Ny filmtråd på våra hästar....

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Ny filmtråd på våra hästar....

Ja, som du säger är rasen tidpunkt väldigt vacker att se på, en flott aningen misslyckad sak som borde vart ponny men som inte blev som den skulle. Rasen har även stora bekymmer med att bestämma just vad den ska vara, hoppar dagligen från envis ihärdig ponny till flott dressyrhäst. Den genomgående egenskapen är dock att vad den nu för dagen än vill vara så är den förbannat bra på det! Finns inga begränsningar i varken lynne eller kropp för vad den vill göra.

Som pilot bör man därför vara öppensinnad och utrustad med ett stort mått av tålamod eftersom man ena dagen kan göra fina byten och dansa fram, nästa så tycks tidpunkt ha glömt av hur man skrittar.


Kul att mitt lilla misstag roar folk iaf :D:p
 
Sv: Ny filmtråd på våra hästar....

kl

Red _Zvea_:s Jojje igårkväll, himla trevlig häst :) Det var andra ggn jag red honom och jag har väldigt fullt upp med att bara sitta på honom, skumpar runt som jag vet int vad, så sitsen behöver vi inte tala om xD Och jag hade gått upp vid 03 så var lite lagom trött och ridningen blev inte optimal. Dessutom hade han 8 veckors boxvila för ngra månader sen så endel muskler saknas och resultatet av det är att han inte alltid riktigt orkar och springer ifrån mig...

http://www.youtube.com/watch?v=RevPDHQ2jGM
 
Sv: Ny filmtråd på våra hästar....

Du rider honom så fint! :)

Nu är det bara muskler som saknas, så kommer alla de sista bitarna att trilla på plats. :banana:
 
Sv: Ny filmtråd på våra hästar....

Vad festligt att se din pålle igen! Han är så fin :)

Jag känner en av hans tidigare ägare, vi brukade vara ute och tävla fälttävlan tillsammans back in the days :)
Och vi snodde också åt oss en massa rosetter tillsammans i dressyrallsvenskan den säsongen! Det var roliga tider.
 
Sv: Ny filmtråd på våra hästar....

Nej, vad kul! Jag gissar mig till att det var Linda? Han har ju bara haft två ryttare innan mig.

Jo, han är en fantastisk häst, jag kunde inte hittat mig en bättre läromästare. Tyvärr är han ju rejält ur form. Jag köpte honom i oktober då hans förra ägare av olika anledningar inte hade kunnat rida honom så mycket som hon ville (och han behövde). Sen i vintras blev han skadad och stod på 8 veckors boxvila, och under ingångsättningen fick han hovböld och vi fick börja om igen. Men så fantastiskt arbetsvillig som han är så kommer det nog inte dröja länge innan vi är igång igen. Jag funderar på att våga mig ut på nån lätt klass i maj eller så.

Att han är gammal fälttävlingskuse och ingen vanlig dressyrpålle märks däremot :D
 
Sv: Ny filmtråd på våra hästar....

Men va kul att se honom igen! :D Såg honom på en del tävlingar när jag bodde i Uppsala, sen när jag flyttade ner hit blev han boxgranne med min häst, tills för några månader sen då. :D Lycka till med honom, har alltid tyckt att det är en himla fin häst!
 
Sv: Ny filmtråd på våra hästar....

haha den har jag också tävlat mot! minns att jag ville ha den när jag red ponny också, jag gillade huvudet så mkt! teckningen alltså :)
 
Sv: Ny filmtråd på våra hästar....

Verkar som om halva buke känner min pålle, vad roligt :laugh:

Sen kan jag ju tänka mig att han var lite finare på den tiden ni tävlade mot honom, men som sagt, det ska det bli ordning på!

Sen är jag glad att Raider_ hjälper mig rida honom så fint också :)
 
Sv: Ny filmtråd på våra hästar....

KL

Idag höll Tickas ägare, hästen jag är halvfodervärd på, lektion för mig:) Det gick helt otroligt bra, lyckades dock inte få någon höjdargaopp, men man kan ju inte be om allt... Några spontana reaktioner? Självklart finns det saker att jobba med, men det känns som om vi kommit en bit på vägen. :)

Så här såg det ut för en månad sedan:
http://www.youtube.com/user/fruxolisa#p/u/5/OLSvlOq6g3M

Så här såg det ut idag:
http://www.youtube.com/watch?v=CFLuZpZNQXM'

/Lisa
 
Sv: Ny filmtråd på våra hästar....

Det har ju hänt en del men om jag var du skulle jag korta upp lädrena lite för att få lite mer stabilitet i skänkeln nu måste du nästan stå på tå. Får du bättre stabilitet i skänkeln blir det nog lättare att stabilisera överkroppen som behöver mer kontroll. Handen behöver bli mer stilla så att du inte rider lätt med handen ;)

Sen måste jag tyvärr säga att jag är allergisk mot "harva runt på volt träningar", det händer för lite. Rid mer övergångar, tempoväxlingar variera varv nu blev det nästan 6 min i ett varv med en (?) övergång. Ni kommer båda komma framåt mkt snabbare om det blir mer engagerad ridning :laugh:

Lycka till!
 
Sv: Ny filmtråd på våra hästar....

fokus under denna filmsnutten var att hitta rätt i lättridningen. Jag har en tendens att släppa skulderbladen och dra ihop höfterna, och det ville vi ändra på! Därför blir det lite mycket travarbete på volt. Jag tycker inte heller det är så roligt, men det ger resultat i alla fall :)
 
Sv: Ny filmtråd på våra hästar....

*kl*

Har varit och tränat idag. Har inte alls gått bra för oss ett tag nu. Början gick ganska bra. Men sen kom våra problem igaloppen fram. Och jag blir så j-la arg på mig själv för att jag inte lyckas ta henne ur det! Min tröst är att hon ser oförskämt fräsch ut och jag tror faktiskt inte att hon har ont. Hon ser liksom lite för nöjd ut för det...
 
Sv: Ny filmtråd på våra hästar....

Vad fin hon är, och vilken fantastisk svans hon har! Min pålle har ju den ynkligaste ursäkten till tagel jag någonsin sett...

Du tror inte att hennes fasoner har med tristess att göra? Det ser ju lite ut som om hon först testar lite grann, och sen blir det bara värre. Nu i igångsättningsfasen (för visst är ni inte helt igång?) när hon inte har så mycket ork så kanske man inte kan ligga på volten så länge, även om man själv gärna vill det, för då hittar hon på egna fasoner för att underhålla sig? Bara en teori. :)
 
Sv: Ny filmtråd på våra hästar....

Du är modig som vågar lägga upp filmer här, även där det går mindre bra. Sen måste jag säg att du sitter bra när hon "krånglar", det kan ju inte vara lätt att sitta still i sadeln när hon gör sådär!

Varför gör hon så tror du? Man misstänker ju genast tänder, men antar att det är kollat.

Mitt sto har krånglat (rusat, stressat) en del i galoppen men jag har kommit fram till att jag tror att det är när hon börjar bli trött, jag har krävt för mycket av min, du tror inte det kan vara det? Jag har lagt om arbetet lite med att ta galoppen först eftersom vi tycker den är jobbigast, sen arbetar jag henne i trav då det är lättare. Då kommer vi bättre överens och jag känner att det passar min häst bättre, hon jobbar bättre utan att rusa.
 
Sv: Ny filmtråd på våra hästar....

Äsch, även om hon är uttråkad så ska hon vackert finna sig i att galoppera på volt;). Men tror inte att det är problemet. Nu börjar jag komma på henne mer och kräva lite jobb vilket inte passar damen alls. Så hon kollar läget och ser om hon kan skrämmas, och det funkar ju. Vilket gör att det blir ännu värre. Jag måste helt enkelt skärpa till mig.
 
Sv: Ny filmtråd på våra hästar....

Tänderna kollades förra veckan, och det var inte annat än den vanliga foderinpackningen. Hon har en felställning i munnen som gör att hon får foderinpackningar, men inga vassa kanter eller sår. Hon fixades även av kiro förra veckan. Jag tror att hon är fräschare i kroppen än på länge och on har helt enkelt lite mycket idéer och skrämmer gärna mig. Hon vet ju att det funkar:(. Trött var hon inte inte där, men helt klart att det inte alls passar henne när jag kräver mer. Jag har börjat komma åt henne mer än tidigare och det är hon inte helt nöjd med.

Men när vi grejade med traven fick jag fem steg där hon var heeelt underbar! Självbärig och början till riktig samling. Jag får leva på dom fem stegen och glömma galoppmöget:p.
 
Sv: Ny filmtråd på våra hästar....

Haha, ja gör det, men ni är säkert i en övergångfas, eller vad jag ska säg, du säger till henne att hon ska arbeta/ta i och hon testar helt enkelt om hon måste. Hon inser nog snart att du inte ger dig.

Min har också lite snedställda tänder, var inne nyligen och fick rensa bort inpackningar, stackaren såg inte kul ut i munnen. Förutom mellanrum mellan tänderna så växer några inåt mot tungan och måste hållas efter var 6 mån annars får hon sår.

Åh vad jag blir ridsugen när jag ser filmer på er andra!
 
Sv: Ny filmtråd på våra hästar....

Ja, hon är en riktig skata mitt monster:p. Men jag får ta och skärpa mig så ska det nog bli bra. Tycker att hon ser mycket bättre ut än förra träningen. Hon musklar sig bra och formen är bättre:).

Alltså dom där tänderna är ju ett bekymmer. Jag håller på att prova mig fram vilka foder som ger minst inpackningar. Pellets är helt uteslutet, då blir det så inflammerat att hon slutar äta... Hon har gått länge på hackat lusern, men har bytt till uppblötade lusernpellets istället. Sen får hon müsli också. Får se på nästa koll om detta funkar bättre. Hon kollas var tredje månad...
 
Sv: Ny filmtråd på våra hästar....

Hade hon varit fux så hade du säkert fått en del kommentarer som " typiskt fux sto". Jag som också har en brun, brukar kontra med att även bruna ston har humör.

Jag tycker också att du är modig som lägger ut en film där det inte bara är tjusigt. Och jag tycker du är modig som sitter kvar och rider ut detta utan at konstra själv så mycket, utan håller om och väntar.

Och pållan är rätt begåvad som kan bibehålla galoppen i den där formen...:p

Jag vågar inte spekulera i varför hon gör så där.

(Men min gjorde det några gånger som ung, när hon blev skrämd, och jag som redan var rädd för henne, slutade då att rida...och hoppade av.

Idag kan hon göra det något steg om hon inte får plats med bakbenen under sig galoppen för hon har för stor gång för sin rygg.:( Eller tidigare förra året när tränaren bad om minskad stegläng i galoppen.

Ibland kan hon göra så när hon blir arg också, men numera skrämmer det inte mig på samma sätt som tidigare.)
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
3 039
Senast: Ridinglady
·
Utrustning Det börjar bli dags att börja fundera på att kanske ta sig ut på någon dressyrstart i sommar och jag behöver bettips eftersom man inte...
Svar
17
· Visningar
1 375
Senast: Fazeem
·
Hästmänniskan Hej! I början av det här året fick jag ta bort min gamla ponny som jag haft i 13 år, sedan jag var 14. Redan efter en vecka var jag...
Svar
10
· Visningar
1 625
Senast: Fiorano
·
Hundhälsa En lång historia. Malinois hane på nu snart 2år som förra året i oktober fick svårt att gå på hårda underlag. Testade vila en vecka...
Svar
10
· Visningar
1 829

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Födda -21
  • Sadelpadd eller inte?
  • Stötdämpning -sits

Omröstningar

Tillbaka
Upp