Nummer 9 om våra 06:or

Sv: Nummer 9 om våra 06:or

Men grattis!! Förstår att du är stolt, hon är såå fin och sen har hon en otroligt vacker skimmelfärg.:love:

Men grattis, så roligt.:love:
Förstår att du är en stolt matte. Kunde väl knappt gå bättre.:D
Hon ser jättetjusig ut på bilderna.

Stort grattis! Så fin:love:!
*kl*
Loppis så fin idag och lilla welsh coben som fortfarande bor hos mig hade jag till med till "tantgruppen" så på lördag taggar vi för cr i dressyr! Blir intressant med en häst som knappt tar galoppskänkel:D!

Hade väl varit om hon blev Champion of champions i så fall :D, men det var en hingst som tog den titeln, så Bianca blev tvåa. :) Hon var lycklig över att få göra två ärevarv iaf :p

Hon var så söt, att hingstarna skrek och stutsade omkring struntade hon i - men de två fölen som var med blev hon dökär i och ville ta med hem :rofl: Få se om hon tjatar på matte så att vårt pris för bästa avelsvärderade sto utnyttjas - betäckning av en av två namngivna lusitanohingstar.

Ja det blir lite dåligt med update här men jag följer er slaviskt. Hästarna är kvar hemma. Rosie är riden två gånger i helgen, en gång av min syster och sedan en 11årig tjej. Förhoppningsvis ska de kunna hålla henne med motion så får tiden utvisa vad mitt hjärta säger.
Vad gäller Bulan så går det allt bättre och bättre. En trevlig häst att hoppa hemma med blir hon troligen aldrig men hon uppför sig med bravur just nu så det är bara att hålla tummarna för att det kanske håller i sig. Har anmält oss till några tävlingar framöver. Hoppas att det går bra :)

Gaia, Stort Grattis! Så himla skoj, är ju en knaonfin bedömning :D

Härligt att du hittat en så positiv och härlig häst Monika!! Ingen är gladare än vi :)

KL

Btw, Alva hälsar till Bukemormor :D och alla andra

DSC02599.jpg

Alltså mina pojkar är ju sötast i världen MEN O MY GOD vad söt min bukebäbbe är!!!:love::love:

KL Hemkommen från mölndals sjukhus med min äldste. Han har äntligen fått sin efterlängtade korsbands operation. Fantastisk personal på operation 3, en läkare som var så proffsig att man ville lipa efter det bemötandet vi fått vid vårt "hemmasjukhus". De ville ju knappt gå med på att det var nåt större fel på korsbandet, samma korsband som igår var så av o trasigt att man fick lappa andra saker därinne också förutom att byta band. Jag är så tacksam över att jag är en "jobbig" mamma som vägrade gå med på att snällt vänta o vänta utan tog saken i egna händer. Känslan igår när min store, 190 cm, normalt lite stöddige 16-åring, grät av lättnad över att det äntligen var över o att han nu kan se framåt, den är totalt obegriplig för ngn som inte varit med om nåt liknande!

Härligt att det löst sig för sonen.
Har också erfarenhet av sjukvård och att ej bli betrodd...
MEN när vi väl träffade "rätt" läkare föll alla konstiga symtom på plats....min son (också 16 år) har epilepsi.
Men ska tilläggas att det tog flera år av läkarbesök o dyl innan diagnosen blev ställd, också en jävligt envis mamma...

Hoppas på ett snabbt tillfrisknande av sonen...

Tessa: Kul att höra ifrån dig!! Är det bara hoppning som gäller med Bulan?
Sötnos, lilla Alva!!!

Hmm..dök du aldrig upp i Tranemo Tessa:D?
Härligt att det verkar funka med Bulan men hur menar du att hon inte är trevlig att hoppa hemma? Funkar hon bättre när du kommer ut eller, har inte hängt med;)!

Novali: Härligt med både Harriet och sonens operation, även om det är ett aber att man som du skriver ska behöva vara påstridig för att få rätt vård:mad:..

*kl*
Är så sugen på att anmäla till en liten lokal dressyr om cirkus en månad och rida lc och lb..Velar, men tror egentligen inte att det efter så lång konvalecens och igångsättning där vi är nu borde vara någon "fara". Är ju inte så samlande mm. men vi får se..
Imorgon ska vi på tömkörning. Ska bli roligt!

*kl*
För två veckor sedan upptäckte vi när vi skulle longera att pållen var halt, dock väldigt lite och en ganska suspekt hälta på höger bak, Jag tyckte att det satt i kotan (han var även lite tjock där), medan stallägaren tyckte att det satt högt och gissade på knät. Jag lät honom vila kvar ute på betet med treåringarna och gav honom glucosamin att äta för att ge lederna en boost om hältan satt där, efter en vecka kollade vi honom igen i paddocken, det var likadant, kanske liiite bättre i ena varvet men lika mycket sämre i det andra, det var i fredags.

I söndags kollade vi honom igen, denna gången på hårdare underlag utanför paddocken, nu ville han inte gå alls i ena varvet (vänster) och i det andra var hältan oförändrad.
På måndagsmorgonen ringde jag hästkliniken och fick en tid till tisdagen. Vi åker in, börjar med att longera, i varvet som hästen vägrat gå i söndags, syntes ingenting överhuvdtaget (jippie tänkte jag kul att åka in och ta upp en massa tid utan att det var något), i andra varvet var han 1 grad halt på höger bak.
Sen kollade vi honom på rakt spår och asfaltunderlag, då visade han en svag markering på höger bak, böjprov högt och lågt gjordes, ingen förändring överhuvudtaget han markerade bara då med. I detta läget klämde vi igenom hoven med en visitertång, ingen reaktion alls.
Trots det bedövades hoven bort och sedan longerade vi igen eftersom det var då hältan syntes bäst. Hältan var borta, men han var fortfarande kantig i gången och vissa steg var han halt på vänster istället.
Då säger veterinären det jag redan funderat på, men avfärdat, för det borde inte visas på det sättet.
-"Han behöver nog bara skos bak också".

Han har väldigt bra hovar med god kvalité, han gick helt barfota till augusti förra året, men fick skor fram då han började ömma, jag har dock tyckt att han börjat lägga allt för mycket vikt framåt denna sommaren (som varit snustorr och förvandlat marken till betong) så jag bestämde att hovslagaren ska slå på skor runt om nästa skoning, nu blev det tidigare än så. Ska kolla honom idag igen och skritta honom så smått om allt ser ok ut, vilket det borde göra.

För min del kändes det väldigt skönt att det inte satt i någon led eller var något allvarligare och på så vis blev en billigare veterinärräkning, än om han skulle behövts röntgas och behandlats.

Annars funkar allt bra med honom och ridningen, jag börjar nog dock bli lite för tjock för ridningen, går in i v. 27 på fredag ju.:banana:

Oj långt inlägg om våra eskapader hos veterinären.
Kan tillägga att ingen på hela kliniken var särskilt imponerad av hans kapade pannlugg.:crazy:

Så skönt om det bara var skor som behövdes.:) Hoppas han är helt ok när du börjar rida honom.

Roligt med en bebies till här. Grattis.:)

Skulle ta Rivica på lektion igår men hon kom in från hagen med två jättetjocka bakben.:crazy: Inga sår eller nåt bara tjocka. Lindade dem i natt och de blev aningens lite mindre tjocka men tittade på henne nu under lunchen och de är fortfarande jämntjocka från hasen och ner.:confused: Vad kan ha hänt? Får skritta henne i eftermiddag och se om det kan gå ner något.

Skönt om det inte är allvarligare! När Bianca var 2 år så blev hon alldeles låst i bogarna, ffa vänster, och nästan halt, pga att hon började bli så ömfotad när jag hade med henne ute som handshäst. Så det var bara att sätta på framskor. Efter några månader fick bakskorna åka på också.

Lite fler bilder från feiran :)

480222_273454229440405_1268020320_n.jpg

247923_273454249440403_508523984_n.jpg

485831_273454412773720_93684631_n.jpg

247943_273454442773717_1058809471_n.jpg

Vårt livs första ärevarv! :D

298478_273454209440407_1397044763_n.jpg

Hon blev lite missnöjd när de andra stona, varav två hade föl med sig, gick ut inför ärevarvet. Det var ju HENNES föl! :rofl:

Skönt om det bara var ömfothet...
V 27, då börjar det ju faktiskt närma sig, kul!!

Maui: hmm, trist med svullna ben och efter att hon gått ute hela dagen, lite märkligt kan tyckas. Hoppas det löser sig.

Kl
Ytterligare en härlig skogstur idag. Tänkte faktiskt på det idag att jag rider ytterst lite på ridbana. Men jag jobbar honom hellre på andra sätt... Har bla använt mig av en slagen vall, pållen blir såå positiv och arbetsvillig:love:.

Idag har även pållen blivit nyskodd.

Just nu är det hoppning men vi tränar även "dressyr" om man nu kan kalla det för det ;)

Nova, Tackar! :)

Polly, Nä de blev inget för när jag skulle förbereda broddarna i fredags så har hovlagaren missat att borra hål för broddarna... :/ Gissa om han fick sig en avhyvling när jag upptäckte det...GRRR! Det blir CR på Marks Ridklubb på lördag ist :)

KL

Idag hoppade jag B igen. Det går framåt men inte utan att det har sina nackdelar. Tycker hon har blivit tung i munnen och trött i bakkärran. Har fått träna henne på att länga/förstora sin galopp då den var så himla kort innan, kanske beror det på det. Jaja, mera träning, är väl nyttigt antar jag.

Maui, såg att Rivica och lille Marco ska gå samma som Bulan när Onsala har sina tävlingar. Kul! :D

Maui, jag vill inte måla faan på väggen men det där är ett typ symptom på fästingsjukdom, erlichia som det hette förr. Kompisens häst hade exakt samma o först visade proverna inget men andra provet visade klart o tydligt att det var det.

KL Var på andra terrängträningen igår o Harriet är kaxig som hejsan nu! Bockade o busade så jag fick säga till henne till slut men oj vad hon kan hoppa!

Skönt om det inte är allvarligare! När Bianca var 2 år så blev hon alldeles låst i bogarna, ffa vänster, och nästan halt, pga att hon började bli så ömfotad när jag hade med henne ute som handshäst. Så det var bara att sätta på framskor. Efter några månader fick bakskorna åka på också.

Ja det var skönt, nu ska jag bara vänta en vecka på att han blir ohalt eftersom han troligtvis har blödningar i hovarna. Hade han varit vänsterhalt hade jag antagligen tagit ut ET också då mina hästar alltid blir sneda i manke eller bäcken pga mig iom att jag är handikappryttare och delvis förlamad i vänstersida (dock sa ET sist hon var ute att han var jämnare i kroppen än de flesta hästar med "friska" ryttare, antagligen för att jag är medveten om min snedhet och rider utifrån det).

Longerade honom igår igen för att se om det var någon skillnad och då var det ingen skillnad alls, men pratade med vet idag och hon sa vänta minst en vecka. Dock rörde han sig med ännu större kliv än innan (dock orena), funderar på hur jag ska orka sitta kvar när han gungar igång med större kliv än han redan hade.:o

Ajdå, hoppas nu att det var skorna så han fungerar som vanligt.

Kul med bebis!! Var det din första? :)

Jo, jag var ganska så säker på att det var ngt sånt när jag åkte in till kliniken (eller var det bara min och min plånboks önskan att det inte var något värre än så, vi renoverar huset och det kostar tillräckligt).

Ja det ska bli kul med bebis, men lite skrämmande samtidigt och ja det är vår första.:banana:

Liknande trådar

Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
408
Senast: Lavinia
·
Kropp & Själ Tänkte skriva i den andra tråden men det fick bli en egen tråd . Jag ska åka på semester och i samband med det så vill jag snorkla...
2
Svar
29
· Visningar
1 163
Senast: MiniLi
·
Hästvård Funderar med detta kring svartsjuka om hästar kan känna sådant och i så fall hur. Anledningen att jag frågar är att min häst blivit som...
2
Svar
24
· Visningar
1 239
Senast: skiesabove
·
R
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har ingen aning om jag ihuvud taget får skriva en ny dagboks tråd men den blir väl bort tagen annars då an tar jag 🙃 Jag kommer...
2 3
Svar
47
· Visningar
4 341

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Oseriös avel 2023
  • Valp 2025
  • Barmarksdrag/canicross

Hästrelaterat