Ny filmtråd på våra hästar....

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Ny filmtråd på våra hästar....

Jo jag vill själv inte ha hästar som andra ha kladdat på.

Fuxmärrar kan vara bedårande även om de har sina idéer- fobier
 
Sv: Ny filmtråd på våra hästar....

Jag vet ju att du inte är ngn fegis o vet inte heller ngt om dess historia. Skrev bara med tanke av det skrivna:cool:
 
Sv: Ny filmtråd på våra hästar....

Håller med dig, Zalza gör det ju superfint, kanske går att göra på töm så du får henne fram och ur? Vi har kört tramptisdagar med våra hästar rätt länge och de har alla lärt sig det otroligt fint och de som har haft svårt för det uppifrån också är de som "dött" från marken.
Men du är superduktig Lektra :bow:

Ang. gramandiskussionen tycker jag det är fantastiskt att en graman kan påverka bakbenen så mycket att de inte används alls! :eek: My god!
 
Sv: Ny filmtråd på våra hästar....

Trampet har hittills mest varit en trick-grej. Det är först nu som jag har börjat inse att vi skulle kunna använda det på allvar.Jag har aldrig sett det innan vi filmade det här så jag håller helt med om att hon ska fram lite mer. Passagen är påväg - men där uppifrån ryggen :)

Fiorano:
Hur börjar man bäst trampa?... Vissa börjar inte trampa alls utan börjar med passage som växer fram utifrån välgjorda övergångar och går därifrån till piaff. Andra trampar, piaffar och sedan passagar. För mig själv har trampet mest varit ett trick som vi började med för lite mer än ett år sedan. Då handlade det om att lyfta alla fyra benen för spöt. Sedan ställde jag hänne vid en vägg och duttade på korset somtidigt som vi rörde os långsamt framåt tills hon reagerade och berömde. Sedan växte det bara.

Att jag sedan har lärt mig att övergångar är guld så har det också hjälpt väldigt mycket för att få henne allert och aktiv med bakdelen när jag ber om det.
 
Sv: Ny filmtråd på våra hästar....

Det kommer nog inte gå så långt att hon dör ut. Gjorde det i grimma här om dagen och jag tror faktiskt att hon tycker det är skitkul :p Hon blir taggad och jag behöver inte röra henne. Bara ställa mig på min plats lyfta den fria handen och smacka lite. Hon gillar det här :)
 
Sv: Ny filmtråd på våra hästar....

Jag hoppas att du inte blev ledsen på mig.:crazy:

hon trampar väldigt fint o du är duktig, men om du känner mig så vill jag väl...:laugh:
Grejen är ju att mn ser många som blir stressade när man plötsligt vill att den istället ska gå framåt- att det tjorvar sig.
Tricka på till att få henne att trampa vidare men oxå ta sig framåt. då kommer du att ha piff o puff som i en liten ask:idea:
 
Sv: Ny filmtråd på våra hästar....

Ja jag tar inte illa upp för jag vet ju att det ofta är problemet med hästar som reser sig att ryttaren håller för dåligt grundtempo alt. hästen inte går fram för skänkeln och blir istadig. Men så länge man inte ser det som en jätte stor grej och vet hur man ska tackla problemet så brukar det lösa sig med tiden.
 
Sv: Ny filmtråd på våra hästar....

Jag blev inte ledsen på dig. Jag vet hur buke fungerar och håller dessutom med dig.
 
Sv: Ny filmtråd på våra hästar....

KL

ang. graman så sade väl Jan B det rätt bra i senaste ridsport, det summerar upp det hela rätt bra tycker jag : )

läste en studie för inte så länge sen som hade utrett hjälptygel användning generellt, och kommit till slutsatsen att ridskolor som använde hjälptyglar mest, hade de lägst utbildade ridlärarna, med slutsats att de som använde dem mest ägde minst kompetens att kunna bedöma dess effekt. Rent generellt i studien fastslogs även att mest frekvent användande av hjälptyglar bland ryttare var tonårs ryttare, med samma slutsats som följd.
 
Sv: Ny filmtråd på våra hästar....

För mig som inte läser Ridsport men som blev nyfiken nu när du nämnde det: vad sade han?
 
Sv: Ny filmtråd på våra hästar....

haha.
citat:
de flesta utbildare och världsryttare har ngn gång använt gramantygeln i en eller annan form, vare sig de erkänner det eller inte. Jag kan se två användningsområden för den, där jag själv skulle rekommendera det.
1) vid uteritter när hästen är väl uppspelt, som en ren säkerhetsåtgärd
2) vid inlärning, på hästen som behöver kontrolleras för att inte dra iväg i samband med en rörelse. Jag tycker isåfall att man bara ska använda den under en mkt kort period för att komma över en viss svårighet. Gramantygeln skapar en känsla av lätt kontakt men det är ofta inte en ärlig kontakt. Jag ser det som en genväg som ger problem i förlängningen.".....(avhugget citat - en paragraf om att gramanen ofta används till att dra i och leder till underhals och att hästen blir stark på fel sätt, ingen bakbens aktivitet). fortsättning rent citat: " en del ryttare tycker det är enkelt att rida på graman, men har liten förståelse för vad det innebär och inte klart för sig vad resultatet kan bli."

kort sagt, enligt min tolkning:
ett korrekt, mkt försiktigt och väl genomtänkt uttalande, som är avvägt för att inte trampa folk på tårna, men samtidigt är mkt tydligt enligt hans personliga åsikt.
 
Senast ändrad:
Sv: Ny filmtråd på våra hästar....

Tack! :bow:

Utifrån det du citerar så håller jag med dig! Även i sak tror jag, jag har aldrig riktigt förstått mig på det där med graman men så har jag aldrig heller ridit på det. Troligen lika bra, jag skulle säkert kunna bli fast i något jag tror är en genväg, jag är den typen. :D
 
Sv: Ny filmtråd på våra hästar....

:bow: Ja det var bra att du la in det, något att läsa för flera här om de nu lyssnar på JB, de kanske vet bättre förstås?;)
 
Sv: Ny filmtråd på våra hästar....

Nu får ni inte lägga någon värdering så på nom fråga.
Men tror ni på det uttalandet? Jag undrar bara
 
Sv: Ny filmtråd på våra hästar....

Delvis Kl
Jag tycker att det är synd att man knappt anväder Thiedemantygeln istället. den som slutar att inverka vid en viss form samt att ryttaren inte kan rida så mkt fel med den- håller inte i gramandelen.

Här är det bara ponnybarn som använder gramanen, men de använder den knappt- hänger så att man är rädd att ponniesarna ska trassla in sig:eek:
 
Sv: Ny filmtråd på våra hästar....

Ja jag tror honom. Under tex en hingstvisning (tror det var 09) så visade han Biggles tömkörd med gramaninspänning. Tror det var när han jobbade med piaffen på honom och hade problem av något slag.
 
Sv: Ny filmtråd på våra hästar....

Ja, 2008 var det till och med :)

biggles.jpg


Han jobbade på att få honom att slappna av (mentalt) och ville ha honom väldigt låg i formen (om jag inte minns fel). Han hade en hästskötare som gick och mutade honom med godis samtidigt.

Själv så har jag aldrig ägt en graman och kommer troligtvis inte att ändra på det. Kan använda mig av olika tömsättningar vid tömkörning, men har oftast inte gramansättning då jag tycker att eftergiften blir fördröjd och jag blir lätt för stark.
 
Sv: Ny filmtråd på våra hästar....

Varför skulle jag inte tro på det? Jag har sett tillräckligt av graman användande genom åren för att veta att inga stjärnor skapas av de som älskar den mest. Lite mekanik kunnighet i kombination gör att det blir lätt att köpa argumenten och man vet vad som händer i längden.

Nu pratade JB uppsutten gramananvändning i artikeln, tömarbete hade inget i sammanhanget att göra.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
3 039
Senast: Ridinglady
·
Utrustning Det börjar bli dags att börja fundera på att kanske ta sig ut på någon dressyrstart i sommar och jag behöver bettips eftersom man inte...
Svar
17
· Visningar
1 374
Senast: Fazeem
·
Hästmänniskan Hej! I början av det här året fick jag ta bort min gamla ponny som jag haft i 13 år, sedan jag var 14. Redan efter en vecka var jag...
Svar
10
· Visningar
1 625
Senast: Fiorano
·
Hundhälsa En lång historia. Malinois hane på nu snart 2år som förra året i oktober fick svårt att gå på hårda underlag. Testade vila en vecka...
Svar
10
· Visningar
1 829

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Födda -21
  • Vi med egen gård/stall
  • Shettistråden del II

Omröstningar

Tillbaka
Upp