Ny filmtråd på våra hästar....

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Ny filmtråd på våra hästar....

om du inte rider bra där hur ser det ut när du gör de??:d
verkligen jättefint och jag gillar verkligen flytet i din ridning
 
Sv: Ny filmtråd på våra hästar....


Haha, nej det jag skrev där var inte om min egen utan Charlottes ;) (hela detta svaret är lite allmänt till de som kommenterat =).)
Missade tydligen att förtydliga innan med klippet - självklart sitter jag inte och samlar upp så pass mkt hela tiden utan har gjort lite klipp då vi satt och samlade upp traven då vi tränar upp styrkan bla inför passage :). Detta är vinterträningen och inget färdigt! Så har i princip inte tagit med mkt alls av den "normala traven" som vi jobbar med annars ;).

Haha, ja det där frambenet... Det är inte pga att takten inte är ren, utan en ovana hon la tills sig med förra vintern när vi jobbade med att kvicka till skritten. Och när hon inte förstår ngt riktigt så provar hon sig fram med olika varianter och då testade hon bla att slänga med ett framben i taget (spansk skritt typ). Tyvärr klappade jag henne för det och sen har det inte varit helt lätt att få bort det igen :p, går i perioder... Lite väl snabblärd ibland!
Då hon som yngre inte tillhörde den kvickare ligan så kan jag lova dig att träning på att kvicka till benen alltid är en stående punkt på dagspasset ;). Kan sj inte hålla med om tuggummiben, är mkt glad för hennes svikt (där ska vara luft och inget spring längs med marken men inte heller seg) och tryck är där i henne, några problem för skänklarna har vi inte och då har jag ändå rätt höga krav (lätt perfektionist...).

Kondisen stämmer att vi jobbar på den, varit mkt begränsad möjlighet i vinter, först nu i slutet av januari och februari som vi börjat kunna åka upp regelbundet till ridhuset och träna ordentligt. Plus min praktik drar ner på träningsdagarna, suck :(. Anspänning i ngt som är så pass nytt är inget konstigt även om vi jobbar förebyggande för att inte ha det så klart.
Utifrån omständigheterna såsom vintern och skolan så är jag absolut nöjd med vårat dagsläge och inget jag oroar mig över, vi tar hela tiden nya steg framåt och har ett par tränarögon på oss mkt ofta, Grand Prix eller ialf så nära vi kan komma är ju målet ;)
 
Senast ändrad:
Sv: Ny filmtråd på våra hästar....

Jag kan bara prata för vad jag såg själv, (jag skrev inte det) men jag tror andra kan ha menat samma sak? Problemet är att det inte syntes någon svikt att tala om, det var nog därför många undrade varför du red den så? Det såg inte ut att kunna stärka utan mera att hästen tog till balanstrav. Jag har letat och sett andra filmer av er där det ser betydligt bättre ut. Hästen har kanske inte vad som krävs än för passageförberedelser, så att du måste backa en bit i ambitionerna?
 
Sv: Ny filmtråd på våra hästar....

Ja om du rider så när du inte mår bra så vill jag gärna rida som du gör då, det skulle räcka bra för mej:D :bow:
 
Sv: Ny filmtråd på våra hästar....

Att skriva att man är perfektionist och sedan lägga ut en film på hästen när den tränas för passage, fast den stått mkt i vinter och försvarar sig genom balanstrav går inte ihop för mig.
Har även tittat på gamla filmer på er, där hästen ser mkt starkare ut och klar för svårare saker.
Tex piruetterna var det stor skillnad på nu.

Om jag hade siktat mot GP skulle jag vara lite noggrannare med att hästen rör sig korrekt då den trampas, men i kortare sekvenser, Vilket du kanske gör på träning. Det intryck jag fick av filmen var att du ville visa att hästen klarar svåra saker. Men som sker lite på bekostnad av en häst som inte orkar med det.

Fast det finns ju GP hästar som går balanstrav då det ska vara passage och blir högst rankad i Sverige för det:angel:
 
Sv: Ny filmtråd på våra hästar....

Josefinefreed: Tack så jättemycket =)

Novali: Ja vi har funderat på att sätta in lite fler så man säkert kan se sig själv ur alla vinklar.. haha. skämt o sido, mycket bra med speglar :D Tack så jättemycket =)! Tja du det får du prata med bossen om det men just nu är schemat duktigt tajt här nere...:angel: Speciellt om du ska ha tag i han som verkligen kan utträtt underverk!!


Sommarminne: Tack så mycket =) Jag är bara sådan som analyserar mina egna filmer till mikrobitar när jag kollar. tex så gör jag för´grova hjälper i bytena, håller inte linjen i ena öppnan, höger sluta har jag för mycket bakdel med, dubbla spår innan ena serien, skulle vilja ha honom 2 dm kortare. Jag lovar jag kan fortsätta i en hel evighet om detaljer jag inte är nöjd med.. haha:D
 
Sv: Ny filmtråd på våra hästar....

To be honest: Du har ridit bättre. Men samtidigt så är det jävligt bra ändå :D
 
Sv: Ny filmtråd på våra hästar....

Det är väl tack vare att du är så analyserande du verkligen kan komma vidare och vidare och vidare för det är ingen häst du någonsin visat här du ridit illa, även om jag också tycker du ridit bättre så rider du ju bättre på den filmen än vad jag gör ett SJUKT bra pass för mig.
Ni är galet inspirerande! :bow: Tänkte på dig när jag red idag faktiskt haha, tittade på filmen imorse och var superpepp! :D
 
Sv: Ny filmtråd på våra hästar....

Tycker som vanligt att det ser helt ofattbart roligt ut att kunna rida som du. Men jag hade haft hjälm, om jag vore ett sånt föredöme för många på Buke, som du är. ;)

Plus att jag antar att även du åkt ambulans efter hästolycka någon gång, och tänkt "skit också". Det vore ju rätt trist att inte ens kunna tänka längre, efter olyckan...

Jag VET att det inte blir uppskattat när man påpekar hjälmanvändandet i såna här trådar, men jag tycker det är viktigt när man är så duktig som du är, att man tänker sig för innan man visar film. Här sitter massor av människor och vill bli som du, allt från 8-åringar till 38-åringar (jag) och det är synd att en så duktig ryttare som du inte har hjälm. Hoppas du inte blir rosenrasande för att jag påpekar det. Jag blir lika ledsen när elitryttare rider fram utan hjälm.
 
Sv: Ny filmtråd på våra hästar....

Ett tips...knyt upp tyglarna, sätt på ett par inspänningstyglar lite löst o trava runt i paddocken med händerna framför dig som OM du hade tyglar! Då övar du din balans men rycker inte hästen i munnen under tiden. Du kan även hålla en hand i sadeln så du känner att du måste TRYCKA dig ned i sadeln o inte studsa ovanpå.

Gör du det några ggr/vecka har du snart förbättrat både balans o handställning!:bump:
 
Sv: Ny filmtråd på våra hästar....

Innan red du bra men nu tycker jag du rider proffsigt!
Du ser ut att ha mer fokus och tanke bakom passet.

Riktigt fin är hästen!
 
Sv: Ny filmtråd på våra hästar....

Tach för tipset, ska man göra det med eller utan stigbyglar?
Jag har inga problem att hålla balansen i den gamla... men i denna sitter man helt annorlunda :S
 
Sv: Ny filmtråd på våra hästar....

Utan stigbyglar tills du kan balansera utan att hålla dig i nånstans! Gör-bra träning, sparar ett gymkort!:D
 
Sv: Ny filmtråd på våra hästar....

kl

Apropå kyla... Vi har 5 minus och en kund från Dubai frågar om det kan bli kallare... :grin:
Vi har jobbar ihjäl oss i två veckor, men idag så är bossen iväg till gbg tillsammans med några fler och jag är ledig i helgen :D Vilka ska till Scandinavium?
 
Sv: Ny filmtråd på våra hästar....

Lektra: Tack för ärligheten :D hur går det för er i DK fresten har förstått på din blogg att ni har fullt upp, hittat någon ny personal än?

Beccia: Vad kul att jag kan inspirera! =) Tack så jättemycket för berömmet:laugh:
 
Sv: Ny filmtråd på våra hästar....

Jacko: Tack så mycket =)

Jag tar inte illa upp och förstår hur du tänker och visst har du rätt på många vis. Det finns egentligen ingen bra bortförklaring till varför man inte använder hjälm, mer än att när man rider många hästar som dagen så kan man bli knäpp på hjälmen. Men jag har alltid hjälm på hästar som är vilda eller som jag inte litar på, men visst allt kan hända..
 
Sv: Ny filmtråd på våra hästar....

HAHA! men den träningen kanske inte behövs så länge (förhoppningsvis) Jag är träningsgalen så jag kommer nog träna intensivt både på hästen OCH på gymmet :D

Ska man då bli longerad samtidigt? eller bara låta hästen gå på spåret med halsförlängare eller liknande?
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
3 038
Senast: Ridinglady
·
Utrustning Det börjar bli dags att börja fundera på att kanske ta sig ut på någon dressyrstart i sommar och jag behöver bettips eftersom man inte...
Svar
17
· Visningar
1 373
Senast: Fazeem
·
Hästmänniskan Hej! I början av det här året fick jag ta bort min gamla ponny som jag haft i 13 år, sedan jag var 14. Redan efter en vecka var jag...
Svar
10
· Visningar
1 625
Senast: Fiorano
·
Hundhälsa En lång historia. Malinois hane på nu snart 2år som förra året i oktober fick svårt att gå på hårda underlag. Testade vila en vecka...
Svar
10
· Visningar
1 827

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Regntäcke till shettis?
  • Födda -21
  • Stora shoppingtråden II

Omröstningar

Tillbaka
Upp