Ny filmtråd på våra hästar....

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Ny filmtråd på våra hästar....

Håller med om att du är modig som lägger ut båda bra och "dålig" film. Inge roligt med konstrandet i galoppen såklart men det är ju bra att hon visade hur hon blir nu när tränaren var med så du kunde få hjälp.

Vad cool du är som bara sitter där utan att göra ngn stor grej av det, jag tycker att det är superläskigt när huvudet kommer så högt och nära :crazy:
Sen kan man ju inte bli annat än imponerad av hästen som bibehåller samma rytm och allt trots att huvudet är lite varstans :D :p
 
Sv: Ny filmtråd på våra hästar....

Hon ser för skön ut som hon håller på... :rofl:

Jag känner igen beteendet alldeles för väl, både från min och ett par andra jag rider ibland. På alla mina "exemplar" så kommer beteendet fram när jag tappat ut yttersidan för mycket och jag brukar kunna lösa det på min i alla fall genom att ställa utåt rätt ordentligt och rida undan ytter några steg, för att sedan mjukna och ställa över inåt. På min är det superviktigt att (tvärtemot vad din tränare säger) inte ha ett rörligt bett i det läget eftersom vad han vill är att släppa det utan istället lite "segt" (det ordet ger lätt fel associationer, men du kanske förstår hur jag menar ändå?) böja åt ett håll och liksom hålla kvar (fast mjukt) tills han ger med sig.

Jag tror inte det där är smärta - jag har sett för många hästar bete sig så när kraven ökas. :)

Och hon är ju riktigt trevlig på första filmen dessutom!
 
Sv: Ny filmtråd på våra hästar....

Vad gör hon om du lägger en mindre volt i det läget? Och verkligen formar runt inner?
 
Sv: Ny filmtråd på våra hästar....

fokus under denna filmsnutten var att hitta rätt i lättridningen. Jag har en tendens att släppa skulderbladen och dra ihop höfterna, och det ville vi ändra på! Därför blir det lite mycket travarbete på volt. Jag tycker inte heller det är så roligt, men det ger resultat i alla fall :)

Nu har jag funderat i flera timmar men jag måste vara trög, hur släpper man skulderbladen och drar ihop höfterna?
Annars tänkte jag mest på att hästen måste tycka det blir tråkigt ryttaren kan väl stå ut med att harva runt det är många som gör :D ;)
 
Sv: Ny filmtråd på våra hästar....

Jag kan inte riktigt styra när hon drar upp uvudet sådär. Tränaren ville att jag skulle göra det sen, när hon var ännu värre än vad hon är på filmen. Hon är helt ostyrbar. Provade lite olika varianter, att släppa ytter och bara styra på inner-gick inte att styra alls, och att hålla kvar en rätt stark kontakt i munnen vilket resulterade i att hon studsade upp och ner på stället...

Men jag tror att det hade funkat att forma till runt inner skänkel om jag bara hade aft henne framför skänkeln. Detta är något som verkligen ska jobbas på!!
 
Sv: Ny filmtråd på våra hästar....

Jag har haft samma problem med min dam.

Lösningen var en martingal (som dock fick bytas varannan vecka då hon slet sönder den... Men bättre det än att blöda näsblod varje dag.)
Och att rida framåt, för hon kunde inte slå med huvudet och galoppera skitfort samtidigt.
 
Sv: Ny filmtråd på våra hästar....

Ja, en martingal ska helt klart på. En stor fördel med den är att man får en halsrem att hålla sig i också:p. Men min kossa är inte dum inte, jag har ridit mycket med halsrem just pga detta beteende. Hon lärde sig fort att tog jag tag i halsremmen så var det galopp och då började hon bråka med en gång. Tidigare har jag löst detta genom att kunna galoppera med graman på, detta är ju ett typsikt beteende där gramanen känns berättigad. Problemet är att hon lär sig rätt snabbt om den är på eller inte.

Suck. Hästar som är lite korkade är mycket lättare att hålla på med.
 
Sv: Ny filmtråd på våra hästar....

Nej det förstås hon ser ju inte så värst styrbar ut... Men som du säger så är det nog punkt ett att få henne fram för skänkeln ordentligt för formning känns som det bästa sättet att få till det så småningom. Gör hon lika dant om du galopperar ute?
 
Sv: Ny filmtråd på våra hästar....

Här finns ingen som vågar ge sig ut och galoppera med mig... Vågar inte ge mig ut själv heller eftersom det har hänt att vi har brakat in i skogen utan styrning. Risken är rätt överhängande att jag inte sitter kvar på den typen av äventyr-och jag är en mesig dressyrtant:p. Tyvärr är det enda hon kommer ut nu, så blir det långa skrittpromenader för hand. Bara det är ett projekt stundvis.
 
Sv: Ny filmtråd på våra hästar....

Hua vad jobbigt det är när dom hittar på massa skit isf att bara göra det man ber. Har ju en precis lika dan, även fast det kanske inte syns lika mkt så känns det, det han gör. Han varvar med att slå med frambenet i backen ( även i trav!!), lägga huvudet på sned och att hänga sig. När man fått rätt på en sak börjar han med nästa (under samma pass). Jag tror inte din märr har ont eller något sådant, utan han är som "min", förbannad på att det helt plötsligt börjar sättas krav. Du gör precis som jag, vilket jag tror det är det enda rätta, bara rida på och låtsas som inget. Börjar man bråka med dom så gör man det till en grej, vilket jag tror förvärrar saken.
Man får ge det tid, till slut inser dom väl förhoppningsvis att det inte ger något att hålla på.
 
Sv: Ny filmtråd på våra hästar....

Synd att du inte står här uppe, då hade du kunnat galoppera med oss och våra ponnyer.
Stella är bombsäker när vi galopperar ute, likaså stallkompisens ponny. Men det går inte långsamt kan jag tala om. :d
 
Sv: Ny filmtråd på våra hästar....

Å jag kommer med ytterligare en teori...;) Redan i din första film så pendlar hon med huvudet i galoppen, hon är kort framför sadeln o lång bakom. Hon kan böja mycket mycket bättre på bakbenen än så. Så jag antar helt enkelt att hon inte är loss och som nån annan sa så har du tappat yttersidan. Att lägga henne på liten volt runt innerskänkeln är säkert bra men jag tycker du ska gå tillbaka till skritt o få henne riiiiiktigt rundad o loss innan du galopperar alls. Sen när du väl galopperar så ta bara några steg som är då riktigt kvalité på innan du bryter av o rundar igen. Bör lösa problemet snabbare än att rida runt runt.

Tycker heller inte att det SER ut att vara nåt fel på henne men det kan man ju aldrig riktigt veta.
 
Sv: Ny filmtråd på våra hästar....

Ja, en martingal ska helt klart på.

Jag fick ha på min VARJE dag i en ganska lång tid.

Det gick åt många martingals, men det fungerade bättre än gramanen, som användes i samma syfte - att undvika att bli nockad - vet inte varför,
men hon är alltid toksnäll om man slänger på gramanen, men plockade man av den när hon höll på såhär då var det inte roligt. :devil:

Minns en gång när jag red ut utan något hjälpmedel när hon började med det här. Fick rida hem i en timma med ett helt blodigt ansikte då hon nockade
mig när vi var som längst hemifrån på vår runda....


Suck. Hästar som är lite korkade är mycket lättare att hålla på med.

Fast inte lika underbara. :love:
 
Sv: Ny filmtråd på våra hästar....

Visst är hon lång bakom sadeln-men hon är kortare än vad hon har varit. Sen undrar jag inte om jag inte får ännu mer protester om jag kräver ännu mer av henne-då blir det ju ännu jobbigare? Sen att hon inte är loss, så är det ju-det är ju det vi arbetar på:p. Annars förstår jag ditt tänk med kortare galopperioder med få bra steg, men även om jag haft det tänket så blir det svårt. Mest för att det tar ett par språng innan jag får henne framför skänkeln, och jag vill inte bryta av förrän jag fått igenom det. Rätt eller fel? Enligt tränaren är det ju så jag ska göra.

Nej, visst går det inte att veta om något skulle vara fel. Men med tanke på ur kollad och fixad hon är så är mitt motto nu "rid igenom och se vad som händer";). Jag tror faktiskt att det går att ta sig igenom. När vi haft dessa problemen innan har hon också varit fräsch. Hennes smärtbeteende är lite annorlunda.
 
Sv: Ny filmtråd på våra hästar....

Du ska ju givetvis följa din tränares instruktioner på träning!:) Men det finns inget som hindrar att man provar olika saker själv sen hemma...

Vad jag menade är att det är ca 100 ggr lättare att få henne rund o loss i skritt innan man tar nästa gångart....:angel:
 
Sv: Ny filmtråd på våra hästar....

För att hon ska titta neråt? Isf kan jag säga att det inte hjälper-hon verkar ha ögon i hakan...
 
Sv: Ny filmtråd på våra hästar....

Jag hade nog heldre gjort mycke mycke mer övergångar än bara sitta på en volt runt, runt och nästan vänta på att det händer. galopppera bara några steg och va jättenoga med att hon verkligen är rund över tyggen.tror verkligen att problemet kommer förvinna så fort du får henne mer på hjälperna. och hon ser ju suuuperfin ut!! jättemycke fräschare än förut:bow:
och din sits har ju blivit mycke bättre den med
 
Sv: Ny filmtråd på våra hästar....

Ja, alltså jag provar allt som kan tänkas fungera;). Hemma brukar det bli att jag skrittar ganska mycket, i synnerhet när det blir såhär. Så kan man andas och få ihop både sig själv och hästen:).
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
3 039
Senast: Ridinglady
·
Utrustning Det börjar bli dags att börja fundera på att kanske ta sig ut på någon dressyrstart i sommar och jag behöver bettips eftersom man inte...
Svar
17
· Visningar
1 375
Senast: Fazeem
·
Hästmänniskan Hej! I början av det här året fick jag ta bort min gamla ponny som jag haft i 13 år, sedan jag var 14. Redan efter en vecka var jag...
Svar
10
· Visningar
1 625
Senast: Fiorano
·
Hundhälsa En lång historia. Malinois hane på nu snart 2år som förra året i oktober fick svårt att gå på hårda underlag. Testade vila en vecka...
Svar
10
· Visningar
1 829

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Födda -21
  • Sadelpadd eller inte?
  • Stötdämpning -sits

Omröstningar

Tillbaka
Upp