Ny filmtråd på våra hästar....

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Ny filmtråd på våra hästar....

Ja, jag håller med! Thiedeman tygel is da shit om man måste använda nåt...men även jag har tagit till graman om jag ridit på oregerlig häst i skogen.

Hade en ponny hos mig för flera år sen som var väldigt het, den reds med thiedeman i skogen o lugnade ned sig betydligt på kort tid så det gick att ta bort den. Ponnyn var känslig o gick på vanligt Nova bett men hade väldigt lätt för att sänka ryggen o köra upp huvudet. Både unge o ponny kom till arbete mycket fortare efter denna skogsperiod med thiedeman.

lektra: Vad fin hon är din Zalza! Och jag tycker nog som du, att hon ser ut att tycka det är riktigt lattjolajban!:bump: Tror heller inte att det kommer bli problem att få henne att gå fram ur piaff för hon kastar sig inte in i den utan verkar ha förstått vad du förväntar dig av henne.
 
Sv: Ny filmtråd på våra hästar....

KL
Jag är också utav den åsikten att en graman i fel händer inte är att rekomendera. Dessutom tror jag det är få som är skickliga nog att använda den rätt sas. MEN som många flera har sagt kan det vara ett bra hjälpmedel just när det kommer till säkerhet för ryttare (och även för hästar i vissa fall). De som gärna går på bakbenen eller de som blir lite väl tokiga vid uteritter (ja oftast löser man det bekymret genom att rida ut mer, men det gäller inte alla). Själv har jag nog i stort sett aldrig använt det då jag inte har haft någon anledning, känns som om det allt för ofta är en genväg som oftast inte ger något vidare bra resultat.

Däremot har jag på träning fått rida med en halv gramantygel (som en halv tygel) som jag har fäst i sadelgjorden sedan genom snokremen på undersidan av hakan (alltså ingenting igenom bettet) och därifrån vidare till min ena hand. Detta för att min unga häst gärna ville bli lite hög i nacken, och detta hjälpte henne att söka sig mer nedåt framåt. Användes bara ett par ggr. för att hon skulle förstå vart vi ville ha henne och inte bara bli kort och hög i formen.
 
Sv: Ny filmtråd på våra hästar....

Själv föredrara jag gramanen alla gånger före en thideman. Tycker att det är enkalre att reglera gramanen oc rida med eftergift, och att kunna släppa den helt.

Charlie som jag red förra året var ju en träbock de lux. Red med graman på träning vilket gav massor av resultat! Blev en j-la skillnad på honom:).
I maj på träning.
I augusti.
Den skillnaden hade jag aldrig lyckats med utan gramanen.
 
Sv: Ny filmtråd på våra hästar....

Fast det är kanske det som diskuteras : ) att kan man inte åstadkomma den skillnaden utan gramanen kanske man ska fundera? Det är ju just det som är grejen med gramanen, att folk upplever att de får såna under mirakel,just för att de får koll som de annars inte har förmågan att rida fram själva. Det JB pratar om är ju vad som sker långsiktigt.

det där med att folk har så lätt för gramanen för att de kan reglera eftergiften i precis rätt ögonblick tycker jag är floskler. De flesta ryttare är inte ens så avvägda i sin hand på vanlig tygel, att de ger eftergift i exakt rätt ögonblick hela tiden, så jag har väldigt svårt att köpa argumentet att alla gramananvändare är så otroligt kapabla att avväga varje sekund, så att just för den skull blir gramanen en toppen ide. Jag vet att jag kommer få skit för att jag säger detta och jag vet att du älskar din graman, men jag säger det oavsett för jag köper verkligen inte argumenten.
 
Sv: Ny filmtråd på våra hästar....

Ja, alltså jag är inte världens bästa ryttare. Hade jag varit det hade jag inte behövt en hjälptygel. För mig är det bättre att kunna komma till en bättre ridning/form med hjälp av en hjälptygel och en bra tränare än att fortsätta harva runt utan att komma någonvart. Det om något skapar slitningar på hästen och skapar varken bra ridningen eller motivation hos ryttaren.

Så för mig är det inget att fundera i frågeställningen om man inte kan få hästen bättre utan gramanen. För jag vet varför. Jag rider inte tillräckligt bra. Men min motfrågeställning är vad ska man göra om man inte tar hjälp av tränare och med denne arbatar med en hjälptygel? Harva runt och inte få ett enda steg av att komma i närheten är rätt form? Hur främjar det bättre ridning? Eller ska man bara sluta rida den där hästen och inse att man inte är tillräckligt bra och man ska skämmas att man behöver hjälp av en hjälptygel? Hur ska man bli bättre då och hur ska man lära sig att använda en graman korrekt?
 
Senast ändrad:
Sv: Ny filmtråd på våra hästar....

Fast det där köper jag faktiskt inte heller. Du är ingen dålig ryttare vad jag har sett, inte sämre än ngn annan av de flesta ryttare som existerar. alla rider inte på graman och kommer vidare ändå. Utan förslitningar och skit på hästen. Jag tycker gramankonceptet ofta verkar bli ngn sorts napp som folk fastnar vid och tycker åstadkommer en massa, fast det mest handlar om ngn sorts trygghetszon för ryttaren, för snabbast möjliga början till känsla..... Nu pratar jag dressyrmässigt. om den används i skogen en period på en farlig häst, fine, då är den en ren nödbroms/säkerhetsverktyg, inte ett utbildnings verktyg.

själv skulle jag aldrig känna att jag åstadkommit ett verkligt arbete om det skett på graman. jag har liksom bara kvävt eller döljt en massa som jag egentligen inte är ett dyft bättre på att reda ut, utan graman.....

den enda gång jag kan tycka det kan platsa på en dressyr bana för tränare, är om en ryttare fastnat i sin känsla och behöver ngt pass för att hitta tillbaks, eller helt enkelt få ett hum om början till en känsla.... då möjligtvis.
fast jag tycker det gått total inflation i användandet av den även i dessa sammanhang, allt ska helt enkelt ge resultat NU och SNABBT. Har man tid att ge så behövs den inte. och det handlar som sagt fortfarande inte om att hästen slits ner eller skadas under tiden. en fel använd graman - snacka om att hästen sliter på framdel och rygg.
 
Sv: Ny filmtråd på våra hästar....

Och jag är så trög att jag inte begriper vilken film som är före och vilken som är efter. Maj förmodar jag (alltså att det inte gått nästan ett år, utan några månader mellan).

Och jag tycker för övrigt mackan kommer med mycket bra, speciellt att gramanen blir som en napp för ryttare.
 
Sv: Ny filmtråd på våra hästar....

Fast: inflation, har det verkligen gått det i användet? Jag har de sista typ fem åren sett två ryttare rida på graman. Den ena på en supervild ung konvalescent och den andra pga medicinska skäl kan man väl säga - ingen av dessa dressyrryttare i grunden kan tilläggas.

För mig känns graman väldigt nittiotal, men vi kanske är förskonade från sådant här? Skulle någon dyka upp med graman för någon av mina tränare så hade nog båda svimmat... :rofl:
 
Sv: Ny filmtråd på våra hästar....

det är ju suveränt och hoppfullt om det är så det är i dina kretsar!
så är det inte här. fast som jag skrev om i ett tidigt inlägg så är de flesta som använder unga hobbyryttare. fast det finns även en drös äldre vuxna dressyr ryttare som gärna sitter och maler runt på den också. Under uppmaning och bekräftelse från tränarna.

det jag menade med inflation var mer i bemärkelsen att man tar den som lösning för att rätta till ngt väldigt fort, istället för att liksom kämpa på och lära sig rida hästen..... det var det jag menade med inflation, dvs det är snarare inflation i själva tänket runt lösningar. det var inte volymen jag syftade på i just den termen.

Fiorano: såg att du redigerat ditt inlägg till innehåll jag missat läsa.
varför skulle en ryttare som inte ens rider för tränare, främjas av att sitta men en graman hemma på ensamplan och tro att den gör rätt?
och din fråga hur man annars ska lära sig använda en graman korrekt? varför ska du behöva lära dig att använda den ö.h.t? den är ju inte en hjälp som ska behöva finnas? varför skulle det tillhöra en nödvändig kunskap att behöva lära sig använda den liksom?
 
Senast ändrad:
Sv: Ny filmtråd på våra hästar....

Jag skrev illa, det jag menade var att ryttaren tog hjälp av tränaren för hur gramanen ska användas. Inte bara sitta och lalla själv med gramanen och tro att man gör rätt-det är jag absolut emot! Sen får helt enkelt vara oense huruvida gramanen kan hjälpa eller inte. Jag tycker absolut att den kan vara till massa hjälp i synnerhet på typen av häst som Charlie är. Stel, oriden och helt ovillig att frivilligt släppa efter. På min egen används den bara som säkerhetssnöre. I synnerhet i galoppfattningarna som har en förmåga att bli lite väl händelserika.
 
Sv: Ny filmtråd på våra hästar....

Ja, maj är förstås före augusti. Kanske i syns så mycket skillnad-men ridmässigt var det jättestor skillnad!! Tyvärr så slutade filmaren filma när hästen verkligen började gå bra. Mutter, Pålle bar sig och travade mig helt ur sadeln. Har aldrig haft så fin känsla på honom.
Så här såg första träningen ut... Den var i mars samma år.
 
Sv: Ny filmtråd på våra hästar....

jag undrade som sagt bara om ni trodde på det, utan värdering i det hela eller påstå något om någon.

jag säger varken bu eller bä om det han tycker/säger om graman.
 
Sv: Ny filmtråd på våra hästar....

Ja, 2008 var det till och med :)

biggles.jpg


Han jobbade på att få honom att slappna av (mentalt) och ville ha honom väldigt låg i formen (om jag inte minns fel). Han hade en hästskötare som gick och mutade honom med godis samtidigt.

Själv så har jag aldrig ägt en graman och kommer troligtvis inte att ändra på det. Kan använda mig av olika tömsättningar vid tömkörning, men har oftast inte gramansättning då jag tycker att eftergiften blir fördröjd och jag blir lätt för stark.
Han höll på länge, flera månader o hade en medhjälpare som gav hästen godis när den dök. Stretch o korrigering av formen.

Det var ju inget konstigt med den hästens svanhals att den blev kort o för hög i samling.
 
Sv: Ny filmtråd på våra hästar....

Prövade igår med passage (har aldrig gjort det förut) och det var barnsligt enkelt :love:
 
Sv: Ny filmtråd på våra hästar....

Det kan jag mycket väl tänka mig!:) Hon ser ut som om det är en rolig lek. Du får filma detta med o lägga ut!
 
Sv: Ny filmtråd på våra hästar....

Jag skrev illa, det jag menade var att ryttaren tog hjälp av tränaren för hur gramanen ska användas. Inte bara sitta och lalla själv med gramanen och tro att man gör rätt-det är jag absolut emot! Sen får helt enkelt vara oense huruvida gramanen kan hjälpa eller inte. Jag tycker absolut att den kan vara till massa hjälp i synnerhet på typen av häst som Charlie är. Stel, oriden och helt ovillig att frivilligt släppa efter. På min egen används den bara som säkerhetssnöre. I synnerhet i galoppfattningarna som har en förmåga att bli lite väl händelserika.

För det första håller jag inte alls med dej, vi alla vanliga medelmåttiga ryttare som du också tillhör, det gör dom flesta av oss, så ta inte illa upp, ska inte använda graman alls. Ser heller inte någon störrre skillnadpå dina filmer, men det må vara.

Gramanen har aldrig varit avsedd att sättas mellan frambenen så som man gör idag. Det blir en hävstång som är direkt skadlig för hästen. Det skapar heller inte någon som helst form. Hur kan någon tro det?

I ditt fall såg jag till din heder att du i alla fall hade den på sidan! Men gramanen har aldrig varit avsedd att fästas lägre än bogspetsen Din är fortfarande alldeles för låg.

Det är inte bara Jan Brink som säger samma sak om gramananvändning. På skoj tog jag nu fram gamla ridläror av mästare som amerikanen George Morris inom hoppningen som jag har i bokhyllan. Hoppryttare älskar sin graman som alla vet. Både han och andra säger samma sak. Endast att använda i yttersta av undantagsfall, av mycket mycket skickliga ryttare, endast fästas över bogspetsen och endast för kortvarig korrigering av grava fel som till och med kan vara farliga och måste läras bort.

Det säger sej själv att dra in nosen med hjälp av ren styrka i ryttarens armar och händer aldrig kan få något att hända bakifrån i hästen.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Ny filmtråd på våra hästar....

Ett tillägg: Att fästa gramanen lågt och mellan frambenen på hästen och med tvång få in nosen gör att hästen särar första och andra nackkotan och får en fulkrok som inte har någonting med eftergift i nacken att göra. Tvärtom kan det vara mycket svårt att arbeta bort om hästen väl börjat kröka på nacken på det sättet. Detta är en automatisk följd av att huvudet dras in med tvång, och tvång är vad en graman står för! Det kan vara viktigt att veta att den ofelbart verkar så när den används, spänd på det sättet.
 
Sv: Ny filmtråd på våra hästar....

kl

Det var någon som sa att en ryttare som är tillräckligt duktig för att kunna använda en graman korrekt aldrig kommer behöva den. :)
 
Sv: Ny filmtråd på våra hästar....

Det är helt okej för mig att alla inte tycker likadant:). Det är ju inte så att jag hävdar att gramanen är världens bästa grej och att alla ska använda den jämt. Däremot så har jag helt klart haft hjälp av den och fått en bättre form på i synnerhet hästen som jag visat filmer på. Gramananvändandet har varit i samarbete med tränare, och då tycker jag att det är helt okej.

Har man gramanen mellan frambenen är den dock väldigt effektiv som säkerhetssnöre, och där brukar den vara på min egen.
 
Sv: Ny filmtråd på våra hästar....

Jag håller till viss del med fiorano om gramanen men även att det är ett riskabelt verktyg. Kanske lite som en drog...

Den är bra enligt mig att använda vid uteritt på dominanta eller knäppa hästar tills de accepterat sin omgivning precis som ni sagt. Sen också som mackan nämnde att det kan vara bra att hitta tillbaka till känslan. Så attden inte borde finnas alls tycker jag är fel... Om den kan hjälpa någon ryttarenågon gång så borde det inte vara fel att den finns.
I mitt huvud är fler hästar halta pga allmänt dålig ridning och majoriteten av dessa är nog inte graman-ryttare... Så att ta bort gramanen och förbjuda den skulle ju minska antalet skadade hästar ngt men jag tror inte det ger några magnifika resultat.
Låt den finnas, prova den ibland, tänk efter innan användning och fortsätt utbilda ryttare! :)
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
3 039
Senast: Ridinglady
·
Utrustning Det börjar bli dags att börja fundera på att kanske ta sig ut på någon dressyrstart i sommar och jag behöver bettips eftersom man inte...
Svar
17
· Visningar
1 375
Senast: Fazeem
·
Hästmänniskan Hej! I början av det här året fick jag ta bort min gamla ponny som jag haft i 13 år, sedan jag var 14. Redan efter en vecka var jag...
Svar
10
· Visningar
1 625
Senast: Fiorano
·
Hundhälsa En lång historia. Malinois hane på nu snart 2år som förra året i oktober fick svårt att gå på hårda underlag. Testade vila en vecka...
Svar
10
· Visningar
1 829

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Födda -21
  • Stötdämpning -sits
  • Dressyrsnack 17

Omröstningar

Tillbaka
Upp