Ny bok - "Magnús metod"

Sv: Ny bok - "Magnús metod"

:bow: :bow: :bow:

Jag kommer att avla på små hästar, om jag ska hålla på med avel. Har en stor, och honom har jag BARA för hans underbara hjärta och hans härliga vilja och kapacitet. Han är helt enkelt underbar som häst. Men om jag hade kunnat hade jag gladeligen minskat honom 10 cm;)

Men Hraunar e väl ganska stor? Över 1,40 iaf:p

Magnús gillade Melnirs storlek, han sa "så här höga ungefär, fast med lite mer hull..." sa han och petade på mellis mage. Fy för vad alla skrattade:)

va bra=)
men som jag skrev från citatet så skrev han ju att mellan 135 och 142 är lagom så hans hästar går ju i så fall under måttet:angel:
hur hög är din stor då och din lilla? eller vem är melnir den lilla eller stora?

Vill man ha större hästar så finns det ju andra raser som har tölt

exakt, så varför "förstöra" den "enda" lilla töltande ras vi har kvar som vi rider på(""=generallt jag har inga exakta fakta men prezwalski hästarna kan väl tölta o e små har jag för mig men de rider man ju inte så mkt internationell tävlan på lr?) haha.

ja exakt jag hoppas världen snart vaknar upp och inser att det är ju islandhäst aveln som pågått i 100tals år vi ska behålla inte hitta på nåt nytt ohållbart "helt plötsligt".

men inte fler raser som har tölt OCH pass..

Jag är nog en av dom som inte ser till individens höjd, men håller med er andra att man nog ska se lite mindre på hästens höjd...
Men är aveln verkligen så inriktad på stora hästar ? Jag vet inte så jag ska inte säga något om det.
Bara intressant att höra liksom..

Har däremot två STORA femgångare hemma.
Ási från Fors, 7år som vid visning mätte 149cm i somras E: Askur
Erro från Segerbäck, 3½år som nog närmar sig 147sträcket (växt 4cm sen i somras) E: Ási

Ni som håller på med avel (vilket jag nog vill göra en dag), hur inriktad är aveln på större hästar ?

jo jag kan nog faktikst generalisera även här och våga säga rakt ut att aveln just nu mkt är inriktad på störra smäckrare, mer högställda långbenta, hästar med högt steg.
faktiskt.
det är ju bara att man tittar på hingstarna som finns att tillgå....de små får mindre betäckningar, de högre får fler....de "moderna" hästarna får fler betäckningar.

men häst pappa tex har MKT bra meriter men trots detta går andra mer Moderna hästar med MINDRE bra meriter före och får massor av betäckningar.
min häst pappa fick 0 betäckningar i år det är verkligen sorgligt.

är det inte reslutaten och vad de presterat/ger för avkommor som räknas? nej tydligen så räknas utseendet och modet + färg framför.

jag väcker nog en het disskution nu men jag säger vad jag tycker och tror:angel: .

och när en såhär känd person tar upp det i en bok.....då borde det väl stämma eller?

och dina hästar tex....bara för att de är höga så har de ju inte lättare för allt och det är ju även svårare som människa att komma åt dem när de blir för stora, speciellt om man inte är så stor och tung själv.

men sen finns det ju stora och grova, och höga och taniga.....det är de taniga och höga jag är rädd för....vill inte att de robusta starka viktbärande hästarna ska försvinna.

Silkisifs stora är 142 cm (skulle inte förvåna mig om han blev större :angel: ), melnir är hennes foderhäst som är ca 130 i mkh. Hennes lilla är 131 cm i mkh.

Jag tycker att det är viktigt att avla både på stora (men kanske lägga ribban på max 150 cm) och små (kanske lägga minimum ribban på 125 cm) hästar så att alla kan få sina önskningar tillgodosedda. Men detta utan att vi avlar bort rasen lynne, gångarter och power.

För mig ligger idealhöjden mellan 135 och 145 cm. Jag skulle inte vilja ha någon som ligger under eller över det. Men det betyder ju inte att alla tycker som jag utan det finns säkert de som vill ha någon som ligger över/under och trivs med de höjderna. ;)

och dina hästar tex....bara för att de är höga så har de ju inte lättare för allt och det är ju även svårare som människa att komma åt dem när de blir för stora, speciellt om man inte är så stor och tung själv.

Jag har inte sagt att dom har lättare för någonting, eller :confused:
Jag tycker däremot inte att höjden gör det svårare att komma åt honom på rätt sätt.
Den "lilla" kan jag ju inte säga något om ännu eftersom han inte är inriden men hans far rider jag ju regelbundet...
Jag kan ha precis lika svårt att "rida ihop" tränarens lilla guldklimp på 132cm som när jag försöker göra samma sak med mammas på 149.

Ridbarheten på en häst beror väl ändå mer på exteriören än på höjden ? eller ?

Och sen det där att man går till mer "moderna" hingstar, beror säkert på att man tycker att dom utstrålar mer.
Jag t.ex. vill betäcka mitt medryttarsto så småningom, men har redan nu bestämt att jag helst vill ha en avkomma efter Freydir från Jex där. Just för att jag älskar den hästens gång, lynne, färg ja typ allt :p
Han har inte den bästa exteriören, (han är dock liten) men han har så mycket mer!
Och om det inte blir han, så skulle jag nog vilja ta henne till någon annan hingst som har dom egenskaperna som han har.
Höjden spelar mig faktiskt ingen roll, men vill ha en korrekt exteriör, fyrgångare, färg och så ska hästen vara trevlig att hantera...

Alla söker olika saker i sina hästar, men bara för att "vissa" (finns nog inget statistiskt bevis på att aveln bara är inriktad på höjden) vill ha större hästar betyder ju inte det att den där "lilla, robusta islandshästen" kommer att försvinna, för det finns ju fortfarande många som vill ha den lilla hästen kvar. Eller har jag helt fel ?

I Tyskland har de många töltande travare med stuterier som avlar Töltender Traber. Räknas som en gångartsras där. Från amerikanska stammar har jag haft många passhästar (några som töltat men som man inte tänkte på då) som skött genom åren (de tävlar mkt i pass än i USA). Vet inte om de de avlar fram för tölten är naturtöltare men såg några foton på föl som töltade.

sökte på Google och skickar med länken:
http://www.google.se/search?sourcei...=DVFA,DVFA:1970--2,DVFA:en&q=Töltender+Traber

Har dom inte avlat fram en ras i Tyskland som är korsning mellan islandshäst och en annan´ras som har tölt och pass.?

ja exakt jag hoppas världen snart vaknar upp och inser att det är ju islandhäst aveln som pågått i 100tals år vi ska behålla inte hitta på nåt nytt ohållbart "helt plötsligt".

Vi måste nog faktiskt gemensamt och aktivt väcka "världen" i denna fråga!

kolla med Jex om travaren Sandy som hon hade. Hon var femgångare i ridning.

/Malin

Jag har inte sagt att dom har lättare för någonting, eller :confused:
Jag tycker däremot inte att höjden gör det svårare att komma åt honom på rätt sätt.
Den "lilla" kan jag ju inte säga något om ännu eftersom han inte är inriden men hans far rider jag ju regelbundet...
Jag kan ha precis lika svårt att "rida ihop" tränarens lilla guldklimp på 132cm som när jag försöker göra samma sak med mammas på 149.

Ridbarheten på en häst beror väl ändå mer på exteriören än på höjden ? eller ?

Och sen det där att man går till mer "moderna" hingstar, beror säkert på att man tycker att dom utstrålar mer.
Jag t.ex. vill betäcka mitt medryttarsto så småningom, men har redan nu bestämt att jag helst vill ha en avkomma efter Freydir från Jex där. Just för att jag älskar den hästens gång, lynne, färg ja typ allt :p
Han har inte den bästa exteriören, (han är dock liten) men han har så mycket mer!
Och om det inte blir han, så skulle jag nog vilja ta henne till någon annan hingst som har dom egenskaperna som han har.
Höjden spelar mig faktiskt ingen roll, men vill ha en korrekt exteriör, fyrgångare, färg och så ska hästen vara trevlig att hantera...

Alla söker olika saker i sina hästar, men bara för att "vissa" (finns nog inget statistiskt bevis på att aveln bara är inriktad på höjden) vill ha större hästar betyder ju inte det att den där "lilla, robusta islandshästen" kommer att försvinna, för det finns ju fortfarande många som vill ha den lilla hästen kvar. Eller har jag helt fel ?

Jag måste hålla med dig i att exteriören är väldigt avgörande och den bästa och mest lättridna och lättränade häst jag suttit på var en liten (132) 4½-gångare/naturtöltare, kompakt, kort rygg, djup i bålen, kort och tjock men högt ansatt hals, lätt för samling, snabb, smidig. Men om han varit byggd likadant, dvs med samma prportioner, men 1 dm högre, är jag övertygad om att han varit lika lätt att rida. Órri är ju inte så liten men kort, kompakt, högrest med högt ansatt men kort och grov hals. Jag har hört flera anmärka på hans grova exteriör men han lär vara särdeles lättriden och lättränad. Tyvärr avlar man "bort" hans kompakta exteriör och det är högt bedömda hingstar och ston med lättare exteriör efter honom som man främst går vidare med, vilket jag tycker är väldigt synd.

Så här står det i min gamla bok Hästraserna från 1972 där rasen benämns islandsponnyn:

Exteriör: Ofta stort, oädelt huvud med konvex noslinje och getskägg under hakan; ibland också relativt ädelt huvud; livliga ögon och små öron; kort hals med kraftig, inte särskilt lång, ibland upprättstående man; undersätsig, kompakt kroppsbyggnad,; sluttande kors; korta, starka ben; ofta tåvid ställning; korta, kraftiga kotor; sunda, utmärkta, hårda hovar; grov hårfäll; färg övervägande fux, svart, brun, också skimmel; storlek mellan 115-145 cm.

Har dom inte avlat fram en ras i Tyskland som är korsning mellan islandshäst och en annan´ras som har tölt och pass.?

Agiendenberger, Walter Feldtmans skapelse. Men jag är inte så säker på att den har pass.

Så här står det i min gamla bok Hästraserna från 1972 där rasen benämns islandsponnyn:

Exteriör: Ofta stort, oädelt huvud med konvex noslinje och getskägg under hakan; ibland också relativt ädelt huvud; livliga ögon och små öron; kort hals med kraftig, inte särskilt lång, ibland upprättstående man; undersätsig, kompakt kroppsbyggnad,; sluttande kors; korta, starka ben; ofta tåvid ställning; korta, kraftiga kotor; sunda, utmärkta, hårda hovar; grov hårfäll; färg övervägande fux, svart, brun, också skimmel; storlek mellan 115-145 cm.

:rofl:

Men var det inte så att man klippte an manarna på hästarna då?
Jag menar, holla på alla Hördur frá Kolkuosi bilder. Klippt! Samma på Hrafn-bilderna..

Tittade i min allra första riktiga hästrasbok från 1970, Hästar och ponnyer. Där står följande:

Island

Hästfäktning var en gång en vanlig sport på Island och hästkött var stapelvara. Numera får de stadiga, fogliga islandsponnyerna bära ett för varjw år större antal ryttare över öns stora fält. Ritten går ibland till effektfulla solnedgångar, naturunder som upptornade och glimmande glaciärer, kokande källor och sprutande varma källor och sprickor.
äponnyerna härstammar från hästar som norrmännen hade med sig då de emigrerade till Island på 800-talet. Dessa har sedan korsats med hästar som kommit til ön med senare invandrare, kelter. Mankhöjden är 120-135 cm och färgen är i allmänhet mörkt gråbrun till grå. De är mycket skickliga i att orientera sig och hitta hem. Det finns två typer, dragare och riddjur. Den senare har en karakteristisk mycket bekväm trippande gång som kallas tölt. Alla hästar och ponnyer har en "heminstinkt" men denna är särskilt starkt utvecklad hos islandsponnyer. Det händer faktiskt ofta att dessa vackra små djur släpps lösa för att själva hitta hem. Och det är mycket sällsynt att en ponny inte lyckas hitta hem inom 24 timmar.

*kl*
Jag vill ha dem 140-145 eftersom jag är stor själv. Vill också gärna ha dem välbyggda med bra huvud, insidan alltså ;)
Som exempel den här hingsten som jag har en valack efter:
Kraflar.jpg

Anser att normalstorlek är mellan 125-145. Att det länge varit lägre höjd på islandshästen tror jag beror på det stora vulkanutbrottet 1783 som varade i 6-7 månader och tog kål på en femtedel av islands befolkning och lämnade kvar 5000-8000 hästar. De hästar som överlevde var de små satta modellerna, även om de hade gener för större hästar som fanns innan katastrofen. Det är nog det vi ser i aveln idag när medelhöjden ökar.

Rolle
Islandshästar på Lösdrift

Senast ändrad:

:rofl:

Men var det inte så att man klippte an manarna på hästarna då?
Jag menar, holla på alla Hördur frá Kolkuosi bilder. Klippt! Samma på Hrafn-bilderna..

Jo det tror jag också för man använde nämligen tagel till lite allt möjligt, tex att stoppa kuddar med. Böckerna jag citerat ger lite olika bild av islandshästen, inte minst färgmässigt och jag upplever det också som att färgerna varierar inom olika områden på Island så man får nog ta beskrivningarna för vad de är: en begränsad resa till Island där var och en beskriver det den sett av rasen.

*kl*
Jag vill ha dem 140-145 eftersom jag är stor själv. Vill också gärna ha dem välbyggda med bra huvud, insidan alltså ;)
Som exempel den här hingsten som jag har en valack efter:
Kraflar.jpg

Anser att normalstorlek är mellan 125-145. Att det länge varit lägre höjd på islandshästen tror jag beror på det stora vulkanutbrottet 1783 som varade i 6-7 månader och tog kål på en femtedel av islands befolkning och lämnade kvar 5000-8000 hästar. De hästar som överlevde var de små satta modellerna, även om de hade gener för större hästar som fanns innan katastrofen. Det är nog det vi ser i aveln idag när medelhöjden ökar.

Rolle
Islandshästar på Lösdrift

Du kanske skulle skrivit ut namnet på hingsten. Antar det är Kraflar frá Midsitju (Ursäkta min isländska stavning!) och visst är han ursnygg!

Jag tycker det skall finnas både och och att storleken gott kan få variera från 115- 155 -? med betoning på 130-145. Du vet ju att jag har ganska stora pållar. Endast ett avelssto är under 140, de andra över och det är väl bara hennes son som nu blir 3, som hamnar under 140 av mina uppfödningar. Men han är min favorit idag och har min absoluta favorit Silfur-Reynir som farfar och han var som sagt bara 132 men kändes större.

Exteriören avgör ju också mycket för hur en häst känns i storlek. En på 140 kan kännas mindre än en på 135. Rygghöjden, kraftigt framparti, högt ansatt hals, högrest rejäl nacke, kraftfull med rejäl benstomme ger en större känsla än en med högre manke, lägre och smäckrare byggd. Sedan är det ju hur mycket power det är i hästen! Det minsta stoet är det snabbaste och ingen slog lille Silfur-Reynir som var snabb som en liten arab och hade viljan att vinna som ett tävlingsfullblod. Längden på hästen spelar också roll. En med lång rygg kan kännas större och klumpigare än den med samma höjd men med kort rygg.

Så jag tycker det är fel att prata om mankhöjd enbart. Det är så mycket mer som spelar roll.

Balderum, det finns svenskt tal liksom andra språk som man väljer i början. Förmodligen också text men jag har inte letat.
Har även den första filmen och visst kanske det är basic, men det är otroligt roligt att se rörliga bilder :)
(Filmen har nästan gått varm hemma).

Gullan, visst är väl Hrimnir far? Han har ju aldrig varit särskilt populär och har enligt WF 78 reggade avkommor. Kan bero på förärvningen, eller att det helt enkelt inte funnits bra hingststationer. Han har väl heller inte varit tillgänglig för betäckning alla säsonger.

Gällande stora hästar tror jag att en viss del av storleksökningen är naturlig och beror på bättre mat/ uppväxtförhållanden. Till det har vi sedan en avel som kanske strävar åt det än större.

Jag letade fram två äldre trådar där det diskuteras (vilt!) om avelsmålet så kan vi fortsätta på dem istället för i denna tråd som ju handlar om en bok!

jo men denna disskution handlar ju om vad som skrivits i boken:smirk:
vem som helst får ju när som helst lägga in en ny flik från boken så vi kan disskutera om den?

jag tycker iaf att tråden följer en "röd" tråd så att säga.

hur ska alla dessutom veta vilka trådar det är du fortsätter att disskutera på?

jo men denna disskution handlar ju om vad som skrivits i boken:smirk:
vem som helst får ju när som helst lägga in en ny flik från boken så vi kan disskutera om den?

jag tycker iaf att tråden följer en "röd" tråd så att säga.

hur ska alla dessutom veta vilka trådar det är du fortsätter att disskutera på?

Visserligen, men när man ser rubriken förstår man inte att avelsmålet diskuteras i tråden och då missar man en massa människor som annars skulle kommentera.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 145
Senast: Bison
·
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
28
· Visningar
2 515
Senast: Ceta
·
Juridik & Ekonomi Jag sitter i en väldigt tråkig och frustrerande sits. För fyra månader sedan gick vår TV sönder, precis en sådan där dag när vi var...
2
Svar
24
· Visningar
1 918
Senast: Derivata
·
L
  • Artikel Artikel
Dagbok Hej ❤️ Jag vill bara skriva god jul till alla er här! Jag hoppas att ni har en jätte bra jul helg o avsett ifall ni firar själva eller...
2 3
Svar
41
· Visningar
4 490

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Akvarietråden V
  • Annonsera mera hundar 2

Hästrelaterat