Ny filmtråd på våra hästar....

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Ny filmtråd på våra hästar....

Ja, det är lite väl mycket "bekväm" tempo både i traven o galoppen tycker jag. Jag förstår att du kanske inte orkar rida på ordentligt men rid lätt då o trava på mer framåt innan du samlar.
 
Sv: Ny filmtråd på våra hästar....

Okej aa detta var första gången jag satt ner så det har säkert att göra med tempot. Men han är lite lurig att rida för vill jag ha mer tempo så känns det som om han mest bara blir stark. Jag vill ju att han ska kunna trava på bättre med mer aktivitet utan att han blir springig och stark samt hänger i handen, ngt att verkligen jobba på!
 
Sv: Ny filmtråd på våra hästar....

Prova att rida kortare sekvenser så att han aldrig hinner blir stark får du fram honom och han blir stark gör en övergång. Det är ju bakbenen som behöver bli mer aktiverade och de blir de inte genom att bara rida fortare framåt :) Hela tiden övergångar och tempoväxlingar tänk att det ska hända ngt kanske var 5-10e steg så kommer du snart känna skillnad.
 
Sv: Ny filmtråd på våra hästar....

Tack, ja precis, för rida fortare och fortare är ingen ide. Övergångarna har vi tidigare jobbat mkt med i höstas, nu ville jag väll mest bara se vad jag klarade av därav trava runt runt, men ska absolut ta tillvara på mina övergångar igen :)

Är bara så lycklig över att ha komit igång igen så när man rider sitter man mest bara och ler och glömmer bort själva "ridandet";)
 
Sv: Ny filmtråd på våra hästar....

Hann inte riktigt med att få henne dit jag ville på framridningen, tids optimist som jag är. :grin:
Men tyckte hon kändes fin emellanåt, även om jag inte var helt nöjd med min ridning. Dressyr är något vi behöver träna massor på!! Så tog detta som en bra träning, bara andra dressyren jag red på henne som inte var träning. :)

Jag ogillar när andra ryttare nickar med huvudet och så gör jag det själv. :o
Det ska det absolut bli ändring på!

Tack och :bow: för tips!
 
Sv: Ny filmtråd på våra hästar....

KL*

Film från träning förra veckan, början är på framridningen med halter, övergångar osv. sen är det delar från när jag rider msv c:2 :) Tycker det gick bra, han var lite spänd för unghästarna röjde runt utanför ridhuset, men annars så :)

FILMEN
 
Senast ändrad:
Sv: Ny filmtråd på våra hästar....

Det är en trevlig och lydig häst du har. MEN jag hade gärna sett att den gick lite mer framåt större steg i traven för den ser ut att kunna ha en bättre trav. Även galoppen hade jag försökt rida lite mer fram och försöka jobba med rundare språng annars ser det trevligt ut!
 
Sv: Ny filmtråd på våra hästar....

inte? det fungerar för mig :crazy:

Donnatello Tack :) grejen är att han gärna tar stora steg och "springer ifrån" bak, = stora långsamma steg och lång häst. så vi jobbar på att få honom att bli mer aktiv och bära sig på bak hela tiden :)
 
Sv: Ny filmtråd på våra hästar....

Fina Bellabus :D

*KL*

Film från fredagens träning för Mette Henriksen (bilder finns i bildtråden).
Lite långa tyglar, högerskänkel som lever ett eget liv och häst som tycker att det är mycket roligare att bli stark och springa fort ;)

http://www.youtube.com/embed/2Wxa2A9OiTw
 
Sv: Ny filmtråd på våra hästar....

Det där med att bli stark och springa låter bekant :D

Bjuder på en film från förra tisdagen, har äntligen fått lite ekonomi så jag kan komma iväg varje vecka och träna för min instruktör. Har varit förpassad på små parkeringar nästan hela vintern och nu är dom i stort sätt obrukbara pga taskigt underlag och "ridplanen" har inte töat fram på länga vägar... ge mig vååååååår på riktigt! Annars fungerar det såklart ganska bra att rida dressyr på våra uteritter, skogsmullar som vi är.

Jag har åtminstone lyckats fått tanten att böja sig lite mer i bålen och inte gå emot innerskänklarna, går fortfarande lite med huvudet på sned i högervarvet men det tar sig! Gasen hängde sig lite då vi gjorde lite gas/broms-övningar, alldeles ypperligt tycker tant :angel: trampar på lite ojämnt i skritten, överambitiös till tusen vid halterna då hon såklart vet att vi skulle trava iväg efteråt, galoppen tar sig också som vi kör själv på böjt spår så hon inte blir stressad. Överlag var så speedad över att få träna så piloten var alldeles slut, hon har dessutom börjat rört sig så förbenat så jag far omkring som en snorloska och sadeln ligger inte optimalt längre så bara börja jaga ny... suuuuck!

Ignorera mina händer, jag vet att dom är en aningens höga och vinklar dom lite konstigt, jag har världens projekt varje gång jag ska rida med dubbla tyglar att få dom rätt, nybörjare :rofl: bettet är ett vanligt pelham, inte kandar

http://www.youtube.com/watch?v=u6P0Tyi_dnc
 
Senast ändrad:
Sv: Ny filmtråd på våra hästar....

Tycke och smak? Är det vad man går efter när man utbildar unghästar tycker du? Förlåt men det låter konstigt i mina öron.

Du har aldrig fått en bra form av enbart bett-gjord-hand? Därför är det rätt att spänna högt? Så kan det ju verka. Men du får inte en längre sänkt hals och du får inte avspändhet. Det är fysiskt omöjligt i den inspänningen. Däremot kan du lära den att anpassa sej till läget och backa av och bygga tjusiga felaktiga halsmuskler:cool: Om det är vad man är nöjd med.

Ja, klart det är tycke och smak? Precis som med all ridning och arbete med hästarna. Vi vill ju alla ha dom lite olika och har olika vägar att komma till våra mål. Det finns inte bara EN rätt väg dessutom.

Sen är du kanske lite väl förhastad i ditt uttalande om avbackande hästar och felaktiga muskler. I synneret om du inte har erfarenhet själv.

Denna filmen på min egen häst ligger också ute i tråden. Har samma tomsättning som Stillett på yttertöm, men nog är kraken lägre i formen (hästen är nästan precis igångsatt efter lång vila och har ingen styrka alls). Skulle dock våga drist och säga att hon är avspänd i formen. Bakom lod är hon-men det är för mig skit samma. andlar dock också om tycke och smak:D.
 
Sv: Ny filmtråd på våra hästar....

Ja visst kan man göra mycket för att man tycker si eller så men det ska ju fungera också. Man kan tycka att formen blir bättre av graman också om man vill, men det blir den ju inte för det.
För det första blandar du just nu tömsättning och inspänning, det är helt olika saker. En kort hög inspänning som på den aktuella filmen kan aldrig nånsin leda till en bättre form på en sån häst. Jag antar att det inte var syftet heller utan att behålla kontroll på hästen, strypa ner rörelsefriheten. :cool:
På din film har du en annan tömsättning på ytttertömmen. Vad jämför du här? Finns inget att jämföra alls, en tömsättning är inte fast som en inspänning.

Att hästen drar in nosen på din film är väl inte så stort problem som att den inte tar med bakbenen och ryggen samtidigt snarare att ju mer den drar in nosen ju mer kommer den på bogarna särskilt i galoppen. I ditt fall borde kanske halsen komma ut mer först!:idea:
 
Sv: Ny filmtråd på våra hästar....

Ja det är verkligen alldeles underbart att utebanorna äntligen börjar bli lite användbara. Vår, ja tack !

Vad fint och vad duktiga ni är !
 
Sv: Ny filmtråd på våra hästar....

Det måste vara skönt att du är så mycket duktigare än de tränare jag haft (varav den ena är förbundskapten i dressyren...).

Anyway. Stilletts häst gick inte inspänd. Det var hennes tömsättning som tydligen skulle vara problem (samma tömsättning som jag använder). Därav min hänvisning. Och jo, hästar kan absolut bli mycket bättre av att gå med graman.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
3 039
Senast: Ridinglady
·
Utrustning Det börjar bli dags att börja fundera på att kanske ta sig ut på någon dressyrstart i sommar och jag behöver bettips eftersom man inte...
Svar
17
· Visningar
1 374
Senast: Fazeem
·
Hästmänniskan Hej! I början av det här året fick jag ta bort min gamla ponny som jag haft i 13 år, sedan jag var 14. Redan efter en vecka var jag...
Svar
10
· Visningar
1 625
Senast: Fiorano
·
Hundhälsa En lång historia. Malinois hane på nu snart 2år som förra året i oktober fick svårt att gå på hårda underlag. Testade vila en vecka...
Svar
10
· Visningar
1 829

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp