Ny filmtråd på våra hästar....

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Ny filmtråd på våra hästar....

Tycker att du jobbar på jättebra! :)

Det man reagerar på är vänstergaloppen.
Du ser ut att ha väldigt långa stigläder? Så när hon drar
höjer du händerna eftersom du inte får något stöd i stigbyglarna?
Jag hade nog kortat lädrena och försökt att bibehålla låga händer och
istället försökt "sitta till" henne lugnare. Ser ut som att hon lärt
sig ett sätt att smita undan och dra dig ur balans?
 
Sv: Ny filmtråd på våra hästar....

Tack så mycket! Och tack för tipset. :)

För att göra en lång historia kort så har inte fuxdamen låtit mig (bara mig) ta vänsterfattningar pga en psykisk låsning i huvudet på båda oss. Det är först nu i dec-feb som det börjat lösa sig, efter 1,5 år. Därför blir det lite som det blir ibland med tempo osv eftersom jag bara blir glad att hon tagit fattningen, då hon annars fullkomligt backat av och vägrat gå fram/alt. studsa på stället i höger galopp. :) Har en tendens att få höga händer när jag vill bromsa, tyvärr. Vare sig det är i hoppläder eller dressyrläder.

Men det ska absolut jobbas på, att få lägre händer. Blir påmind hela tiden när jag hopptränar, utav tränaren. För det går så mycket bättre då. :laugh: Ska absolut försöka tänka på det även när jag inte blir påmind av någon.
 
Sv: Ny filmtråd på våra hästar....

Det syns på er. I höger är ni båda mer avslappnade men i vänster så spänner du
dig redan innan fattningen. Det går inte att fatta, bryta av rätt omgående, berömma?
Så slipper ni hamna i 180tempot där ni inte riktigt verkar trivas?

Korta lädrena så du slipper luta med henne inåt i jakt på stigbyglarna :)
Hon är jättefin din fuxdam!
 
Sv: Ny filmtråd på våra hästar....

Ja precis. :) Jo visst går det, men eftersom hon väl tar den, utan att tänka bakåt så vill jag berömma och liksom visa att det var rätt, och att hon ska framåt. För jag är rädd att om jag bryter av på engång så kommer hon att börja tänka bakåt och tro att hon inte gjort rätt. Jag vet inte, det brukar inte gå såhär fort i vilket fall. Vet inte varför det blev så just det passet.. :D Fast vi behöver ju inte rulla på varv på varv som det blev nu direkt. :D

Sist så var vi ute i paddocken och då tog hon den, höll den självmant (hon brukar byta till höger eller sakta av till slängtrav), och till och med satt sig lite på rumpan. Så det går framåt! :laugh: Är så lycklig som äntligen får fatta vänstern på henne, ibland. Förut gick det inte, totalt omöjligt. Provat alla knep, kollat fysiska förutsättningar m.m, men hon blåvägrar. Tänker bakåt och fastnar i det tänket. Därför gick det aldrig att traggla, eftersom det inte funkar på en häst som inte tänker framåt. Men min tränare har alltid fått gjort fina fattningar på henne, utan bakåttänkande och med gest i fattningarna. Jag får nöja mig med lite spring in i fattningarna som det ser ut nu, för att bibehålla framåtbjudningen. Det är så himla lätt att få henne att börja tänka bakåt och hamna i gamla tänket igen. Så man får vara försiktig.

Men äntligen får jag ta fattningar ibland iallafall.. :)

Tack så mycket! :)
 
Sv: Ny filmtråd på våra hästar....

*kl*

Har tränat ikväll för Ia och det gick riktigt bra:). Här är en liten snutt från slutet:

http://www.youtube.com/watch?v=gsI6bmGyNMk

Jag vet att jag inte rider fantastiskt och att det finns en massa fel-ser liksom ut som att jag ska flyga iväg med armbågarna ibland:D, osv. Men fan att jag ändå rider bättre! Så jag klappar mig på axeln för att jag iaf gör så gott jag kan:).
 
Sv: Ny filmtråd på våra hästar....

hon rör sig fantastiskt! flyter o svävar fram :) ser lovande ut tycker jag!
 
Sv: Ny filmtråd på våra hästar....

Kul att se lite film även från framridningen!:) Hon ser trevlig o arbetsvillig ut. De dubbla spåren kommer att försvinna när hon är mer framme för skänkeln och kortar sig bakom sadeln, dvs driver framåt med bägge bak. Jobba mycket med att hon ska lyda framåt för innerskänkel så löser det sig snabbare!
 
Sv: Ny filmtråd på våra hästar....

Japp:) Precis vad vi har i läxa:)! Övergångarna och just att vara framme för skänkeln har varit lite bättre hemma än på träningen. Hon blev lite tittig i ridhuset. Var ju första gången i ridhus sen hösten-09 om man inte räknar den lilla svängen på fölmönstringen i augusti...
 
Sv: Ny filmtråd på våra hästar....

*kl*
Har lyckats skrapa ihop en ny liten filmsnutt på Fix Victoria - inte så mkt dock då kameran var svårfokuserad i det mörka ridhuset och det mesta av de lilla som filmades var så grynigt att det inte var värt att klistra in, men här kommer lite snuttar ialf.
 
Sv: Ny filmtråd på våra hästar....

Gud vilken vacker häst:love:! Ser så fint ut och vilka härliga bilder i bildspelet!

CharlottJättefin häst oxå:love:.
 
Sv: Ny filmtråd på våra hästar....

Lägger in en snutt från dagen på mig och min 06-a.
Prgramridning och jag är rätt grön på området så detta är andra gången jag rider för domare med baktanken att kanske våga tävla på riktigt någon gång i framtiden. 66% i lb1:an och det känns ok. speciellt med tanke på omslaget i mellangaloppen så döm oss inte för hårt:)!

http://www.youtube.com/watch?v=fRqw05oS96E
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
3 038
Senast: Ridinglady
·
Utrustning Det börjar bli dags att börja fundera på att kanske ta sig ut på någon dressyrstart i sommar och jag behöver bettips eftersom man inte...
Svar
17
· Visningar
1 373
Senast: Fazeem
·
Hästmänniskan Hej! I början av det här året fick jag ta bort min gamla ponny som jag haft i 13 år, sedan jag var 14. Redan efter en vecka var jag...
Svar
10
· Visningar
1 625
Senast: Fiorano
·
Hundhälsa En lång historia. Malinois hane på nu snart 2år som förra året i oktober fick svårt att gå på hårda underlag. Testade vila en vecka...
Svar
10
· Visningar
1 827

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Muddypaws 24/25
  • E-coli hund
  • Valp 2025

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp