Ny filmtråd på våra hästar....

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Ny filmtråd på våra hästar....

Du har förstås helt rätt:). Jag vågar inte trycka på henne eftersom hon har skjutit av mig ett par gånger i rejäla luftsprång när jag gjort det...Grunden i detta är ju att jag är för mesig. Måste våga rida på bättre!

Jag hade fokuserat på att hon ska gå framåt. Struntat i formen utan tagit bettet där jag får det (kanske i stjärnkikarläge men det spelar inte så stor roll), där hade jag kickat på henne ordentligt på långsidorna, tagit tillbaka lite på kortsidan och sen kickat på igen. Mycket beröm när hon tar skänkeln och springer framåt. Var noga med att inte bromsa henne i tygeln samtidigt men håll kontakt med bettet, jätteviktigt att man inte ger motstridiga hjälper (dvs gas med skänkel och broms med hand), men absolut inte glappande tygel utan kontakt.
Det är en fördel för dig i början om du får tag på bettet högt upp för där är det mycket svårare för henne att bocka.:cool:
Inte förrän hon ärligt svarar framåt kan du börja forma henne runt skänklar och dyl.
Folk är så hysteriska med var huvudet är, skit i det - det är kroppen som är det viktiga!
Skulle börjat med det jobbet i trav för jag tror inte hon är framme i traven heller även om hon inte konstrar där. Får du det att funka i trav så samma sak i galopp. Hästar brukar inte konstra så mycket när man bryter ner jobbet i enkla beståndsdelar, det är bara framåt du vill - inget annat. Först i trav och sen i galopp.
Varje gång jag hade suttit upp på den hästen hade jag testat att det funkar och inte förrän då hade jag börjat med själva grundarbetet. Skulle tro att varje gång du får problem med grundarbetet så är det bjudningen som saknas.
 
Sv: Ny filmtråd på våra hästar....

Den galoppen såg inte bra ut :mad: Hon har ju(väl?) inte alltid haft de problemen?! Någonting verkar vara fel - inte bara att hon testar. Hon ser ju riktigt obekväm ut själv i situationen. Tyvärr tror jag inte hon "hittar på" :confused:
Skulle jag vara du skulle jag kolla upp henne ordentligt!

Jag har haft denna hästen sen hon bara var en idé och jag kan henne utan och innan. Nog för att hon har en gedigen sjukdomshistorik efteren fraktur i ett bakben. Hon har vilat i ett år då hon haft föl, men har nu vart igång sen i början av december. Förra veckan gicks hon igenom av kiro samt tänderna kollades. Inget i munnen och kiro släppte lite spänningar i höger bak. Där finns fler spänningar som kommer att arbetas loss med regelbunden koll av kiro. Men enligt honom var det inget som är katastrofalt dåligt. Så tro mig denna häst är verkligen väääldigt genomgången!

I början av igångsättningen försökte hon göra så här litegrann, men då var hon lättare att få att ge sig-eftersom hon helt enkelt inte orkade sätta emot på samma sätt som nu. Nu har hon musklat på sig (jämnt dessutom:)) och kommit upp i kondis och nu orkar hon bråka. I synnerhet allteftersom jag kräver lite mer rakhet av henne blir hon sur-det tar ju emot i kroppen och det passar inte. Tror inte att hon har ont direkt eftersom hon ser så j-la nöjd ut! När hon inte vara fräsch har hon liksom sett missnöjd ut-inte bara i ridningen, utan med livet i allmänhet. Nu ser hon mest väldigt nöjd ut hela tiden. Så jag tänker göra mitt allra bästa för att rida ut detta, håller hon inte så får jag ta det då.

När jag har tänkt tillbaka dessutom har hon fått dessa spelen varje vår som hon varit igång...
 
Sv: Ny filmtråd på våra hästar....

Rumpnissen, axel, Chic, Shark, NilaD och Malinigbg. Tusen tack för alla tips och råd:bow:!

Det jag ska tänka på när jag rider nästa gång är:
*framåt
*hålla kvar yttersidan
*korta galoppass, (men tänker inte ge mig förrän hon släpper, det blir värre då)
*mjukare sits och inte spänna min egen rygg

Mer än så klarar jag nog inte att ha i huvet samtidigt:p.
 
Sv: Ny filmtråd på våra hästar....

Hur är hon i galoppen när du tömkör/longerar?

Som en klocka. Därav tror jag att det är pilotfel. När on gjorde så här förra våren hon var igång red min dåvarande tränare henne åt mig. Med tränaren på ryggen fanns inte ens detta problem...
 
Sv: Ny filmtråd på våra hästar....

Jag är impad att hon klarar av att galoppera så stadigt när hon håller på så extremt med huvudet :eek: Och att du sitter kvar så oberörd :bow:

Ett litet tips som kanske kan hjälpa är att sätta fast en hingstrem i sadeln, eller kanske en halsrem. Helt beroende på vad hon gör men jag kom att tänka på det du skrev att du var lite mesig för hon bockat av dig (om jag fattade det rätt?) när du gick på henne framåt.

Och ang galoppassen att du inte får ge dig. Blir det samma känsla av att hon "vinner" även om du tex fokuserar på att bara göra fattning och låta henna bryta av under beröm och lösa tyglar efter typ 2 språng? Alltså lite typ "ta bort" avbrottet utan bara låta henne falla ner i trav för att kunna fokusera på att berömma fattningen/att hon bjuder till galopp och kanske på sikt få mer arbetsvilja i galoppen? Eller precis tvärtom rida femtioelva fattningar och avbrott efter typ max 5 språng så ni inte hinner komma i kamp med varandra sas, typ ta bort fokuset från just "att galoppera" och istället fokusera på att rida övergångar (och växla mellan alla 3 + div övningar precis hela tiden)?

Det sista stycket tänkte jag på bara för att jag är värdelös på att "rida loss" något. Blir det pannkaka i galoppen måste jag bryta av :o Så jag får istället tillämpa metoden ovan om det blir problem - liksom luras lite. Nu blir visserligen min häst inte tjurig utan snarare spänd/stressad, spec vid fattning, men lattjar man med lite annat och andra övergångar brukar man kunna bara låta honom falla in i galopp när han är så inne i vad vi gör att han in hinner spänna till och låsa sig inför Den Stora Galoppfattningen om du fattar :p Kanske inte alls fungerar mot tjurighet dock :)
 
Sv: Ny filmtråd på våra hästar....

Galoppen blir förstås som bäst när jag får till en bra fattning. En bra fattning för oss är när hon inte bockar... För att få till det så måste jag ha henne fint på hjälperna i traven. Att släppa tyglarna tror jag hade funkat på så vis att hon hade gillat läget att hon slapp jobba. Det är ju att jag kräver lite av henne som inte passar. Så när jag sen hade tagit tyglarna hade vi varit tillbaka på ruta ett.
 
Sv: Ny filmtråd på våra hästar....

Rumpnissen, axel, Chic, Shark, NilaD och Malinigbg. Tusen tack för alla tips och råd:bow:!

Det jag ska tänka på när jag rider nästa gång är:
*framåt
*hålla kvar yttersidan
*korta galoppass, (men tänker inte ge mig förrän hon släpper, det blir värre då)
*mjukare sits och inte spänna min egen rygg

Mer än så klarar jag nog inte att ha i huvet samtidigt:p.

Fullt tillräckligt att tänka på :D.

Idag ska jag tänka på EN sak när jag rider:
Takten (för i HELVETE!)

Det är tillräckligt svårt:rofl:.
 
Sv: Ny filmtråd på våra hästar....

Håller med, den där satans takten har jag alltid haft svårt med :D:p
 
Sv: Ny filmtråd på våra hästar....

Måste verkligen hålla med om att det är bra av dej att vilja visa även när det är problem!!

Delvis känner jag igen det där med en häst som kan kännas stark och svårpåverkad i galoppen även om min inte kör upp huvudet på samma envisa sätt. Jag tycker det är mycket lättare om man lägger en superdisciplinerad grund med lösgörande i skritt och trav där man lättare kommer åt dom. Sitter det inte så kommer det inte att funka i galopp heller. Det skrev Novali01 tidigare.


Men om tyglarna i alla fall så tror jag du behöver lätta ur framåt så att hon kan få fram halsen mera. Våga släppa, och mitt råd skulle vara att få henne att respektera dina säteshjälper bättre genom att rida mycket tydligare med sätet i galoppen, gnugga rumpan mot sadeln, övertydligt, i kombination med en tydligare yttertygel förstås. Det är att öka kraven på att hon plockar in bakbenen och bär upp sej bättre själv, inte släppa tygeln naturligtvis men lätta ur framåt, mjukna och kräv mera med rumpan:laugh:
 
Sv: Ny filmtråd på våra hästar....

Håller med connemaran. Jag tycker du ska ha eloge för hästen galopperar på oerhört stadigt och ostört, samtidigt som den kör med huvudet som satan emellanåt och du sitter kvar och rider tämligen stadigt och oberört och styr inte till det pga detta. det är rätt bemärkansvärt och det tycker jag du ska plocka på dig på pluskontot för det är inte många som skulle fixa på det sättet du gör.

en fråga: jag har inte koll på vad för problem hon haft hållbarhetsmässigt förrut. det enda jag sett är hennes exteriör bilder och hon är ju helt klart inte direkt optimalt byggd i fråga om rygg, snarare ganska udda och inte särskilt hållbart utseende mässigt sett? är det rygg problem hon haft tidigare eller vad är det?
 
Sv: Ny filmtråd på våra hästar....

Det kommer att bli mycket skritt och travjobb när jag rider den närmsta tiden:). Har hittat en hoppryttare i klubben som tävlar 1.30 på sin knasboll, så hon ska rida Tetris några gånger nu så att den har onda cirkeln bryts fort.

Ska absolut jobba bättre med min sits i galoppen. Min sits är verkligen under ständig utveckling och den har blivit rätt mycket bättre det senaste året:). Jag håller faktiskt inte så mycket i munnen på henne. Det är bara en lätt kontakt som jag faktiskt tycker att hon vackert ska acceptera. Men sen var jag lite dum som hade bytt bett på henne. Hon brukar vara bättre framme till handen på sprengerbettet. Men hade bytt för att hon funkade bättre på töm på detta de senaste dagarna. Men tydligen passade det inte när jag red, så sprengerbettet får sättas på igen.
 
Sv: Ny filmtråd på våra hästar....

Ja sprengerbett är faktiskt vad min föredrar också, det kan inte hjälpas.
Nej det är nog inte fel på din sits, utan det var ett tips att komma åt att påverka bakbenen bättre bara, som jag tycker funkade bra på min häst som kan vara svår att komma åt i galoppen vissa gånger.
 
Sv: Ny filmtråd på våra hästar....

Tack så mycket:). Har lärt mig att få sitta och vänta ut för att få saker och släppa förut.

Tetris skadehistorik har faktiskt inte med ryggen att göra. Även om den till viss del lett till spänningar i hennes långa ländrygg. Men enkelt sammanfattat ser det ut så här (hon är född-01):
2005 (på hösten), blev hon halt på vänster bak. På röntgen fanns en hörnstödsfraktur som låg nära kotleden. Veterinären rekommenderade inte op eftersom det var så stor risk att ligamenten runt leden skulle ta för stor skada i samband med ingreppet. Efter tre behandlingar i leden kvarstod hältan och op var enda alternativet.
2006, i mars opererades hon och fick diagnosen "kronisk synovit". Alltså en kronisk inflammation i kotleden där frakturen legat nära. Efter åtta veckors boxvila var hon fortfarande halt. Hon fick gå på bete hela sommaren. Till hösten var hon fortfarande halt. Hon beandlades måååånga gånger i leden men det blev inte mycket bättre. Hade fått dömma ut om jag velat, men valde att låta henne vila.
2007, började skritta för hand i juni och hon sattes igång låååångsamt.
2008, fixades lite spänningar i ländryggen och efter det funkade hon riktigt bra. Tävlade lite L:C-L:B. På sommaren kändes hon dock ofräsch igen. Körde till annan klinik där det kontaterades att runt kotan där hon opererades var ligamenten väldigt illa åtgångna. Enda som fanns att göra var att prova stötvågsbehandling som inte försbolaget täckte. Hon behandlades 3 gånger med två veckors mellanrum. Blev inget åb efter sista behandlingen eftersom "du ser själv om hon är halt"... Ställde aldrig av henne helt utan behöll henne på halvfart under höst och vinter. Där under sommaren konstaterades också röntgenförändringar i framkotorna. Men eftersom det räknades som ett sekundärt problem beandlades det inte. Kunde fått henne utdömd denna gången också..
2009 var hon superfräsch på våren! Kom igång och tävlade lite igen med bättre resultat än förra säsongen. Hade samma galoppbekymmer då, men det tog min tränare igenom. Hade dock bestämt mig under vinterna för att betäcka så det gjordes. Hon ställdes av i oktober helt och har vilat fram till dec-10.

Det är hennes historik:).
 
Sv: Ny filmtråd på våra hästar....

Tycker absolut inte hon ser ofräsch ut! Hon ser snarare väldigt 'stark' ut i det hon gör. Keep up The good work! Blir så himla glad att se när folk inte tappar tålamodet som så många gör. Hjälper inte på din typ av häst va?
 
Sv: Ny filmtråd på våra hästar....

En liten snutt när jag :grin: försöker trava på min lilla ponny.... Jag borde inte få rida lätt. :rofl:

Dagens pass var inte direkt lyckat, matt och svag ponny, hon fäller som tusan och är brunstig. Min lilla gullunge.
Men det är den första filmsnutten jag har på trav sedan hon blev skadad förra året. :)

http://www.youtube.com/watch?v=KtjHxjxyMC0
 
Sv: Ny filmtråd på våra hästar....

En fin liten piggelin :D
Vad spännande med föl efter henne och dressyrhingst, det kan inte bli ngt annat än bedårande sött och rörligt !
 
Sv: Ny filmtråd på våra hästar....

Stella verkar alltid vara så arbetsvillig! Det är liksom kul att motionera :) Hur ser prognosen ut, kommer hon att bli fullt ridbar efter allt tok som hänt?
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
3 039
Senast: Ridinglady
·
Utrustning Det börjar bli dags att börja fundera på att kanske ta sig ut på någon dressyrstart i sommar och jag behöver bettips eftersom man inte...
Svar
17
· Visningar
1 375
Senast: Fazeem
·
Hästmänniskan Hej! I början av det här året fick jag ta bort min gamla ponny som jag haft i 13 år, sedan jag var 14. Redan efter en vecka var jag...
Svar
10
· Visningar
1 625
Senast: Fiorano
·
Hundhälsa En lång historia. Malinois hane på nu snart 2år som förra året i oktober fick svårt att gå på hårda underlag. Testade vila en vecka...
Svar
10
· Visningar
1 829

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Födda -21
  • Sadelpadd eller inte?
  • Stötdämpning -sits

Omröstningar

Tillbaka
Upp