Nummer 9 om våra 06:or

Sv: Nummer 9 om våra 06:or

*kl*
Här kommer en liten snutt från tömkörningen. Nu ska jag bara försöka ta tag i detta själv..Fick massa tips på stärkande uppbyggande övningar även i ridning:D!
Tyvärr syns det inte så bra men han fick henne verkligen att jobba genom kroppen och det är ju det som är målsättningen nu hela tiden.
Är bara lycklig över min positiva tjej:)!
http://youtu.be/nc_xmjSUTHY

Happy, jag rider ju också mycket i skogen även om jag har en fullt "fungerande" paddock..Men tycker det är roligt och att man kan jobba med mycket även i skogen..Får lite dålig fantasi på bana även om min häst har bra framåtbjudning och jag ibland "måste" rida på bana för att komma åt henne lite och liksom kunna rama in..

Hu katten får man in bilder? har tidigare användt pixbox men det funkar ju inte..
Otekniska jag:angel:

Pixbox har legst nere ett tag nu, men photobucket.com fungerar utmärkt, där kan du även lägga in filmer om du vill.

Nu har jag äntligen hunnit se din film! Guuuud vad fin hon är! Hon rör sig ju kanon där o ser det lika bra ut i andra varvet så får man nog säga att hon är helt återställd.

Men kolla noga att hon inte rör sig mer trippigt när du rider för då kan det ju vara en så enkel sak att det är sadeln som ger henne problem i ryggen som sen går ned i knäna. För dina tidigare ridfilmer visar ju en häst med betydligt trippigare trav än denna. Sen har ju jag sett henne IRL med men det är så längesen att jag ärligt inte minns exakt hur hon rörde sig då.

Åh tack Nova, tycker ju också att hon är superfin och har rackarns goda egenskaper:)! Vänster varv är inte riktigt lika bra fast han menar att vänster är det lättaste :confused:..

På åb. när jaf red där..Wow, säger jag. Den traven;)!
Är nog ändå innne på att se över mina sadlar-igen:devil:..
Vet dessutom inte hur pass underlaget spelar roll för henne då jag tycker att hon blir finare i manege..Tänker ta med henne till "tantgruppen" på måndag. Blir lagom ansträngande och med lagom övningar..

Hoppas kunna hitta sadel kombination som passar oss båda..Inte lätt det här med sadel:eek:..
Har fått hem en ny till pownien, tyvärr icke öppet köp..Hmm, kan säga att DEN passar nog Lopp bättre, ska faktiskt testa...

Vad fin hon är!!:love:
Hon ser hur fräsh ut som helst, vad roligt att se henne.
Hoppas nu du kan komma igång med lite tävlingar också..

kl
Red i iskallt ösregn idag, ingen höjdare för varken mig eller hästen...:(

Det här med sadlar är ett gissel. Kollade Rivicas med värmekamera och den var inte heller perfekt. Har fårskinn under och sådan padd att jag kan stoppa in bitar för att ev höja den. Får duga lite till.:crazy: Sadeln passar ju även den gamla.

Rivicas ben är inte svullna längre:) Skulle fråga veterinär när jag var på återbesök med Saras häst men i glädjeyran över att hon nästan var ok glömde jag bort allt. Tror att det var en reaktion på något hon har stoppat i sig.

Happyrider:Tack:)! Jo, hoppas nu att vi kan jobba framåt! Har faktiskt anmält till en liten start. Rider på lite uppbyggande osv här hemma men då får jag och pållan glamma till oss lite en gång i höst iallafall så tar vi nya tag i vår:D!

Maui: Visst e´det meckigt med sadlar! Hopplöst svårt och svårt ibland med alla produkter, paddar som mäter tryck och värmekameror mm. Bäst vore väl en ridkunnig sadelutprovare där man tillsammans kan luska ut hur sadeln blir under rörelse..
Sen tror jag inte alla hästar för 25-30 år sedan gick med allvarliga ryggproblem etc orsakade av felinpassade sadlar. Men idag finns ju ett så stort utbud..
Varit hos sadelprovare vid tillfällen då jag kännt väldigt no, no till det dom vill sälja till mig och min häst. Ibland har man också bokat tid och så finns det knappt något begagnat av det man söker fast det utlovats vid bokning..

HF i Falkenberg är rätt bra för man kan prova och även låna hem ett par dagar. Drog med mig fem hoppsadlar en gång dock ingen som föll mig på läppen..;)

KL

Tävlade LB3 idag igen. Nu var hon spänd och vi hade några missar, men vilka dåliga poäng vi fick.:mad: 59%. Domaren var snål men vi kom nog i rätt ordning. Blev 8a och 5 placerade.
Får ta nya tag och kämpa vidare.:)

höjdpunkten var ändå musiken i ditt skritt och galopprogram med den gamla.. att inte vi dog av skratt.. som du såg ;)

kl
Har tävlat dressyr idag...
LC:1 och fick 64,8% vilket jag är jättenöjd med... med tanke på framridningen:crazy:. Min häst var helt knas för det gick kossor bredvid ridbanan så jag kunde inte ens galoppera honom på framridningen.
Men väl inne i ridhuset slappnade han av och blev riktigt ridbar:love:.

Det är såå kul att tävla....:banana:

KL

Har varit på Slöinge idag med B. Boxvila i 2v. Hon hade ett ruskigt fult köttsår mellan kronranden och kotan när jag tog in henne igår. Rengjorde och lindade henne, imorse såg det förjävligt ut!"!!! :cry:
Inga senor är skadade och hon haltar inte men sedan har ju B världens mest konstiga smärtgräns. Utan bedövning fick vet karva bäst hon ville i såret och klippa köttbitar.

De har antagligen sparkat varandra i hagen för Rosie har ett litet sår på benet. Blir ridning på henne nu under den tiden :)

Åh, grattis Happy! Så härligt! Visst är det kul! Längtar...:). Bara att göra sig lite fina och så tycker jag är kul.
Har anmält mig också även om det liksom får bli som det blir, men vi åker ut och försöker ha kul!

Idag:devil:, fy vad vi inte är sams hemma på ridbanan. Stark och spännd och blä...Kass ridning och ser hon trippig och dyligt ut så tror jag snarare det beror på underlag, spänndhet, allmän ickevillighet hemma i mattes padock:crazy:. Mina för långa tyglar och korta läder och kassa sits beror förhoppningsvis lite på situationen, ptja, inte stiglädren, ha, ha..Meeen jag hade ju filmare med mig så bjuder på´t:D..

http://www.youtube.com/watch?v=YEmbS6j7I4c&feature=share&list=ULYEmbS6j7I4c http://www.youtube.com/watch?v=gT0O4_E9DsY&feature=share&list=ULgT0O4_E9DsY
Imorgon får hon följa med till tantgruppen. Hoppas hon inte är lika stark och springig och ickelyssnande då..

Lyckas lägga in bild i photobucket, men hur kopierar jag in dom här???

Och när du fick 5:a på ett prov i skolan så sa du alltid: Äsch, jag kunde väl fått 5+?????:confused: För sämre självförtroende än du har känner jag knappt ngn....hon ser inte alls spänd ut, inte heller så trippig som jag sett förut, kanske för att den biten jag hann titta på så rider du lätt men iaf. Om hon är underlags känslig så sko henne med sulor, hon ser lite "platt" ut när hon sätter ned framhovarna.

Men det är inte alls dåligt på ngt sätt polly!

Tessa: Vilken otur! Min 4-åring har ju haft 2 sårskador sen hon kom också. Första lite högre upp på skenbenet, trolig gren som gått upp en bra bit så det blev en ficka. Fick penicillin o läkte på 14 dgr. Sen kom hon också in med ett stort sår på samma ställe som din efter att de sprungit i hagen. Det var också väldigt djupt men jag behandlade även det med dundersalvan jag tar på alla sår och det läkte på 14 dgr. Fick rida med linda som gick ned över såret i ett par veckor så hon inte slog upp det när vi var ute men det enda som syns nu är en lätt svullnad när hon stått inne över natten.

Tack!

Min dator krånglar lite så på dina filmer rider du ömsom i slowmotion ömsom i normaltempo, tror jag.
Tycker lite som Nova, någon direkt ovilja från hästen ser jag inte. Tycker att hon jobbar på fint! Någon extremt dålig sits ser jag inte heller, tycker du sitter stadigt och fint.
Det jag möjligtvis hade gjort är att minska tempot något, ser ut som att hon inte riktigt hinner med ibland (men det kan ju likaväl vara min knasdator ;))
Försök att hitta de positiva bitarna och fokusera på dom istället. Vissa pass får man helt enkelt strunta i vissa rörelser och istället hitta på något som känns bra och funkar, så gör jag...
Fortsätt kämpa :bow:.

Äh, bra självförtroende har jag kanske inte men var inte helt sams med hästen i det här fallet..Red på det vanliga tränsbettet och jag tycker hon hänger sig på det, alt kör upp huvudet när hon blir tittig och sedan svår att få tillbaka. Jag försöker tillämpa allt för att hon inte ska bara plana iväg framåt och hänga sig men får liksom ingen lyhördhet även om jag tror att vi ska köra ett lite friskare tempo. För det ser ändå trevligare ut på filmen än om hon går i trippigt u-tempo. Vill ju inte uteslutande rida på jaktkandaret även om hon är fin på det och jag sätter alltid tyglarna så dom kan glida i bettet..

Rider ju i den felbeställda ponnysadeln. Dvs den var alldeles för smal för honom men tkr den verkar ok. på Loppan. Ska fota bara sadeln på henne men har en liten ev. tanke på att sälja både min hopp ( som kommer lite nära manken ) och dressyr som också kanske är ngt vid och som jag inte riktigt kommer "ner" i och kanske satsa på denna och köpa en annan dressyr som förhoppningsvis passar oss båda? Är en budjetsadel och väldigt hopp-designad med framåtskurna kåpor och flatback ( Knights camelot ). Men ett tag framåt även om jag älskar min hopp-albion till skogsridning och hoppning..Den är så gedigen och rejäl i läderarbetet och så skööön:cry:..
http://i1265.photobucket.com/albums/jj508/Ekefors/Sommar2012122_zpse6909fd0.jpg

Återkommer med rapport från "tantgruppen" idag:D..

*KL*
Blir inte mkt ridning för mig de närmsta 6 veckorna, hästen lite öm i ryggen och måste byggas upp lite efter en tids ridning med felaktig sadel(vi visste inte bättre) Men om 6 veckor kommer min måttanpassade Jensen sadel och det ska bli så skönt.

Under tiden ägnar vi oss åt, tömkörning, longering, Massage och stretching av den stela länden och efter bara ett par dagar är han bra mkt rörligare och inte trippig i början av passet.

Tänkte ta lite bilder eller filmer idag för att ha något att jämföra med.

Håller med de andra. Du rider inte illa utan sitter bra. Loppan ser fin ut :)

Jordgubben; Så himla tråkigt :( Kul med bilderna trots att de är från en "skada", är alltid bra att ha för jämförelse.

Nova; Hon har lite temp idag så lite infekterat är det nog allt. Håller mina tummar för att hon mår bättre inom kort och att svullnaden släpper så jag kan komma ut och skritta :)

Tråkligt med skadade hästar. Hoppas de är på bättringsvägen nu.:)

Rivica har fortfarande tjockare bakben. Var nästan normal i helgen men nu tjockare igen.:confused: Plockade bort havren ett tag undra om det är den som spökar.

Ska skritta ut idag och ta med Saras häst som handhäst så får jag se om svullnaden lägger sig så jag kan rida lite i paddocken också.

Tråkigt att det kom tillbaka Maui..Håller tummarna att det är som du säger, havren som spökar..

"kl"
Hade med poppsan igår..Den ordinarie ridläraren är sjuk så det var "vikarie". Hon la ribban lite högre och ingenting stämmde för mig och hästen. Kännde mig ännu mer urdålig. Red på det vanliga tredelade bettet och får inte genom halvhalterna alls:cry:..
Vi jobbade kavalettibommar, tränade mycket på halvhalter, kul, när hon bara plöjer på..
Måste, måste verkligen få henne mer lyhörd och få igenom förhållningarna för det går ju inte att jobba med någontig för tillfället. Ger liksom inget att rejsa genom en bomserie på bogarna;)..

Har väl kanske tillåtit/lullridit lite fel och för mycket..
Nåja, hoppas "min" tränare hör av sig så jag får komma dit och kan börja så smått.
Man vet ju inte om hon vill "springa ifrån" eller bara är överpigg och "olydig"? Lite tror jag på det sistnämda och att jag måste börja kräva lite..

Liknande trådar

Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
408
Senast: Lavinia
·
Kropp & Själ Tänkte skriva i den andra tråden men det fick bli en egen tråd . Jag ska åka på semester och i samband med det så vill jag snorkla...
2
Svar
29
· Visningar
1 163
Senast: MiniLi
·
Hästvård Funderar med detta kring svartsjuka om hästar kan känna sådant och i så fall hur. Anledningen att jag frågar är att min häst blivit som...
2
Svar
24
· Visningar
1 239
Senast: skiesabove
·
R
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har ingen aning om jag ihuvud taget får skriva en ny dagboks tråd men den blir väl bort tagen annars då an tar jag 🙃 Jag kommer...
2 3
Svar
47
· Visningar
4 343

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka