Ny filmtråd på våra hästar....

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Ny filmtråd på våra hästar....

Fast det där med tömsättning är lite tycke och smak;). Jag har tränat för både Bo Jenå och Marie Kahrle. På min häst som ocks gärna kryper bakom med näsan har jag haft samma inspääning som Stillett. Och jo, formen har blivit bättre med styrka. Men jag har aldrig fått särskilt bra pli på nån häst att tömköra med bara bett-gjord-hand. Jag får för dålig inverkan då. Sen håller jag med dig om lugnare takt osv, men grundproblemet är inte tömsättningen i mitt tycke;).
 
Sv: Ny filmtråd på våra hästar....

Verkligen jättebra skrivet! jag brukar aldrig kommentera nästan men tycker det är tråkigt när man aldrig kan få se den här jättefina hästen riktigt rund och avslappnad. men alla har olika åsikter och det betyder verkligen inte att min är den rätta
 
Sv: Ny filmtråd på våra hästar....

jag har läst vad ni skrivit o jag vill säga att jag inte har kvar filmen för jag skrev att jag bara ville visa den en kortis, jag vet att mian filmer gärna drar igång en diskussion, visste inte om det skulle dra iväg denna gång så jag var ytterst tveksam av att lägga ut den. som sagt håller jag med att hästen är hög i nacken. Vill återigen påpeka att kiropraktorn har talat om för mig att låsningen har gjort att han gärna går högt. Mycket av det problemet är alltså inte mitt. jag har haft svårt att rida han i en lägre form, och man kan inte dra ner hästen till den heller och det är ju ingt man gör. Kiropraktorn konstatera att denne gått med detta väldigt länge, före min tid, troligen från att ha ramlat i hagen och blivit lite sned. Detta har jag sedan även fått veta av fd ägarna att så var fallet. Tränare jag red för i början sa att det kommer med tiden när han fått mer styrka att söka sig lägre. Jag tyckte det inte gav så mycket med tiden så jag bytte tränare. Hästen fick bättre muskler, bättre överlinje, började söka sig till det bättre men var fortfarande svår i övergångarna. Inte svårare än vad vissa unghästar kan vara dock, men det var då jag insåg att han hade en låsning. Kiropraktorn ställde sig helt på min sida. Det kommenterades mkt om att han var slö i sina bakben. Detta har vi fokuserat på med kiron, så han genom att släppa låsningen skulle bli kvickare. Han har redan fått kvickare bakben efter detta. Och tom lite luftigare framben. När han började bli mer fri från sin låsning så har han visat detta med att göra riktigt luftiga språng i luften och en liten trotsperiod kom som ett brev på posten. Pga detta är han lite spänd, men han visar ändå stora förbättringar i sina övergångar. Han gör kalasfina fattningar och börjar så smått sätta under sig till det bättre. Styrkan är ju inte helt där ännu, jag vaöde att pga tidsbrist och dessutom kände att jag ville få rätt hjälp, att skicka bort honom på tillridning till en som verklingen kan detta, för att ge han rätt förutsättningar. När han kommer hem iegn kommer vi fortätta med kiropraktorbesök och bygga upp han rätt.

Jag är alltså helt insatt i detta och har gjort det jag kan och verkligen investerat i hästen så han ska bli bra, riktigt bra. Och så småningom tror jag att jag kommer få en häst, som är ytterst trevlig.
 
Sv: Ny filmtråd på våra hästar....

Jag kan också hålla med Fiorano att ni går på lite väl hårt. Nu har jag inte sett filmen men vet mkt väl vilken häst vi pratar om och förstår också vilken tömsättning som menas, en som jag använder på båda mina den ena med tendens att bli mkt hög i formen och tömsättningen fungerar utmärkt.

Jag har också sett att hästen är hög i formen men vissa hästar är helt enkelt inte så lätta att få i en låg rund form. Vissa ryttare har heller inte talangen eller kunskapen som krävs för att jobba vissa hästar bra i en låg form. Även om det är grunden i ridningen så kan man ibland tro att det är mkt enkelt. Självklart blir det i ett forum som detta att man vill påpeka det som brister men ibland blir det lite mkt hackkyckling av det hela när alla säger samma sak om och om igen. Det är förmodligen ingen av er där ute som har ridit Stillets häst och även om man känner igen typen går det inte alltid att omvandla sina erfarenheter på en annan häst, ridning är svårare än så. Det är ju några av de svårare hästarna att rida de som springer framåt, knäpper av och blir låsta i en hög form så det är inte konstigt att det tar tid för en vanlig amatör att rätt till ngt sådant. Däremot kan jag av egen erfarenhet från en riktig "spännis" säga att med rätt tränare kan det hända magiska grejer, det gäller att hitta rätt men vägen dit kan vara lång och krokig!

Till Stillet vill jag säga att jag tycker det är starkt att du tar hjälp när era gemensamma kunskaper brister vad det gäller detta. Han är ju en toppenhäst så det kommer nog bli bra till slut.
 
Sv: Ny filmtråd på våra hästar....

Jag är helt övertygad om att ingen här menar att vara elak. när man läser att hästen ifråga blivit behandlad och blivit mycket bättre så blev man bara något besviken när man ser filmen. jag vet själv vilket jäkla slit rent ut sagt det är att få ner en sådan häst i form och det tar verkligen tid och tålamod. det är därför jag kommenterade från början för många gånger har jag varit rädd för att testa andra spår med min än det som alla andra gör. jag tror säkerligen att det kommer bli/är en supertrevlig häst och det ska bli spännande att se honom när han kommit hem ifrån utbildningen! lycka till.
 
Sv: Ny filmtråd på våra hästar....

Nu går det inte riktigt så fort. Om hästen haft en låsning såpass många år och knäckts rätt, tänk då på att det inte finns muskler kring det området. Hästen har fortfarande inte styrkan. Nu är den rak och är påbörjad och att byggas upp på nytt, just en sådan här häst måste ju först o främst ha styrkan och musklerna för att orka bära sig lång och låg. När musklerna inte finns där ännu, finns alltså inte styrkan. Hästen blev behandlad dec & jan och det är alldeles för kort tid för att muskler ska kommit på det nya området. Så ja det kommer bli bättre nu allteftersom.

Tror faktiskt inte jag vill visa upp nya filmer på honom, inte offentligt iaf. Möjligen privat till några.
 
Sv: Ny filmtråd på våra hästar....

Min har också haft en låsning och är betydligt äldre än din så han har gått med den troligtvis under minst tio år så jag förstår verkligen vilken jobb du har framför dig och jag hade ingen aning om det va så nyligen han behandlades. du gör som sagt som du vill men jag är rätt övertygad om att alla här tycker din häst är jättefin och ingen vill ju va elak. jag lägger ner denna diskussionen nu men hoppas det blir bättre när han varit iväg nu då!
 
Sv: Ny filmtråd på våra hästar....

Fast en inspänning som går från gjord - bett- gjord verkar alltid "inspännande" som en graman och att hästen blir kortare i halsen. Det är fysikens lagar.

MEN! På vissa hästar kan man behöva den effekt i en övergående fas, för att komma åt den. Jag tycker också det är svårt med tömmen direkt från bett till hand, därför börjar jag alltid med att ha innertömmen ledande och ibland har jag det så hela passen!

Visst är det tycke och smak. Därför skriver jag vad jag tycker och vad min erfarenhet visat mig.
 
Sv: Ny filmtråd på våra hästar....

Du har så rätt i det du skriver.

Jag tycker dock det är väääldigt konstigt att man lägger ut en film på en häst som fått väldigt mycket kritik tidigare (träningen snarare än hästen för jag tror alla är rörande överens om att det är en skitsnygg häst :love:), man har lämnat forumet för man inte orkar med kritiken. Sen lägger man ut en film på samma häst där man fortfarande tränar den i stort sett likadant. Hur kan man då tro att alla skulle bytt åsikt? De som kommenterat i denna tråden är dessutom folk som mig veteriligen, inte kommenterat hästen förut. Tror man på allvar att man helt plötsligt ska få överösande positiva kommentarer?

Dessutom har just Stilett tidigare försvarat sig väldigt hårt mot kritiken och inte alls tagit sig till det. Nu har det ju visat sig att det fanns en logisk anledning till att hästen var svår att arbeta låg. Det är ju bara väldigt synd att det tog så lång tid att upptäcka det. Hästen är underbar och jag önskar den och Stilett all lycka och framgång. Hoppas de får riktigt bra hjälp och att Stilett får njuta av sin fina häst!
 
Sv: Ny filmtråd på våra hästar....

Tidigare har jag inte kommenterat men nu måste jag invända mot ditt sätt att resonera. Jga förstår problemet med låsning, det visste inte jag men det kan du ha skrivit tidigare naturligtvis. Men ändå att du sätter inspänningen så högt, det var ju det som var frågan, högt och mycket kort. Då är det väl snarast att förstärka ett felaktigt mönster så bättre att låta bli. Låt den springa i hagen istället den tid som är kvar. Innan den personen med lite mer kompetens tar tag i det alltså.

Tömsättningen är lika galen oavsett orsak på en sån häst. Att andra som Fiorano till exempel, håller med dej gör det ju inte rätt utan att visar bara att fler gör fel, eller hur? En häst kan aldrig nånsin komma i en lägre avspänd form med den korta inspänningen!! Man lär den helt andra saker, bara, som man inte vill ha.

Med det vill jag bara säga att jag har all förståelse för att du har problem och jag tycker att du gör rätt som tar hjälp. Men din reaktion på synpunkter är minst sagt märklig. Låsning eller ej så finns nog inte många som skulle säga att det du gör på filmen är bra för hästen. Kan du inte bara ta till dej det? Vad ville du visa och vilka svar ville du ha egentligen? Snygg häst ja, det är det!
 
Sv: Ny filmtråd på våra hästar....

Fast det där med tömsättning är lite tycke och smak;). Jag har tränat för både Bo Jenå och Marie Kahrle. På min häst som ocks gärna kryper bakom med näsan har jag haft samma inspääning som Stillett. Och jo, formen har blivit bättre med styrka. Men jag har aldrig fått särskilt bra pli på nån häst att tömköra med bara bett-gjord-hand. Jag får för dålig inverkan då. Sen håller jag med dig om lugnare takt osv, men grundproblemet är inte tömsättningen i mitt tycke;).

Tycke och smak? Är det vad man går efter när man utbildar unghästar tycker du? Förlåt men det låter konstigt i mina öron.

Du har aldrig fått en bra form av enbart bett-gjord-hand? Därför är det rätt att spänna högt? Så kan det ju verka. Men du får inte en längre sänkt hals och du får inte avspändhet. Det är fysiskt omöjligt i den inspänningen. Däremot kan du lära den att anpassa sej till läget och backa av och bygga tjusiga felaktiga halsmuskler:cool: Om det är vad man är nöjd med.
 
Sv: Ny filmtråd på våra hästar....

nu kom jag inte ihåg vem som skrev att han ska vila i hagen innan han åker iväg, skriver från mobilen o rörigt o kika tbx, men han är redan hos ryttaren. Häromdagen nosade dom på förvänd galopp :) helt galet har jag ju inte gjort det eftersom dom redan testar såna moment uppsuttet. Jag väljer nu att ta åt mig kritiken o inte visa filmer på han mer offentligt, speciellt inte här.
 
Sv: Ny filmtråd på våra hästar....

Jag tror att många liksom mig tycker att stilett sätter inspänningen
väldigt kort. Jag förstår inte hur hästen ska kunna komma fram
med halsen och sträcka sig framåt/nedåt när inspänningen är så hård..
 
Sv: Ny filmtråd på våra hästar....

Haha jaa.... Vi jobbar MYCKET! Men de ska ha hittat en svenska nu i göteborg som de snor med sig hem för att provjobba. Hoppas hon funkar för det behövs!
 
Sv: Ny filmtråd på våra hästar....

Kritiken du får är konstruktiv. Varför inte ta till dig den och
fundera på vad folk säger istället för att spela martyr och "hota"
med att inte lägga ut fler filmer?

Jag får hjälp att få min häst tömkörd, just för att jag inte klarar
att få henne gå lugnt och avslappnat och sträcka ut halsen.
Men då tar jag hjälp av nån som kan det! Och ja, jag tycker
det är kanon att du nu tagit hjälp men ta den här tiden att
fundera över om nåt kanske kan göras annorlunda?
 
Sv: Ny filmtråd på våra hästar....

KL

Har inte sett Stiletts film och tänker inte uttala mig om den (har dock sett Victovies). MEN tänk lite på hur ni skriver. Om man inte gillar det man ser kan man låta bli att skriva något. Personen som lagt ut filmen lär då märka att det inte gillades genom att ingen kommenterar.

Om man ändå vill kommentera så kan man göra det i en trevlig ton och komma med tips i all välmening. Man kan uttrycka sin åsikt utan att vara fördömande.

Vi är inte ekipagens tränare och har därmed inget ansvar för individernas utveckling. Var och en får ta ansvar för sin egen utveckling. Om ett ekipage väljer en annan väg än den man själv anser vara den korrekta och bästa så får man respektera det. Att diskutera är en sak - att fördöma är en annan.
 
Sv: Ny filmtråd på våra hästar....

Kl

Funderade på om jag vågade lägga ut film här i dag?:angel: Men min fröken har varit duktig och nu blir det en månads vila för henne för att smälta allt plus att hon växer. Hon blir precis som Stiletts häst gärna väldigt kort i halsen om hon är spänd. Men i går var hon avspänd och halsen bli 2 dm längre. (jämför med filmen från 10 feb) Om ni orkar se longering och skritt så kolla traven från 1,25

(inga kommentarer på ryttaren, då de ej är jag)

http://www.youtube.com/watch?v=F2_AF5kRMjo
 
Sv: Ny filmtråd på våra hästar....

Ville bara flika in och säga att du inte behöver ta åt dig av någonting, för du om någon kan få hästar att utvecklas :d
Har sett många filmer på annat forum där du tömkört unghästen utan "inspänning" och där han gått i en fin låg form :love: Du har koll på vad du gör! man kan ju inte veta allting om hästens utbildning och vardag genom att se en enda film.. tråkigt att du ska behöva förklara dig.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
3 038
Senast: Ridinglady
·
Utrustning Det börjar bli dags att börja fundera på att kanske ta sig ut på någon dressyrstart i sommar och jag behöver bettips eftersom man inte...
Svar
17
· Visningar
1 374
Senast: Fazeem
·
Hästmänniskan Hej! I början av det här året fick jag ta bort min gamla ponny som jag haft i 13 år, sedan jag var 14. Redan efter en vecka var jag...
Svar
10
· Visningar
1 625
Senast: Fiorano
·
Hundhälsa En lång historia. Malinois hane på nu snart 2år som förra året i oktober fick svårt att gå på hårda underlag. Testade vila en vecka...
Svar
10
· Visningar
1 827

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 30
  • Akvarietråden V
  • Rallylydnad

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp