Ny filmtråd på våra hästar....

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Ny filmtråd på våra hästar....

För mig var det inte tömsättningen utan att tömmen var så kort.
hästen kunde inte sträcka sig ut/ned. Jag har faktiskt aldrig sett
någon longera sin unghäst med så kort töm/inspänning/whatever.
 
Sv: Ny filmtråd på våra hästar....

Vad duktig hon är:)! ...och vilken ponnyman hon har:p. När ni börjar trampa så, är det första steget att gå bredvid och visa takt med spö, eller hur börjar man från början sas:)?
 
Sv: Ny filmtråd på våra hästar....

Oki, ja men det köper jag:). Grundproblemet är inte tömsättningen i sig utan isf bristen på eftergift. Man blir trots allt väldigt stark med den tömsättningen.
 
Sv: Ny filmtråd på våra hästar....

Det måste vara skönt att du är så mycket duktigare än de tränare jag haft (varav den ena är förbundskapten i dressyren...).

Anyway. Stilletts häst gick inte inspänd. Det var hennes tömsättning som tydligen skulle vara problem (samma tömsättning som jag använder). Därav min hänvisning. Och jo, hästar kan absolut bli mycket bättre av att gå med graman.


Ja jag vill inte ens fråga vad de tränarna skulle anse om formen på din film i så fall. Så det gör jag inte.

Filmen på den andra hästen är borta. Men den var inspänd hårt. Dessutom på båda sidor.
Med din inställning och syn på vad som händer på din egen film är jag inte förvånad att du tror på gramaner. Du får samma resultat nämligen, kort hals och bakbenen i Kina.
 
Sv: Ny filmtråd på våra hästar....

Älskar utebanan :love: Tack!

Fiorano: Hon är super och manen är perfekt - så det så! :D Menar du hur vi började från första början eller menar du hur jag gör för att få fram trampet under passet?

Rumpnissen: Tack! När hon väl förstod grejen så har det helt lossnat. Piaffen och passsagen är inte långt borta :)
 
Sv: Ny filmtråd på våra hästar....

Berätta gärna från början:). Har egentligen ingen aning om hur man bäst börjar trampa. Såg bara skräckexempel på töm när jag jobbade i Florida... Ingen kul upplevelse alls för den hästen.
 
Sv: Ny filmtråd på våra hästar....

Kl

Tar mod till mig att lägga in en film sen första tävlingen på året La:3
http://www.youtube.com/watch?v=Fmm_09-P918

Hästen är rund om magen och mina tyglar blir längre och längre, lite halvkass så där kan man säga :) Men jag gillar min häst, han är snäll och ställer upp:P
 
Sv: Ny filmtråd på våra hästar....

Jag är inte så mkt för hjälptyglar egentligen MEN en graman kan användas på många olika vis för att uppnå det man vill så att automatiskt säga att gramanen gör att hästen får bakbenen i Kina känns lite avigt. Det beror helt på vilken pilot som sitter på och vad denne vill ha ut av det hela.
 
Sv: Ny filmtråd på våra hästar....

Hade jag nånsin sett ett enda exempel på det du säger hade jag nog trott dej, nu vet jag att många säger så men ingen visar det nånsin:)
 
Sv: Ny filmtråd på våra hästar....

För mig är graman en utmärkt säkerhetstygel. En väns häst lärde sig att man kan ställa sig när man har ryttare på sig så slipper man jobba (hästen var såklart genomkollad av vet och hade inte ont nånstans). Med en graman på kunde man stoppa stegringen i tid och istället visa hästen att den rätta vägen var FRAMÅT inte UPPÅT. Nu kan hästen ridas utan graman förutom i skogen, där den fortfarande behövs.

Som hjälptygel för att böja på hästen hals har jag ingen erfarnhet av gramanen, men den kan säkert ha ett bra syfte när en mycket skicklig ryttare håller i tyglarna.
 
Sv: Ny filmtråd på våra hästar....

Där kan jag hålla med, som en säkerhetssak kan man behöva ha den. Har hästen lärt sig ett sådant beteende så får man i första hand tänka säkerhet både för häst och ryttare. Men en graman får aldrig sättas på för att ryttaren inte är nog duktig att rida anser jag.
 
Sv: Ny filmtråd på våra hästar....

Den trampar fint, men jag skulle gå lite mer baklänges så den tänker framåt mer. Du stannar helt ibland. Använd kroppsspråket mer;)

Sen skulle jag inte lära den att dö ut- släpp fram den i trav istället o klappa. För passagen tänkte jag...:angel:
Du kommer att ha igen det sen uppsuttet.
Det finns inget program där piaffen övergår till halt. Lär rätt tänk från början- fram.. ur.

Tänk på hur svåra övergångarna är. Varför är de det? Du kanske kommer att lyckas bättre än ringrävarna....
 
Senast ändrad:
Sv: Ny filmtråd på våra hästar....

När hästar börjar att resa sig o i synnerhet även ston, så är min övertygelse att man har ridit med en dålig hand eller tvingat en häst som inte förstår eller som orkar att utföra överkurs.

visst. Har hästen lärt sig, men inte fasen löser en graman handproblemet- blir snarare än värre.
 
Sv: Ny filmtråd på våra hästar....

Nej det är väl så alla har vi olika erfarenheter jag har sett båda sorter så jag är övertygad om att det går att använda graman på olika vis. Jag äger en och har kanske ridit med graman totalt 10 ggr i mitt liv och då har det till största delen vart i säkerhetssyfte.

Axel:
Nej självklart kan inte en graman lösa ett handproblem men som nämns kan det ibland behövas i korrigerande syfte för en olat som någon annan kan ha skapat. Mitt sto kan lätta fram när hon tycker matte är besvärlig för det ÄR ju jobbigt att lära sig skänkelvikningar osv. Även om man börjar på mkt basic nivå givetvis så är vissa hästar känsligare än ändra.
 
Sv: Ny filmtråd på våra hästar....

Fast gör det lättare.
Ha ett bättre grundtempo.

Proffsen tar inte igenom saker i skritt, utan bjudningen är A o 0.
Att den inte börjar tänka bakåt... uppåt börjar trassla. Får fly liksom.

Unga hästar behöver alltid ha ett bättre grundtempo för att saker ska kunna utföras lättare- såvida man inte gör övningen för svår förstås:angel:
 
Sv: Ny filmtråd på våra hästar....

Jag brukade sätta på graman när jag red ut på Spirit tidigare. I bland var han snäll men i bland blev han tokigt glad och bocka och reste sig av ren glädje/bus. För mig va de en extra livlina vid uteritt. En gång åkte jag av när han reste sig och fick springa efter en skenande häst längs en trafikerad 70 väg med bruten hand.
 
Sv: Ny filmtråd på våra hästar....

Jo som säkerhetsbälte må det vara hänt..:angel:

Fast jag har aldrig använt det.
Rider man ut ofta o inte är spänd, så protesterar hästen ej heller när man menar allvar...Inte här!!!

Sen är de förstås indvider...., men många dressyrryttare tar sällan ut sina o då blir det därefter:bump::bump:
 
Sv: Ny filmtråd på våra hästar....

När hästar börjar att resa sig o i synnerhet även ston, så är min övertygelse att man har ridit med en dålig hand eller tvingat en häst som inte förstår eller som orkar att utföra överkurs.

visst. Har hästen lärt sig, men inte fasen löser en graman handproblemet- blir snarare än värre.

I just detta fallet var det en häst som hade dåliga erfarenheter av människor (import). Hon var till en början även väldigt svårhanterlig från marken (stegrade tills hon slog över om nåt inte passade, sprang över människor osv). Det som krävdes av henne var att hon skulle gå fram i den gångarten som ryttaren bestämde. Kan även tillägga att det nu är en trevlig och mkt känslig häst, men att hon fortfarande har humör som ett fuxsto ;)

Sen skriver jag gärna under på att vi dressyrryttare (även undertecknad) borde rida ut mer för att det inte ska bli så julafton för hästen.
 
Sv: Ny filmtråd på våra hästar....

Jo om allt vore så enkelt så att det går att fixa med grundtempo, eftersom jag är FT ryttare i grunden är jag ingen "mesig" dressyrryttare som harvar runt i snigeltempo. Det ÄR en känslig häst som få kan rida på ett vettigt sätt därför är det inte alltid så enkelt, det blir lätt springigt och så vill iaf inte jag ha det. Rom byggdes inte på en dag och nånstans måste man börja. Har man aldrig behövt flytta för skänkeln innan man blir 5 och på det är oerhört känslig för skänkeln på gränsen till för känslig i vissa lägen så räcker det inte med ett bra grundtempo även om det givetvis är A o O. För övrigt tycker jag att det är lite märkligt att man förutsätter att folk rider med ett dåligt grundtempo bara för att man skriver i ett forum att hästen kan lätta fram.

Men iaf tack för tipset även om jag tyvärr inte kan ta till mig det denna gången ;)
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
3 039
Senast: Ridinglady
·
Utrustning Det börjar bli dags att börja fundera på att kanske ta sig ut på någon dressyrstart i sommar och jag behöver bettips eftersom man inte...
Svar
17
· Visningar
1 374
Senast: Fazeem
·
Hästmänniskan Hej! I början av det här året fick jag ta bort min gamla ponny som jag haft i 13 år, sedan jag var 14. Redan efter en vecka var jag...
Svar
10
· Visningar
1 625
Senast: Fiorano
·
Hundhälsa En lång historia. Malinois hane på nu snart 2år som förra året i oktober fick svårt att gå på hårda underlag. Testade vila en vecka...
Svar
10
· Visningar
1 829

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Födda -21
  • Vi med egen gård/stall
  • Shettistråden del II

Omröstningar

Tillbaka
Upp