F
Fruentimber
I går hade vi härlig snö som hundarna härjade runt i. Och rena golv. Sen regnade det hela natten och dagen. Nu är det rena lervällingen ute. Criga hann dra ett par lyckovarv i sängen efter lunchrastningen...bara att byta sängkläderna
Mamma Mu lyckades med nått enastående idag. Jag tror hon ska få börja gå under namnet Heffaklumpen. Hon skulle hoppa in genom luckan från hundgården till sin box. Vårat hundstall ligger i sluttning så luckorna sitter ca 60 cm upp på väggen i boxarna för att komma i marknivå i hundgården. Vi har löst detta med att ha liggplatsen innan för luckan....ca 20 cm ner under luckan. Från liggplatsen kan de sen hoppa restrerande ca 40 cm ner på boxgolvet.
Nu kom Mu i full fart in genom luckan och skulle hoppa ner från liggplatsen till golvet. Men blev hängande med bakdelen kvar uppe på liggplatsen och framänden på golvet. Skrikandes
Jag såg att nått var fel (fattade inte vad) och skyndade mig in. Då ser jag att hon fastnat med svanstoppen i luckan!!
Hon hade panik och svansen hade kilat fast sig ordentligt i lucköppningen Jag fick ta i en del för att knuffa upp luckan så hon kom loss. Oskadd men stukad.
Har aldrig hört talas om en hund som lyckats med detta innan. Ffa inte fastnat i en Lyalucka. Deras speciella öppning brukar ju anses säkrare än "vanliga" luckor.
Men lilla skrutt! Hoppas det bara blev lite blåmärken. Själv fick jag lossa hela Lasse från kattluckan i hans yngre dar när hans kropp inte längre kunde passera lika smidigt, vilket resulterade i att hela kattluckan drogs loss från huset...