Nummer 9 om våra 06:or

Sv: Nummer 9 om våra 06:or

Det går lite långt mellan mina inlägg nu men det är ont om tid som är orsaken!

Tessa: Ser jättebra ut med Bulan på filmen men frågan är hur långt du kommer med en såpass spänd individ? Vart vill du ta dig?

polly: Jag håller tummarna för dig.

Maui: Grattis till fina dressyr resultat! Det är Saras gamla som är halt antar jag? Varför har ni inte varit på klinik om tidigare då?

happy: Hoppas allt går bra med din pålle, har du nån tävling inplanerad?

Själv rider jag för fullt på min älskade 4-åring.:love: Hon är den bästa efterträdare till Grå som man kunde önska sig. I veckan hoppade vi för första gången, givetvis på terränghinder ute i skogen och inte såna där farliga färgade lösa bommar...:angel:;) Hon seglade iaf över och tittade inte alls så jag är så glad över denna häst!

Vi har inte varit på klinik tidigare eftersom "alla" trodde det var en hovböld som skulle komma fram. Enligt veterinären var det ingen brådska då man inte kan "behandla" hovböld, blödning i hoven eller spricka i nåt ben. Går i liten hage och gjort så. Nu blir det väl både röntgen och ultraljud i morgon för att förhoppningsvis hitta vad som spökar. Finns ju senfästen ner i hoven också.:crazy: Kan ju vara vad som helst.

KL

Idag ska jag iväg med Rivica till "proffset" igen. Denna gång ska jag rida själv.:D Planerar att starta henne till helgen.

Saras unghäst går på "bete" nu så jag slipper honom i en månad då Sara har rest till USA. Han ska vara frisk och kry, det är den gamla som är halt.

Vi jobbar på här hemma, men letar efter en medryttare med ljus och lykta, det är svårt, snart kommer min graviditet att säga stopp för ridningen.

Tyvärr är det någon som inte har kunnat hålla fingrarna (eller saxen) i styr.:mad: När jag tog in hästen häromdagen hade någon klippt av hela hans tjocka, långa pannlugg vid rötterna, nu ser han inte klok ut, men man får väl "glädja" sig åt att hästen inte var skadad och att svansen är orörd.
Man blir bara så jävla ledsen, det kommer att ta flera år innan den ser ut som den gjorde innan, vi hittade en tofs med ca 30cm pannlugg i hagen.:cry:

Återbesöket gick väl bra..
Nu ska jag jobba lite återupp-byggande med klättring och tömkörning mm.
Inget samlande eller för mkt böjda spår.
Veterinären vill att jag ser att hon musklar sig mer över länd och kors innan man börjar kräva mer och OM hon inte gör det så får det bli fortsatt utredning typ..

Hon var himla fin iallafall idag, härligt steg och takt:)!
Får nog ta mig i kragen och köra upp till ridhuset och jobba lite större volter och ha möjlighet till lite mer yta och ett bättre underlag än mina hårda grusvägar..

Vill ju öka på protinvärdet lite men vet inte riktigt med vad..Hon är inte överförtjust i luzern annars är det ju kanon..

Jag var och köpte igår Kraffts Protein. Hört att det ska vara bra för hästar som behöver just mer protein. Går att ge tillsammans med havre.
Har tidigare gett Alfa Groove Lusern av ett annat märke. Det fodret har hon gillat. Blötlagd lusern gillas inte av damen.:crazy:

KL
Var och red för "klubbproffset" igår med Rivica. Nyttigt. Förklarade att jag har problem med galoppfattningarna såsom de ligger i dressyrprogramen. Fick träna mkt och fick lite tips. Det är bjudningen i den samlade skritten som brister och slår igenom på den korta travsnutten och själva fattningen.
Han är väldigt engagerande men dyr:crazy: så det kan inte bli för ofta att jag rider för honom.

Det var det värsta!!! Vilka jä**a idioter det finns!!! Men ändå tur som du säger att de inte skadat honom. Tänk om man fått tag på dem, då skulle man spänna fast dem och raka av deras hår...PUCKON!

KL

Igår var jag och B på CR, 4 fel i vardera klass, båda felen var mitt fel. I andra klassen hoppade hon som aldrig förr, var efter i vartenda språng. Stackaren. Har ju haft problem med att hon tar av precis intill hindret vilket gör att en halvmeter tidigare gör sååå stor skillnad. Är hursom tokglad, äntligen framsteg :D

550;- + 100:- i manegeavgift i Vallda. Inget om man åker till honom men det är ju längre :grin:
Min "vanliga" tränare tar 200:- så det är lite skillnad.

Fattar inte heller hur man kan komma på idéen om att klippa av punnluggen på en häst. Himla sätt.

Kul att du kom ut på c-r igen med Bulan. Kommer säkert att gå bättre och bättre.;)

KL

Har inte skrivit här på länge, dagarna bara rullar på. Bidrar iaf med ett kort på pållan i brist på annat, taget efter en mysig barbackatur ute på grusvägarna.

564311_268412753277886_457021431_n.jpg

Vad roligt att du hittat en så trevlig häst som du trivs så bra med.:)

Susie: Förbannat tråkigt och framförallt såå onödigt. Vad får man ut av något sådant???:mad:

kl
Jag tränade med pållen igår. Fick träna mycket på steglängden i traven, det är lite svårt för min häst men det ska nog lösa sig...
Galoppen kändes riktigt bra i båda varven så i stort är jag mycket nöjd med träningen!!
Min tränare tar 320 kr för 45 min om man rider två samtidigt. Rider man själv tror jag det är 450 kr. Sen 60 för manegen.

Tycker det är svårt att rida två. Blir oftast att en behöver mer hjälp.:crazy:
Tycker nog det är värt extra pengen att få vara själv.

Väntar hos vet ska röntga nu. Nervöst.
Bedövning i hoven släkte hältan.

Tessalonica och fio: Det hela är polisanmält som skadegörelse, hade det varit i början av sommaren hade det blivit djurplågeri också.

Visst blir man ledsen, först blev jag förbannad men sen övergick det mest till sorgsenhet. Jag får väl vara glad att vi inte ska ut och tävla den närmsta tiden och växer den bara ut ngr cm så ser han ju ut som en häst med lite pannlugg, men han hade ju så mycket så tom ponnyn i stallet låg i lä.

Har ett par före och efter bilder på eländet.

Denna togs i våras, så pannluggen hade vuxit och slutade under ögonen nu.
DSC_0045.jpg

Så här ser han ut efter tilltaget. Stackars häst...
DSC_0128.jpg

Insåg nu också att han inte är så betesfet som jag inbillar mig.

Men gud, vad är det för idioter som härjar egentligen...??

KL
Hej alla igen, längesedan jag skrev ngot här nu!

Men allt flyter på här hemma, men jag funderar på att byta stall, trivs inte alls lika bra där vi står, samt att jag känner att motivationen tryter lite utan ridhus osv på vintern... Har ingen transport eller bra bil för den delen heller. Ska se om jag kan komma och titta på det i helgen och se hur det känns. För där jag e nu så känns det bara fel, ingen å rida med, ingen å prata med osv..

Vi har ju ingen aning, stallägaren tror att det är ngn unge i byn som varit framme, men till saken hör att min häst är ca 170 cm hög, inte särskilt förtjust i att man pillar honom i "håret" och aningens huvudskygg, vilket talar mot någon kortvuxen som inte är hästvan (om man nu inte hade med sig en muta eller pall).

Dessutom går han på betet med två treåringar med nästan lika mkt pannlugg, varav den ena mer än gärna skulle sitta i knät på vem som än kom in i hagen och den andra är liten (160cm eller ngt mindre), så ngn av dem borde varit ett lättare offer än just min häst.:confused:

skitsamma vem som gjort det, jag kan ju inte göra mer än vänta på att det växer ut igen nu ändå...:mad:

Men stackare, så han ser ut.:cry:
Himla otyg att göra så. Menar du att någon valde just honom?
Får fläta ihop pannluggen när du ska ut med honom så kanske man inte tänker på det.

Veterinären tror att hältan kommer från sulömhet. Vet inte riktigt om jag tror på den diagonsen helt. Är gipsad i hoven och ska skos med sula om en vecka så ser vi hur det verkar. Äter metacam så det borde ju hjälpa även om det är något annat.:confused:

Pannluggen hamnade på gödselstacken, iom att det som är kvar är så kort går det inte att fläta in det och klistra kändes inte som ett alternativ.

Vet inte om någon valde honom direkt, men det känns konstigt att man tar den största och mest huvudskygga (inte farligt skygg, men jämfört med de andra är det stor skillnad) hästen och kapar luggen på, om man nu bara "går förbi, och råkar ha en sax i fickan".

En i stallet (hon som har den lilla treåringen i samma hage), undrade om jag hade ngn som är förbannad på mig, det har jag säkerligen sa jag, är man en person som säger vad man tycker och tänker, skaffar man sig lätt ovänner, men jag tror inte att någon skulle göra sig mödan att ta sig till den lilla byn, hitta just min häst och kapa pannluggen på honom. De som blir sura på mig brukar ta det med mig och inte låta det gå ut över min häst. Så det känns allt för långsökt.
Som sagt ingen idé att spekulera i det, luggen växer inte ut för det..:cry:

kl
Dressyrtävling imorgon, ska rida LB:2. Denna gången ska jag inte rida fel iallafall :o.

Roligt Happy:)! Håller tummarna! Går säkert kalas och programmet kommer du nog ihåg;)!

*kl*
Inte ridit se´n återbesöket för det har mina barn gjort..
Jag har målat deras deras hinder istället så nu har vi en superfin hinderpark;).

Lycka till ;)

Ska starta på söndag LB3 och ser att det är ett ganska svårt program när man som vi har problem med fattningarna just nu.:crazy:

Liknande trådar

Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
408
Senast: Lavinia
·
Kropp & Själ Tänkte skriva i den andra tråden men det fick bli en egen tråd . Jag ska åka på semester och i samband med det så vill jag snorkla...
2
Svar
29
· Visningar
1 163
Senast: MiniLi
·
Hästvård Funderar med detta kring svartsjuka om hästar kan känna sådant och i så fall hur. Anledningen att jag frågar är att min häst blivit som...
2
Svar
24
· Visningar
1 239
Senast: skiesabove
·
R
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har ingen aning om jag ihuvud taget får skriva en ny dagboks tråd men den blir väl bort tagen annars då an tar jag 🙃 Jag kommer...
2 3
Svar
47
· Visningar
4 341

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka