Nummer elva om våra hästar födda 06

Status
Stängd för vidare inlägg.
Vi har varit på meeting i dagarna 4! Tja, 4,5 om man ska vara exakt. Grevlunda, Lisen o Peder F:s ställe var vi på, superfina välbyggda banor, varför är det inte så på lokal/regional nivå? Tekniskt här o var men inte svårt-svårt för unghästarna iaf. Lilla Harriet har t om hoppat 3-kombination!
Första dagen hade piloten och hästen en diskussion som gav några nerslag men andra dagen hade hästen sovit på saken o slog till med en klockren nolla! :bump::bump: 3:e dagen var hon lika fin men fick med sig en bakbom på en oxer. Alla 3 starterna var i 120 och jag är så himla nöjd med henne!

Bild från nån av dagarna:

10013613_10152579721713313_1541347285726974464_n.jpg

Och film på nollrundan:

Fråga mig inte varför det blir så dålig kvalité när jag laddar upp från Ipaden...har ingen aning.:(

Så roligt att det gick bra. Har ju sett flera bilder från tävlingen och det har sett fantastiskt ut, men hur sjutton har de fått plats med allt detta hemma hos sig? Hur stort är det egentligen där de bor.
Håller med om att det är synd att de inte har ett meeting med lite lägre klasser. Fanns ju bara 130 om vi skulle åkt.
Vi ska till Björbäck och sedan till Munka Ljungby i slutet på sommaren. Är inte billigt med boende till både häst o folk.:(

Novali : Jo när hon har haft ont i ryggen så har hon bockat så in i skogen i galoppen viket har gjort det hela till en grej för oss båda. Hon har ju fortfarande grejer kvar i kroppen också som gör mig allmänt osäker när jag rider henne men veterinären har gett stränga order om att hon ska träna och hon blir starkare och bättre för varje dag.
Galoppen kommer nog ta ett tag för mig att släppa rent psykiskt ia.

@Novali01 Shit vad hon hoppar, vilken häst! Vad hon har utvecklats!
Måste varit ett fantastiskt meeting att vara med på...
Antar att du är jättesugen på att tävla din fina häst själv i hoppning nu.
Hur verkar ditt knä? Vad har du för tidsplan? Du kommer väl att kunna hoppa igen?

Usch. Får rysningar när du skriver så happy...jag hoppas VERKLIGEN att jag kan hoppa själv för jag kan inte se mig själv som dressyrkärring!:cry: Det är ju bara nåt man sysslar med för att sen få lov o göra det roliga, dvs hopp/terräng!:bump:

Knäet är inte ett dugg bättre tyvärr, efter en sån här helg med så mycket travande i backar fram o tillbaka så är det såklart sämre, mer svullet och gör ont. Om det inte blir bättre snart så tänker jag prova att hoppa iaf, gör ju varken från eller till o jag har lessnat nu.

Maui: Det är inte jättestort. De har ett stort ridhus och en stor ridbana, framhoppning i ridhuset och alla klasser på banan. Nedanför ligger en stor sandparkering=daguppställning för transporter/lastbilar som dagtävlar. Innanför det ligger ett gärde där vi andra campade och el var framdragen men eftersom merparten av deltagarna på denna tävling kommer från Skåne var det inte så många som övernattade. Nedanför detta gärde ligger ett annat gärde och där låg uppstallningen. Samma där, inte jättemånga stallar pga många som åkte fram o tillbaka över dagen.

På sluttningen ovanför hoppbanan utmed långsidan på ridhuset fanns plats för cafeteriatält och servering. Några försäljningstält av mindre mått också. Ett domartorn utmed kortsidan på hoppbanan o så fanns allt på plats. Välorganiserat men ingen lyx för oss som bodde där. Långt att gå till bajamajor, inga riktiga toaletter eller duschar alls så man lessnar ju lite efter några dagar. Hade det regnat hade det varit katastrof där på gärdena men nu gjorde det ju inte det utan var jättetrevligt istället!

Nu kände jag att det blev lite tokigt. Självklart har vi galopperat.
Här är hela historien:
I augusti för 2 år sedan så började Stråla bocka i galoppen, först bara lite grann och alla Ridinstruktörer mfl) sa "rid igenom det är bara dumheter" men det blev bara värre och värre och det kändes inte bra. Det var inte min häst, hon blev en annan häst som även var stressad att sitta på och hon är verkligen ingen stressad häst. Hon är vanligtvis lugnet själv, nästan lite lobotomerad.
Tillslut blev det riktigt otäckt att sitta på henne och jag är ingen modig ryttare från början, kanske lika bra för jag vågade aldrig bara driva på och rida igenom det som folk sa. När hon sen en dag stack när vi var ute och körde kälke och bockade och sparkade så hovarna ven runt mitt huvud så fattade jag till slut att det var dags att kolla upp henne och hon hade då rejäla problem i ländryggen och i SI-leden på vänster sida.
Lite av hennes problem också, visst har hon sagt ifrån genom att bocka men inget annat märktes på henne, hon rörde sig likadant och hon var precis lika glad över att bli sadlad osv osv.

Så vart hon behandlad, blev mycket bättre och sattes igång förra året under våren igen. Då hade vi ingen sadel som passade så jag red bara barbacka men vi kom igång och hon blev starkare och vi kom till att galoppera några gånger men utan sadel gick det väl så där.

Sen när hösten kom så blev hon mycket sämre igen, hagen blev ett helvete med lera upp till knäna på hästarna och sen var hela vintern bara blankis så Strålan var ganska risig och fick även en liten pålagring i hö bak knä för att hon gått och felbelastat sig.

Nu är vi igång igen och hon är ännu starkare och finare än vad hon var förra våren men jag är rädd för att det ska bli sämre igen. Det är nog det jag är mest rädd för. Det gick tom så långt att våran behandlande veterinär sa att: "antingen så tränar du hästen eller så avlivar du hästen" hon kan inte bara gå och såsa på, hon måste bygga muskler och bli stark och mjuk i kroppen.
Så jag försöker.
Men jag vet att hon kan bocka och hon vill gärna på att ruska på sig när vi ska galoppera och då blir jag spänd, lägger i handbromsen och släpper inte fram henne vilket såklart är helt fel och jag vet detta och att det gör att även hästen blir spänd vilket inte är bra för henne och även om jag är lite rädd för att hon ska bocka så är jag mest rädd för att göra fel och göra henne skada.

Förstår ni nu? Om ni orkat läsa allt.

Jag känner mig så nöjd med att jag hittat en medryttare som jag kan lita på och som inte har samma issues som jag har, hon kan nog komplettera mig väldigt bra och bra en del av delarna jag nojjar över, som att galoppera på fram fram och att såsmåningom gymnastikhoppa lite.

Ok det förklarar saken. Som jag ser det så är det bättre att din medis galopperar än att du ska sätta spänningar i henne? Och låt medisen galoppera mycket på henne, när du ser på, för då förstår din hjärna ju att hästen kan galoppera snällt även med dig. Det är en sak att veta och en sak att verkligen se nåt.

kl

Har nu fixat filmen så den är i bättre kvalité!

Harriet Grevlunda 120

@Novali01Ser superfin ut:)!!! Härligt väder och miljö!
@SkorpSmulan, usch då, med Stråla, håller med Nova att det nog är klokt att låta medisen galoppera nu i början.

Loppan hämtades hem igår. Ska kollas igen den 25, då är vio på semester men min snälla granne kör henne. Hoppas få en tumme upp och glad smiley när jag sitter under mitt parasoll;).

Hmm, svårt att veta bara nu hur mycket jag vågar rida hemma eller om jag ska låta na vara till vi kommit hem från semestern om ca tre veckor?
Önskar jag hade råd eller kunde låna någon rolig projekthäst till mig och yngsta dottern på sikt. Just nu har hon ett åttaårigt oridet nordsvenskt sto att pyssla om, men jag vet inte om lilla "donna" har potential att bli så mycket ridhäst;)..Inte för rasen utan just för att hon är lite ohanterad och bara sutten på och lite flegmatisk. Vår new forest rids bara av äldsta dottern.
Näha, nu städning och sen ska jag ut å tömköra liten welsh cob..

Japp, det är lite det som är min tanke, jag ville bara testa första gången själv nånstans så hoppas jag ändå att det bara ska gå men det fick jag besked om att det inte gjorde, vi blev spända båda två.
Idag är tanken att vi ska ut och galoppera tillsammans, jag på min andra häst (som kan bocka även hon fast av glädje och på henne blir jag inte rädd alls.) jag ska visa medryttaren lite ridvägar så ska vi passa på att galoppera.

@polly p Är nog inga bekymmer att rida som vanligt, är ju inte som så att du tränar superhårt så det är ju bara bra att hon rör på sig. Vilken snäll granne du har!

Håller tummarna Polly :up:

Nu har vi varit ute och galopperat och Stråla har skuttat men medryttaren brydde sig inte om det alls. Jag hörde henne säja "jaha, tyckte du att det här var roligt" :D
Men varje gång jag tittade bak såg det väldigt fint ut.
Det blir så bra för Stråla att få galoppera på med henne, utan nån som sitter med handbromsen i.
Jag tror jag har hittat världens bästa medryttare :love:

Nu har vi ännu större chans att ha en stark häst när den jobbiga hösten kommer och hoppas vi slipper bakslag.

Hoppas det går bra Loppan. Himla massa körande.
Hoppas galoppen med Stråla också går fint så du kan rida på henne utan att vara rädd.
Idag har Sara hoppat Rivica. Hon är så nonchalant. Tycker att hon kan bäst själv o drar iväg. Bryr sig inte det minsta att hon river utan fortsätter glatt o river mer... Skärpning man måste lyfta benen o lyssna på sin ryttare.

@Novali01..tror du inte det..? För det är ju roligare att underhålls rida lite hemma. Vart en bekant till mig som menade att jag skulle låta henne va men hon avlar ju "bara" och är ju inte ryttare. Min magkännsla säger ju också att lite vardaglig motion inte skadar men jag vet ju inte:confused:..Red ju efter förra semineringen. Å ,jo, min granne är 100%:love:..Riktigt skönt med pålitlig hästvan granne. Så även om vi har olika inriktning och filosofier är hon den av mina hästbekanta som det liksom känns tryggt att lägga en sån grej på. Kommer givetvis att ge henne ersättning också, men viktigt att inte missa den kollen, är hon tom så får hon stå kvar..

@SkorpSmulan, tack för tummar:D. Så roligt att höra att du har hittat en klockren medis! Hur är stråla på töm/longering? Just galopparbete är nämligen ganska bra för rygghästar. Min Loppis har ju en liten pålagring si-led. Jag jobbar ibland med galoppbommar både uppsuttet och i töm.

@Maui..Ja, lite körande blir d men nu stod hon där onsd-månd. Är ju inte lika långt som där jag brukar träna och det ligger ju på is nu:). Dock var gubben min och hämtade semin på fredagkvällen 20mil tor...

Jo hon är fin på töm, det brukar vi ägna oss åt en del men just galoppbommar har vi inte provat. Det ska vi ta och göra :)

Jag skulle också säja, rid du, det borde bara vara bra.

@polly p Helt klart är normal vardagsmotion inget som kommer inverka. Däremot hård träning ska man ju inte syssla med utan de ska ju varva ned o hålla sig lugna för att ta sig på ett bra sätt.

@SkorpSmulan Härligt att det gick bra i galoppen!!

@polly p Du vet ju hur det är att vara gravid själv. I början orkar man lite mer och i slutet vill man helst gräva ner sig. Så motion i lagom takt med dräktighetens gång är alldeles säkert ingen fara :)

@Novali01 Grattis till framgångarna skaune ;) Hur gammal är hon?

@Maui Jag måste säga att jag är imponerad över hur du och din dotter får ihop det med mängden hästar som ni har. Jag hinner knappt inte ens med en... Grattis även till dina framgångar :)

@SkorpSmulan härligt att galoppen verkar fungera. :)

@Gaia Skoj med terrängträning, planerat något start i sommar?`

@happyrider Har du hälsat på din goding än? :) Jag hade inte kunnat hålla mig ;)

KL

I fredags var jag i Vänersborg och hoppade 110 o 115. Två toppen rundor MEN jag tappar lite fokus ibland och glömmer då av att rida så det blev ett stopp i vardera klasserna men i övrigt är jag väldigt väldigt nöjd. Åker till Summer touren på Åby på tisdag och hoppar en klass sedan är det slutet av juni och därefter ett uppehåll en månad :)

Ok det förklarar saken. Som jag ser det så är det bättre att din medis galopperar än att du ska sätta spänningar i henne? Och låt medisen galoppera mycket på henne, när du ser på, för då förstår din hjärna ju att hästen kan galoppera snällt även med dig. Det är en sak att veta och en sak att verkligen se nåt.

kl

Har nu fixat filmen så den är i bättre kvalité!

Harriet Grevlunda 120

När banorna ser ut sådär så kan man ju ägna sig åt hoppning på heltid, det är ju det som är lite roligare med hoppning på 120 nivå att man faktiskt kan få rida på fina banor , till skillnad från fälttävlan då man får harva runt på skitbanor tills man kommer tillräckligt högt upp. Blir lätt att man tröttnar under dom här hundåren med 90 och 100 klass och 1stj.. fy fan jag håller på och spyr just nu och säsongen har knappt börjat för min del.. Nåväl vissa 1stj rids ju på fina banor men dom klasserna är ju mkt mer än dubbelt så dyra så knappt värt det om man inte har chans till prispengar. Tror CCI* i flyinge kostar 3200 inkl uppstallning och det lär inte bli billigare i tex Segersjö

När banorna ser ut sådär så kan man ju ägna sig åt hoppning på heltid, det är ju det som är lite roligare med hoppning på 120 nivå att man faktiskt kan få rida på fina banor , till skillnad från fälttävlan då man får harva runt på skitbanor tills man kommer tillräckligt högt upp. Blir lätt att man tröttnar under dom här hundåren med 90 och 100 klass och 1stj.. fy fan jag håller på och spyr just nu och säsongen har knappt börjat för min del.. Nåväl vissa 1stj rids ju på fina banor men dom klasserna är ju mkt mer än dubbelt så dyra så knappt värt det om man inte har chans till prispengar. Tror CCI* i flyinge kostar 3200 inkl uppstallning och det lär inte bli billigare i tex Segersjö

Gisses så dyrt. :crazy: Ska inte klaga på våra kostnader då.
Däremot skippar vi Åby då det är hutlöst dyrt. Att starta 120 klassen som de kallar GP kostar nästan 1000 för en klass men då är det visst mkt prispengar.
@Tessalonica Du kommer väl Kungsbacka i augusti och hoppar Hööks cupen? Vi var också i Vänersborg men bara på söndagen.
KL
Min gamla fina häst Natalie fick vandra vidare igår.:( Hon hade kolik förra veckan och de kämpade med henne länge innan det släppte. Så blev hon hastigt sämre igår igen. Veterinären trodde att hon hade fått bukhinneinflammation så det fanns inget mer att göra. Stackars den nya ägaren som bara fick ha henne i ett halvår. Så ledsamt.

Dyrt?? 600 kostar väl den klassen GP ´n alltså? + uppstallningen den dagen 165kr Det var ju 10.000 i förstapris. I den nämnde klassen så är det 5000 spänn i första pris och på något sätt känns det betydligt enklare att vinna den där 120´n än en CCI*

Dessutom blir bensinkostnaden till Åby betydligt billigare än till Flyinge ;) Nu rider jag varken eller utan nöjer mig med 100 klassen på Flyinge den SM helgen + uppstallning på tävlingsplatsen tänkte jag lyxa till det med för en gång skull. Blir bara 1000 spänn + dieselkostnad

Trist med din gamle :(

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
238
Senast: Lavinia
·
Övr. Hund Hej, Jag och min sambo skaffade hund i mars, en springer spaniel hane. Vi har sen innan pratat om att vi gärna skulle ha två hundar. Vi...
2
Svar
25
· Visningar
1 469
Hästhantering Precis som rubriken säger har jag en häst som är svår/jobbig att sko. Jag vet varför - en hovslagare har varit dum mot honom en gång -...
2
Svar
29
· Visningar
2 697
Senast: Askur2017
·
Övr. Hund Letar efter en ny hundförarjacka. Vill ha en fodrad med huva och många fickor, skaljackor där jag kan sätta fleece under har jag. Har...
2
Svar
21
· Visningar
994
Senast: Niyama
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar