Ny filmtråd på våra hästar....

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Ny filmtråd på våra hästar....

Jomen när du skrittar hur gör du då? Kräver du VERKLIGEN att hon ska runda sig runt din innerskänkel samtidigt som hon ska marschera på? För om du gjorde det så skulle hon komma loss...det kan jag sätta min högra hand på!:D
 
Sv: Ny filmtråd på våra hästar....

Tack så mycket! Måste säga att alla är himla snälla fastän jag lagt ut en så hemsk film:)!

Håller med om övergångarna i teorin. Men i praktiken vill jag inte ge mig i galoppen innan hon släpper. För traven var riktigt bra som jag fattade ur. Om man då gör avbrott innan hon släpper-då blir hon bara värre i nästa galopp. Det var just det som hände idag. Filmen som ligger här visar när problemet började-inte när det eskalerade och blev värre. Hon ser avbrottet från galopp som en belöning-hon vill ju inte galoppera "fint", så jag måste liksom få henne att ge sig. Är lite viljornas kamp över det hela;). Idag fick vi inte heller genom det alls, så jag vet att nästa pass kommer att bli riktigt j-la jobbigt:(.
 
Sv: Ny filmtråd på våra hästar....

Jo då jag jobbar på henne bra i skritten! Öppna och skänkelvikning och hon kan vara hur fin som helst i både skritt och trav-men ändå börja bråka i galoppen. Hon vet att hon kan komma undan där. Hon kommer inte undan i skritt och trav och då gillar hon läget och är fin.
 
Sv: Ny filmtråd på våra hästar....

Hihi vi kanske skulle byta häst ett tag jag är en riktig "galoppryttare" och hatar trav :D
 
Sv: Ny filmtråd på våra hästar....

hon verkar ha ögon i hakan...
Är benägen att hålla med. :p Fast hon vet ju att vägen är fri efter några varv. Tänkte att lite bommar i vägen här o där borde göra att hon snubblar om hon inte ser sig för. :angel: Så kanske det blir lite intressant också. Bara en idé. :)
 
Sv: Ny filmtråd på våra hästar....

Hade du bara bott närmare hade jag kört henne till dig redan imorgon;).
 
Sv: Ny filmtråd på våra hästar....

Haha du får flytta helt enkelt, här har vi en trevlig regnig stad med fin fina ridhus och superbranta galoppbackar då skulle damen få ngt att bita i ;)
 
Sv: Ny filmtråd på våra hästar....

Jag håller med om att en martingal hade suttit fint där, syrran knäkte näsbenet på ett liknande sätt, inte trevligt ;)

Vad händer om du lättar lite i handen och släpper stödet?
Eller rider på henne ordentligt frammåt, svarar hon inte fram alls?

Kanske tränaren skulle kunna resa sig från sin lilla fåtölj och agera lite drivande från marken (om det är så att hon inte svarar för dina hjälper)?

Annars så är min spontana tanke, som någon annan också skrev, att försöka ta igenom på yttersidan, ställa utåt och flytta undan för ytter.

(har inget ljud på datorn så jag hör tyvärr inte vad som sägs i filmen)

Roligt att du törs lägga ut även denna film på hemska buke, det är nyttigt att titta och analysera och läsa allas kommentarer :)
 
Sv: Ny filmtråd på våra hästar....

*kl*

Nu har jag fixat filmen på min nya lånehäst också!

5-åring som jag lånat, han hade rejäl låsning i ryggen när han kom och är bahandlad av kiropraktor 5 dagar före denna filmen, och fick en till behandlig dagen efter. Fokus mest på att han skall gå fram till bettet, sänka nacken och släppa rörelsen genom kroppen.

http://www.youtube.com/watch?v=KOJtpdCBE1I
 
Sv: Ny filmtråd på våra hästar....

Nu har jag funderat i flera timmar men jag måste vara trög, hur släpper man skulderbladen och drar ihop höfterna?
Annars tänkte jag mest på att hästen måste tycka det blir tråkigt ryttaren kan väl stå ut med att harva runt det är många som gör :D ;)

Hmmm... hur fasiken ska jag förklara detta! Jo. om jag "släpper" skuldrorna slappnar jag av helt i min ländrygg vilket resulterar i att min rumpa kommer för långt bak i sadeln, jag VET att detta är en filmtråd men här är ett bildexempel på detta:

32234998.jpg


Om jag tänker att jag har en tusenlapp mellan mina skulderblad, den vill jag ju gärna inte tappa, så rätar liksom ryggen och höfterna ut sig självt! Det funkar för mig :D Förstår du? ;)
 
Sv: Ny filmtråd på våra hästar....

Jag hade tryckt på henne framåt i ett betygligt mycket mer - hon är inte framme för hjälperna alls. (tänk ponnyrejs :D) Sen hade jag böjt av henne rejält åt alla håll och kanter, hon behöver inte daltas med mer, hon skulle behöva lite uppfostran :o Säger jag som alltid får kritik av mina tränare att jag är för mjuk och snäll mot mina hästar :o
 
Sv: Ny filmtråd på våra hästar....

Du har förstås helt rätt:). Jag vågar inte trycka på henne eftersom hon har skjutit av mig ett par gånger i rejäla luftsprång när jag gjort det...Grunden i detta är ju att jag är för mesig. Måste våga rida på bättre!
 
Sv: Ny filmtråd på våra hästar....

Jag hade nog också försökt rida fram hästen ordentligt. Så fort hästen börjar slå med huvudet och bli "istadig" PANG-fram ordentligt 1-2 varv i ridhuset. Sen tillbaka på volt och försöka få tillbaka hästen och lösgöra. Börjar den konstra igen - ordentligt fram.

Jag tror precis som Nova att det hänger på lösgjordhet och styrka. Jag vet inte om traven i den första filmen är representativ men där bör hon kunna komma betydligt bättre över ryggen och framförallt böjas i sidan så hon spårar.

Men sen har jag full förståelse för att man inte rejsar i galoppen på en häst som är bockbenägen. Då är jag inne på Novas linje, lösgör och bygg upp styrkan mer i skritt och trav innan du lägger så stort fokus på galoppen. Bättre att inte galopera alls än att det blir kattskit!

Håller med om att hon ser fräsh ut men hon pendlar ga mycket med huvudet och håller svansen "låst" så det finns säkert ganska mycket spänning (och där kastade jag en handfull sten i glashus).
 
Sv: Ny filmtråd på våra hästar....

Jag vet inte, men det ser ut som om hon tycker att det är jobbigt- inte för att det där är mindre jobbigt:crazy:

Du känner ju din häst. Brukar hon göra så? Är hon igång helt?

Jag hade tagit den mjuka vägen o så fort hon gått bra några språng hade jag klappat o skrittat o sen kört på igen o inte bara runt runt.
 
Sv: Ny filmtråd på våra hästar....

Har velat lite om jag ska skriva här för jag är absolut ingen stjärna själv på att rida. Men ett råd, du gör vad du vill med det.:)

Tror också som de andra att det sitter i lösgjordheten men vad händer om du ställer aningens utåt och släpper i innertygeln. Som det ser ut nu så flyter yttersidan iväg och hon ser lite låst ut på inner och ser ut som hon inte gillar det riktigt. Jag hade nog prövat att ställa henne något utåt, rama in med ytterskänkel och på så sätt kortat upp den sidan och släppt på inner. Ta förhållningarna med ytter armbåge så handen är mjuk och lirka lite i sidled med ytter understöd med ytterskänkel genom att "dutta" lite för att få in bakbenen. Försök själv att slappna av och att hålla armbågarna in till kroppen så att du kommer ner ordentligt i sadeln (vet att det inte är det lättaste) och att du känner ett lugn själv. Din sits är ju jättebra, tror bara att du behöver slappna av mer och tänka in med armbågarna och tygeltagen utåt istället för bakåt. Växla storleken på volten med hjälp av ytter och mycket övergångar men när hon börjar slå att precis som du säger, försöka lugnt rida på tills hon slappnar av. Tycker ni är skitsnygga och superfint matchade ska jag tillägga och gillar verkligen din häst.:love::love:
 
Sv: Ny filmtråd på våra hästar....

Det där känner jag igen så väl.. Jag fick inte igenom och fram honom ärligt i lördags på träningen, och när jag satt upp igår så va det ett H*LVETE!
Han var stressapa gånger tusen och fortsatte där han va sist och eskalerade bara. Då provade jag helt enkelt något nytt, innan har jag bara suttit och väntat ut, som ett tryggt stöd som finns där när han lugnat sig.
Nu red jag helt enkelt på ordentligt. Han skulle bara FRAM. Nu har jag ju turen att han inte exploderar och gör något dumt, vilket jag kan tänka mig att din dam kan göra.
Men iaf efter en timmes gnatande med volter, serpentiner hit och dit (med en lång skritt mitt i) så gav han sig, bara sådär. Hästen va givetvis helt skyblöt av allt han höll på med, och det kändes elakt, men vad tusan ska man göra, han "lider" ju mer av att stressa upp sig varje gång och gå emot. Direkt när han gett sig så gav jag bara ett tryggt stöd, red några minuter och saktade av sen så skrittade vi ut nästan en timme, och han kändes väldigt harmonisk. Vi är precis som du i ett mellanläge, i över ett år har han bara haft ägaren på sig som "åkt" häst och nu börjar ngn kräva arbete av honom.
Imorgon ska jag rida igen och jag är väldigt spänd på hur det blir när jag hoppar upp, då får jag antagligen ett svar på om detta kan tänkas hjälpa, att kräva lite ytterligare tills han ger sig och inte bara vänta ut.

Att folk är snälla mot dig beror nog på att många känner igen sig mer än dom kanske vill erkänna. Alla har vi någon form av problem!
 
Sv: Ny filmtråd på våra hästar....

Fiorano, jag måste säga att jag beundrar dig. Du är en otroligt ödmjuk ryttare som vågar visa även när det inte funkar! :bow:

Tycker att du ska börja med att sätta på en martingal, då det är svårt att komma åt henne när hon har huvudet helt uppe i stjärnkikarläge.

Gör hon så här när du tömkör eller bara när du rider?
 
Sv: Ny filmtråd på våra hästar....

Den galoppen såg inte bra ut :mad: Hon har ju(väl?) inte alltid haft de problemen?! Någonting verkar vara fel - inte bara att hon testar. Hon ser ju riktigt obekväm ut själv i situationen. Tyvärr tror jag inte hon "hittar på" :confused:
Skulle jag vara du skulle jag kolla upp henne ordentligt!
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
3 039
Senast: Ridinglady
·
Utrustning Det börjar bli dags att börja fundera på att kanske ta sig ut på någon dressyrstart i sommar och jag behöver bettips eftersom man inte...
Svar
17
· Visningar
1 375
Senast: Fazeem
·
Hästmänniskan Hej! I början av det här året fick jag ta bort min gamla ponny som jag haft i 13 år, sedan jag var 14. Redan efter en vecka var jag...
Svar
10
· Visningar
1 625
Senast: Fiorano
·
Hundhälsa En lång historia. Malinois hane på nu snart 2år som förra året i oktober fick svårt att gå på hårda underlag. Testade vila en vecka...
Svar
10
· Visningar
1 829

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Födda -21
  • Sadelpadd eller inte?
  • Stötdämpning -sits

Omröstningar

Tillbaka
Upp