Nu vet jag vad som har varit fel...

Gnarpis

Trådstartare
...på min son! Eller snarare vad som varit fel på mig. Usch känner mig som en värdelös mamma.
Skrikandet har antagligen berott på att han är hungrig, inte känslig mot mjölkprotein, ont i magen eller trötthet. Stackaren har varit hungrig, det verkar inte som om min mjölk har räckt till åt honom. Han kunde börja skrika när han låg vid bröstet, ont i magen trodde jag, men det kom nog för lite mat.
Började ge ersättning igår och vilken glad kille han blev. Känner mig verkligen hemsk. Det har ju pågått ett tag... Undra på att han inte gick upp så mycket i vikt.

Sv: Nu vet jag vad som har varit fel...

Ja om det får dig att må bättre så kan jag säga att det var precis likadant för mig känns inte så kul!

Det är ju jättesvårt att veta sånt när man får första barnet! Det är nog så för dom flesta.

Min mamma har sagt att en ledsen bebis är en hungrig bebis, så jag har alltid proppat min son full med mat. Och så har han varit en glad bebis också:laugh:

Samma för mig med sonen o när samma började med dotterns sket jag ett långt stycke i vad bvc sa och gav henne ersättning!

Du är absolut inte ensam, min bästa vän var med om samma sak och på bvc sa dom att bebisen hade kolik, de köpte droppar och gav massage men inget hjälpte ju, ledsnade till slut köpte ersättning och vilken glad unge på en gång :)

Du kan ju fortsätta amma ändå och ge flaska bara för det sista skvätten.

Jag blir lite irriterad på BVC som inte ens har kommenterat det, fast jag har beskrivit problemet. Å andra sidan kanske jag själv har lagt fokus på magen t ex.

Jo jag ammar först och ger ersättning sen om han inte blir nöjd. Jag måste dessutom hoppa över amningen ett mål (eller två, vi får se) och ge endast ersättning, eftersom det inte har kommit tillräckligt med mat i brösten :crazy:

Att man inte litar på sig själv, jag har sagt i flera veckor att det inte känns som om han blir riktigt mätt.
Det värsta är det dåliga samvetet för att jag har blivit förbannad på honom när han inte slutat skrika, usch skjut mig... Jag har mått riktigt dåligt över detta, så jag hoppas att han "bara" har varit hungrig, för då är det ju lätt att åtgärda :)

Alla mammor kan inte amma eller har mjölk så det räcker. Nu när han är nöjd kan du inte lägga han till bröstet oftare så han äter bara lite från båda brösten så kanske produktionen ökar? Drick mycket vatten, kanske testa amningsthé?

Jag fick oxå börja med ersättning fast av anledningen att jag blev "uppäten" så jag kan föreställa mig hur det känns för dig. Men eftersom jag kunde fortsätta delamma ändå så vart övergången inte så hård och tuff.

Kan tala om att vi hade det tvärt om (eller hur man nu ska säga). En dotter som skrek 24h om dygnet och inte gick upp i vikt. Ge henne ersättning säger bvc, hon är hungrig. Efter 6 mån fick vi svart på vitt, hon var/är allergisk mot mjölk. Stackars liten, kunde besparat både henne och resten av familjen massa otrevligheter om vi bara vetat på en gång att det var där felet låg.

Nu har vi en gladare unge som sakta men säkert går upp i vikt:D.

Det där med att ha dåligt samvete för att man blivit arg känner jag igen. Jag har många nätter suttit och gråtit av trötthet med en skrikande Saga. Har tänkt en del "fula" tankar och ett och annat ord om att hon gärna får vara tyst har nog kommit ur mig också:o. Men man blir ju knäckt tillslut när de bara skriker och skriker och skriker och inget man gör hjälper:(.

Så inte behöver du ha dåligt samvete över det, i så fall får ni skjuta mig med:-)

Samma sak hände oss, blev genast bättre när han fick mat en gång i timmen hela kvällen! Men det tog också ett par veckor att komma på det. Skönt att det löste sig för dig!

Samma hände här... Skönt att du kommit till en lösning nu !

Tack alla :bow:

Jag vet att jag inte är ensam, men det är faktiskt skönt att få det bekräftat flera gånger.

Det verkar som om det räcker att ge honom ersättning (en mega måltid) mitt på dan. Morgon och kvällsmålet vill han inte äta lika mycket utan då räcker det att amma. Jag förstod det imorse, när han skrek av att få flaskan och bröstet, det var likadant igårkväll och igårmorse.
Men nu vaknar han också mitt i natten och vill ha en liten skvätt. Det är helt ok, inatt tog det 20 minuter för honom att äta och somna om. Dessvärre tog det ytterligare en timme för mig. Jag behövde pumpa ur och sen kunde jag inte somna. Önskar att man kunde pumpa ur skallen också :grin:

Jag måste dessutom hoppa över amningen ett mål (eller två, vi får se) och ge endast ersättning, eftersom det inte har kommit tillräckligt med mat i brösten :crazy:

Fast du, det här kommer ju att göra att du får mindre och mindre mjölk. Det är ju alltid så att ju mer barnet suger, desto mer mjölk bildas det. Så om du vill fortsätta amma också så är det bättre att han får suga vid varje mål även om det inte finns massor med mjölk (helt slut blir det ju inte hur mycket de än suger).

Men vad skönt med en glad och nöjd bebis! :laugh:

Tycker bara du har BVC o skylla. Inte lätt att veta när man är ny mamma + att BVC inte säger nåt om det.

Skönt att det löste sig och se det från den ljusa sidan, barnen har inga minnen från den tidiga åldern senare i livet :D

det var min lilla bebis oxå, sen började jag ge ersättning och då en såååå nöjd liten bebis. Säkert många som gjort likadant

Håller med Gandalf!
Hoppa inte över tuttmålen, utan låt lillen tömma, på så sätt stimuleras produktionen av mjölk till att öka. Brösten är lagom återfyllda efter ca 3-4 timmar.

Hade samma problem med lillan, och gav ersättning efter Varje amning till en början, för att fasa ut det till 1 mål/dag runt 3 mån allteftersom mjölkproduktionen kom igång på riktigt! Nu ges det bara sporadiskt när tutte inte är hemma.

Svårt att veta Varför de skriker när de är små, låter ju likadant oavsett orsak.

Jovisst, fast han har hängt i tutten 1 gång i timmen i flera veckor och inte blivit nöjd. Det hinner aldrig bli så mycket så att han blir mätt. Nu funkar det super. Hoppar över amningen efter förmiddagstuppluren och ger honom ersättning, två timmar senare tömmer han bägge brösten och somnar gott igen. Resten av dygnet ammar jag.

Skönt att det löste sig och se det från den ljusa sidan, barnen har inga minnen från den tidiga åldern senare i livet :D

Jag försöker tänka så när han blir HYSTERISK i bilen :grin: och det då handlar om att han inte kan somna fast han gärna vill. Efter ny blöja och lite mat så tycker man att en trött bebis ska kunna somna, men icke, han vaggas ju inte till sömns i famnen :cool:

Jag tror dessutom att det har blivit lite sämre med mjölk för att jag inte har ätit tillräckligt bra. Jag har mått väldigt dåligt vissa dagar och sonen har varit grinig och velat bli buren hela dagarna, vilket har resulterat i att jag inte får i mig så mycket mat jag behöver.

Liknande trådar

Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
179
· Visningar
26 588
Senast: lizzie
·
Kropp & Själ I söndags var jag med om något mycket läskigt och har försökt googla på det men det verkar vara så ovanligt att jag väljer att göra en...
Svar
12
· Visningar
6 079
Senast: AraSlei
·
Gravid - 1år Känns som att vi har hamnat i ett moment 22 med sonen. Han är 3,5 månad och går inte upp i vikt som han ska på enbart amningen (tappat...
2
Svar
38
· Visningar
4 680
Senast: inverterad
·
Gravid - 1år Det är verkligen kris här, tacksam för alla råd. Hör jag en till som babblar om att det sprutar mjölk ur brösten klöser jag ögonen ur...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
10 086
Senast: cirkus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Valet i USA
  • Vad gör vi? Del CCVII
  • Konstiga drömmar