Ny filmtråd på våra hästar....

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Ny filmtråd på våra hästar....

Hihi vilken koll snubben från Dubai har ;)

Skandinavium är iaf givet fast det blir bara mässan i år, var för sent ute till biljetterna på lördag kvällen och jag vägrar betala ngt ockerpris för dom som finns till salu nu.
 
Sv: Ny filmtråd på våra hästar....

Ska man då bli longerad samtidigt? eller bara låta hästen gå på spåret med halsförlängare eller liknande?

Det kvittar vilket. Har du bara staket eller ridhus så han inte kommer någonstans så går det lika bra att rida själv o inte bli longerad.
 
Sv: Ny filmtråd på våra hästar....

knapplån

Igentligen vill jag inte lägga ut ngn film på pållen i filmtråden, men bara för att jag saknar min pålle och jag passade på o filma detta till mig själv innan han åkte iväg, så lägger jag ut det en kortis. Hästen har blivit behandlad av kiropraktor vid några tillfällen och massagebehandlad imellan behandlingarna, hittade en låsning som han tydligen haft sedan runt ett/två års ålder (Dvs före jag fick honom!) som vi nu rättat till. Igångsatt med träningschema. Han har blivit till det bättre!

film
 
Sv: Ny filmtråd på våra hästar....

knapplån

Igentligen vill jag inte lägga ut ngn film på pållen i filmtråden, men bara för att jag saknar min pålle och jag passade på o filma detta till mig själv innan han åkte iväg, så lägger jag ut det en kortis. Hästen har blivit behandlad av kiropraktor vid några tillfällen och massagebehandlad imellan behandlingarna, hittade en låsning som han tydligen haft sedan runt ett/två års ålder (Dvs före jag fick honom!) som vi nu rättat till. Igångsatt med träningschema. Han har blivit till det bättre!

film

Han är verkligen jättefin din pålle.

MEN. Jag undrar vad tanken är med den extremt korta och höga formen? Han springer fort och heeeelt utan rygg hela tiden. Varför jobbar du inte honom djup/låg och rund över ryggen?

Bara en tanke.

Han behöver mer styrka och efter att ha arbetat mycket med unghästar (även äldre hästar) tycker jag att styrkan byggs i lägre form för att förbereda dem till den högre formen då all aktivitet redan finns i den låga. Just nu springer han bara i flashig trav med superhög nacke och ingen rygg.
 
Sv: Ny filmtråd på våra hästar....

vi har ju en bra paddock (som du ser på filmen) så det bör nog inte vara någta problem. Hon är lätt att styra med sätet så lite svängar ska vi nog allt få till!
 
Sv: Ny filmtråd på våra hästar....

Personligen tycker jag inte att det du skriver är helt rättvist. Man ser att hästen bitvis kan vara längre och lägre och inte alls är låst i den höga formen...
Dock kan jag tycka att man kan önska mer stabilitet precis som du säger.
Hästen ser ut att ta hjälp av den höga formen när linföraren har ett lite för högt tempo, eller snarare lite snabb takt? Så tempot håller jag med om. Den skulle inte behöva gå sådär fort i mina ögon, det tillför inget. Nu är det ju svårt att säga utifrån 2 minuters video då ett träningspass kan vara upp till 1,5 timme...

Jag tycker hästen är fin och att den framförallt verkar vääldigt arbetsvillig och vill göra rätt! Det enda jag tycker ska förbättras är mer fokus på takten, när den har så fin takt vill man ju gärna förstärka den:)
 
Sv: Ny filmtråd på våra hästar....

Den första biten är mest filmad för att vi lekte av oss, det är sista passet innan jag skickade bort honom. Han är ganska hög i formen, därför kontaktade jag kiropraktorn. Han har nämligen alltid haft en tendens till hög form och knockat huvudet (oavsett tempo! även i skritt!) så fort man gör en övergång till en annan gångart, när jag köpte honom var han helst hopplös med detta (Oavsett vem som suttit på eller arbetat honom) Det kommer nog ta en tid innan det lossnar som det ska. Men kiron sa att det kommer försvinna nu när vi fixat låsningen. Det vi övat mest på är övergångar, galoppfattningar o dylikt. (och det syns att han börjat bli stadig med det nu, det är en jätteskillnad på hur det var bara för 2 månaders sen..) Nu har jag inte hästen hos mig längre så jag arbetar inte med honom ngt mer.
 
Sv: Ny filmtråd på våra hästar....

tack! Lika fin som din travardam! :)
 
Sv: Ny filmtråd på våra hästar....

Men du har ju spänt in hästen i en form som är hög, den kan inte gärna gå i annat då? Du måste ju sätta inspänningen annorlunda och längre om du ens ska ha någon när du tömkör! Jag håller med dressyr_fantast, det är en fin häst men du behöver ändra på en hel del. Nu har du inte hästen längre skriver du. Men det är ändå något för dej att tänka på inför kommande unga hästar.
 
Sv: Ny filmtråd på våra hästar....

jag brukar inte ha han inspänd alls igentligen, det är endast nu då han varit laddad en period. Den tömsättningen är rek när hästen ligger lite på och kan bli lite starka. Och kolla extra noga så ser du att det är bara ytter som löper längst upp och inner är satt längre ner o löper direkt från bettet! Sök på den tömsättningen så kan du läsa info om den. Hästen är för övrigt inte såld, han är bara inte hemma just nu.
 
Sv: Ny filmtråd på våra hästar....

Fast en häst blir väl inte mindre stark av att va inspänd i en hög form? tycker det är en trevlig häst men som alltid tycker jag den borde gå i lägre form
 
Sv: Ny filmtråd på våra hästar....

"vill ha mer takt och kontroll på 5 åringen. Därför väljer *** att spänna om yttertömmen så att den blir dubbelverkande - den går från gjorden, genom bettet, genom den övre ringen på gjorden och sedan till handen. Samtidigt höjs inspänningen på innersidan. - På så sätt får jag hästen lite lättare i handen och den kommer att ta förhållningarna bättre" (Detta är citerarat från en som sysslat med detta)

formen har jag redan kommenterat att jag tycker den är hög. Jag håller ju med om det. Det är ju därför jag tagit hjälp o fixat honom och skickat han till en GP ryttare/unghästutbildare för utbildning (inga namn näms!)
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Ny filmtråd på våra hästar....

Fast även om jag hade läst på nätet att det funkar för någon så är det ju inte alls säkert att det funkar på min och ser jag att hästen blir alldeles för hög i nacken så ändrar jag givetvis inspänningen men det är jag de. min spänner jag jämt mellan frambenen för annars blir han bara spänd och tappar rygg
 
Sv: Ny filmtråd på våra hästar....

Nej nej, stått har hon inte gjort :)! Men vi har inte kunnat träna så mkt på grejerna utan har blivit pulsande i djupa snön ute på fälten.
 
Sv: Ny filmtråd på våra hästar....

Det var väldigt vad ni hoppar på Stilett helt i onödan! Jag sätter töm på precis samma sätt på min häst som också behöver jobbas i låg form. Den låga formen kommer när hästen slappnar av. Att bedömma en spänd och lite sprättig rätt ung häst och gå på att den är galet inspänd visar dåligt med omdömme och ödmjukhet må jag säga. Om ni dessutom kollar på filmen så ser ni i andra sekvenser att den går i en låg och ändamålsenlig form:). När hästen är spänd spelar det ingen roll vart du sätter tömmen den kommer att bli hög i formen i alla fall. Du kan ju inte tvinga ner näsan i backen med en tömsättning eller inspänning.
 
Sv: Ny filmtråd på våra hästar....

Men har man en spänd häst så föredrar jag (obs jag) att hellre ha inspänningen för lågt väldigt löst för att verkligen förtydliga för hästen att man vill ha den så låg så möjligt. min (obs min) hade aldrig bjudit in till en riktigt låg form med den inspänningen utan då går han hela passet i en för hög men för honom bekväm form. stilette gör givetvis som hon vill men eftersom hon själv tycker den är för hög så borde det kanske testas något annat
 
Sv: Ny filmtråd på våra hästar....

Fast tömsättningen fungerar uppenbarligen då hästen blir lägre när den slappnar av:).
 
Sv: Ny filmtråd på våra hästar....

Min häst är ganska lik Stiletts, fast inte alls lika snygg och rörlig, men typen och sättet att "vilja arbeta" Blir gärna spänd och kort, springer hellre iväg än kommer till ro.

Jag sätter yttertömmen direkt från bettet-gjorden-handen. Innertömmen sätter jag gjorden - bettet - handen. Det är i särklass den bästa tömsättningen som fungerar på henne och som även Anders Eriksson rekomenderat mig att använda. Att spänna ytter fram och tillbaka på det viset leder till att hästen blir ännu kortare i halsen.

En häst som blir spänd och springer iväg arbetar jag i lugnare takt och med mycket övergångar. Ibland verkligen för hand där jag går nära hästen (i skritt så klart).

Dock, några sekunder på filmen runt 1.00 är hästen riktig trevlig i formen!

För övrigt tror jag folk går igång just för att Stilett visat upp den hästen i den formen sen först ridfilmen visades och ingen ändring har skett. Så jag tror inte att man uppfattar det som en tillfällighet. (Jag valde att inte kommentera, men sen kom du och då kunde jag inte låta bli:D:love:)
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
3 038
Senast: Ridinglady
·
Utrustning Det börjar bli dags att börja fundera på att kanske ta sig ut på någon dressyrstart i sommar och jag behöver bettips eftersom man inte...
Svar
17
· Visningar
1 374
Senast: Fazeem
·
Hästmänniskan Hej! I början av det här året fick jag ta bort min gamla ponny som jag haft i 13 år, sedan jag var 14. Redan efter en vecka var jag...
Svar
10
· Visningar
1 625
Senast: Fiorano
·
Hundhälsa En lång historia. Malinois hane på nu snart 2år som förra året i oktober fick svårt att gå på hårda underlag. Testade vila en vecka...
Svar
10
· Visningar
1 829

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 30
  • Akvarietråden V
  • Rallylydnad

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp