Nu storknar jag...

Sv: Nu storknar jag...

kl

Eller är Arabpassen exklusiva med guldkant?? :cool:

AM

Nu vet jag inte hur de ser ut idag, men på 'min tid' var de silvergråfärgade i plasten - med små silverflingor insmälta i pappret. Jag fnissade rätt länge när jag fick hem dem ;) (Det är inte silver-silver alltså riktigt silver såklart)

Ponnyns (welsh) pass ser ut som något jag skulle kunnat suttit och häftat ihop hemma på kammaren, inte ens plastade/inbundna. Men se på sjutton - det fungerar lika bra som de andra passen. Tänka sig.

Sitter och kollar i prislistan, nu när jag ska registrera årets arabföl

Registreringsavgift, föl, året det föds: 1700 kr
DNA-typning vid nyregistrering 700 kr
Pass 450 kr
Registerhållaravgift 350 kr

Summa 3200 kr. :eek:

Om jag kan ha fattat fel och har tur så ingår passet i reg.avgiften, men jag tror inte det.

Travfölet kostar 875 kr. Då ingår ALLT, pass, DNA, frysmärkning.

Makalöst.

Och så fanns det folk som tyckte det var dyyyrt med 800 kronor för att registrera en importerad haflinger där stammen skulle kontrolleras i 6 generationer (för ev. arab-%) ... :cool:

Men alltså, registrering och passframställning är myndighetsutövning och "man" får bara ta ut självkostnadspris. Visst är det mer än pappret som kostar vid passframställning (lokalhyra, maskinpark, arbete (hur mycket ska kollas och hur lång tid kan det ta o.s.v.)) men 450 kronor bara för själva passet låter verkligen som hemskt mycket ... Även om det är silverflingor på det. :D

Kasta ut tanterna eller skicka upp dom till STC så dom får se hur det skall vara :devil::devil:

Ni arabfolk blir ju rånade.

AM

Mmm, nu har vi ju också registrering av ett arabföl på gång, men att STC är billiga vete fanken.
Fick betala 1700 pix för ett ersättningspass till min travare. En kopia på existerande handlingar alltså, med misstänkt liten arbetsinsats bakom. Inte jag som slarvat bort originalet, men kände att det var bäst att ha ett pass hemma.

Fast jag har inget emot att ett ersättningspass kostar pengar.
Där handlar ju inte kostnaden om vad produktionen kostar, utan avgiften ska avskräcka att strunta i leta efter passen.

Jag har svårt att motivera rena straffavgifter med den argumentationen. Det är möjligt att det finns fördyrande omständigheter vid utfärdandet av ett ersättningspass som jag inte känner till, men det verkar inte så troligt.

Antingen tar man - som någon föreslog - betalt för den faktiskt administrativa kostnaden, oavsett hur många kopior på passet man utfärdar till slarviga/nonchalanta ägare, eller så sätter man priset utifrån helt andra kriterier, och då spelar det ju ingen roll vad vi anser är skäligt eller inte.

Jag anser att registraturen arbetar för hästägarna. Utan oss inget arbete. Därmed inte sagt att vi ska ha demokratisk inverkan på deras arbete.

Just i ARAB's fall så får registraturen förmodligen i sin tur betala vidare till WAHO, vilket ger ökade kostnader för oss arabägare.

Oavsett vilket så accepterar jag kostnaderna som en del av hela den underbara hästägar-upplevelsen :D

Jag har svårt att motivera rena straffavgifter med den argumentationen. Det är möjligt att det finns fördyrande omständigheter vid utfärdandet av ett ersättningspass som jag inte känner till, men det verkar inte så troligt.

Antingen tar man - som någon föreslog - betalt för den faktiskt administrativa kostnaden, oavsett hur många kopior på passet man utfärdar till slarviga/nonchalanta ägare, eller så sätter man priset utifrån helt andra kriterier, och då spelar det ju ingen roll vad vi anser är skäligt eller inte.

Jag anser att registraturen arbetar för hästägarna. Utan oss inget arbete. Därmed inte sagt att vi ska ha demokratisk inverkan på deras arbete.

Just i ARAB's fall så får registraturen förmodligen i sin tur betala vidare till WAHO, vilket ger ökade kostnader för oss arabägare.

Oavsett vilket så accepterar jag kostnaderna som en del av hela den underbara hästägar-upplevelsen :D
NEJ, ARAB betaler inte något till WAHO. Däremot har ARAB ovanligt välbetald personal samt hög lokalhyra.
Det har alltid varit ovanligt dyrt jämfört med andra registraturer att registrera i ARAB, och jämför man tex med England är det betydligt dyrare att registrera i sverige. Tyvärr har inte SAHF och ARAB insett att tiderna då araben var något exklusivt för bättre bemedlade människor är över och nu är det *vanligt folk* med normala löner som är dom flesta uppfödarna. Det kommer säkert att bli likadant som efter dom glada amerikaåren dvs till kraschen 1992, då massor av araber aldrig registrerades, och speciellt valacker reggades med okänd stam som ridponny eller i SH.

Det var en okvalificerad gissning från min sida, men det är ju tur att andra har bättre koll. Då är det dock lite svårare att motivera kostnaderna; folk ska inte jobba gratis, men det finns billigare platser att ha kontor på än i Malmö hamn.

Nej, araber är verkligen inga rikemanshästar, där har snarare PRE tagit över nu :angel:

Ja har precis fått räkningen på registreingen samt för pass + allt det andra summan blev 3110 kr. Det jag undrar är varför man ska göra dna kontroll mot båda föräldrana? är det alltid så. Ska ringa på måndag och prata med dom. Det är mitt första renrasiga arabföl som ska få alla sina papper.
Min korsning som är 1 år har jag reggat i Hästavelsförbundet med härstamningskontroll + pass ca: 1600 kr, dyrt tyckte jag. Men idag så ramlade jag nästan av stolen och så får jag inte ens ha med mitt gårdnanamn i hans namn, till det priset borde jag få kalla han för nästan vad jag vill.
Nordsvenskar va mycket enklare fick kalla dom för vad man vill och inte koster det mer än 300 kr då nu ha de höjt lite till 400 kr tror jag. Men det är väl bara att betala och svälta.

Min korsning som är 1 år har jag reggat i Hästavelsförbundet med härstamningskontroll + pass ca: 1600 kr, dyrt tyckte jag. Men idag så ramlade jag nästan av stolen och så får jag inte ens ha med mitt gårdnanamn i hans namn, till det priset borde jag få kalla han för nästan vad jag vill.

Du FÅR kalla din häst vad du vill! Vi hade uppe den frågan med Jordbruksverket för flera år sedan, då Svenska Haflingerföreningen var medlem i SPAF, och en uppfödare ville ha stuterinamn på sina uppfödningar utan att betala och registrera namnet hos SPAF. Och enligt Jordbruksverket så är det hästägaren som bestämmer vad hästen ska heta, ingen annan.

Nix, inte för ARAB.
Namnet får inte vara upptaget, och det kan jag förstå, eftersom det är tråkigt om det skulle finnas 15 st Woffla.

Men man får inte heller ha stuterinamn med i namnet...

Fast jag svarade angående korsningen, som inte är registrerad av ARAB utan av SH. :)

Dessutom tror jag att ARAB skulle få samma svar som vi fick om en hästägare tog frågan till SJV. Svenska Haflingerföreningen var ju medlem i SPAF (som krävde registrering av stuterinamn samt betalning för att man skulle få använda det) men det spelade ingen roll enligt SJV.

Vi hade även uppe frågan om stuterinamn på en registratorsträff (ordnad av SH) för några år sedan, och med tanke på vad som sades då så förvånar det mig om SH "plockat bort" ett gårdsnamn. Men de kanske har fått in något om stuterinamn i sina nya Plan och Riktlinjer?

Jag måste nog säga att jag har lite svårt för regler som inte är solklara...

- inte innehålla namn på internationellt berömda arabhästar, försåvitt den inte varit död i minst 30 år. Undantag kan gälla då hästen är fallen direkt efter berömd hingst eller sto, och godkännande ges då för enskilt fall.

Vem i hela friden ska sitta och avgöra om en häst är "internationellt berömd"?!

Carina på Silver Arabians

Frågan om avgifterna har ju varit uppe på diverse arabforum, där registratorn bla har sagt att de höga avgifterna behövs för "utveckling av databaserna"

....

:grin:

Nix, inte för ARAB.
Namnet får inte vara upptaget, och det kan jag förstå, eftersom det är tråkigt om det skulle finnas 15 st Woffla.

Så synd verkligen för jag tycker det är så fint när stuterinamnet står först. Då vet man ju också exakt vart hästen kommer ifrån.

Där håller vi med.
Det är i alla fall bättre med ett stuterinamn först, än att det är som nu, tusen bokstavskombinationer.
RA, OKS, BA, OA, BLA BLA, osv

Det roliga är att när jag skulle namnge mitt stoföl fött 07 så kollade jag stamboken och fann att det fanns redan en Nadira. Men när jag frågade om det var OK att regga Nadira med prefixet AT (stuterinamn ArabianTeam) så var det inga problem? Hon heter nu AT Nadira, men i folkmun blir det ju bara Nadira.

F.ö håller jag med om att avgifterna är för höga :mad: Kan man inte regga araber i halvblodsstamboken istället...

Nix, inte för ARAB.

Jag har en märr som heter Danza, och härom året såg jag en annan märr utannonserad som hette just Danza!

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka