Ny bok - "Magnús metod"

Sv: Ny bok - "Magnús metod"

Du kanske skulle skrivit ut namnet på hingsten. Antar det är Kraflar frá Midsitju (Ursäkta min isländska stavning!) och visst är han ursnygg!

Helt rätt det är Kraflar frá Midsitju. Han ger kraftigt byggda avkommor med lagom mankhöjd och bra gångarter som:

Odinn-vid-gullregn.jpg

Ódinn frá Oddhóli 140cm mankhöjd och femgångare
....som beskriver vilken typ av häst jag föredrar

Rolle
Islandshästar på Lösdrift

Helt klart tjusig! Påminner lite om min rejäla Muska som också är 140. Men hon är något grövre tom.

*kl*
Jag vill ha dem 140-145 eftersom jag är stor själv. Vill också gärna ha dem välbyggda med bra huvud, insidan alltså ;)
Som exempel den här hingsten som jag har en valack efter:
Kraflar.jpg

Anser att normalstorlek är mellan 125-145. Att det länge varit lägre höjd på islandshästen tror jag beror på det stora vulkanutbrottet 1783 som varade i 6-7 månader och tog kål på en femtedel av islands befolkning och lämnade kvar 5000-8000 hästar. De hästar som överlevde var de små satta modellerna, även om de hade gener för större hästar som fanns innan katastrofen. Det är nog det vi ser i aveln idag när medelhöjden ökar.

Rolle

jo men du föredrar större grövre hästar, så det är ju ännu ett bevis på att det beror på vad man föredrar.

men som jag skrev tidigare så tycker jag inte illa om aveln på stora grova hästar....de kan ju bära tyngre ryttare och råkar bara vara lite högre men har fortfarande kvar sin viktbärande egenskap.

de jag inte gillar är de moderna hästara, höga smäckra långbenta taniga ej så viktbärande modellerna....det är de hingstarna som dominerar nu och med tanke på att det går mode i såna hingstar så ligger de "riktiga" klassiska islandhäst hingstarna i lä för tillfället och det betyder ju att det föds flest föl av taniga höga hingstar....tvärr...

och det med vulkanutbrottet är ju ytterligare ett bra tecken på att det är bara de lägre mer tåliga individerna som överlvde och alltså har utvecklats genom århundradena till att bli vad islandhästen är idag och det ska ju inte vi från andra länder än island komma och avla bort/förstöra bara på några år.

en sak jag oroar mej över är dock att många av islänningarna börjat avla på moderna hästar med.

Ingen fara Gullan, så länge vi är flera som gillar den grövre modellen kommer den att finnas kvar, eller hur sambaengi?:D
Är själv ute och jagar ett avels sto med de rätta proportionerna. Hittade ett med den kostade 150 000:- BTW någon som vill köpa en Harley, en ombyggd superglide från -76 :angel:

Rolle

Balderum, det finns svenskt tal liksom andra språk som man väljer i början. Förmodligen också text men jag har inte letat.
Har även den första filmen och visst kanske det är basic, men det är otroligt roligt att se rörliga bilder :)
(Filmen har nästan gått varm hemma).

Jag får fråga på köpestället! Vill ju gärna veta vad de säger om jag lägger ut närmare en tusenlapp :smirk: Låter hur som helst värt pengarna :)

Hur tycker ni hovarna på s 164-165 ser ut?
Hur långa är era hästars hovar från kronranden ner till tån? (Mjölnirs framhovar är 8,5-9,0 cm och bakhovar 7,8-8,0 cm)

På min unghäst är framhovarna 8.5cm och bakhovarna 8.0cm

på mammas valack (pappan till mina "lilla") är framhovarna 8.5-9.0cm och bak 8.0-8.5 (inte mätt på ett tag), dom är rejält stora med riktigt bra kvalité
(Fick 9.0 för hovar på bedömning i somras, var nära 9.5)

Ingen fara Gullan, så länge vi är flera som gillar den grövre modellen kommer den att finnas kvar, eller hur sambaengi?:D
Är själv ute och jagar ett avels sto med de rätta proportionerna. Hittade ett med den kostade 150 000:- BTW någon som vill köpa en Harley, en ombyggd superglide från -76 :angel:

Rolle

Nej vi skall banne mig inte ge oss! Helt rätt! Jag kanske har något du gillar. PM:ar

Hur tycker ni hovarna på s 164-165 ser ut?
Hur långa är era hästars hovar från kronranden ner till tån? (Mjölnirs framhovar är 8,5-9,0 cm och bakhovar 7,8-8,0 cm)

Jag reagerade på att alla hästar har höga trakter. Ska det verkligen vara så??

Munni har 10 fram och 9 bak, Snutt har 11 på alla fyra. Runda hovar har de så de är runda jämnt om på samma cm-mått.
Och Munni är liten och har små hovar... Så det låter litet på Mjölnirs hovar.

bild? Tycker dina verkar mkt stora:crazy:

Tycker att min häst ser ut att ha liite för små hovar, och de är bra mkt mindre än de du skrev:crazy:

En sak jag gillar med islänningar att de finns i så många olika varianter/temperament/färger från de som ser är som hetsiga fullblod till de som är lugna ardennerminiatyrer. Det skulle vara dötrist om den stora variationen skulle försvinna.

Har mätt Askjas hovar, de är ca 8 cm. Svalas mätte jag inte men tror de är ungefär lika långa.
De har 2*0 fram och 3*0 bak. Vad har era hästar för skostorlekar?

Här är Svala när Magnús hade skott henne. Hon har inte lika höga trakter som hovarna i boken men högre än hon har nu.
SvalaextTosteberga.jpg

Det vore intressant att se hovar som fått höga poäng. (Svala fick 8)
Låga trakter finns med som negativ kommentar men inte höga trakter.

Vet ngn här om det är ngn större prisskillnad att beställa boken från Skulasson själv så man får den signeradän att beställa den från SIF?boken finns ju att beställa överallt:D

tack för svaret, ska kolla där, men hade ju varit kul att ha författarens underskrift på boken=)tänkte om ngn beställt å det var stor prisskillnad men annars beställer jag såklart billigaste alternativet..

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 145
Senast: Bison
·
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
28
· Visningar
2 515
Senast: Ceta
·
Juridik & Ekonomi Jag sitter i en väldigt tråkig och frustrerande sits. För fyra månader sedan gick vår TV sönder, precis en sådan där dag när vi var...
2
Svar
24
· Visningar
1 918
Senast: Derivata
·
L
  • Artikel Artikel
Dagbok Hej ❤️ Jag vill bara skriva god jul till alla er här! Jag hoppas att ni har en jätte bra jul helg o avsett ifall ni firar själva eller...
2 3
Svar
41
· Visningar
4 490

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Akvarietråden V
  • Annonsera mera hundar 2

Hästrelaterat