Ny bok - "Magnús metod"

Sv: Ny bok - "Magnús metod"

red på läger för honom (tre dagar) och ja, hästen var inte densamme i slutet som i början!! Han var mjuk, LUGN, lyft i vinkel(!) osv :) Hästen lyfet inte mkt i vanliga fall...:)

Köpte nya hästfocus och där var en intressant artikel om passträning och i förra var det om att träna tölthästen av magnus. Tänkte höra om det står mer i boken än i artiklarna. Ska skaffa boken men säkrast att vänta tills efter jul. Vet inte så mkt om hans metod men gillar att han verkar jobba allsidigt och varierat.

Jag gillade också den artikeln! Får hoppas att resten av boken är lika inspirerande. =)

Vi har den men jag har inte hunnit läsa så mycket, bara bläddrat och läst lite här och där. Tycker den verkar jättebra!! Mycket tips som verkar värda att prova och roligt att det är så mycket runt omkring själva ridningen också.

Det är bla det jag tyckte verkade kanonbra. Gillar att markarbeta och göra mer saker än att bara rida

Gissa vad jag fick i Julklapp!!?:p Jag fick boken:banana: hehe..

Fick också boken, samt "islandshästar"-fakta bok

Fick också boken. Ska börja läsa i den ikväll!

Haha, verkar vara många som fått den, "årets julklapp" bland islandshästryttare?

Fick den själv och tycker att den hittills verkar mycket bra!

oj shit den kostar ju multum på deras hemsida jag köpte den vääldigt mycket billigare.

Nej, vem vill betala typ 400kr när den finns betydligt billigare:p
Fast man kan ju läsa om boken på deras hemsida, det har man ju råd med:angel:

dock tänkte jag en sak TILL ALLA!

vad tycker/tyckte ni om det avsnittet i boken där de lär hästen gå som handhäst, okej jättesmart det att man sätter fast hästen som ska läras i ledarhästens gjort och leder ledaren.

men sen börjar de rida på båda och helt plötsligt är det en bild där båda hästarna har ryttare men sitter ihop....är inte det totalt livsfarligt? likaså att sätta ihop den häst man rider på med en som springer brevid, tänk om man ramlar av och hästarna skenar och sitter ihop med varann...
man ska ju alltid ha ett grimskaft eller liknande man kan släppa om något händer.

vad tyckte ni om det? något annat ni reagerade över/tyckte va speciellt bra med boken?

Gullan: Han berättar ju om sin metod och efetrsom han är från Island är ju mycket taget därifrån. Det är VÄLDIGT avnligt att man gör så där. Jag jobbad där två somrar i rad och har gjort så ett antal gånger. I sverige är det ju eg. förbjudet att binda ihop två hästar om jag har förstått det rätt. Det gäller att ledarhästen (den gamla) är trygg och kanske lite seg. Då kan den andra försöka leka rodeo hur mycket den vill, den kan inte göra så mycket mer, tro mig. Men visst det kan bli många tänk om... Kan dock meddela att det värsta jag var med om när jag satt ihop med en annan häst, oavsett vilken man satt på, var att det blev många mosade knän...

Är du säker på att det är förbjudet? Jag har sett flera ggr i Sverige att man ridit med en trygg handhäst och bundit unghästen i en speciell gjord som varit fastspänd på den trygga hästen. Det är det säkraste sättet att ta med en ung häst som handhäst men kräver alltså 2 stabila åldre hästar, en man rider på och en som handhäst, som dessutom kommer bra överens.

Metoden är bra och säkrare än andra sätt att ta ut en ung häst på uteritt och få den stabil och säker i olika miljöer. För som du säger kan unghästen inte komma loss och dessutom så följer den snällare med de äldre hästarna och känner sig tryggare samt den tar gärna efter gångarten för att hålla takten. Vad jag inte gillar är om unghästen binds fast vid den äldre med träns. Då riskerar man skador i munnen och jag tror det är det som är förbjudit. Lämpligt är att använda repgrimma istället.

Bland gamla körkarlar är det inte ovanligt att binda fast en unghäst i selen på gamle brunte och har aldrig hört att det skulle vara förbjudet.

Bland gamla körkarlar är det inte ovanligt att binda fast en unghäst i selen på gamle brunte och har aldrig hört att det skulle vara förbjudet.

Precis! Så gör ofta grannen här. Och vid 2-spann eller fler är ju hästarna sammanbundna dessutom! Har hört flera gör så om de har ett barn på släp tex för att ha koll på barnets häst också. Är båda hästarna pålitliga så är det väl ok med ryttare på och är det en ung häst måste det vara säkrare att vara bunden vid en trygg äldre häst och sitta på än att bli ledd tex. Ingen människa orkar ju hålla en häst som verkligen försöker sticka menar jag! Jag har en ung valack här som jag inte vågar ta ut på vägarna pga att jag saknar en stark och trygg äldre häst att binda honom vid. Och jag hade behövt två för att ta honom som handhäst, en jag red på och en jag hade vid handen som han var bunden vid. Jag ser inte att detta skulle vara riskabelt men som sagt, en ung häst skall inte bindas i träns utan i repgrimma för att inte förstöra munnen!

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 146
Senast: Bison
·
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
28
· Visningar
2 521
Senast: Ceta
·
Juridik & Ekonomi Jag sitter i en väldigt tråkig och frustrerande sits. För fyra månader sedan gick vår TV sönder, precis en sådan där dag när vi var...
2
Svar
24
· Visningar
1 918
Senast: Derivata
·
L
  • Artikel Artikel
Dagbok Hej ❤️ Jag vill bara skriva god jul till alla er här! Jag hoppas att ni har en jätte bra jul helg o avsett ifall ni firar själva eller...
2 3
Svar
41
· Visningar
4 491

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka