Nummer 9 om våra 06:or

Sv: Nummer 9 om våra 06:or

35 säckar??? Jag strör upp en 15 kvm box med 10....sen fyller jag på över vintern och det packar sig jättefint. Går åt ca 2 säckar/varannan vecka.

Sälj Rosie! Finns inget värre än att ha dåligt samvete för att man inte hinner med. Det är helt underbart nu att bara ha en 4-åring att rida så jag kan koncentrera mig lite på att komma helt in i mitt jobb, som förresten fortfarande är helt fantastiskt bra!:love:

Maui; Du börjar bli gammal o senil, förstår du väl??? ha hahaha grattis till fin % iaf.

På tal om nåt helt annat så har vi ju Champion of the Youngsters tävlingar nästa helg! Är helt fullproppat i alla klasser med flera på reserv kö fortfarande! Helt galet men superkul!:bump:

Maui: Det var väl superbra % iom missarna! Grattis!

Tessalonica: Håller med Monika! Det är bättre att sälja än att ha dåligt samvete!
Inge roligt men..

*kl*
Hämtat nya ponnyn. Gick fort från det vi provred i tisdags men jag tror det blir jättebra!
Har kanske inte superprestationer men gått lite terräng och har placering i lc och kan nog bli riktigt fin i dressyren med!

Loppis skrittas ju bara nu igen..
Vad tävlingssugen jag är, suck..hoppas hon blir ok..

kl
Ja 35 säckar var precis lagom i min box... Jag har iof en riktigt stor box (typ fölbox). Sen behöver jag inte strö på ett bra tag. Flickorna la in ca 20- 25 i sina boxar till ponnysarna.

Maui: Du måste ha ridit riktigt bra mellan dina missar, jättebra procent. Grattis!

Tessa: Visst ska du sälja om inte tiden räcker till men varför väljer du att sälja Rosie och inte Bulan?

Jadu, Bulan är väl mer min typ av häst, dessvärre ligger även tankarna att sälja henne och skaffa något lite lugnare men ändå liknande henne. Rosie är min första häst kärlek, hon är helt perfekt i mina ögon MEN lat och ja, jag vet inte. Såhär i efterhand är både Rosie och Bulan lite av impulsköp. Har fått erbjudande om att låna ett kanonfint 5-årig hannoveraner sto, med fin stam osv. Lätt för sig i hoppningen som jag vill syssla med och är lite större än mina.

Det stora problemet är ju alla KÄNSLOR!!! :( Hade inte de varit ivägen så hade saken varit klar...Jaja, lite huvudbry ska man väl ha ;)

Maui, grattis trots missarna :D

Verkar som om flera använder halmpellets. Vad betalar ni för säckarna? Det billigaste jag har hittat är 55:- st för 13 kg säckar om jag köper en hel pall.

Känslor brukar va det som spökar. Jag har igentligen funderat på att sälja min i ett år men pga känslorna så har jag ej kunnat göra det. När jag väl satte ut han på annons så va det jobbigt några dagar, men sedan när provridningarna kom så börjde man ta in och smälta och när rätt person kom så kändes det rätt. Jag är glad att jag sålde min. Har köpt mig en ponny som jag rider på nu och jag är gladare än ngnsin. Nu börjar det bli riktigt roligt att rida.

Vet ej vad våra säckar kostar, det ingår strö i hyran.

kl
Var tvungen att kontrollera min box idag eftersom jag tydligen lägger in mer strö än flera av er.
Min box är ca 4,5 gånger 5 meter (uppstegat, ej mätt) och strödjupet är ca 10 cm (lite drygt). Då har iof inte alla pellets svällt och gått sönder så djupet kanske ökar lite.
Jag tycker nog att det känns lagom, men visst låter det mycket med 35 säckar men det gick åt.:o

Halmpellets har jag aldrig provat..Hur funkar det?
Har ni typ djupströ/permanentbäddar då eller?
Kör på med mitt kutter som vi hämtar löst i stor kärra..

Tessalonica: Visst är det svårt men känns det lite så med båda och du nu vet vad du vill så go for it!
Är ingen döds synd att sälja en häst men kännslomässigt är det jobbigt såklart..

Tänker fortfarande en del på gul:), gillade vår runda fjord..
Brun däremot knöt jag liksom aldrig an till men har ju koll på honom och vet att han fungerar superbra och trivs..

Loppan är en häst som passar mig och min ambitionsnivå väldigt bra och henne behöver jag inte fundera över ändå..tycker så otroligt mycket om henne och hoppas att allt ska bli bra...Tyvärr brallade hon som fasen när nya ponnyn kom, men jag kan liksom inte ha henne inne i tre veckor:crazy:..
Hoppas inte behandlingen var åt hel....

Återbesök om ca tre veckor med ridprov..orolig för att hon ska uppvisa samma otaktmässighet..å vad fasen gör man då:confused:..

Men det var väl det där med att inte oroa sig och se det negativt i förskott..

Ha ha jag är glad att jag inte är stallägare åt dig happy!;):D Skojar förstås men jag förstår inte hur du kunde få in så mycket? Jag har 13 kg säckar som jag som sagt strör kanske 8-10 st när det är helt tomt i boxen och sen fyller på allteftersom. Men vattnar du verkligen ordentligt så allt sväller upp? Man får ju vattna i omgångar med vattenkannan några dagar så de som hamnar underst och åt sidorna sväller.

polly: Det är helt super med pellets! Luktar inget alls och iaf hemma hos mig så går det åt hälften av vad jag gjorde åt med spån förut. Kostar ju dessutom mycket mindre än spånet. Man lägger in ett gäng säckar, och vattnar på dom, då sväller det upp o blir som sågspån men dammfritt. JÄttelätt att mocka i så jag är helt såld på detta.

Jag tycker faktiskt du ska sälja bägge två. För att utveckla dig själv, istället för att hela tiden behöva lägga det fokuset på hästen, så behöver du en häst som är lite lugnare mot hinder och som tävlat lite grann o kan ta med dig upp. O helst då en häst som kan gå några dagar i hagen i stöten o inte kräver ridning varje dag för det är svårt med det när man har små bäbisar!:love:

Verkar som om flera använder halmpellets. Vad betalar ni för säckarna? Det billigaste jag har hittat är 55:- st för 13 kg säckar om jag köper en hel pall.

Det finns spånpellets på plantagen för 39kr säcken.. Där köper jag, fast nu i sommar har jag haft vanligt spån.

Ha ha jag är glad att jag inte är stallägare åt dig happy!;):D Skojar förstås men jag förstår inte hur du kunde få in så mycket? Jag har 13 kg säckar som jag som sagt strör kanske 8-10 st när det är helt tomt i boxen och sen fyller på allteftersom. Men vattnar du verkligen ordentligt så allt sväller upp? Man får ju vattna i omgångar med vattenkannan några dagar så de som hamnar underst och åt sidorna sväller.

polly: Det är helt super med pellets! Luktar inget alls och iaf hemma hos mig så går det åt hälften av vad jag gjorde åt med spån förut. Kostar ju dessutom mycket mindre än spånet. Man lägger in ett gäng säckar, och vattnar på dom, då sväller det upp o blir som sågspån men dammfritt. JÄttelätt att mocka i så jag är helt såld på detta.

Menar du att det blir billigare? Måste man ha bädd med det? Nu blir jag nyfiken :)

Ha ha jag är glad att jag inte är stallägare åt dig happy!;):D
:rofl::rofl:

Ja det är nog tur...:D

Tessa: Jag är supernöjd med halmpellets. Jag behöver inte strö på säkert 2 månader när jag fyllt min box. Väldigt lättmockat, nästan som en kattlåda :).
Jag har alltid bädd i mina boxar och det blir snabbt en fin relativt luktfri bädd.
Man måste däremot vattna mer än som rekommenderas, annars dammar det litegrann (varje litet pellets sväller 9 gånger sin egen storlek).
Tycker absolut du ska testa...

Jag testade deras säckar men tyckte att de var så hårda och inte gick sönder. Vattnar du på dem?
När jag lägger in halmpellets så vattnar jag inte. hästarna mosar ju sönder dem med hovarna och det blir som spån av det hela.
Vi har två hästar som är renliga av sig och då fungerar det superbra och är billigt och lättmockat. De två girsarna är lite värre med. De kräver ju mer och mer svårjobbat men det spelar ju ingen roll vad de hade stått på.:crazy:

Har hört att man kan köpa i "stor säck". Ska ta reda på mer hur det fungerar. Då är det nog spånpellets som egentligen är avsedda att elda med, men det borde ju fungera också.

Ja jag vattnar på dom, jag lägger i en eller två säckar i skottkärran och så vattnar jag däri

*kl*

Igår hoppade medryttaren på min lilla pålle (andra gången han hoppas under ryttare, när jag ägt honom).
Med stor skepticism och vissa galoppinslag travade han över bommar som uppvärmning, när ett par bommar senare blev ett hinder blev det tvärnit, ett nytt försök och han hoppade över som han skulle.
Efter några språng på ett par små räcken slappnade han av och hoppade riktigt trevligt. Hans problem är inte att han inte kan hoppa utan att han måste lära sig att bommarna inte bits eller tänker döda honom.

Vad jag vet ska han inte vara riden i Tyskland (kom hit som 4-åring dec.-10), men de kan ju ha hittat på hemska saker med bommar därnere ändå. Hur han hoppar spelar mindre roll ändå då han är köpt för att bli dressyrhäst/handikapphäst, det är ju bara kul att han gör det så bra som han gör ändå...:bump:

Men han travade iaf over bommarna, det ar ju bra :)

Min 06:a har aldrig fattat det dar med travbommar/cavaletti. Bommar hoppas, och garna skyhogt :eek:
EN enda gang hittills i sitt liv har han skrittat/travat som en normal hast over bommar.

kl
Haft en liten svacka några ridpass nu. Hästen min är lite loj och bjuder inte fram till bettet som han brukar. Han känns lite omotiverad på något sätt. Ska ta och rida lite kravlöst några dagar och fokusera på att få honom lösgjord i både kropp och knopp :).

KL
Tävlat LB1 idag och blev tvåa med 69%;)
Hade problem med vänster fattningen idag igen:mad:
Rivica har aldrig varit på prisutdelning innan så galoppera med rosett i tränset var väldigt otäckt. :D Började bocka så jag fick ta av rosetten.

Nu väntar vi på nästa start om en timma i LA1. Hoppas det går lika bra.

Liknande trådar

Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
408
Senast: Lavinia
·
Kropp & Själ Tänkte skriva i den andra tråden men det fick bli en egen tråd . Jag ska åka på semester och i samband med det så vill jag snorkla...
2
Svar
29
· Visningar
1 163
Senast: MiniLi
·
Hästvård Funderar med detta kring svartsjuka om hästar kan känna sådant och i så fall hur. Anledningen att jag frågar är att min häst blivit som...
2
Svar
24
· Visningar
1 239
Senast: skiesabove
·
R
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har ingen aning om jag ihuvud taget får skriva en ny dagboks tråd men den blir väl bort tagen annars då an tar jag 🙃 Jag kommer...
2 3
Svar
47
· Visningar
4 340

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka