Sv: Nummer 9 om våra 06r
*kl*
För två veckor sedan upptäckte vi när vi skulle longera att pållen var halt, dock väldigt lite och en ganska suspekt hälta på höger bak, Jag tyckte att det satt i kotan (han var även lite tjock där), medan stallägaren tyckte att det satt högt och gissade på knät. Jag lät honom vila kvar ute på betet med treåringarna och gav honom glucosamin att äta för att ge lederna en boost om hältan satt där, efter en vecka kollade vi honom igen i paddocken, det var likadant, kanske liiite bättre i ena varvet men lika mycket sämre i det andra, det var i fredags.
I söndags kollade vi honom igen, denna gången på hårdare underlag utanför paddocken, nu ville han inte gå alls i ena varvet (vänster) och i det andra var hältan oförändrad.
På måndagsmorgonen ringde jag hästkliniken och fick en tid till tisdagen. Vi åker in, börjar med att longera, i varvet som hästen vägrat gå i söndags, syntes ingenting överhuvdtaget (jippie tänkte jag kul att åka in och ta upp en massa tid utan att det var något), i andra varvet var han 1 grad halt på höger bak.
Sen kollade vi honom på rakt spår och asfaltunderlag, då visade han en svag markering på höger bak, böjprov högt och lågt gjordes, ingen förändring överhuvudtaget han markerade bara då med. I detta läget klämde vi igenom hoven med en visitertång, ingen reaktion alls.
Trots det bedövades hoven bort och sedan longerade vi igen eftersom det var då hältan syntes bäst. Hältan var borta, men han var fortfarande kantig i gången och vissa steg var han halt på vänster istället.
Då säger veterinären det jag redan funderat på, men avfärdat, för det borde inte visas på det sättet.
-"Han behöver nog bara skos bak också".
Han har väldigt bra hovar med god kvalité, han gick helt barfota till augusti förra året, men fick skor fram då han började ömma, jag har dock tyckt att han börjat lägga allt för mycket vikt framåt denna sommaren (som varit snustorr och förvandlat marken till betong) så jag bestämde att hovslagaren ska slå på skor runt om nästa skoning, nu blev det tidigare än så. Ska kolla honom idag igen och skritta honom så smått om allt ser ok ut, vilket det borde göra.
För min del kändes det väldigt skönt att det inte satt i någon led eller var något allvarligare och på så vis blev en billigare veterinärräkning, än om han skulle behövts röntgas och behandlats.
Annars funkar allt bra med honom och ridningen, jag börjar nog dock bli lite för tjock för ridningen, går in i v. 27 på fredag ju.
Oj långt inlägg om våra eskapader hos veterinären.
Kan tillägga att ingen på hela kliniken var särskilt imponerad av hans kapade pannlugg.