Nu uppdaterar vi med en ny tråd 10

Status
Stängd för vidare inlägg.
Aha... Jag är inte helt säker på att jag beskrivit schäfer helt rättvist (ens sett till min bild av dem, jag kan nog ha svårt att formulera den kanske), men jag håller i alla fall helt med om att de inte är en hund som passar med alla! Inte "ens" en absolut superbästschäfer. :D

Men så är det ju, vi vill inte alla ha samma sak i en hund. :p

Det kan ju även vara jag som tolkar in mer i dina inlägg än vad du menar :D

Nej, så är det ju. Då hade det inte behövts så många raser!

Som tränare tycker jag schäfrar är en rolig utmaning, på många sätt är de tacksammare att träna traditionellt än belöningsbaserat och de kräver mycket av föraren för att lära sig hantera att ingen håller i ratten 100% av tiden.
(Och ja, jag har levt med schäfer. Tänker inte gå tillbaka till det. :angel:)

Rätt intressant det där för där skiljer sig båssarna och schäfrarna ganska mycket - en beauceron är oftast betydligt tacksammare att träna belöningsbaserat än traditionellt; de gånger jag sett båssar som inte varit så roliga att jobba med så har de oftast varit mer traditionellt tränade och resultatet verkar ha blivit där efter; de är "schyssta" hundar så de ger en inte fingret och bara drar iväg och gör något annat men de engagerar sig heller inte direkt utan mest bara "finns där". Ägarna har inte riktigt förstått varför deras hundar verkar tycka att lydnaden (för det har mest gällt det, skogsarbetet har gått utan problem) är så jäkla tråkig. :angel:

Rätt intressant det där för där skiljer sig båssarna och schäfrarna ganska mycket - en beauceron är oftast betydligt tacksammare att träna belöningsbaserat än traditionellt; de gånger jag sett båssar som inte varit så roliga att jobba med så har de oftast varit mer traditionellt tränade och resultatet verkar ha blivit där efter; de är "schyssta" hundar så de ger en inte fingret och bara drar iväg och gör något annat men de engagerar sig heller inte direkt utan mest bara "finns där". Ägarna har inte riktigt förstått varför deras hundar verkar tycka att lydnaden (för det har mest gällt det, skogsarbetet har gått utan problem) är så jäkla tråkig. :angel:

Precis! Det var den skillnaden jag var ute efter när jag först svarade dig - och det är en skillnad som tilltalar mig personligen. Schäfer är nog den ras som först kommer upp i tankarna för mig när jag tänker mig en hund som är "designad" för traditionell träning...
(Därmed inte sagt att de inte går att träna på annat sätt! Bara att det är en mycket tacksam ras för traditionella tränare.)

Jag förstår inte alls vad du menar. Hund var ju väldigt uthållig och sansad när hon inte förstod vad hon skulle göra med soffdynan i lördags.. :angel:

Haha, jag funderade på om jag borde lägga till någon förklaring om att jag faktiskt inte pratade specifikt om just hennes träning i lördags, men jag hoppas jag uttryckte mig generellt nog ändå? ;)
(Och ja, jättetypisk reaktion av henne. Men inte unik alls. :D)

Det låter som något de flesta hundar skulle gilla och med tanke på att Hund inte verkar ha gjort mycket alls innan så borde hon bli salig av lycka. :love:
Lycklig är hon nästan jämt! Knappt träffat en hund som är så konstant glad och obekymrad. Livet är en fezt :banana: Jag hoppas att jag kan lyckas rikta om energin till något konstruktivt genom att träna mycket olika saker - för just nu är hon laddad som en atomkärna hela tiden :rofl:

Haha, jag funderade på om jag borde lägga till någon förklaring om att jag faktiskt inte pratade specifikt om just hennes träning i lördags, men jag hoppas jag uttryckte mig generellt nog ändå? ;)
(Och ja, jättetypisk reaktion av henne. Men inte unik alls. :D)

Haha, jag tog inte din utläggning personligt :D Vi kan ju låtsas som att det kommer bli bättre längre fram. Föör "fokus är en muskel man kan träna upp"! Och då borde uthållighet också gå att träna upp (SÄG BARA JA!).

Schäfer är nog den ras som först kommer upp i tankarna för mig när jag tänker mig en hund som är "designad" för traditionell träning...
Nu tjatar jag om BC igen, upplever att de faller i samma fack. Det är jättesvårt att motivera varför viss träning ska göras långsamt och "ineffektivt" när exakt samma resultat kan uppnås med en enda vältajmad korrigering. En svår uppgift att träna så signalkänsliga hundar med sådan oerhörd uppfattningsförmåga, utan att förvärra deras tendens att vilja hålla koll på och reagera på allt som händer precis hela tiden. Vi tror att vi belönar ögonkontakten vid mötet med en bil, men hunden tar det som en aktivitetsuppmaning för att testa beteenden som ger belöning och tänker på bilen nästan som en target. Det valpiga intresset för bilar utvecklas till fullfjädrad mani... samma beteende släcks på ett ögonblick med en social korrigering vid första bilmötet och intresset för fordon utvecklas aldrig. Tyvärr ser det ofta ut så, att de välmenande, träningsintresserade hundförarna som lägger massa energi på att försöka bygga en bra relation och stärka sin hund i vardagen får kämpa med massa bekymmer, och de som tycker att hundträning är överskattat och mest väntar sig igenom hundens första år kommer med avslappnade och hörsamma hundar...

Nu tjatar jag om BC igen, upplever att de faller i samma fack. Det är jättesvårt att motivera varför viss träning ska göras långsamt och "ineffektivt" när exakt samma resultat kan uppnås med en enda vältajmad korrigering. En svår uppgift att träna så signalkänsliga hundar med sådan oerhörd uppfattningsförmåga, utan att förvärra deras tendens att vilja hålla koll på och reagera på allt som händer precis hela tiden. Vi tror att vi belönar ögonkontakten vid mötet med en bil, men hunden tar det som en aktivitetsuppmaning för att testa beteenden som ger belöning och tänker på bilen nästan som en target. Det valpiga intresset för bilar utvecklas till fullfjädrad mani... samma beteende släcks på ett ögonblick med en social korrigering vid första bilmötet och intresset för fordon utvecklas aldrig. Tyvärr ser det ofta ut så, att de välmenande, träningsintresserade hundförarna som lägger massa energi på att försöka bygga en bra relation och stärka sin hund i vardagen får kämpa med massa bekymmer, och de som tycker att hundträning är överskattat och mest väntar sig igenom hundens första år kommer med avslappnade och hörsamma hundar...

Mja, men jag upplever att bc är mycket känsligare än schäfer, och traditionell träning av dem visar sig på andra sätt - dock har ju jag definitivt inte sett i närheten av så många som du. :D
Men jag hade sagt att de tenderar åt hållet som @Åsa A beskriver om beauceron, de blir trögare och inte så engagerade?

(Edit: Men en "trög" bc är ofta mer än nog för de flesta ändå... :angel:)

Senast ändrad:
Mja, men jag upplever att bc är mycket känsligare än schäfer, och traditionell träning av dem visar sig på andra sätt - dock har ju jag definitivt inte sett i närheten av så många som du. :D
Men jag hade sagt att de tenderar åt hållet som @Åsa A beskriver om beauceron, de blir trögare och inte så engagerade?

Nu är ju inte jaktlabben en så känslig hund på långt när som bc är, men jag tror att traditionell träning är relativt utbredd hos (jagande) retrieverfolk fortfarande eftersom de gärna vill ha en hund som är lite trög och inte så engagerad i t ex fotgåendet vilket de enkelt får med korrigeringar. Ett bestämt ryt eller en dask i huvudet och hunden går inte ur position någonsin igen, typ.
Speciellt labbar som gärna varvar upp lite vid godis- och leksaksbelöning - en sinnesstämning man verkligen vill undvika hos en retriever i arbete.

Nu är ju inte jaktlabben en så känslig hund på långt när som bc är, men jag tror att traditionell träning är relativt utbredd hos (jagande) retrieverfolk fortfarande eftersom de gärna vill ha en hund som är lite trög och inte så engagerad i t ex fotgåendet vilket de enkelt får med korrigeringar. Ett bestämt ryt eller en dask i huvudet och hunden går inte ur position någonsin igen, typ.
Speciellt labbar som gärna varvar upp lite vid godis- och leksaksbelöning - en sinnesstämning man verkligen vill undvika hos en retriever i arbete.

Japp, det är ju vad man ser hos folk som tränar traditionellt och är nöjda med det - de är ute efter just att ta glädjen ur hunden.

(Höll på att skriva "ursäkta till alla som tränar så", men i helvete heller. Ovan är definitivt hur jag ser på det, så lev med det.)

Jag håller med till viss del. Lite förenklat så är de hundar jag gillar den typen som segar ner sig av press/korrigeringar. Det är ju just det som vi använder för att justera arousalnivån hos fåren. Tyvärr avlas det ju rätt så friskt på helt elektriska hundar som bara jobbar och jobbar och jobbar oavsett vad du säger till dem. Som är så uppdragna och speedade att de varken känner elstaket eller hör nått annat än sin egen upphetsning.

Exakt så.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

R
Övr. Hund Istället för och fortsätta i en tråd som handlar om att vara publik på utställning så tänkte jag att det kanske kunde vara bra med en...
Svar
16
· Visningar
1 017
Senast: Myrten
·
Övr. Hund Jag är ganska ny på det här med aktiveringsleksaker, men funderar på att införskaffa några stycken lite "bättre". Hur vet jag vilka som...
Svar
9
· Visningar
710
Senast: MML
·
Övr. Hund Jag är på jakt efter en ny soffa och funderar på vad som håller sig snyggt bäst när man har hund. Vi har en Malinois och en pudel. Jag...
Svar
2
· Visningar
322
Senast: alex.ha
·
Övr. Hund Jag har idag fått ett mail från värden att de fått in klagomål på mina hundar, att de skäller när de är hemma själva. Jag vet inte vad...
4 5 6
Svar
107
· Visningar
7 042
Senast: Milosari
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar