växa till sig lite:).
 
Sv: Ny filmtråd på våra hästar....

Ja hon ser ju ut som en dragster just nu :D Drog iväg bak de två sista veckorna innan 3års så det var ju typiskt men men.

Fodervärden ska lägga Master på henne. Inte vad jag hade valt men fölet är ju hennes så hon får välja vad hon vill :)

Jag hade tänkt Tailormade Temptation om jag hade betäckt henne.
 
Sv: Ny filmtråd på våra hästar....

*knapp*

Jag och min fuxtax i söndags, jag vet att vi har lång väg kvar till perfektion och att jag måste korta mina tyglar sisådär en halvmeter, men känslan var underbar och jag kände mig riktigt dressyrig :love:
När en av mina andra blir såld ska vi prova ut en ny dressyrsadel också :o

Första sekunderna är anledningen till att filmningen är lite sisådär, kameramannen hade fullt upp :p
http://www.youtube.com/watch?v=aJbcN7se1zc
 
Sv: Ny filmtråd på våra hästar....

Är det ett fullblod du rider? (är själv fullblodsryttare).

skulle önska bättre takt och lugn i gångarterna, både trav och galopp, att hon vilar på steget och kommer genom ryggen mer. Det ser prydligt ut i övrigt tycker jag, men som sagt, lite mera takt och lösgjordhet så blir det fem snäpp till minst ! :)
 
Sv: Ny filmtråd på våra hästar....

Tror att det är hennes SWB-sto e Rambo:) (men är inte helt hundra).

Sååå fin tävlingsplats!
 
Sv: Ny filmtråd på våra hästar....

Master var ju ett lite kul val ändå, även om jag mer tror på ditt val som en framtida stjärna:p.
 
Sv: Ny filmtråd på våra hästar....

Nej, jag har bara halvblod kvar numera. Eller när jag tänker efter är det över 2 år sedan sista fullisen åkte, tiden går! :eek: Stämmer som Fiorano säger att hon är e: Rambo :)

Jo precis, jag håller med i det du säger! Skyller på att vi inte varit igång så länge, bara 3 mån sedan jag fick barn, så hon (eller jag) är inte så stark än. Att gräset kommit hjälper inte heller precis... Men egentligen beror allt på pilotbrister.
Jag tar gärna emot tips på lösgörande övningar!! Är så taggad på att bli bättre nu :d
 
Sv: Ny filmtråd på våra hästar....

Ja, åt det hållet var det fint, åt andra... inte lika flashigt :D

Stämmer att det var ett av mina Rambo-ston :)
 
Sv: Ny filmtråd på våra hästar....

Vilken jättefin häst du har. Jag blev helt kär när jag såg dina filmer! :)
 
Sv: Ny filmtråd på våra hästar....

Cela jag är full av beundran för sättet som du tagit fram din fina unghäst på! Ni går från klarhet till klarhet o klättrar stadigt från nivå till nivå i lagom takt verkar det som iaf! Hur går det på tävlingarna?

Ang förvända galoppen så ligger nog problemet i att han ännu inte är tillräckligt stark i vänster bak. Rid kortar sekvenser av förvänd men kräv att han är rak genom att räta upp honom på höger tygel istället.

Ni skulle kunna bli ännu bättre med en bättre tränare, jag vet att jag sagt det förut o vad du svarat ang. logistiken men ni har VERKLIGEN potential!:love::love:
 
Sv: Ny filmtråd på våra hästar....

lektra, Peak, josefinefreed: Tack! :bow:

Novali01, oj vad glad jag blir! :laugh::o
På tävlingsfronten är det tämligen sparsamt, har bara vart ute och debuterat en LA:1 i år, godkänt resultat men inte mkt mer (61,3%) Jag vet ju att han har så mkt mer att ge men ja, jag skulle verkligen behöva mer hjälp...Nu är han bra att lasta så att det är väl mer ekonomin som begränsar träningstillfällena. Alla pengar går åt till hans tandproblem (foderinpackningar) en dyr historia då inget täcks av försäkringen. Tyvärr ser det ganska illa ut, det är inte ens säker att det går att rädda honom om vi inte får bukt på problemet, men usch - det vill jag inte ens tänka på :( Så håll tummarna för oss, jag vill så himla gärna forsätta med den här underbara hästen :love:
 
Sv: Ny filmtråd på våra hästar....

Hästen är jättetrevlig (att han är isabell är ingen nackdel heller) ; ) jag velat se mer energi (sa jag det nu igen?) i honom, träna på att kvicka stegen. Han är jätteglassig med dom svävande stegen och jag ser hur det känns riktigt gött att sitta på honom, men i galoppen, testa att korta honom (överdriv, a la tänket 'stridshingst som laddar för att fara iväg'). Tror att det är bra att alternera den goa sväviga gången med den riktigt kvicka, så du kan bestämma takten mera, det kan bli lite farligt att köra på 'safe' för mycket. Tror också att genom att träna den mera studsiga galoppen, så får in in baktassarna mera och tränar rumpan så sätt (och då blir han starkare i förvända med). Som sagt, fin är han = )
 
Sv: Ny filmtråd på våra hästar....

Tack :) Ja kvick studsig galopp är väl inte vår paradgren direkt ;)
Skämt åsido, jag skulle vilja kunna reglera galoppen mera, och hoppas att vi kommer att få till det framöver. Han har haft väldigt svårt att orka i höger galoppen så han har länge bara fått "galoppera på" utan direkta krav på samling, men vi jobbar mer och mer på det nu, och det gäller för mig att våga börja höja kraven lite :)
 
Sv: Ny filmtråd på våra hästar....

Det är väldigt effektivt sätt att träna upp styrkan i galoppen med = ) ridövning som jag brukar göra, träna fattning från skritt och bara galoppera korta bitar och korta så mycket den orkar, när jag känner att den är på max, så bryter jag av, skrittar några meter och gör om. Behöver man inte göra om så många gånger, för det tröttar snabbt, men då stärker det snabbt med : P

Så här tränar jag hästen jag har nu, för 2 veckor sedan kunde hon knappt hålla galoppen när man vänder upp på medellinjen och går ut i förvänd mot b (det blir mellan b och m..) och häromdagen kunde hon göra serpentin (med stora bågar iofs, kanske 18 m diameter), men den höll och inte bara precis så att det rann iväg, utan det blev t.o.m. bra = )
 
Sv: Ny filmtråd på våra hästar....

kl

Behövde se lite själv vad jag sysslar med inne på banan ;) gravid i v.30 och med viss störning i form av två svarta torpeder kan väldigt mkt bli bättre men det är ju helt klart nyttigt att se sig själv :D Styrkan/orken från min sida finns tyvärr inte där men att det ska va så svårt att hålla ihop handen visste jag inte ;)

http://www.youtube.com/watch?v=NWJpW148CL4
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
3 039
Senast: Ridinglady
·
Utrustning Det börjar bli dags att börja fundera på att kanske ta sig ut på någon dressyrstart i sommar och jag behöver bettips eftersom man inte...
Svar
17
· Visningar
1 376
Senast: Fazeem
·
Hästmänniskan Hej! I början av det här året fick jag ta bort min gamla ponny som jag haft i 13 år, sedan jag var 14. Redan efter en vecka var jag...
Svar
10
· Visningar
1 625
Senast: Fiorano
·
Hundhälsa En lång historia. Malinois hane på nu snart 2år som förra året i oktober fick svårt att gå på hårda underlag. Testade vila en vecka...
Svar
10
· Visningar
1 830

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Jämställt förhållande
  • Sommarföräldrar 2024
  • Valet i USA

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp