Nu uppdaterar vi med en ny tråd 10

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sedan vi började gå över på mer torrfoder har jag vid ett par tillfällen vaknat av den förnäma doften av HUNDSKIT. Lasse har alltså blivit så skitnödig att han helt sonika skitit inne mitt i natten. :crazy: Kvällskissen fick bli en kvällsrunda och torrfodret åker ut igen så fort säckhelvetet är slut. :cautious:
Jag ger ju egentligen färskt, men periodvis har jag gett ett mål torrt. Det har jag gjort nu en längre tid och Skalman är nu 9 månader och väcker mig fortfarande på nätterna av att vill ut i trädgården och skita - oavsett torrfodersort :banghead:
Nu har han fått enbart färskt några dagar och håller sig nattetid - halleluja :)
Obs: Min sambo är redan allergisk mot pollen så det är redant känt. Skulle alltså inte skriva att jag hoppas det är pollen om det inte var för att det redan är en känd allergi. Så hemsk är jag inte :o
Läste av en slump om detta :) Är tydligen ingen medicin, utan en blockering på slemhinnorna - kanske värt att kika på :)
jq1mzhi8f0uz8vgc62bf.jpg

Sedan vi började gå över på mer torrfoder har jag vid ett par tillfällen vaknat av den förnäma doften av HUNDSKIT. Lasse har alltså blivit så skitnödig att han helt sonika skitit inne mitt i natten. :crazy: Kvällskissen fick bli en kvällsrunda och torrfodret åker ut igen så fort säckhelvetet är slut. :cautious:
Men OJ, vad är det för foder undrar man ju??

Han har kristaller i urinvägarna, inget i urinen från blåsan. Inga bakterier men är rejält inflammerad så det blir antiinflammatorisk medicin och så bakterieodling för att se om det går att hitta något. Vi ger honom pyttesmå portioner med vatten och rastar 1 gång i halvtimmen för då lyckas han hålla sig. Så troligtvis är det inte så att han är inkontinent i alla fall!
Hoppas att han blir bättre snart!

Det där med (dåligt) torrfoder vs. färskfoder och skit blev så oerhört tydligt på valpkursen i höstas. Nästan alla andra hundar poopade till höger och vänster och vilka mängder! Stanken var ju inte att leka med heller. Det ska fasiken inte vara svårt att stå kvar 6-7 meter från en skitande hund, utomhus! :yuck: Värst var en yttepytteliten vovve som lyckades skita löjligt stora högar vid varje kurstillfälle och alltid lyckades träffa sin mattes skor...

Sherlock skiter 1-3 gånger om dagen (men oftast 2), det luktar inte och det är definitivt inga mängder.

Det där med (dåligt) torrfoder vs. färskfoder och skit blev så oerhört tydligt på valpkursen i höstas. Nästan alla andra hundar poopade till höger och vänster och vilka mängder! Stanken var ju inte att leka med heller. Det ska fasiken inte vara svårt att stå kvar 6-7 meter från en skitande hund, utomhus! :yuck: Värst var en yttepytteliten vovve som lyckades skita löjligt stora högar vid varje kurstillfälle och alltid lyckades träffa sin mattes skor...

Sherlock skiter 1-3 gånger om dagen (men oftast 2), det luktar inte och det är definitivt inga mängder.
Det påminner mig om en gång när jag var ute med en vän och hennes hundar. En hund sket. Vännen plockade upp och skulle gå med påsen till närmsta soptunna. Inte bara var det enorma mängder skit som kom ur denna hund, det stank så extremt att jag gick ca 15 meter från vännen och höll för näsan. :yuck: Jag har aldrig varit med om något så vidrigt varken innan eller efter det! (Yep, vännen har bytt foder till hunden nu :D )

Och vi ger till 90% torrfoder, DÅREN bajsar 1-2 ggr/dag i modesta mängder och har aldrig gjort inne eller behövt ut, det luktar inte illa och funkar finemang. Inga mördarfisar heller. Allt torrfoder är inte uselt för alla hundar.

Våra fem hundar får torrfoder 2/3 mål om dagen och har "perfekt" avföring (finns nog inga som pratar om och studerar avföring så mycket som hundägare och småbarnsföräldrar :D ), i stort sett luktfri och så man skulle kunna plocka bort det med nävarna utan att bli äcklig om händerna (om man nu tyckte sånt är kul ;) )

Mina äter också torrfoder och bajsar faktiskt bra. Tonto gör ifrån sig 1-2 gånger om dagen och Rollo 3. Rollo är för sjuk för att äta färskfoder och Tonto äter det inte tillräckligt bra, dom mår helt enkelt bättre på torrfoder.

Jag tycker det är tråkigt när det blir närapå hets på att färskfoder/barf alltid är bäst och att det är dåligt att ge torrfoder, speciellt när man säger "nej jag vill inte ge färskfoder" då är det alltid några som ska ifrågasätta det.

Vill bara förtydliga att jag skrev om dåligt torrfoder, eller egentligen framför allt om ägare som inte fattar att det kanske inte är så bra om hunden skiter var femte timme och det stinker på det där sättet oavsett om lösningen är färskfoder eller byte av torrfoder. Betvivlar verkligen inte att det finns bra torrfoder, att vissa hundar funkar bättre på torrfoder och allt sådant. Synd bara att så många inte bemödar sig att leta upp ett foder som funkar bättre än... ja. Mördarbajsfoder.

Vill bara förtydliga att jag skrev om dåligt torrfoder, eller egentligen framför allt om ägare som inte fattar att det kanske inte är så bra om hunden skiter var femte timme och det stinker på det där sättet oavsett om lösningen är färskfoder eller byte av torrfoder. Betvivlar verkligen inte att det finns bra torrfoder, att vissa hundar funkar bättre på torrfoder och allt sådant. Synd bara att så många inte bemödar sig att leta upp ett foder som funkar bättre än... ja. Mördarbajsfoder.

Mina hundar har inte ens skitit på det viset på även dåligt torrfoder. Har fodrat båda med Royal Canin och deras magar mådde toppen på det (Rollo pga att han måste ha veterinärfoder och Tonto för att det var det enda han åt just då) även om innehållet lämnar mycket att önska... men på Acana STINKER Tonto både i päls, munnen och ur baken och har diarré.

Men ja, dåligt torrfoder är ett foder hunden inte mår bra på. Och skiter hunden diarré så är det ju ett dåligt foder för just den hunden. Helst hade jag gett färskfoder, men just nu fungerar det inte på någon av mina hundar.

Jag tycker det är tråkigt när det blir närapå hets på att färskfoder/barf alltid är bäst och att det är dåligt att ge torrfoder, speciellt när man säger "nej jag vill inte ge färskfoder" då är det alltid några som ska ifrågasätta det.

Men alltså, vem hetsar? O_o

Allmänt KL:
Det var givetvis inte min avsikt att dra igång någon torrfoder vs färskfoder-diskussion bara för att torrfodret vi ger nu får hunden att skita på sig om nätterna. Jag ser inte varför det är nödvändigt att posta försvarstal för att man väljer torrfoder, vi är väl ändå ganska medvetna här inne om vad som är bra och dåliga foder oavsett sort.

Mina hundar har inte ens skitit på det viset på även dåligt torrfoder. Har fodrat båda med Royal Canin och deras magar mådde toppen på det (Rollo pga att han måste ha veterinärfoder och Tonto för att det var det enda han åt just då) även om innehållet lämnar mycket att önska... men på Acana STINKER Tonto både i päls, munnen och ur baken och har diarré.

Men ja, dåligt torrfoder är ett foder hunden inte mår bra på. Och skiter hunden diarré så är det ju ett dåligt foder för just den hunden. Helst hade jag gett färskfoder, men just nu fungerar det inte på någon av mina hundar.
Ja självklart dåligt foder för individen, det är väl inget torrfoder som fungerar dåligt för precis alla hundar. Sen kan man ju diskutera "dåligt" i form av näringsvärde men det är en helt annan diskussion.

Men alltså, vem hetsar? O_o

Allmänt KL:
Det var givetvis inte min avsikt att dra igång någon torrfoder vs färskfoder-diskussion bara för att torrfodret vi ger nu får hunden att skita på sig om nätterna. Jag ser inte varför det är nödvändigt att posta försvarstal för att man väljer torrfoder, vi är väl ändå ganska medvetna här inne om vad som är bra och dåliga foder oavsett sort.

Alltså inte i den här tråden, utan i fodertrådar. Och antagligen för att man ofta blir ifrågasatt för att man ger hunden torrfoder.

Apropå torrfoder. Vi bytte för ett tag sen till Standardt (från Nutram) Det ska ju vara sååå bra torrfoder.
Skägget fick förstoppning, Mamma Mu blev smällfet och skulle få leva på typ 5 kulor om hon skulle hålla vikten och nu är det någon som fiser.
Har bytt foder igen till Skägget och Mamma Mu och de funkar nu bra. Kommer byta bort Standardt så fort vi bestämt vad vi vill ha ist. Hade inte Nutram ändrat innehållet plus minskat säckarna så hade vi fortsatt med det. Var supernöjd.

Har lyckats lära Tinja att backa runt mig!! :banana:
Film kommer förhoppningsvis upp i freestyle-tråden inom kort :D

I ledsnare nyheter är en jättego fralla jag känner åter igen väldigt halt. Kan knappt resa på sig efter vila, haltar och är allmänt nere. :( Det som gör det extra sorgligt är ju att hon bara är ett år, helt underbart go och glad, och det är inte första gången hon har såhär ont. Synd på en annars fin fralla. Hon har världar bättre andning än de andra jag träffat, och är inte så intryckt i ansiktet.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

R
Övr. Hund Istället för och fortsätta i en tråd som handlar om att vara publik på utställning så tänkte jag att det kanske kunde vara bra med en...
Svar
16
· Visningar
1 017
Senast: Myrten
·
Övr. Hund Jag är ganska ny på det här med aktiveringsleksaker, men funderar på att införskaffa några stycken lite "bättre". Hur vet jag vilka som...
Svar
9
· Visningar
724
Senast: MML
·
Övr. Hund Jag är på jakt efter en ny soffa och funderar på vad som håller sig snyggt bäst när man har hund. Vi har en Malinois och en pudel. Jag...
Svar
2
· Visningar
326
Senast: alex.ha
·
Övr. Hund Jag har idag fått ett mail från värden att de fått in klagomål på mina hundar, att de skäller när de är hemma själva. Jag vet inte vad...
4 5 6
Svar
107
· Visningar
7 102
Senast: Milosari
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar